  • 1. Data: 2009-11-14 22:50:55
    Temat: Re: pożyczka dla kuzynki
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 15 Nov 2009, Jacek wrote:

    > Moja kuzynka(nasze babcie były rodzonymi siostrami) ma spore problemy
    > finansowe. Jest tak źle, że emerytura nie wystarcza i regularnie wspomaga ją
    > ośrodek pomocy społecznej. Z powodu zaległości wyłączyli jej na kilka
    > miesięcy prąd. We wrześniu częściowo spłaciłem jej zadłużenie w wysokości 700
    > zł wobec zakładu energetycznego przelewając pieniądze na ich konto. Prąd już
    > jest. Kuzynka pożyczkę ma mi zwrócic we wrześniu 2010 roku bez żadnych
    > procentów. Jak ma się do tego urząd finansowy? Nie chciałbym, żeby ktoś miał
    > z tego powodu jakieś kłopoty.

    Za mała kwota na kłopoty :)
    W odróżnieniu od udzielenia pomocy w formie "usługi", udzielenie
    darowizny lub pożyczki ma kwotę wolną - limitowaną, ale "faktycznie
    wolną" (a nie tak jak często jest to określane przy dochodowym).

    Przepis masz tu:
    +++
    Art. 9.
    Zwalnia się od podatku następujšce czynnoœci cywilnoprawne
    10) pożyczki udzielane:
    d) na podstawie umowy zawartej między innymi podmiotami niż osoby, o
    których mowa w lit. b i c, do łšcznej wysokoœci nieprzekraczajšcej kwoty
    5.000 zł od jednego podmiotu i 25.000 zł od wielu podmiotów - w okresach 3
    kolejnych lat kalendarzowych, poczšwszy od dnia 1 stycznia 2009 r.,
    ---

    Pozostaje sprawa odsetek.
    Tu może być gorzej - bo wersje widzę trzy :)
    - zostały z góry przekazane *darowizną* w momencie udzielania pożyczki.
    To jest ważne: jak się "zrezygnuje z należności", kiedy ona już
    się należy, to "zwyczajowo" nie jest ona traktowana jak darowizna
    (przykładowo: jak jakaś instytucja "odpuści" komuś należność),
    lecz *zarobek* do opodatkowania, a tam już tak różowo z ulgami
    nie ma :[ (jak napiszesz, że przepisy są w tym miejscu głupie,
    dostaniesz wsparcie od większości grupowiczów :))
    - zostały potraktowane jako alimenty. Na pytanie, czy jakiś urząd
    ma prawo szukać "czy są bliźsi krewni" i twiedzic, ze dalszym
    krewnym *nie wolno* świadczyć obowiązku alimentacyjnego,
    o ile istnieją bliźsi "zdolni" krewni, odpowiedzieć nie umiem
    - liczymy ile wyniosłyby "rynkowe" odsetki od 700 zł, i wiedząc
    że ew. byłby to przychód kuzynki, machamy ręką. US "chyba
    raczej" nie będzie ściągał. Po pierwsze, musiałby bardzo
    chcieć się przyczepić, a po drugie może nie mieć z czego :>

    Na deser jest jeszcze sprawa wierzyciela, czyli zakładu
    energetycznego. Nikt nie zgłaszał problemów *w takich
    przypadkach* (zapłacenia za osobę trzecią), ale *formalnie*
    ZE może ... odmówić przyjęcia takiej wpłaty.
    Ma to sens o tyle, że znany jest myk z umawiającymi się
    kanciarzami - tyle, że stosowany raczej nie przy 700 zł,
    jakby tam jeszcze były ze trzy zera, to pewnie by "nie
    przyjęli" :D

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2009-11-15 01:58:38
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Pozostaje sprawa odsetek.

    Ale napisał, że bez procentów. Chyba nie miał na mysli flaszki wódki.

  • 4. Data: 2009-11-15 14:04:12
    Od: Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl>

    > Za mała kwota na kłopoty :)

    ...a jak by była większa, to można wystawić weksel własny. Tylko ten przelew
    bezpośrednio do osoby trzeciej trochę nie pasuje.

    O, jaki myk?

    p.

  • 5. Data: 2009-11-15 14:55:47
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Piotr KUCHARSKI wrote:

    > ....a jak by była większa, to można wystawić weksel własny. Tylko ten przelew
    > bezpośrednio do osoby trzeciej trochę nie pasuje.

    > O, jaki myk?

    Formalnie mógłbys teraz do Energetyki wysłać pisemko, że żądasz zwrotu
    pieniędzy, bo przecież ty Energetyce nigdy niczego nie byłeś winien.

  • 6. Data: 2009-11-16 06:48:27
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Sat, 14 Nov 2009 23:50:55 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > kanciarzami - tyle, że stosowany raczej nie przy 700 zł, jakby tam
    > jeszcze były ze trzy zera, to pewnie by "nie przyjęli" :D

    A ja po raz kolejny wystąpię w roli Katona ;)

    Art. 356. § 2 KC

  • 7. Data: 2009-11-16 08:50:51
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> writes:

> [...]
    > raczej" nie będzie ściągał. Po pierwsze, musiałby bardzo
    > chcieć się przyczepić, a po drugie może nie mieć z czego :>

    Nic nie rozumiem. Jesli pozyczam komus pieniadze i od poczatku sie
    umawiam, ze pozyczka jest nieoprocentowana (i mieszcze sie w limicie,
    albo place odpowiedni podatek "od czynnosci"), to nie wystarczy?

    Musze jeszcze sie osobno umawiac, ze odsetki darowuje czy tam cos?

    MJ

  • 8. Data: 2009-11-16 09:43:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 16 Nov 2009, jureq wrote:

    > A ja po raz kolejny wystąpię w roli Katona ;)

    Inaczej grupa straciłaby sens ;), do tego nie wiem, czy miał być
    Katon (i który) czy "kat" ;)

    > Art. 356. § 2 KC

    Jak się potknę o opis takiego wyroku, to spróbuję zweryfikować
    jak "trik" obchodzi ten problem - ale jakoś obchodzi :)

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2009-11-16 09:46:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 16 Nov 2009, Michal Jankowski wrote:

    > Nic nie rozumiem. Jesli pozyczam komus pieniadze i od poczatku sie
    > umawiam, ze pozyczka jest nieoprocentowana (i mieszcze sie w limicie,
    > albo place odpowiedni podatek "od czynnosci"), to nie wystarczy?

    Zdaniem fiskusa nie wystarczy.
    Traktuje odsetki "o wartości rynkowej" jako otrzymane bezpłatne
    świadczenie (nie darowiznę).
    Twoje pytanie jest bardzo zasadne, bo rzeczywiscie taki zapis
    w umowie *powinien* pełnić taką funkcję jak darowizna (a nie
    nieodpłatne świadczenie!), ale może kolejność interpretacji
    różnych przepisów wchodzących w rachubę gra swoją rolę.

    > Musze jeszcze sie osobno umawiac, ze odsetki darowuje czy tam cos?

    Właśnie zajarzyłem, że taka wersja powoduje podatek po stronie
    darczyńcy. Skoro podarował odsetki, to znaczy że najpierw je
    "wziął", więc powinien podatek zapłacić.
    Ech, ten fiskalizm...

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2009-11-16 09:48:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 14 Nov 2009, witek wrote:

    > Ale napisał, że bez procentów. Chyba nie miał na mysli flaszki wódki.

    Hint: "nieodpłatne świadczenie".
    "Rynkowo byłyby odsetki, a Pan ich nie zapłacił, więc tak
    jakby Pan zarobił". Reklamacje - patrz na dole, nie do mnie.

    W odróżnieniu od darowizny, nie ma *odrębnej* kwoty zwolnionej od
    opodatkowania, wedle litery ustawy wszelkie "świadczenia" (nie
    będące darowizną) trzeba doliczyć do przychodu.
    Jeśli więc otrzymujący przekracza te 2500zł "dochodu po uwzględnieniu
    doliczeń i odliczeń" (*wszelkich* dochodów, z pracy, z zasiłków
    i tak dalej), to formalnie powinien zapłacić podatek.

    Jak chcesz się zdziwić, że "od niezapłacenia" (czegoś) płaci się
    podatek, to rozumiem :), ale zdaniem Wysokiego Sejmu, Wysokiego
    Senatu i Panów Prezydentów (bo chodzi o wiele kadencji) tak
    właśnie ma być.

    pzdr, Gotfryd