eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiopony zimowe w koszty... ale co gdy >3500zł ?
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 6

  • 1. Data: 2010-10-29 09:45:09
    Temat: opony zimowe w koszty... ale co gdy >3500zł ?
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Jest sobie pojazd "na firmę", osobowy, używany, amortyzowany w okresie
    30miesięcy.
    Wynika potrzeba zakupu opon zimowych, najlepiej wraz z felgami. "Czas
    życia" opon w tym pojeździe w praktyce nie przekracza 1 sezonu.
    Znajduję w sieci odpowiedzi, że oczywiście, że nie ma problemu, że opony
    (zimowe) to normalny element eksploatacyjny i wrzuca się go w koszty,
    jak zimowy płyn do spryskiwacza itp.
    Ale pojawia mi się pewien problem. Komplet 4 opon (samych) to
    zdecydowanie >3500zł (netto, niestety taki urok takiego rozmiaru opony).
    Do tego felgi też będą >1500zł. Co w takim przypadku?
    Kupować po jednej feldze, jednej oponie, na jedną fakturę? Czyli 8
    faktur wrzucić w koszty bez problemu i wyjaśniania?
    Czy jeśli kupię 4 opony + 4 felgi na jedną fakturę ~5000 netto to mamy
    problem, bo ani to ulepszenie środka trwałego amortyzowanego (bo będzie
    używane mniej niż rok), ani osobny środek trwały...

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    | s...@d...org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/
    | http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338
    173


  • 2. Data: 2010-10-29 15:31:34
    Temat: Re: opony zimowe w koszty... ale co gdy >3500zł ?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 29 Oct 2010, BartekK wrote:

    > Jest sobie pojazd "na firmę", osobowy, używany, amortyzowany w okresie
    > 30miesięcy.
    > Wynika potrzeba zakupu opon zimowych, najlepiej wraz z felgami. "Czas życia"
    > opon w tym pojeździe w praktyce nie przekracza 1 sezonu.
    > Znajduję w sieci odpowiedzi, że oczywiście, że nie ma problemu, że opony
    > (zimowe) to normalny element eksploatacyjny i wrzuca się go w koszty, jak
    > zimowy płyn do spryskiwacza itp.

    IMVHO liczy się to, czy pojazd już był w coś takiego wyposażony,
    opony się zużyły i są wymieniane. Aczkolwiek wiem, że w praktyce
    nikt (?) się nie przejmuje, pytanie o "ulepszenie" pozostaje
    otwarte, oczywiście przy spełnieniu pozostałych warunków ustawowych
    (co przy "typowych" samochodach osobowych nie zachodzi - patrz niżej).

    > Ale pojawia mi się pewien problem. Komplet 4 opon (samych) to zdecydowanie
    > 3500zł (netto, niestety taki urok takiego rozmiaru opony). Do tego felgi też
    > będą >1500zł. Co w takim przypadku?

    IMO - proste jak drut kolczasty: wyposażenie.
    "składniki o jednostkowej wartości przekraczającej 1500 zł nie
    zaliczane do środków trwałych". Pasuje? - pasuje.

    > Kupować po jednej feldze, jednej oponie, na jedną fakturę? Czyli 8 faktur
    > wrzucić w koszty bez problemu i wyjaśniania?

    Nie widzę różnicy.
    A Ty chyba jakiś czas nie czytałeś ustawy ;)
    Przejrzyj wątki kilka lat wstecz (tak, choć to rzadkość, akurat
    te pozostają aktualne) - sprawa była wałkowa wte i wewte.
    Streszczę wnioski:
    - w przypadku usług i innych wkładów nierzeczowych, ustawa jasno
    i wyraźnie ustanawia limit *ROCZNY*. Rozbicie na 8 faktur nic
    tu nie zmieni
    - w przypadku "części składowych i peryferyjnych" (cytat z ustawy)
    mowa jest wyraźnie o koszcie JEDNOSTKOWYM, rozbicie na 8 faktur
    również nic nie zmieni

    Link:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-d
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    ...art.22g.17

    > Czy jeśli kupię 4 opony + 4 felgi na jedną fakturę ~5000 netto to mamy
    > problem, bo ani to ulepszenie środka trwałego amortyzowanego (bo będzie
    > używane mniej niż rok), ani osobny środek trwały...

    A, to rozporządzenia o KPiR równie dawno nie czytałeś, marsz do
    poprawki ;) (par.3.7)
    Link:
    http://www.przepisy.gofin.pl/5,36,28357,1.html

    pzdr, Gotfryd


  • 3. Data: 2010-10-29 20:42:26
    Temat: Re: opony zimowe w koszty... ale co gdy >3500zł ?
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Gotfryd Smolik news w <news:Pine.WNT.4.64.1010291719380.2620@quad>:

    > On Fri, 29 Oct 2010, BartekK wrote:

    >> Jest sobie pojazd "na firmę", osobowy, używany, amortyzowany w okresie
    >> 30miesięcy.
    >> Wynika potrzeba zakupu opon zimowych, najlepiej wraz z felgami. "Czas życia"
    >> opon w tym pojeździe w praktyce nie przekracza 1 sezonu.
    >> Znajduję w sieci odpowiedzi, że oczywiście, że nie ma problemu, że opony
    >> (zimowe) to normalny element eksploatacyjny i wrzuca się go w koszty, jak
    >> zimowy płyn do spryskiwacza itp.

    > IMVHO liczy się to, czy pojazd już był w coś takiego wyposażony,

    IMHO pojazd, żeby został dopuszczony do ruchu (na warunkach PoRD), to przez
    chwilę powinien być wyposażony w 4 koła i kilka innych /specyfikantów/ ;P

    > opony się zużyły i są wymieniane.

    No to patrzę w warunki ubezpieczenia AC i czytam -- od 1 listopada do 31
    marca pojazd powinien być wyposażony w opony zimowe...

    > Aczkolwiek wiem, że w praktyce
    > nikt (?) się nie przejmuje, pytanie o "ulepszenie" pozostaje
    > otwarte, oczywiście przy spełnieniu pozostałych warunków ustawowych
    > (co przy "typowych" samochodach osobowych nie zachodzi - patrz niżej).

    Nie widzę niżej nic o tym, że gdy przyłapią(w razie gdy) mnie na letnich, w
    okresie podanym powyżej, to AC nie działa -- mam AC, czy nie mam od strony
    podatkowej? ;P

    >> Ale pojawia mi się pewien problem. Komplet 4 opon (samych) to zdecydowanie
    >> 3500zł (netto, niestety taki urok takiego rozmiaru opony). Do tego felgi też
    >> będą >1500zł. Co w takim przypadku?

    > IMO - proste jak drut kolczasty: wyposażenie.
    > "składniki o jednostkowej wartości przekraczającej 1500 zł nie
    > zaliczane do środków trwałych". Pasuje? - pasuje.

    Mnie nie, bo zapis brzmi
    7) wyposażenie - rzeczowe składniki majątku, związane z wykonywaną
    działalnością, niezaliczone, zgodnie z przepisami ustawy o podatku
    dochodowym, do środków trwałych;

    P.S.
    Przepraszam, ale posłużyłem się linkiem, który podałeś

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]


  • 4. Data: 2010-10-30 06:30:43
    Temat: Re: opony zimowe w koszty... ale co gdy >3500zł ?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 29 Oct 2010, 'Tom N' wrote:

    > Gotfryd Smolik news w <news:Pine.WNT.4.64.1010291719380.2620@quad>:
    >
    >> On Fri, 29 Oct 2010, BartekK wrote:
    >
    >>> Wynika potrzeba zakupu opon zimowych, najlepiej wraz z felgami.
    [...]
    >> IMVHO liczy się to, czy pojazd już był w coś takiego wyposażony,
    >
    > IMHO pojazd, żeby został dopuszczony do ruchu (na warunkach PoRD), to przez
    > chwilę powinien być wyposażony w 4 koła i kilka innych /specyfikantów/ ;P

    O ile wiem, wyposażanie samochodów w komplet kół *osobno* do jazdy
    letniej i zimowej (albo jak kto woli: w dwa komplety kół o różnej
    ch-ce) nie jest nijak wymagane do dopuszczenia do ruchu, a tym samym
    mogę mieć poważne podejrzenie iż pojazd jest przystosowany tylko
    do jednej ch-ki, przystosowanie do pracy w innych warunkach
    niewątpliwie jest "wartością dodaną", a tym samym wypełnia warunek
    "ulepszenia podatkowego" (z wyjątkiem kwoty), cbdu

    >> opony się zużyły i są wymieniane.
    >
    > No to patrzę w warunki ubezpieczenia AC i czytam -- od 1 listopada do 31
    > marca pojazd powinien być wyposażony w opony zimowe...

    A co ma zawarcie odrębnej umowy do *nabycia środka trwałego*?
    To, że w wyniku takiej umowy *należy* go ulepszyć, w niczym nie
    uchybia faktowi ulepszenia :)

    >> Aczkolwiek wiem, że w praktyce
    >> nikt (?) się nie przejmuje, pytanie o "ulepszenie" pozostaje
    >> otwarte, oczywiście przy spełnieniu pozostałych warunków ustawowych
    >> (co przy "typowych" samochodach osobowych nie zachodzi - patrz niżej).
    >
    > Nie widzę niżej nic o tym, że gdy przyłapią(w razie gdy) mnie na letnich, w
    > okresie podanym powyżej, to AC nie działa -- mam AC, czy nie mam od strony
    > podatkowej? ;P

    Co Cię naszło w sprawie AC?
    CO KOGO OBCHODZI kwestia AC z p. widzenia kwalifikacji kosztu
    podatkowego, za wyjątkiem kiedy ów koszt wynika ze szkody rzecz
    jasna?
    Kupił gość samochód, nadający się do DG, jego sprawa, może amortyzować
    a wydatki zaliczać w koszt, może go również ulepszać.
    Zawarł umowę ubezpieczenia, jego sprawa, podatkowo zyskał tyle że
    w razie wypadku może wydatki na naprawę zaliczyć w koszt.
    Ale to, że w zawartej umowie sam sobie ograniczył możliwość korzystania
    z ubezpieczenia w okresie zimowym *jeśli nie ulepszy samochodu*
    w niczym nie wpływa na spełnienie (lub nie) warunków "ulepszenia"!
    Rzecz jasna, nie będzie spełnione kryterium kwotowe zaliczenia
    do ulepszenia, ale to tylko przy małych oponach :P

    >> "składniki o jednostkowej wartości przekraczającej 1500 zł nie
    >> zaliczane do środków trwałych". Pasuje? - pasuje.
    >
    > Mnie nie, bo zapis brzmi
    > 7) wyposażenie - rzeczowe składniki majątku, związane z wykonywaną
    > działalnością, niezaliczone, zgodnie z przepisami ustawy o podatku
    > dochodowym, do środków trwałych;

    To poproszę o wyjaśnienie *CO* nie pasuje.
    Bo jak chodzi o 1500 zł to przyznaję, brakuje (u mnie) słowa
    "ewidencjonowane" :>

    > P.S.
    > Przepraszam, ale posłużyłem się linkiem, który podałeś

    Ekhm... a przeprosiny to za co? ;)

    pzdr, Gotfryd


  • 5. Data: 2010-10-30 17:33:22
    Temat: Re: opony zimowe w koszty... ale co gdy >3500zł ?
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Gotfryd Smolik news w <news:Pine.WNT.4.64.1010300819370.2636@quad>:

    > On Fri, 29 Oct 2010, 'Tom N' wrote:

    >> Gotfryd Smolik news w <news:Pine.WNT.4.64.1010291719380.2620@quad>:
    >>> On Fri, 29 Oct 2010, BartekK wrote:
    >>>> Wynika potrzeba zakupu opon zimowych, najlepiej wraz z felgami.
    > [...]
    >>> IMVHO liczy się to, czy pojazd już był w coś takiego wyposażony,
    >> IMHO pojazd, żeby został dopuszczony do ruchu (na warunkach PoRD), to przez
    >> chwilę powinien być wyposażony w 4 koła i kilka innych /specyfikantów/ ;P

    > O ile wiem, wyposażanie samochodów w komplet kół *osobno* do jazdy
    > letniej i zimowej (albo jak kto woli: w dwa komplety kół o różnej
    > ch-ce) nie jest nijak wymagane do dopuszczenia do ruchu, a tym samym
    > mogę mieć poważne podejrzenie iż pojazd jest przystosowany tylko
    > do jednej ch-ki, przystosowanie do pracy w innych warunkach
    > niewątpliwie jest "wartością dodaną", a tym samym wypełnia warunek
    > "ulepszenia podatkowego" (z wyjątkiem kwoty), cbdu

    Czyli _podatkowo_ będzie lepiej się toczył na kołach z oponami A czy z
    oponami B od punktu X do punktu Y z prędkością odpowiadającą warunkom
    drogowym?
    Pominę szczegół, że opony zimowe wystarczają średnio na dwie zimy, a w lecie
    kończą się w okolicach maja, czyli jak ktoś kupił samochód w listopadzie
    (zimowe na osiach), to albo pojeździ do czerwca i kupi kolejne zimowe, które
    starczą do października, następnie kupi kolejne, które starczą do czerwca.
    Bo tak właśnie sugerujesz Gotfrydzie -- byle były "zimowe" i się zużyły

    Nie prościej założyć, że to są _po prostu_ opony, bez kompletu których
    pojazd samochodowy -- tak jak bez oleju silnikowego przejedzie jakiś krótki
    odcinek drogi.

    >>> opony się zużyły i są wymieniane.
    >> No to patrzę w warunki ubezpieczenia AC i czytam -- od 1 listopada do 31
    >> marca pojazd powinien być wyposażony w opony zimowe...

    > A co ma zawarcie odrębnej umowy do *nabycia środka trwałego*?

    Ma tyle, że decydując się na taką a nie inna umowę AC wynegocjowałeś komplet
    opon zimowych przy nabyciu środka trwałego" Tylko, że ten środek trwały, tak
    jak każdy normalny samochód osobowy ma cztery koła i ewentualnie piąte koło
    zapasowe

    > To, że w wyniku takiej umowy *należy* go ulepszyć, w niczym nie
    > uchybia faktowi ulepszenia :)

    >>> Aczkolwiek wiem, że w praktyce
    >>> nikt (?) się nie przejmuje, pytanie o "ulepszenie" pozostaje
    >>> otwarte, oczywiście przy spełnieniu pozostałych warunków ustawowych
    >>> (co przy "typowych" samochodach osobowych nie zachodzi - patrz niżej).
    >> Nie widzę niżej nic o tym, że gdy przyłapią(w razie gdy) mnie na letnich, w
    >> okresie podanym powyżej, to AC nie działa -- mam AC, czy nie mam od strony
    >> podatkowej? ;P

    > Co Cię naszło w sprawie AC?

    Tak sobie rozmyślałem, czy AC za 5000PLN to w razie niczego to WNiP, koszt
    bezpośredni, czy ulepszenie -- a w razie czego i niespełnienia warunków AC
    to czy naprawa jest kosztem, czy nie ;P

    > CO KOGO OBCHODZI kwestia AC z p. widzenia kwalifikacji kosztu
    > podatkowego, za wyjątkiem kiedy ów koszt wynika ze szkody rzecz
    > jasna?

    Napisałem powyżej.

    > Kupił gość samochód, nadający się do DG, jego sprawa, może amortyzować
    > a wydatki zaliczać w koszt, może go również ulepszać.
    > Zawarł umowę ubezpieczenia, jego sprawa, podatkowo zyskał tyle że
    > w razie wypadku może wydatki na naprawę zaliczyć w koszt.
    > Ale to, że w zawartej umowie sam sobie ograniczył możliwość korzystania
    > z ubezpieczenia w okresie zimowym *jeśli nie ulepszy samochodu*
    > w niczym nie wpływa na spełnienie (lub nie) warunków "ulepszenia"!

    A teraz patrz niżej.

    >>> "składniki o jednostkowej wartości przekraczającej 1500 zł nie
    >>> zaliczane do środków trwałych". Pasuje? - pasuje.
    >> Mnie nie, bo zapis brzmi
    >> 7) wyposażenie - rzeczowe składniki majątku, związane z wykonywaną
    >> działalnością, niezaliczone, zgodnie z przepisami ustawy o podatku
    >> dochodowym, do środków trwałych;
    > To poproszę o wyjaśnienie *CO* nie pasuje.

    Art. 5a. 2) składnikach majątkowych - oznacza to aktywa w rozumieniu ustawy
    o rachunkowości...

    i z tamtej ustawy:

    12) aktywach - rozumie się przez to kontrolowane przez jednostkę zasoby
    majątkowe o wiarygodnie określonej wartości, powstałe w wyniku przeszłych
    zdarzeń, które spowodują w przyszłości wpływ do jednostki korzyści
    ekonomicznych,
    Jakoś mi nie pasuje, żeby opony *bez samochodu* spowodowały wpływ u np.
    krawcowej.

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]


  • 6. Data: 2010-11-01 23:40:29
    Temat: Re: opony zimowe w koszty... ale co gdy >3500zł ?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 30 Oct 2010, 'Tom N' wrote:

    > Bo tak właśnie sugerujesz Gotfrydzie -- byle były "zimowe" i się zużyły

    Nie, NIE TO.
    Twierdzę, że samochód ktory nigdy nie miał opon zimowych, po ich nabyciu
    doznaje "ulepszenia". Lepiej nadaje się do jazdy w zimie.
    Jeśliby jeszcze koszt jednostkowy przekraczał 3500 zł (o co w większych
    ciężarówkach nietrudno) to mamy i "ulepszenie podatkowe".

    > Nie prościej założyć, że to są _po prostu_ opony

    Nie, bo to nie założenie, a skutek.

    >> A co ma zawarcie odrębnej umowy do *nabycia środka trwałego*?
    >
    > Ma tyle, że decydując się na taką a nie inna umowę AC wynegocjowałeś komplet
    > opon zimowych przy nabyciu środka trwałego"

    A jeśli je już nabyłeś i poddajesz amortyzacji to nie mam uwag.
    Wyraźnie zastrzegałem, że mowa o przypadku kiedy samochód NIE był
    w nie wyposażony.

    >> Co Cię naszło w sprawie AC?
    >
    > Tak sobie rozmyślałem, czy AC za 5000PLN to w razie niczego to WNiP, koszt
    > bezpośredni

    Oczywiście to drugie, bo niby czemu by miało być inaczej...
    Jakich CECH UŻYTKOWYCH nabywa samochód z okazji ubezpiecznie AC?
    Po zakupie opon zimowych zdecydowanie *lepiej jeździ* zimą.
    A po zakupie AC...?

    > czy ulepszenie -- a w razie czego i niespełnienia warunków AC
    > to czy naprawa jest kosztem, czy nie ;P

    Warunek uzależniający wliczenia wydatków na naprawę w KUP nie
    uzależnie tego prawa od podatkowego sposobu zaliczenia AC :P

    >> CO KOGO OBCHODZI kwestia AC z p. widzenia kwalifikacji kosztu
    >> podatkowego, za wyjątkiem kiedy ów koszt wynika ze szkody rzecz
    >> jasna?
    >
    > Napisałem powyżej.

    No to ja nie rozumiem.
    Oczywiście to jest stwierdzenie faktu a nie pytanie i godzę się
    z konsekwencjami ;)

    > A teraz patrz niżej.
    >
    >>>> "składniki o jednostkowej wartości przekraczającej 1500 zł nie
    >>>> zaliczane do środków trwałych". Pasuje? - pasuje.
    >>> Mnie nie, bo zapis brzmi
    >>> 7) wyposażenie - rzeczowe składniki majątku, związane z wykonywaną
    >>> działalnością, niezaliczone, zgodnie z przepisami ustawy o podatku
    >>> dochodowym, do środków trwałych;
    >> To poproszę o wyjaśnienie *CO* nie pasuje.
    >
    > Art. 5a. 2) składnikach majątkowych - oznacza to aktywa w rozumieniu ustawy
    > o rachunkowości...
    >
    > i z tamtej ustawy:
    >
    > 12) aktywach - rozumie się przez to kontrolowane przez jednostkę zasoby
    > majątkowe o wiarygodnie określonej wartości, powstałe w wyniku przeszłych
    > zdarzeń, które spowodują w przyszłości wpływ do jednostki korzyści
    > ekonomicznych,
    > Jakoś mi nie pasuje, żeby opony *bez samochodu* spowodowały wpływ u np.
    > krawcowej.

    Powyższy zapis nie zawiera istotnego słowa: "samoistnych".
    Znaczy "wływ majątkowy" wynikłu z aktywów *może* być uzależniony od
    istnienia innych czynników (bez względu na to czym one są) - a w
    szczególności, jak widzę nie ma zakazu aby ów "wpływ" mógł być uzależniony
    od posiadania innych aktówów w postaci reszty samochodu.

    pzdr, Gotfryd

strony : [ 1 ]


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1