  • 31. Data: 2010-12-16 15:04:24
    Temat: Re: moment powstania przychodu
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    W dniu 16-12-2010 14:27, Jagna W. pisze:

    > Użytkownik "Maddy" <m...@e...com.pl> napisał w wiadomości

    > No właśnie nie, stąd zdziwienie, że tego nie można zrobić.

    Ty widzisz różnicę miedzy "nie można" a "nie wolno"?
    Okraść sąsiada też możesz, jeżeli tylko się nie boisz, jesteś sprawna
    fizycznie i brak Ci skrupułów. Ale nie wolno Ci.

    > Ale przecież nie w momencie jej wystawienia.

    Jeżeli zostaje wprowadzona do obrotu (przekazana nabywcy) to obowiązek
    podatkowy powstał w momencie jej wystawienia. Jeżeli w tym momencie
    faktura nie dokumentowała faktycznej transakcji, jest tzw. faktura pustą.

    > Ale po co?
    > Wystawiono fakturę, towar wydano/wysłano na drugi dzień "bo coś tam" -
    > gdzie tu jest nieprawidłowość?

    Czy w dniu wystawienia faktury kupujący mógł rozporządzać towarem jak
    właściciel? Jeżeli nie, to faktura była wystawiona za wcześnie.

    > Tzn. może jest, nie znam się na niuansach, ale firmy tak przecież działają.
    > Ile razy bywało, że faktura docierała do nas wcześniej (pocztą) niż
    > zamówiony towar (spedytorem).

    To ze coś się nagminnie robi nie znaczy, że jest to zgodne z prawem.
    Po prostu post factum tego się nie da udowodnić bez udziału stron
    transakcji (a kto sobie będzie sam grób kopał?).
    Czy jak przekraczasz prędkośc i nikt tego nie widzi i nie dostaniesz
    mandatu, to znaczy, że nie złamałaś prawa?

    > Przecież dokumentuje - sprzedaż towaru/usługi.

    W dacie jej wystawienia żadna sprzedaż jeszcze nie nastąpiła a usługa
    nie była wykonana. Niczego nie dokumentowała.

    > Czy bezdyskusyjnie musi to nastąpić_przed_wystawieniem faktury?

    Bezdyskusyjnie. Faktura dokumentuje czynność dokonaną a nie przyszłą.
    Jest kilka wyjątków, np. dostawy mediów, ale to są właśnie wyjątki od
    zasady, dokładnie opisane w ustawie.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 32. Data: 2010-12-16 15:37:24
    Od: <s...@a...pl>

    Kiedyś bodajże Gotfryd opisywał sprawdę hurtowni, gdzie nabywca otrzymywał
    fakturę i szedł do magazynu po odbiór towaru. US czy tez UKS (nie pamietam) miał
    dowalić się, że wystawiona faktura nie dokumentuje sprzedaży i... rodzi
    konsekwencje, o których Maddy piszesz. Dowodem była róznica w godzinach
    wystawienia między WZ a f-rą (f-ra była wcześniej).

    Banał, ale na tym można popłynąć, jak ktoś się uprze.

  • 33. Data: 2010-12-16 15:48:45
    Od: "Jagna W." <w...@a...eu>

    "Maddy" <m...@e...com.pl> napisał

    > Jeżeli zostaje wprowadzona do obrotu (przekazana nabywcy) to obowiązek
    > podatkowy powstał w momencie jej wystawienia.

    Obowiązek podatkowy to nie znaczy obowiązek zapłaty podatku w momencie
    wystawienia faktury.
    Płaci się przecież dopiero w następnym miesiącu.

    > Czy w dniu wystawienia faktury kupujący mógł rozporządzać towarem jak
    > właściciel? Jeżeli nie, to faktura była wystawiona za wcześnie.

    Nie mógł, ale co to ma do rzeczy?

    > To ze coś się nagminnie robi nie znaczy, że jest to zgodne z prawem.

    A mówi Ci coś termin "towary w drodze"? Bo ja księgową nie jestem, ale mimo
    wszystko nie widzę (i prawo również) żadnych nieprawidłowości w sytuacji,
    gdy faktura przychodzi wcześniej niż towar.
    http://www.e-podatnik.pl/artykul/doradca_podatnika/4
    43/Ewidencja_ksiegowa_materialow_w_drodze.html
    Zgodnie z tym, co mówisz, to w takiej sytuacji należałoby nie przyznawać
    się do otrzymanej faktury ew. dostawcę poprosić o przesłanie takiej samej,
    ale wystawionej po wysyłce towaru. Większego absurdu nie widziałam, ale
    widocznie prawo też potrafi być absurdalne.

    > Bezdyskusyjnie. Faktura dokumentuje czynność dokonaną a nie przyszłą.

    To udowodnij jednoznacznie, że faktura, którą firma wystawiała dwa dni
    przed sprzedażą nie dokumentowała tej sprzedaży.
    Powodzenia :)
    Poruszasz problem tylko i wyłącznie z punktu widzenia teorii i tu jak
    najbardziej masz rację. Ale praktyka często wygląda inaczej, bo ludzie
    upraszczają sobie życie. Skoro firma wie, że towar zostanie wydany dopiero
    jutro, ale klient koniecznie chce mieć fakturę jeszcze dzisiaj, to się mu
    ją wystawia i nie robi z tego powodu żadnych ceregieli.

    Pozdrawiam
    JW

  • 34. Data: 2010-12-16 15:53:16
    Od: "Jagna W." <w...@a...eu>

    <s...@a...pl> napisał

> [...]
    > sprzedaży i... rodzi konsekwencje, o których Maddy piszesz. Dowodem była
    > róznica w godzinach wystawienia między WZ a f-rą (f-ra była wcześniej).

    Chcesz powiedzieć, że różnica w godzinach między wystawieniem faktury a
    wydaniem towaru powoduje, że klient traci prawo do odliczenia VATu z tytułu
    takiego zakupu? Normalnie byłoby to mistrzostwo świata w absurdach
    skarbowych. Pomijam już fakt, że ani na fakturze ani na WZce nie ma
    obowiązku podawania godziny ich wygenerowania.

    Pozdrawiam
    JW

  • 35. Data: 2010-12-16 15:55:01
    Od: tomek <t...@o...pl>

    On 16.12.2010 16:37, s...@a...pl wrote:
> [...]
    > róznica w godzinach wystawienia między WZ a f-rą (f-ra była wcześniej).
    >
    > Banał, ale na tym można popłynąć, jak ktoś się uprze.

    Z drugiej strony, przy zakupach przez internet chyba 99% sprzedawców
    wysyła towar razem z paragonem/fakturą - i "nikt się nie czepia".

    --
    Tomek

  • 36. Data: 2010-12-16 16:05:56
    Od: "Jagna W." <w...@a...eu>

    "tomek" <t...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Z drugiej strony, przy zakupach przez internet chyba 99% sprzedawców
    > wysyła towar razem z paragonem/fakturą - i "nikt się nie czepia".

    Nie tylko przez internet, przecież tak się robi normalnie na całym świecie.
    Nie wyobrażam sobie, że dzwonię do klienta "Czy dostał pan towar? Ale na
    pewno? Jeśli tak, to ja wystawiam fakturę"

    Pozdrawiam
    JW

  • 37. Data: 2010-12-16 16:17:05
    Od: tomek <t...@o...pl>

    On 16.12.2010 17:05, Jagna W. wrote:
> [...]
    > Nie wyobrażam sobie, że dzwonię do klienta "Czy dostał pan towar? Ale na
    > pewno? Jeśli tak, to ja wystawiam fakturę"

    Tu nie chodzi o wyobraźnię tylko o literę przepisów :-)

    Czytałem kiedyś opinię adwokacką w tej sprawie, w której padały paragafy
    z KKS oraz art. 271 KK.

    Albo taki wątek:
    http://www.goldenline.pl/forum/236038/faktura-wystaw
    iona-przed-wykonaniem-uslugi-lub-wydaniem-towaru

    --
    Tomek

  • 38. Data: 2010-12-16 16:20:31
    Od: tomek <t...@o...pl>

    On 16.12.2010 16:48, Jagna W. wrote:
> [...]
    > dopiero jutro, ale klient koniecznie chce mieć fakturę jeszcze dzisiaj,
    > to się mu ją wystawia i nie robi z tego powodu żadnych ceregieli.

    Faktura co do zasady poświadcza wydanie towaru lub wykonanie usługi.
    Poświadczenie nieprawdy podlega pod KKS i art. 271 KK - a tu nie ma
    żartów. Na szczęście praktyka jest taka jaka piszesz.. ale przecież
    budżet jest w opałach więc ... :-)

    Przykłąd z innej beczki - oddaję odpady firmie zbierającej, a gość
    wyciąga zza pazuchy kartę przekazania odpadu z góry poświadczoną za
    *wykonanie* usługi transportu do miejsca przeznaczenia. Przestępstwo? Na
    to mi wygląda. Ktoś to ściga? Nikt. I tyle w temacie.

    --
    Tomek

  • 39. Data: 2010-12-16 16:43:28
    Od: "Jagna W." <w...@a...eu>

    Użytkownik "tomek" <t...@o...pl> napisał

    > Czytałem kiedyś opinię adwokacką w tej sprawie, w której padały paragafy
    > z KKS oraz art. 271 KK. Albo taki wątek:
    > http://www.goldenline.pl/forum/236038/faktura-wystaw
    iona-przed-wykonaniem-uslugi-lub-wydaniem-towaru

    To ja ze swojej strony też rzucę linkiem :)
    http://gospodarka.gazeta.pl/firma/1,31560,6091193,Ro
    zliczenie_faktury_wystawionej_przed_wydaniem_towaru.
    html

    Pozdrawiam
    JW

  • 40. Data: 2010-12-16 16:48:48
    Od: "Jagna W." <w...@a...eu>

    Użytkownik "tomek" <t...@o...pl> napisał

    > Faktura co do zasady poświadcza wydanie towaru lub wykonanie usługi.
    > Poświadczenie nieprawdy podlega pod KKS i art. 271 KK

    Ale problem w tym, że tu nie ma żadnego poświadczenia nieprawdy.

    Konsekwencje wystawienia faktury przed wydaniem towaru budzą wątpliwości
    interpretacyjne. Można sformułować aż trzy stanowiska dotyczące skutków
    wystawiania faktur przed wydaniem towaru. Według dwóch pierwszych stanowisk
    wystawienie faktury przed wydaniem towaru jest uznawane za wywiązanie się z
    obowiązku wystawienia faktury. W konsekwencji tak wystawiona faktura jest
    uznawana za prawidłową i nie wymaga korekty. Za przyjęciem tego poglądu
    przemawia m.in.:

    odliczania VAT naliczonego z faktur wystawionych przed wydaniem towaru lub
    wykonaniem usługi; zgodnie z powołanym przepisem prawo do odliczenia VAT z
    takich faktur powstaje z chwilą nabycia przez nabywcę prawa do
    rozporządzania towarem lub z chwilą wykonania usługi.
    Prawidłowość faktur wystawianych przed wydaniem towaru potwierdził również
    Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 16 września 2003 r. (sygn. akt III
    SA 3269/01, publ. M. Podat. 2003/11/3).

    Pozdrawiam
    JW