  • 1. Data: 2009-08-09 12:41:20
    Temat: leasing vat-marża ?
    Od: "darek" <n...@y...com>

    Witam,

    Chciałbym na użytek działalności gosp. zakupić używany samochód osobowy (tj.
    bez kratki). Zakładam realizację tej inwestycji w oparciu o leasing, przy
    wkładzie własnym ok 40%.
    Działalność jest w fazie inicjalnej, Jestem płatnikiem podatku Vat, jednak
    wciąż około 90% dochodów mam z poza tej działalności, tj. z umowy o pracę.

    Czy możecie zasugerować mi jaką formę leasingu powinienem rozważać?
    Mam wrażenie, że typowe korzyści z zakupu auta z pełną fakturą Vat w
    leasingu operacyjnym są dla mnie żadne z racji tego, że mam minimalne
    przychody.
    Czy w mojej sytuacji rozsądny jest zakup samochodu na fakturę Vat marża,
    albo nawet bez faktury od osoby fizycznej -
    Znalazłem coś takiego, jak leasing-Vat Marża w EFL.
    http://www.efl.pl/page_vat_marza Czy mógłby ktoś przedstawić mi w ogólnym
    zarysie bilans
    zakupu auta w tej formie? Na jakie aspekty umowy należy zwrócić szczególną
    uwagę?

    Z góry dziękuję za wszelkie sugestie.

    darek

  • 2. Data: 2009-08-09 13:57:37
    Temat: Re: leasing vat-marża ?
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    darek wrote:

> [...]
    > Czy w mojej sytuacji rozsądny jest zakup samochodu na fakturę Vat
    > marża, albo nawet bez faktury od osoby fizycznej -

    Ale jaka jest konkretnie zaleta VAT-marża w tym wypadku?
    Przeniesienie obciążenia z VAT na dochodowy?
    Przecież nieodliczony VAT ląduje i tak w kosztach,
    to gdzie jest atrakcyjnośc?

  • 3. Data: 2009-08-09 15:42:02
    Od: "darek" <n...@y...com>

    > Ale jaka jest konkretnie zaleta VAT-marża w tym wypadku?
    > Przeniesienie obciążenia z VAT na dochodowy?
    > Przecież nieodliczony VAT ląduje i tak w kosztach,
    > to gdzie jest atrakcyjnośc?

    Vat dotyczy tylko części odsetkowej raty leasingu. Wnosi się go razem z
    opłatą wstępną jednorazowo od sumy wszystkich odsetek.
    Jest więc kilkukrotnie mniejszy niż w standardowym leasingu operacyjnym lub
    kapitałowym.

  • 4. Data: 2009-08-09 16:21:07
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    darek wrote:

> [...]
    > z opłatą wstępną jednorazowo od sumy wszystkich odsetek.
    > Jest więc kilkukrotnie mniejszy niż w standardowym leasingu

    Jakoś nie zauważyłem, że chodzi o zakup używanego auta -
    z fakturą już bez odliczalnego VAT.
    Jak nie ma dochodu, to mu nic nie pomoże :-)

  • 5. Data: 2009-08-09 17:16:23
    Od: "darek" <n...@y...com>

    > Jakoś nie zauważyłem, że chodzi o zakup używanego auta -
    > z fakturą już bez odliczalnego VAT.
    > Jak nie ma dochodu, to mu nic nie pomoże :-)
    jesteś w stanie coś merytorycznie zasugerować?

  • 6. Data: 2009-08-09 18:33:08
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    darek wrote:
    > jesteś w stanie coś merytorycznie zasugerować?

    Merytorycznie to widzę kwestię tak:
    im większy udział VAT w cenie środka trwałego
    (zakładając tę samą cenę brutto), tym bardziej to korzystne finansowo,
    więc uciekanie w drugą stronę jest dla mnie mało logiczne.
    Może faktycznie przy zakupie używanego liczenie tego praktycznie od ceny
    brutto- przy VAT-marża może dać "lepszy" wynik.

    Jednak od strony podatku dochodowego nic się nie zmienia.
    Po co rozważać kwestie ładowania większej części ceny w podatek dochodowy,
    skoro nie ma dochodu?
    Powinieneś raczej pomysleć jak utopić w kosztach amortyzację tego samochodu
    i czy są na to szanse w okresie, w którym ustawa dopuszcza odliczalną
    stratę.
    Niestety nie znam warunków brzegowych - tzn jaki koszt, jakie przewidywane
    dochody,
    w jakim czasie, jakie mozliwe ryzyko i dlatego nic merytorycznie nie moge
    podpowiedzieć.

  • 7. Data: 2009-08-09 21:30:16
    Od: "darek" <n...@y...com>

    > Merytorycznie to widzę kwestię tak:
    > im większy udział VAT w cenie środka trwałego
    > (zakładając tę samą cenę brutto), tym bardziej to korzystne finansowo,

    To oczywiste, jednak nie o takie założenie chodzi.
    Można kupić auto za cenę x +22% vat i dostać pełną fakturę, lub to samo auto
    kupić za cenę x + dużo mniejszy vat (liczony tylko od marży dealera), czyli
    w przybliżeniu samo x i dostać fakturę vat marża.

    Tu moja wątpliwość:
    - 1 wariant i leasing operacyjny - czyli tak jak robi 80%
    przedsiębiorców,czy
    - 2 wariant i leasing typu Vat marża.
    ewentualnie 3 wariant - kredyt (bez paranoicznych zabaw z vatem)

  • 8. Data: 2009-08-09 22:13:29
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    darek wrote:

> [...]
    > przedsiębiorców,czy
    > - 2 wariant i leasing typu Vat marża.
    > ewentualnie 3 wariant - kredyt (bez paranoicznych zabaw z vatem)

    Ale przecież nie o VAT Ci chodziło.
    Cytuję: "Mam wrażenie, że typowe korzyści z zakupu auta z pełną fakturą Vat
    leasingu operacyjnym są dla mnie żadne z racji tego, że mam minimalne
    przychody"
    Więc zdecyduj sobie jakie czynsze i na ile lat,
    bo auto pewnie poniżej 50 tys więc różnice groszowe w VAT.

  • 9. Data: 2009-08-13 19:38:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 9 Aug 2009, cef wrote:

    > Powinieneś raczej pomysleć jak utopić w kosztach amortyzację tego samochodu
    > i czy są na to szanse w okresie, w którym ustawa dopuszcza odliczalną stratę.

    W kwestii firmalnej: ustawa dopuszcza *dowolne* obniżenie współczynnika
    amortyzacji, byle jednakowo dla wszystkich ST "tego samego rodzaju"
    (znaczy dla wszystkich samochodów - jak w przykładzie sztuk jeden
    - tak samo :))

    > Niestety nie znam warunków brzegowych - tzn jaki koszt, jakie przewidywane
    > dochody,

    I to jest klopot - do obejścia chyba jedynie za pomocą przyjęcia
    liczenia rat raz-na-rok, jeśli prowadzący nie ma pojęcia jak
    mu się przychody rozłożą.

    pzdr, Gotfryd