  • 1. Data: 2005-12-14 19:23:07
    Temat: podatek od sztuki czy kwoty?
    Od: "retrow" <t...@o...pl>

    Czesc;
    czy moglby mi ktos podac odnosnik do odpowiedniego jakiegos przepisu, ktory
    dotyczy zwolnien z podatku od spadku?
    Pisalem na p.s.prawo, ale Wasza grupa chyba bardziej obfituje w specjalistow z
    tej konkretnej dziedziny ;-)

    Znam ogolne zasady zwolnienia z podatku od spadku, odziedziczylem mieszkanie
    dwa lata temu i w odpowiednim pismie do urzedu skarbowego poprosilem o
    zwolnienie z podatku od spadku ("odroczenie" tegoz, formalnie ;-). Poniewaz
    mieszkanie jest w innym miescie niz ja faktycznie mieszkam, postanowilem sprawe
    naprostowac, sprzedac mieszkanie i kupic sobie inne w tym miescie, w ktorym
    faktycznie imeszkam. Znalazlem w przepisach, ze to "odroczenie" podatku od
    spadku dalej mi sie bedzie liczyc, jesli kase ze sprzedazy tego odziedziczonego
    mieszkania szybko wloze w inne mieszkanie. Tak tez zamierzma zrobic.
    Nie posiadam oficjalnie zadnego innego mieszkania i oficjalnie w tym zakupionym
    bede mieszkac (zameldowany bede ;-)
    Z tym, ze do kupienia tego nowego mieszkania ma zamiar sie dolozyc moja kobieta
    ze swoich pieniedzy.

    I tu moje pytanie: czy z mojego "podatkowego" punktu widzenia moge kupic
    mieszkanie na spolke z kims?
    Tzn. czy zwolnienie od podatku od spadku odnosi sie do sztuki mieszkania (jedno
    odziedziczone, wiec jedno trzeba miec dalej w innym miescie); czy tylko do
    kwoty wartosci spadku (za odziedziczone mieszkanie dostane np. 50 tysiecy zl. i
    te 50 tysiecy musze wlozyc w inne mieszkanie, a ze moja pani dolozy drugie tyle
    ze swoich pieniedzy to juz z punktu widzenia mojego podatku od spadku sie nie
    liczy...)?

    I jeszcze: jak wyglada sprawa kupienia mieszkania na spolke z formalnie obca
    osoba? Nie jestesmy i nie bedziemy malzenstwem, wiec wspolnoty majatkowej nie
    bedziemy miec.

    Bardzo prosze, jesli ktos wie i zna, o podanie mi namiarow na przepisy, w
    ktorych jest mowa o tej mojej sytuacji.

    Pozdrawiam serdecznie
    Tomasz
    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 2. Data: 2005-12-16 21:11:19
    Temat: Re: podatek od sztuki czy kwoty?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 14 Dec 2005, retrow wrote:

    > Znam ogolne zasady zwolnienia z podatku od spadku,

    ...podaj przepis !!
    ;>

> [...]
    > ze swoich pieniedzy.
    >
    > I tu moje pytanie: czy z mojego "podatkowego" punktu widzenia moge kupic

    A to nie ten kawałek przypadkiem:
    +++ wiadoma ustawa +++
    32) przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw
    majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c),
    z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a:
    a) w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat
    od dnia sprzedaży:

    - na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku
    mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,
    lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość
    lub udziału w takim lokalu [...]
    ---

    ...hm ?

    > I jeszcze: jak wyglada sprawa kupienia mieszkania na spolke z formalnie obca
    > osoba?

    ...kupuje się "udział" - jak wyżej.
    A przepisy o współwłasności są w Kodeksie Cywilnym :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)