  • 41. Data: 2010-12-16 17:39:54
    Temat: Re: moment powstania przychodu
    Od: tomek <t...@o...pl>

    On 16.12.2010 17:48, Jagna W. wrote:

    > Użytkownik "tomek" <t...@o...pl> napisał

    > Ale problem w tym, że tu nie ma żadnego poświadczenia nieprawdy.

    To skoro nie ma poświadczenia nieprawdy to chyba nie problem :-)

    Tyle że mi dalej wychodzi na to że faktura która ma poświadczać wydanie
    towaru i określać datę jego wydania, a jest wystawiona przed tym
    wydaniem i zawiera datę sprzedaży "z kosmosu" poświadcza nieprawdę.

    Natomiast fajnie że sądy czy kontrolerzy podchodzą do tego luźno.

    --
    Tomek

  • 42. Data: 2010-12-16 17:58:03
    Od: "Jagna W." <w...@a...eu>

> [...]

    > towaru i określać datę jego wydania, a jest wystawiona przed tym wydaniem
    > i zawiera datę sprzedaży "z kosmosu" poświadcza nieprawdę.

    Nie potrafię się do tego odnieść, bo nie znam niuansów rachunkowości do
    tego stopnia (a gdy wydajesz towar 5 grudnia, a fakturę wystawiasz z datą 7
    grudnia to też jest poświadczenie nieprawdy? a przecież to jak najbardziej
    prawnie dopuszczalna możliwość)
    Wszystko się rozbija jak zwykle o podatki, a tak "życiowo" to nie ma dla
    nikogo znaczenia, czy sprzedaż się dokonała w momencie wystawienia faktury,
    czy wydania towaru z magazynu, czy w końcu w momencie otrzymania tego
    towaru przez klienta. Oczywiscie ustawa to wszystko dokładnie określa, ale
    tylko i wyłącznie z punktu widzenia powstawania obowiązków podatkowych.

    Pozdrawiam
    JW

  • 43. Data: 2010-12-16 22:04:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 16 Dec 2010, Jagna W. wrote:

    > Użytkownik "Maddy" <m...@e...com.pl> napisał w wiadomości

    > No właśnie nie, stąd zdziwienie, że tego nie można zrobić.

    A można na rondzie skręcić w lewo?
    Mam podesłać mój zwyczajowy link w tym temacie?
    A co mi tam:
    http://www.youtube.com/watch?v=qL4UrpU8Egk

    Trochę ryzykowne po prawdzie...

    > Ale przecież nie w momencie jej wystawienia.

    Nie czytałaś w prasie opisu przypadku, jak to US się przyczepił do
    wystawiania faktur kilka *MINUT* przed wydaniem towaru :P

    Wyglądało to tak, że hurtownia wydawała "fakturę do wydania" (magazyn
    na jej podstawie wydawał towar, zresztą nie jest to taka rzadka
    praktyka żeby była jasność).
    Hurtownia na swoje nieszczęście zarówno na fakturze jak i dokumencie
    wydania z magazynu drukowała godzinę i minuty...

    Źeby jasność była - przepis jest głupi, bo jak sprzedawca "wysyłkowy"
    chce wysłać f-rę *razem z towarem*, a sprzedaż następuje w momencie
    wydania towaru przewoźnikowi (tak!), to faktura jest "przedwczesna"...
    Podejrzewam, że *większość* kontrolerów będzie w różnych takich
    przypadkach udawała że nic nie widzi ;) (bo opór podatnika jest
    pewny a droga trudna i wysoce prawdopodobne, że prowadząca poprzez
    wyroki NSA do uznania że to przepis trzeba zmienić, więc z kary
    mogą być nici).

    > Przecież dokumentuje - sprzedaż towaru/usługi.

    Kiedy nie, bo faktura albo dokumentuje przedpłatę/zaliczkę (a to NIE
    ta faktura, bo treść inna) albo dokumentuje *wykonane* wydanie.

    BTW: zwróć uwagę, że VAT ma własną definicję "sprzedaży"!
    Cywilistom włos się jeży, jak obrywają na .prawo cytatem o "sprzedaży
    usługi", a do tego "sprzedaż w rozumieniu VAT" to NIE JEST "sprzedaż
    w rozumieniu prawa cywilnego".
    Dość dobrym przybliżeniem definicji VAT będzie "wydanie" albo
    "przeniesienie posiadania"! (ani zawarcie umowy, ani przeniesienie
    własności - z wyjątkiem przedmiotów ruchomych w których jest to
    jeden z warunków).

    > Czy bezdyskusyjnie musi to nastąpić_przed_wystawieniem faktury?

    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,10,32,670,22
    927,20100918,faktury.html

    Słowa "dokonanie sprzedaży".
    Nie "zamiar". Nie "przygotowanie". Nie "prowadzenie".
    Dokonanie...
    A par. 3 jasno wskazuje, że to samo dotyczy przedpłat (muszą być
    *najpierw* otrzymane).

    pzdr, Gotfryd

  • 44. Data: 2010-12-16 22:08:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 16 Dec 2010, Jagna W. wrote:

    > <s...@a...pl> napisał

    > Chcesz powiedzieć, że różnica w godzinach między wystawieniem faktury a
    > wydaniem towaru powoduje, że klient traci prawo do odliczenia VATu z tytułu
    > takiego zakupu?

    Nie, ukarali hurtownię.
    Klient mógł się bronić że "nie jest świadomy iż f-ra jest nieprawidłowa",
    ale hurtownię obciążały dowody w postaci położonych obok faktur i WZ
    z minutami wydania.

    > Normalnie byłoby to mistrzostwo świata w absurdach

    No i niejedna hurtownia robi tak jak tamci.

    > skarbowych. Pomijam już fakt, że ani na fakturze ani na WZce nie ma obowiązku
    > podawania godziny ich wygenerowania.

    Tylko - skoro NIE drukuje tych czasów - to NIE MA DOWODÓW nieprawidłowego
    wystawiania faktur!

    To tak samo, jakby kto na KPiR "prowadził magazyn" (mimo braku
    obowiązku).
    Jak US papier znajdzie a na nim znajdzie nieprawidłowości i się doczepi,
    to ma prawo.

    pzdr, Gotfryd

  • 45. Data: 2010-12-16 22:15:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 16 Dec 2010, Jagna W. wrote:

    > Nie wyobrażam sobie, że dzwonię do klienta "Czy dostał pan towar? Ale na
    > pewno? Jeśli tak, to ja wystawiam fakturę"

    Ależ skąd założenie że *dojście* towaru do klienta stanowi podstawę
    do czegokolwiek, w szczególności przy VAT???
    Kojarzysz może słowa "wydanie towaru"?
    Przecież od tego momentu sprzedawca już go nie ma - fizycznie nie
    może nim rozporządzać.

    A tak na boku (i offtopicznie do VAT) art.544 KC też :)
    W skromnych 99%++ aukcji allegro można by *skutecznie* wymusić
    sądowo żądanie wysłania *najpierw* towaru - jak w treści aukcji nie
    ma WYRAŹNEGO zastrzeżenia, to klient ma prawo czekać aż towar
    dojdzie.

    Ale prawdą jest że (wracając do VAT) powinien najpierw przewoźnikowi
    (kurierowi, poczcie) wydać towar a dopiero do niego dołączyć fakturę :)

    IMVHO, powinien mieć ze sobą wydrukowaną "prawie fakturę",
    wydać towar, dopisać słowo "VAT" na tej "prawie fakturze"
    i dołączyć do towaru :P

    pzdr, Gotfryd
    "nie odpowiadam za bzdury popisane w ustawach!"

  • 46. Data: 2010-12-16 22:24:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 16 Dec 2010, Jagna W. wrote:

    > "Maddy" <m...@e...com.pl> napisał

    > A mówi Ci coś termin "towary w drodze"?

    Tak.
    Zostały "wydane", a tym samym został spełniowy VATowo zdefiniowany
    stan "przejścia w inne władanie". Były właściciel już nie jest ich
    posiadaczem, a w istotnej większości przypadków (o ile umowa wyraźnie
    nie stanowi inaczej) rownież nie jest obciążony "problemami"
    z transportem (co prowadzi do dziwoląga, jeśli to wydawca towaru
    zawarł umowę przewozu, ale co ja na to poradzę).

    > Bo ja księgową nie jestem, ale mimo
    > wszystko nie widzę (i prawo również) żadnych nieprawidłowości w sytuacji, gdy
    > faktura przychodzi wcześniej niż towar.

    Ja RÓWNIEŻ nie widzę problemu!
    Ta faktu nie ma prawa być WYSTAWIONA przed WYDANIEM towaru!

    To, kiedy odbiorca *otrzyma* (zarówno towar jak i fakturę), jest co
    najwyżej powodem rozważań po stronie klienta, sprzedawcy już nie
    dotyczy (z dokładnością do zapisu "zapłata należy się po otrzymaniu
    prawidłowej fakturze", o ile taki jest w umowie :))

    > http://www.e-podatnik.pl/artykul/doradca_podatnika/4
    43/Ewidencja_ksiegowa_materialow_w_drodze.html
    > Zgodnie z tym, co mówisz, to w takiej sytuacji należałoby nie przyznawać się
    > do otrzymanej faktury

    Ależ nie!
    Skoro kryterium to WYDANIE towaru....

    > To udowodnij jednoznacznie, że faktura, którą firma wystawiała dwa dni przed
    > sprzedażą nie dokumentowała tej sprzedaży.
    > Powodzenia :)

    No i na tym opiera się bezkarność takiego postępowania: braku dowodów.
    CHYBA, że skarbówka przyjdzie i przypadkiem stwierdzi, że faktura
    dla klienta jest "w drodze" a towar nadal w magazynie.

    > Poruszasz problem tylko i wyłącznie z punktu widzenia teorii i tu jak
    > najbardziej masz rację. Ale praktyka często wygląda inaczej

    Ależ to wiemy i trzeba się zgodzić :)

    > Skoro firma wie, że towar zostanie wydany dopiero
    > jutro, ale klient koniecznie chce mieć fakturę jeszcze dzisiaj, to się mu ją
    > wystawia

    ...i nie ma problemu.
    Dopóki nie przydarzy się albo złośliwie trafiająca w stosowne prawo
    Murphyego kontrola (*akurat* potknie się o *ten* towar, mając
    wczorajszą f-rę w ręku) albo pożar nie obejmujący księgowości
    lecz magazyny :]

    pzdr, Gotfryd

  • 47. Data: 2010-12-16 22:26:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 16 Dec 2010, Jagna W. wrote:

    > a gdy wydajesz towar 5 grudnia, a fakturę wystawiasz z datą 7
    > grudnia to też jest poświadczenie nieprawdy?

    Nijak.
    Nawet f-ra wystawiona 27 grudnia, mimo że będzie nieprawidłowa,
    nie będzie stwierdzała nieprawdy: bo *fakt* na niej opisany
    miał już miejsce.

    pzdr, Gotfryd

  • 48. Data: 2010-12-16 23:16:16
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 12/16/2010 4:04 PM, Gotfryd Smolik news wrote:
    > A można na rondzie skręcić w lewo?
    > Mam podesłać mój zwyczajowy link w tym temacie?

    ba, czasami nawet jest nakaz.

    jechał ktoś we wrocławiu pare miesiecy temu na lotnisko?

    rondo było, ale tylko pół. I na wysepce, dokładnie na wprost kierowcy
    stał znak nakaz jazdy w lewo przed znakiem.
    szczerze mówiac zgłupiałem, ale ten za mną wyprowadził mnie z błedu.

    wewnetrzny pas półronda służył do jazdy w jedna stroną, a zewnatrzny w
    drugą.

  • 49. Data: 2010-12-16 23:41:32
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 12/16/2010 4:15 PM, Gotfryd Smolik news wrote:
    > Ale prawdą jest że (wracając do VAT) powinien najpierw przewoźnikowi
    > (kurierowi, poczcie) wydać towar a dopiero do niego dołączyć fakturę :)

    i co niektórzy tak robią.
    wysyłając fakturę w oddzielnej kopercie pocztą, po wysłaniu towaru.
    Trafiło mi się. Biednej pani sie oberwało, gdzie faktura.

  • 50. Data: 2010-12-17 08:03:23
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    W dniu 16-12-2010 18:58, Jagna W. pisze:

> [...]
    > datą 7 grudnia to też jest poświadczenie nieprawdy? a przecież to jak
    > najbardziej prawnie dopuszczalna możliwość

    Ale data sprzedaży na tej fakturze powinna być 5 grudnia. Fakturę można
    wystawić do siódmego dnia po sprzedaży, bo pozwala na to ustawa. Data
    sprzedaży musi jednak odpowiadać rzeczywistości.

    A prawa nie stosuje się per analogie.

> [...]
    > otrzymania tego towaru przez klienta. Oczywiscie ustawa to wszystko
    > dokładnie określa, ale tylko i wyłącznie z punktu widzenia powstawania

    To jest grupa pl.soc.PRAWO.podatki, jeżeli jeszcze nie zauważyłaś.
    Zarzut, że sie za bardzo skupiamy na przepisach a za mało na tzw.
    prawdziwym życiu jest lekko idiotyczny.

    Ignorować prawo każdy może na własny rachunek. Przekonywanie innych (a
    czytają to też ludzie, którzy nie mają zdania i chcą się dowiedzieć jak
    postępować, żeby sobie biedy nie napytać) że można sobie bimbać, bo
    wszyscy tak robią, jest wysoce naganne i nieodpowiedzialne.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813