  • 1. Data: 2007-01-22 21:45:55
    Temat: najem inaczej...
    Od: "piatkos" <p...@g...com>

    Witajcie.

    zastanawiam sie czy takie rozwiazanie problemu jest dobre:
    opiekuje sie mieszkaniem kolegi, ktory wybyl na jakis czas z kraju. Na
    razie wyglada to tak, ze z jego upowaznienia podpisuje umowy, on
    otrzymuje wplaty, oplaca podatek...
    jednak za kazdym razem, gdy zmienia sie najemca on musi kontaktowac sie
    z US, przelewac podatek, ...
    zastanawiam sie czy mozna rozwiazac to tak, ze on wynajmie mi
    mieszkanie, za stala miesieczna stawke. a ja bede wynajmowal je dalej,
    oczywiscie zalezy mi aby w obu przypadkach zostac na zryczaltowanym
    podatku (a moze nie ma sensu - bo ja stosujac podatke liniowy, moglbym
    odliczac koszty najmu?).

    powiedzcie czy takie rozwiazanie jest wogole mozliwe, bo zastanawiam
    sie czy nie trzeba miec koncesji. i jak to rozwiazac, zeby podatek byl
    odprowadzany legalnie, ale tez i jak najmniejszy ;P

    Wojtek

    PS
    wynajmuje tez inne mieszkanie i oplacam podatek w formie ryczaltu -
    jezeli to ma jakies znaczenie :)

  • 2. Data: 2007-01-22 23:51:08
    Temat: Re: najem inaczej...
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 22 Jan 2007, piatkos wrote:

    > powiedzcie czy takie rozwiazanie jest wogole mozliwe, bo zastanawiam
    > sie czy nie trzeba miec koncesji.

    Mi się wydaje że koncesja jest potrzebna na:
    - *handel* nieruchomościami (a przecież nie o sprzedaż chodzi)
    - zarządzanie *nieruchomością*.
    Mogę się mylić, ale mi opisywany przypadek nijak na to nie wygląda :)
    Na mój gust w rachubę wchodzą umowy:
    - dzierżawy (istotą dzierżawy, różniącej od wynajmu, jest uprawnienie
    dzierżawcy do "pobierania pożytków")
    - najmu z prawem do podnajmu (musi być wyraźnie zapisane w umowie).
    Podatkowo AFAIK różnicy nie ma.

    > i jak to rozwiazac, zeby podatek byl
    > odprowadzany legalnie, ale tez i jak najmniejszy ;P

    Na mój rozum - dzierżawca/najemca, jednocześnie podnajmujący, jednak
    powinien być na zasadach ogólnych.
    Skorzystanie z "liniowego" jest mozliwe tylko po założeniu DG
    z zakresem "wynajem nieruchomości" :), ale:

    > wynajmuje tez inne mieszkanie i oplacam podatek w formie ryczaltu -
    > jezeli to ma jakies znaczenie :)

    ...obawiam się że ma, że może skomplikować p. widzenia :(
    Może ktoś się wypowie w sprawie takiej kombinacji:
    - DG "wynajem nieruchomości" na liniowym, zajmujące się podnajmem
    rzeczonego lokalu
    - "osobisty" wynajem mieszkania na ryczałcie

    Mi to pachnie tym samym zgrzytem co pytanie "czy mogę tę samą
    czynność dla firmy A wykonywać jako DG oraz to samo dla firmy
    B w ramach umowy wykonywanej osobiście".
    Brak dobrej odpowiedzi :(

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-01-23 14:01:23
    Od: ilanek <i...@g...pl>

    piatkos wrote:
> [...]
    > otrzymuje wplaty, oplaca podatek...
    > jednak za kazdym razem, gdy zmienia sie najemca on musi kontaktowac sie

    A czemu musi sie kontaktowac z US gdy zmienia sie najemca ?

    I.

  • 4. Data: 2007-01-23 20:19:55
    Od: "piatkos" <p...@g...com>

    ilanek napisał(a):
    > A czemu musi sie kontaktowac z US gdy zmienia sie najemca ?

    kontakt to moze duzo powiedziane.
    chodzi o zlozenie deklaracji, informacji o rozwiazaniu umowy,
    podpisaniu nowej, zmianie kwoty, utrzymaniu podatku ryczaltowego....:)

    Wojtek