  • 1. Data: 2002-07-14 21:04:17
    Temat: ostatni raz wynagrodzenia
    Od: "Magdalena Budzynska" <m...@p...pl>

    Mam nadzieje, ze to juz ostatni raz pytanie o wynagrodzenia (ostatnio tez
    mialam taka nadzieje...)
    Przepraszam tych, ktorych zanudzilam...
    Chcialabym prosic o zweryfikowanie, czy dobrze ksieguje (KPiR):
    - wynagrodzenia netto (do reki lub na konto) ksiegowane ostatniego dnia
    miesiaca, ktorego dotycza w kolumnie 13 (mimo, ze placone ok 10 nastepnego
    miesiaca)
    - zus placony przez pracownikow ksiegowany ostatniego dnia miesiaca, w
    kolumnie 14 (mimo ze placony w nastepnym miesiacu)
    - zus placony przez pracodawce za pracownikow w dniu faktycznego zaplacenia
    (czyli np 14 nastepnego miesiaca) w kolumnie 14
    - zus zaplacony przez pracodawce za pracodawce wstawiany bezposrenio w PIT 5
    - FP pracodawcy nie wpisywany w koszty nigdzie
    - PDOF pracownikow - no wlasnie, gdzie i kiedy, czy wpisujemy w koszty?
    - PDOF pracodawcy - to samo pytanie
    - wynagrodzenie z tyt umowy o dzielo - w dniu zaplacenia - kwota netto
    - podatek z tyt umowy o dzielo ???

    Pozdrawiam
    Magdalena Budzynska

  • 2. Data: 2002-07-15 07:51:44
    Temat: Re: ostatni raz wynagrodzenia
    Od: Maddy <m...@i...pl>

    Użytkownik Magdalena Budzynska napisał:
> [...]
    > miesiaca, ktorego dotycza w kolumnie 13 (mimo, ze placone ok 10 nastepnego

    BRUTTO! Wynagrodzenia księgujesz BRUTTO. Nie rozbijasz ich, bo
    musiałabys ksiegować osobno netto, osobno ZUS płacony przez
    pracownika, osobno równiez podatek i osobno wszystkie potrącenia
    (zaliczki, ubezpieczenia grupowe itp.) To nonsens.
    Księgujesz wynagrodzenia BRUTTO.

    > - zus placony przez pracownikow ksiegowany ostatniego dnia miesiaca, w
    > kolumnie 14 (mimo ze placony w nastepnym miesiacu)
    Wyjasnienie wyżej.

    > - zus placony przez pracodawce za pracownikow w dniu faktycznego zaplacenia
    > (czyli np 14 nastepnego miesiaca) w kolumnie 14
    Niekoniecznie. Chyba że zalezy Ci na metodzie kasowej (zabij, ale nie
    wiem dlaczego) lub jest Ci tak wygodniej (hmm...).
    Nie popieram takie rozbijania - tu kasa, tam memoriał a gdzie indziej
    jeszcze inaczej (np. faktury za telefon w terminie płatności - to juz
    nie jest ani kasowa ani memoriałowa - a ustawa nie dopuszcza innych
    metod).
    Odrobina konsekwencji. Sam fakt stosowania róznych metod do róznych
    rodzajów kosztów w tym samym roku podatkowym jest dyskusyjny i według
    mnie nieprawidłowy. Ustawa mówi [PDoF art 22 ust. 6):
    "Zasada określona w ust.5 [memoriał] ma zastosowanie również do
    podatników prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów, pod
    warunkiem że *stale* w każdym roku podatkowym księgi te będą
    prowadzone w sposób umożliwiający wyodrębnienie kosztów uzyskania
    odnoszących się tylko do tego roku" {podkreślenia moje)

    Na jednym ze szkoleń spotkałam sie z opinią pani z izby skarbowej
    (w nieoficjalnej rozmowie) że to aż sie prosi żeby komuś dołożyć
    przerzucając mu *wszystkie* koszty w metodę kasową. Wystarczy
    odpowiednio zacięty i złośliwy kontroler.

    > - zus zaplacony przez pracodawce za pracodawce wstawiany bezposrenio w PIT 5

    Ok. W miesiącu faktycznej zapłaty.

    > - FP pracodawcy nie wpisywany w koszty nigdzie

    W koszty! Jak najbardziej. Nie ma wyłaczenia i jest jak najbardzie
    związany z działalnością - przedsiębiorca płacy obiwiązkowo ZUS musi
    go płacic, czy chce czy nie.
    Inne koszty - w miesiącu którego dotyczy deklaracja.

    > - PDOF pracownikow - no wlasnie, gdzie i kiedy, czy wpisujemy w koszty?

    Wyjasnienie na początku.

    > - PDOF pracodawcy - to samo pytanie

    Podatek dochodowy kosztem?? Tez bym tak chciała...

    > - wynagrodzenie z tyt umowy o dzielo - w dniu zaplacenia - kwota netto

    Brutto!!!

    > - podatek z tyt umowy o dzielo ???
    jak wyżej...

    Magdaleno, KPiR to narzędzi do rejestrowania przychodów i kosztów
    *podatkowych*. Tylko i wyłacznie.
    Podatek dochodowy przedsiębiorstwa lub przedsiębiorcy nie jest kosztem
    ani przychodem.
    Podatek od osób fizycznych jest podatkiem osobistym - nie dotyczy
    firmy a osoby.
    Wyraźnie to widać w przypadku spółek osobowych prowadzących pełna
    księgowość - firma ma zysk brutto równy zyskowi netto - w bilansie nie
    uwzględnia sie płaconych przez wspólników podatków *osobistych*.

    Magdalena, imienniczko moja, proszę, przeczytaj ustawę o PDoF od
    deski do deski. Jeden raz. Zobaczysz jak wiele rzeczy Ci sie wyjaśni.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 3. Data: 2002-07-15 09:05:46
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Mon, 15 Jul 2002, Maddy wrote:

    >+ Użytkownik Magdalena Budzynska napisał:
    [...]
    >+ > - wynagrodzenia netto (do reki lub na konto) ksiegowane ostatniego dnia
    >+ > miesiaca, ktorego dotycza w kolumnie 13 (mimo, ze placone ok 10 nastepnego
    >+ > miesiaca)
    [...]
    >+ Księgujesz wynagrodzenia BRUTTO.

    Do tego nie mam pytań.
    Natomiast wobec faktu księgowania płac "w miesiącu którego dotyczą"
    to owszem :) pytanie mam: przychody osobiste zalicza się zawsze
    kasowo; czy rzeczywiście wypłaty moga być zaliczane memoriałowo ?
    Co wtedy z przełomem roku: pracodawca zalicza w koszty za rok
    np. 2001 a pracownik do dochodu za rok 2002 ??
    Jakoś tak nie wierzę że można najpierw odliczyć a dopiero później
    zwrócić "kredyt podatkowy" :)
    [...]
> [...]
    >+ jeszcze inaczej (np. faktury za telefon w terminie płatności - to juz
    >+ nie jest ani kasowa ani memoriałowa - a ustawa nie dopuszcza innych
    Acz z tym co piszesz się zgadzam, to "memoriał" zawsze się
    tak skończy: oprócz rzeczonych "telefonów księgowanych dziwnie"
    -:) i tak *swój* ZUS trzeba kasowo, dla przykładu... Płatności
    dla zakładów pracy chronionej *zdaje się* też, i takich 'patentów'
    jeszcze kilka się znajdzie :(
    [...]
    >+ Podatek dochodowy kosztem?? Tez bym tak chciała...

    Jestem za wprowadzeniem !

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 4. Data: 2002-07-15 09:38:42
    Od: Maddy <m...@i...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne napisał:

> [...]
    > np. 2001 a pracownik do dochodu za rok 2002 ??
    > Jakoś tak nie wierzę że można najpierw odliczyć a dopiero później
    Gotfrydzie, a znajdź w ustawie jakis przepis który uzaleznia termin
    zaliczenia do opodatkowania moich dochodów z pracy od tego jaka metodę
    uznawania kosztów zastosował pracodawca.
    Znajdź jakiś, ktory nie pozwala stosować metody memoriałowej jeżeli
    wypłacamy wynagrodzenia za dany miesiąc w miesiącu nastepnym.
    Potem możemy podyskutować.

> [...]
    > -:) i tak *swój* ZUS trzeba kasowo, dla przykładu... Płatności
    > dla zakładów pracy chronionej *zdaje się* też, i takich 'patentów'

    Tyle że sa to wyjątki wyraźnie okreslone prawem - więc podatnik nie ma
    możliwości wyboru. Przepis szczególny "przebija" przepis ogólny.

    Natomiast rozbijanie wg. sobie tylko wiadomej idei jednych wydatków na
    kasowe a innych na memoriałowe (czasem zupełnie niedorzecznie) jest
    według mnie niezgodne z przytoczonym przeze mnie art. 22 ust. 6 ustawy
    u PDoF.
    Nie mówie juz o takiej kwesti, że mozna sie samemu pogubić, czego
    przykład mam własnie przed sobą - przejęłam księgi po pewnej księgowej
    która co miesiąc zmieniała opcje - raz telefony kasowo, raz
    memoriałowo, raz wynagrodzenia kasowo, raz memowiałowo, raz zupełnie
    zapomniała zaksięgować wynagrodzeń i poszły w następny miesiąc.
    Na pewno sporo w ty niechlujstaw, ale gdyby był jeden system, łatwiej
    byłoby utrzymac porządek.
    Nota bene - księgowa pewnego dnia wzięła wypłatę i się ulotniła bez
    śladu .

    > Jestem za wprowadzeniem !
    To co? Zbieramy podpisy pod petycją? :-)

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 5. Data: 2002-07-15 09:48:15
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

> [...]

    >+ Magdalena, imienniczko moja, proszę, przeczytaj ustawę o PDoF od
    >+ deski do deski. Jeden raz. Zobaczysz jak wiele rzeczy Ci sie wyjaśni.

    Podsuniemy:
    http://www.infor.pl/dane/index.html?right=aktyprawne
    /right.htm&left=aktyprawne/left.htm&prawo=1
    ...i tam:
    http://www.infor.pl/dane/index.html?akt_prawny=ok&ak
    t_id=p2

    Nie ma litości: czytać :)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2002-07-16 07:14:45
    Od: "Magdalena Budzynska" <m...@p...pl>

    Donosze, ze ustawe przeczytalam... nie oznacza to jednak niestety, ze
    wszystko juz wiem :(

    Mam nadzieje jednak, ze chociaz wynagrodzenia juz ksieguje dobrze:
    LP koniec miesiaca - kwota brutto kol 13
    ZUS placony za pracownikow przeze mnie - koniec miesiaca, kol 14
    ZUS za mnie - do PIT 5 w miesiacu zaplaty
    FP za mnie - kol 14 w miesiacu zaplaty

    Jeszcze jedno pytanie: czy liste plac ksieguje sie z data ostatniego
    kalendarzowego dnia miesiaca, czy ostatniego roboczego?
    To samo pytanie dotyczy odpisow amortyzacyjnych.
    Oraz roznic kursowych (moge zebrac wszystkie razem i rozliczyc w koncu
    miesiaca?)

    Pozdrawiam
    Magdalena Budzynska

  • 7. Data: 2002-07-16 08:40:17
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

> [...]

    >+ zaliczenia do opodatkowania moich dochodów z pracy od tego jaka metodę
    >+ uznawania kosztów zastosował pracodawca.

    Ależ *to* jest wykluczone, skoro pensje są z mocy prawa
    (jako dochód) "kasowe" :), więc tu się zgadzamy.

    >+ Znajdź jakiś, ktory nie pozwala stosować metody memoriałowej jeżeli
    >+ wypłacamy wynagrodzenia za dany miesiąc w miesiącu nastepnym.

    Zeznaję: nie znam. Natomiast takie postawienie sprawy spowodowało
    moje *pytanie* jak wyżej. Bo że możliwość "przepchnięcia" grudniowych
    płac (pracodawca wypłaca 2.I, więc pracownicy mają je zaliczone
    "na nowy rok" a sam zalicza w koszty grudniowe, "staroroczne")
    jest oczywista - to z pewnym niedowierzaniem się przyglądam... :)

    >+ Potem możemy podyskutować.

    Nie przymierzam się :)
    [...]
> [...]
    >+ kasowe a innych na memoriałowe (czasem zupełnie niedorzecznie) jest
    >+ według mnie niezgodne z przytoczonym przeze mnie art. 22 ust. 6 ustawy

    Niezaprzeczalnie.
    Oświeć mnie przy okazji, czy wobec tego wynagrodzenie za umowę
    *o dzieło* również należy księgować memoriałowo ?
    Przypadkiem jestem aktualnie zainteresowany odpowiedzią :) więc
    proszę o poważną odpowiedź: umowa zapodaje termin zeszłomiesięczny,
    jest realizacją części większej umowy (tj. UoD jest realizacją
    części umowy w DG) również rozliczonej w zeszłym miesiącu.
    Niewątpliwie koszt *dotyczy* miesiąca poprzedniego: z dotychczasowych
    komentarzy na grupie wynikałoby że należałoby rozliczyć (bezwzględnie)
    kasowo.
    Z tego co piszesz.... to niekoniecznie.

    [...]
    >+ Nota bene - księgowa pewnego dnia wzięła wypłatę i się ulotniła bez
    >+ śladu .

    Zdaje się już poprzednio na nią warczałaś ? ;)

    Pozdrowienia, Gotfryd