  • 1. Data: 2011-11-10 09:49:21
    Temat: niuanse z wykupem samochodu z leasingu
    Od: norbi771 <n...@p...pl>

    Witam Grupę.

    Czy wg Was w świetle polskiego prawa możliwa jest do przeprowadzenia
    taka operacja i czy i ew. jakie jakie będzie rodzić Waszym zdaniem
    skutki podatkowe

    A. 1.12.2011 - wykupuję na fakturę na firmę pojazd po zakonczeniu umowy
    leasingu operacyjnego za kwote 1000PLN, wartość rynkowa w chwili wykupu
    50 000 PLN.

    B. 1.12.2011 - Księguję f-rę zakupu, pojazd wprowadzam do ew. st i
    jednorazowo amortyzuję

    C. 2.12.2011 - Wycofuję pojazd z ew. st.

    D. 2.12.2011 - Pojazd daruję mamie (pyt 1. - czy moge przyjąć wartość
    rynkową?). Darowizna jest w pierwszej linii - nikt nie płaci podatków,
    mama rejestruje umowę w US w ciągu 6 m-cy.

    E. 3.12.2011 - Mama daruje pojazd mnie (pyt 2. czy w umowie darowizny
    może wystąpić wart. rynkowa?). Darowiznę rejestruję w swoim U.S. w ciągu
    6 m-cy.

    D. 3.12.2011 - Wprowadzam pojazd do ew. śr trwałych wg wartości
    rynkowej, amortyzuję go przez najbliższe 30 m-cy, rejestruję w wydz.
    komunikacji i normalnie używam.

    Ponawiam pytanie z poczatku watku
    Czy to jest mozliwe do przeprowadzenia w świetle polskiego prawa?

    Pozdrawiam
    Norbi

  • 2. Data: 2011-11-10 22:09:17
    Temat: Re: niuanse z wykupem samochodu z leasingu
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 10 Nov 2011, norbi771 wrote:

    > C. 2.12.2011 - Wycofuję pojazd z ew. st.
    >
    > D. 2.12.2011 - Pojazd daruję mamie
    [...]
    > E. 3.12.2011 - Mama daruje pojazd mnie

    IMO nie przejdzie, "inny zamiar". "Czynność pozorna", albo jak
    kto woli: nieprawidłowe zinterpretowanie przez stronę tego
    co ona strona sama robi ;P
    Żeby jasność była - całkiem częste zddarzenie, bo strony
    np. piszą w nagłówku "umowa sprzedaży samochodu", a tak
    naprawdę podpisują protokół przekazania stanowiący wykonanie
    owej umowy.
    Byłoby dziwne jakby US nie usiłował zastosować art.65 KC
    również w opisywanym przypadku :|

    Natomiast jakby mama prowadziła DG, to rzeczywiście, jest taka
    dziwna luka w przepisach (a przynajmniej była :>), że można
    drugi raz amortyzować. Widziałem interpretację znaczy.
    Tyle, że nie odnoszę się do wartości w przypadku wykupu
    z leasingu (a do "normalnej amortyzacji").

    > czy w umowie darowizny może wystąpić wart. rynkowa?)

    IMVHO powinna.

    > D. 3.12.2011 - Wprowadzam pojazd do ew. śr trwałych wg wartości
    > rynkowej, amortyzuję go przez najbliższe 30 m-cy

    Acha.
    A co powiesz na tekst art.22n.2.9?

    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,700,43
    678,20111014,koszty-uzyskania-przychodow.html
    +++
    9) kwotę odpisu amortyzacyjnego za dany rok podatkowy i narastajšco
    za okres dokonywania tych odpisów,
    w tym także, gdy składnik majštku był
    kiedykolwiek wprowadzony do ewidencji (wykazu), a następnie
    z niej wykreœlony
    i ponownie wprowadzony;
    ---

    (połamanie celowe)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2011-11-11 10:59:28
    Od: icek2 <i...@p...onet.pl>

    kiedys (2007)
    z leasingu (bz)
    mogłem wykupic pojazd na osobę fizyczną :)

    czy to nie jest rozwiązanie problemu?

    --
    pozdros
    icek

  • 4. Data: 2011-11-11 14:40:16
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    icek2 wrote:
    > kiedys (2007)
    > z leasingu (bz)
    > mogłem wykupic pojazd na osobę fizyczną :)
    >
    > czy to nie jest rozwiązanie problemu?

    Kiedyś były inne zasady wykupu, teraz inny ktoś też może
    wykupić ale po cenie rynkowej a nie za parę zł wg umowy.

  • 5. Data: 2011-11-15 10:24:05
    Od: norbi771 <n...@p...pl>

    On 2011-11-11 15:40, cef wrote:

    > Kiedyś były inne zasady wykupu, teraz inny ktoś też może
    > wykupić ale po cenie rynkowej a nie za parę zł wg umowy.

    Jest dokładnie tak jak napisał cef,
    wykup jest na "firmę", tj osobę fizyczną prowadzącą działalność pod
    firmą ...

  • 6. Data: 2011-11-15 11:25:47
    Od: norbi771 <n...@p...pl>

    On 2011-11-10 23:09, Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > za okres dokonywania tych odpisów,
    > w tym także, gdy składnik majštku był
    > kiedykolwiek wprowadzony do ewidencji (wykazu), a następnie

    Dzięki za odpowiedź.
    Oczywiście przykładowe terminy C,D,E są naciągane, równie dobrze mogę
    ten pojazd sprzedać / darować za rok, chodzi mi o sam fakt.

    Czy jednak opisywany punkt 9 nie odnosi się do środka trwałego w mojej
    ewidencji. Bo chyba byłoby dziwne gdybym nie mógł amortyzować pojazdu
    zakupionego od firmy trzeciej, ktora go kiedys amortyzowala, to jest
    wręcz niemożliwe.

    ----------
    A może jeszcze inaczej zapytam.
    Czy muszę zaksięgowac tę fakturę wykupu?

    Czy moge jej nie ksiegowac jako koszt, nie wprowadzac pojazdu do ew. st.
    i po jakims czasie, np. pol roku sprzedac ten samochod jako osoba
    fizyczna na umowe k/s, czy umiesz podpowiedzieć jakie to wywołałoby
    konsekwencje podatkowe?

    Załóżmy pesymistycznie że po tym jak samochód ten wszedł w ewidencję to
    muszę go sprzedać (np. zaczął się psuć) .... to dopiero jestem w plecy,
    aktualnie 19% od wartości sprzedaży (zakładając że po pół roku od
    nabycia zastosuję stawkę zw.)

    Zakładając że sprzedam go prędzej czy później to chyba nie opłaca mi się
    odliczać też VATu z tej faktury (tym bardziej ze chyba mogloby to byc
    tylko 60% tego VATu), bo jeśli sprzedaż nastąpi przed upływem 5 lat, to
    jeszcze korektę VATu będę musiał składać na kwotę proporcjonalną do
    kwoty odliczonego vatu i terminu 5 lat, mam rację?

    Czy ktoś może tu coś doradzić.
    Mi nie chodzi o kombinacje ... ale prędzej czy później taki pojazd
    trzeba będzie sprzedać, płacąc od tego przynajmniej pdoch. OK zapłacę,
    ale czy w takim układzie nie powinienem amortyzować od wartości
    rynkowej, wtdy kwota podatku będzie w jakiś sposób korelowała z
    odliczeniami. A tak, w momencie sprzedaży powstaje mi przychód, od
    którego muszę zapłacić podatek

    Pozdr,
    Norbert

  • 7. Data: 2011-11-15 13:31:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 15 Nov 2011, norbi771 wrote:

    > Oczywiście przykładowe terminy C,D,E są naciągane, równie dobrze mogę
    > ten pojazd sprzedać / darować za rok, chodzi mi o sam fakt.

    Oczywiście.
    Co nie przeszkadza postawieniu takiego samego zarzutu ;)
    Oczywiście ktoś to musi zauważyć, ale to osobna sprawa.

    > Czy jednak opisywany punkt 9 nie odnosi się do środka trwałego w mojej
    > ewidencji.

    No jasne że tak.
    Tylko i wyłącznie *tej samej* w której już kiedyś był.

    > Bo chyba byłoby dziwne gdybym nie mógł amortyzować pojazdu
    > zakupionego od firmy trzeciej, ktora go kiedys amortyzowala, to jest
    > wręcz niemożliwe.

    Masz 100% racji. Ale co to ma do Twojego opisu, skoro NIE
    wspominasz o INNEJ firmie? Założysz spzzo, dostaniesz od
    mamy i będziesz amort... wróć, spzoo będzie amortyzowała
    (inny podmiot, *nie Ty*) :>

    Przecież pisałeś o tym, że:
    - amortyzujesz samochód w *swojej* ewidencji
    - dokonujesz manipulacji cywilnoprawnej
    - chcesz ponownie amortyzować *ten sam* samochód w *swojej* ewidencji.

    No to sorry. Duże firmy zagraniczne już w zeszłym tysiącleciu
    zaczęłu się "wymieniać" zakładami, ale w myśl zasady "każdy
    zakład co tylko raz", a nie we dwójkę dwa zakłady w kółko :]

    > ----------
    > A może jeszcze inaczej zapytam.
    > Czy muszę zaksięgowac tę fakturę wykupu?

    Tu się nie wypowiem, bo różne kwiatki widziałem w opisach, z których
    wynikało że litera przepisu nie zawsze pokrywa się z "logiką
    ściągnięcia podatku".

    Jeśli dobrze rozumiem co chcesz wykoncypować ;), to nie wiem
    czy wersja z "drugim nabyciem" (tego samego ST, który nie był
    w żaden sposób "ulepszany") poprzez darowiznę wykazującą
    wartość rynkową (podczas kiedy 1. nabycie było za kwotę wykupu
    leasingowego) jakoś "przejdzie".

> [...]
    > muszę go sprzedać (np. zaczął się psuć) .... to dopiero jestem w plecy,
    > aktualnie 19% od wartości sprzedaży (zakładając że po pół roku od

    Jak się zepsuł, to niewiele wart :> więc w plecy mało ;)
    (a poważniej: podatki zostały odliczone przy leasingu już wcześniej,
    więc co najwyżej mowa o "przywróceniu części podatku").

> [...]
    > jeszcze korektę VATu będę musiał składać na kwotę proporcjonalną do
    > kwoty odliczonego vatu i terminu 5 lat, mam rację?

    Ale obowiązek ew. rozliczenia VAT na ogół nie zależy od tego, czy
    ten VAT został odliczony, a od tego czy podatnik miał prawo go
    odliczyć. Nie sprawdzałem jak jest w przypadku korekty - ale jesteś
    pewien że tak jak piszesz? (że tylko *odliczony* trzeba korygować,
    a nie ten do którego *było prawo* do odliczenia).

> [...]
    > trzeba będzie sprzedać, płacąc od tego przynajmniej pdoch. OK zapłacę,
    > ale czy w takim układzie nie powinienem amortyzować od wartości

    Ale przecież w leasingu podatki *już odliczyłeś*, i to od wartości
    istotnie wyższej niż rynkowa (bo plus prowizja leasingodawcy).
    Po prostu chciałbyś odliczyć je jeszcze raz :D

    pzdr, Gotfryd