  • 1. Data: 2008-12-05 19:47:13
    Temat: podatek po sprzedaży mieszkania - egzekucja po pół roku??
    Od: "zbig" <z...@p...onet.pl>

    witam,
    mam taki problem : sprzedałem w czerwcu 2008 mieszkanie (zakupione przed 2007),
    i w terminie 2 tygodni od tej sprzedaży złożyłem stosowny PIT i oświadczenie, że
    zamierzam te pieniądze przeznaczyć na cel mieszkaniowy.
    Jakiś czas temu pewnie ok. 2m-ce dostałem od US (Warszawa-Ursynów) wezwanie do
    zapłaty podatku w wysokości 10% uzyskanej ceny + koszty upomnienia. Zadzwoniłem
    do tego urzędu z pytaniem o co chodzi, przecież mam na to 2 lata itp. i pani
    odpowiedziała, że mam nic nie robić, dopiero jak kupię mieszkanie i będę mieć
    akt notarialny to żeby im pokazać.
    No więc nie robiłem nic w tej sprawie, aż otrzymałem pismo do wiadomości, główny
    adresat to mój pracodawca jest to pismo od naczelnika US z tytułem wykonawczym
    od komornika do zajęcia wynagrodzenia, do podatku doliczono koszty egzekucji
    15%, odsetki liczone od czerwca no i w ogóle jakoś to nieprzyjemnie wygląda.
    Od chwili sprzedaży mieszkania do wystawienia tego pisma przez komornika minęło
    5 miesięcy, a więc za wcześnie na jakieś podsumowanie na co przeznaczyłem
    pieniądze ze sprzedaży mieszkania.

    Czy ktoś spotkał się z taką sytuacją, może w US W-wa Ursynów to nagminna
    praktyka? no i co ja mam teraz robić?

    Czy jeżeli zajmą mi część wynagrodzenia, to po wygraniu w jakichś odwołaniach
    dostanę odsetki wg stopy ustawowej? albo, jeżeli np. zajmując moje wynagrodzenie
    uniemożliwiają mi spłatę całości zadłużenia karty kredytowej w terminie to
    powoduje powstanie odsetek - czy jest sens o takie coś walczyć ?
    A może jest jakiś rzecznik praw podatnika, który się zajmuje takimi rzeczami?
    Ogólnie to jestem chętny zrobić jakiś raban w mediach, mam dwójkę dzieci w tym
    1-miesięczne, więc w mediach możemy się nieźle zaprezentować, tylko muszę
    rozejrzeć się dokładnie w swojej sytuacji.

    Jak dla mnie to wygląda na chaotyczne "wykonanie planu" przed końcem roku w celu
    otrzymania premii rocznej, a że sprawa się odkręci to będzie dopiero po nowym
    roku i nikt im tych premii już nie zabierze.

    Z góry dzięki za wszelkie porady!

    pozdrawiam,
    Zbig.

  • 2. Data: 2008-12-06 10:31:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 5 Dec 2008, zbig wrote:

> [...]
    > i w terminie 2 tygodni od tej sprzedaży złożyłem stosowny PIT i oświadczenie, że
    > zamierzam te pieniądze przeznaczyć na cel mieszkaniowy.

    Masz potwierdzone kopie? :D

    > Czy jeżeli zajmą mi część wynagrodzenia, to po wygraniu w jakichś odwołaniach
    > dostanę odsetki wg stopy ustawowej?

    Nie.
    Tak samo w wysokości "karnej", czyli 150% odsetek ustawowych.
    Jak to powiedziała kiedyś przedstawicielka CHIPa, przy komentowaniu
    ówczesnego procesu o VAT, "nie ma lepszej lokaty niż ukaranie nienależnym
    podatkiem, grunt to mieć bogatego sponsora który wyłoży środki na lokatę
    w US - my mamy firmę założycielską" :P
    Faktycznie - o lokatę 14,5% ciężko :)

    > Ogólnie to jestem chętny zrobić jakiś raban w mediach,

    wKF: IMO błędem było robienie czegokolwiek "na telefon", jeśli chce
    się zapobiec skutkom działania *pisma*.
    Na moje oko masz szanse wyjść na pieniacza: "ten pan przecież mógł
    powiadomić US że wszczęte postępowanie jest bezpodstawne, zamiast
    tego siedział cicho a teraz szumi" ;)

    Dla porządku - przepis:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-postepowani
    a-administracyjnego-1_2_118.html
    +++
    Art. 14
    § 1. Sprawy należy załatwiać w formie pisemnej.
    § 2. Sprawy mogš być załatwiane ustnie, gdy przemawia za tym interes
    strony, a przepis prawa nie stoi temu na przeszkodzie. Treœć oraz istotne
    motywy takiego załatwienia powinny być utrwalone w aktach w formie
    protokołu lub podpisanej przez stronę adnotacji.
    ---

    "Proszę pana, podpisywał pan jakąś adnotację?"

    I druga sprawa - na tym wezwaniu nie ma aby podanego trybu odwoławczego?
    Co NALEZAŁO zrobić aby wyjaśnić sprawę, inaczej mówiąc.
    Bo jak napisali, to wyjdzie że nie czytasz ;)

    > Z góry dzięki za wszelkie porady!

    Jakie PORADY???
    To ja nic nie pisałem :>
    Wyżej są wyłącznie dywagacje luzem.
    Po porady to musisz iść do *uprawnionego* doradcy podatkowego.

    pzdr, Gotfryd
    "zwykły podatnik"