  • 1. Data: 2005-08-02 03:15:20
    Temat: "podnajem mieszkania"
    Od: Jasek <j...@p...onet.pl>

    Witam,
    Zadalem to pytanie na pl.soc.prawo, ale przegonili mnie tutaj. Uprzejmie
    prosze wiec o rzucenie okiem.

    Czy moge np. notarialnie, nieodplatnie uzyczyc moje mieszkanie krewnemu,
    z prawem do jego (mieszkania), zazadzania (bez prawa sprzedazy) tak by
    on mogl to mieszkanie wynajmowac osobie trzeciej, oczywiscie odplatnie.
    Chodzi mi o to, by podatek za zysk z jego wynajmu byl placony przez
    krewnego i zeby nawet zlotowka nie byla odnotowana na moje konto jako
    dochod?

    Czy fakt placenia czynszu przez dana osobe (mnie, krewnego) ma jakies
    odbicie podatkowe?

    Dziekuje za kazda sugestie,

    Pozdrawiam,
    Jacek

  • 2. Data: 2005-08-02 09:34:27
    Temat: Re: "podnajem mieszkania"
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 1 Aug 2005, Jasek wrote:

    > Witam,
    > Zadalem to pytanie na pl.soc.prawo, ale przegonili mnie tutaj.

    :)

> [...]
    > to, by podatek za zysk z jego wynajmu byl placony przez krewnego i zeby nawet
    > zlotowka nie byla odnotowana na moje konto jako dochod?

    Jeśli to nie jest "członek rodziny" (nie pytaj mnie o definicję) to
    z przepisów wynika iż użyczenie nieruchomości rodzi obowiązek podatkowy
    dla OBU stron.
    Ten co użycza ma przychód wg art. 16.1; z rzedka pojawiają się zdania
    próbujące podważyć taki pogląd, ale jednak doradcy w gazetach piszą
    to co wyzej (że przychód JEST).
    Ten co korzysta też ma przychód - bo nie płaci.

    Dla odmiany jakby to był "członek rodziny" to wydatki z użyczonej
    nieruchomości nie są kosztem, ale to tak na marginesie.

    > Czy fakt placenia czynszu przez dana osobe (mnie, krewnego) ma jakies odbicie
    > podatkowe?

    PŁACENIA ?
    No tak, ten co płaci może zaliczyć w koszty, jeśli to SĄ koszty
    jakiegoś innego przychodu.
    Po polsku: jeśliby właściciel wynajął lokal z prawem podnajmu, zaś
    wynajmujący połowę podnajął - to właściciel ma przychód w wysokości
    czynszu od najemcy, zaś najemca od przychodu uzyskanego z podnajmu
    mógłby odjąć połowę czynszu za lokal - bo tyle wydaje i do opodatkowania
    poszłaby tylko nadwyżka.
    Ale podatki dochodowe płaci ten co "dostaje" (zarabia) a nie ten
    co wydaje :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-08-02 11:00:11
    Od: Jasek <j...@p...onet.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > to co wyzej (że przychód JEST).
    > Ten co korzysta też ma przychód - bo nie płaci.

    Reasumujac. Jezeli uzyczam to mieszkanie "czlonkowi rodziny", to mimo ze
    on je wynajmuje i czerpie z tego zyski, nie stanowi to mojego dochodu, a
    skoro brak jest dochodu, brak takze obowiazku podatkowego. Dobrze
    zrozumialem?

    Dzieki,
    Jacek

  • 4. Data: 2005-08-02 16:37:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 2 Aug 2005, Jasek wrote:
    [...]
> [...]
    > brak jest dochodu, brak takze obowiazku podatkowego. Dobrze zrozumialem?

    IMO dobrze zrozumiałeś.
    Uprzedzam że doradcą podatkowym nie jestem.
    Nadto bycie "członkiem rodziny" nie jest określone - wg jakiego
    przepisu, w innych miejscach ustawodawca odwołuje się do stosownych
    definicji np. "w rozumieniu ustawy o podatku od spadków i darowizn".
    Nie mam chwilowo pojęcia czy chodzi o osobę "we wspólnym gospodarstwie
    domowym" czy jakiś inny wynalazek.
    Natomiast trzeba IMO zwrócić uwagę na brak kosztów: "normalnie"
    wynajmujący może rozliczać KPiR i odliczać wydatki (związane z lokalem)
    od dochodu do opodatkowania.
    Przy użyczeniu jest wyraźny zapis - "nie stanowią kosztu uzyskania
    przychodu", IMO to znaczy NAWET jeśliby to podnajmujący je ponosił.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)