  • 51. Data: 2015-12-02 17:07:06
    Temat: Re: podatek od supermarketow
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-12-02 o 14:23, J.F. pisze:
    > Paskudna, ale ... jakos przezylismy tysiace lat bez kontroli.

    "Przeżyliśmy" to pojęcie względne. Społeczeństwo, w którym większość nie
    dożywa dorosłości jest jednak nam trochę obce.

    --
    Liwiusz

  • 52. Data: 2015-12-03 10:37:31
    Od: m <m...@g...com>

    W dniu 01.12.2015 o 13:11, J.F. pisze:
    > Tak czy inaczej - PIT opodatkowuje zarobki, VAT opodatkowuje wydatki.
    > W sumie, to ma sens, aby jedno i drugie bylo opodatkowane, tzn tak "po
    > polowie".
    > Nawet jak obywatel ominie jeden podatek, to zaplaci drugi.

    Każda transakcja ma dwie strony. Każdy wydatek jest jednocześnie
    zarobkiem. Każdy podatek opodatkowujący zarobek, z innej perspektywy
    opodatkowuje wydatek i odwrotnie.

    To że VAT może jest per saldo łatwiej rozliczyć - trochę mnie
    przekonuje. Dla przedsiębiorcy jest on o dużo bardziej skomplikowany,
    ale z drugiej strony OFNPDG nie muszą nic liczyć.

    Ale gadanie że PIT be bo opodatkowuje pracę a VAT cacy bo opodatkowuje
    konsumpcję to IMHO demagogia albo niezrozumienie związku między
    wydatkiem a zyskiem.

    p. m.

  • 53. Data: 2015-12-03 15:26:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "m" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Każda transakcja ma dwie strony. Każdy wydatek jest jednocześnie
    >zarobkiem. Każdy podatek opodatkowujący zarobek, z innej perspektywy
    >opodatkowuje wydatek i odwrotnie.

    Zarobkiem niekoniecznie - przychodem. A w kwestii wyniku, to moze byc
    i strata.

    Tak czy inaczej, zmierzam do tego, ze PIT opodatkowuje zarobki
    obywateli, a VAT zasadniczo ich wydatki. No bo mozna powiedziec, ze
    dla przedsiebiorcy VAT jest neutralny.
    Choc z drugiej strony mozna powiedziec, ze VAT to podatek na zysk
    przedsiebiorcy ... ale nie tego, ktory eksportuje.

    Ogolnie zmierzam do tego, ze to jest w miare dobry mechanizm, gdy
    podatki opieraja sie na zarobkach obywateli.
    Wtedy mozna ustalic, ze jakis tam procent moze panstwo zabrac na swoje
    potrzeby, i te armie urzednikow, policjantow, zolnierzy, nauczycieli,
    czy lekarzy utrzymywac.
    Pracujacy obywatele zarobia wiecej - to beda wieksze pieniadze i dla
    w/w pierdzistolkow :-)

    Z tym, ze tu mamy niejako do wyboru, czy opierac sie na zarobkach, czy
    na wydatkach tych obywateli.
    A obecny model dzieli opieranie na obie galezie, co pozwala zmniejszyc
    omijanie podatkow - pracuje ktos na czarno, pracuje za granica, albo
    kupuje za granica.
    A tu jak jeden ominie, to przynajmniej drugi zaplaci.

    Natomiast efekt obecny jest taki, ze przychody z VAT sa znacznie
    wyzsze niz z PIT, choc niby powinny byc podobne.
    Banki i ubezpieczalnie tak duzo placa ? Czy ulgi w PIT takie wysokie ?

    >To że VAT może jest per saldo łatwiej rozliczyć - trochę mnie
    >przekonuje. Dla przedsiębiorcy jest on o dużo bardziej skomplikowany,

    Jak pisalem - w czesci podstawowej to on nie jest bardzo
    skomplikowany. Liczy sie podobnie jak CIT, moze nawet prosciej.
    Ale zostal ostatnio bardzo skomplikowany w niektorych przypadkach.

    J.

  • 54. Data: 2015-12-03 15:55:17
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2015-12-03 o 15:26, J.F. pisze:

> [...]
    > Choc z drugiej strony mozna powiedziec, ze VAT to podatek na zysk
    > przedsiebiorcy ... ale nie tego, ktory eksportuje.

    Ciekawa teza. Możesz rozwinąć co rozumiesz przez
    "podatek na zysk" dla tych, którzy eksportują?

  • 55. Data: 2015-12-03 16:55:18
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-12-03 o 15:55, cef pisze:

    > Ciekawa teza. Możesz rozwinąć co rozumiesz przez
    > "podatek na zysk" dla tych, którzy eksportują?

    Po co ma rozwijać coś, czego nie napisał?

    --
    Liwiusz

  • 56. Data: 2015-12-03 17:14:52
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2015-12-03 o 16:55, Liwiusz pisze:

    > Po co ma rozwijać coś, czego nie napisał?

    Oj, przeliterowałem- wiadomo co napisał.

  • 57. Data: 2015-12-03 17:39:33
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-12-03 o 17:14, cef pisze:

    > Oj, przeliterowałem- wiadomo co napisał.

    Zatem czego nie rozumiesz? Uważasz, że VAT płacą eksporterzy?

    --
    Liwiusz

  • 58. Data: 2015-12-03 17:49:24
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2015-12-03 o 17:39, Liwiusz pisze:

    > Zatem czego nie rozumiesz? Uważasz, że VAT płacą eksporterzy?

    Nie rozumiem co to znaczy podatek na zysk przedsiębiorcy?
    (przyjmij, że wiem jak działa VAT, na dodatek jestem eksporterem)
    Bo stwierdzenie, że jest to podatek od wartości dodanej jest banalne.
    Zastanawiam się zatem co on chciał przekazać, niezależnie od tego
    czy dotyczy to eksportujących czy nie.

  • 59. Data: 2015-12-03 18:13:10
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-12-03 o 17:49, cef pisze:

> [...]
    > Bo stwierdzenie, że jest to podatek od wartości dodanej jest banalne.
    > Zastanawiam się zatem co on chciał przekazać, niezależnie od tego

    Wartość dodana jest właśnie zyskiem (może nie dokładnie tym samym jak
    zysk wg PIT, bo w PIT odliczeń od przychodu jest trochę więcej), ale
    jako ekspert na pewno dostrzegasz analogię.

    --
    Liwiusz

  • 60. Data: 2015-12-03 18:13:51
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-12-03 o 18:13, Liwiusz pisze:

    > Wartość dodana jest właśnie zyskiem (może nie dokładnie tym samym jak
    > zysk wg PIT, bo w PIT odliczeń od przychodu jest trochę więcej), ale
    > jako ekspert na pewno dostrzegasz analogię.

    Oj, sorry, nie jesteś ekspertem, tylko eksporterem ;)

    --
    Liwiusz