  • 1. Data: 2009-10-31 07:37:29
    Temat: laptop za 2000 i jego umożenie
    Od: "grzegorz" <g r z e g o r z [at] q u e s t [dot] pl>

    Witam,
    29-10 kupiłem laptopa za 2000 brutto.

    Czy najlepszym rozwiązaniem będzie wprowadzenie go jako ŚT w dniu zakupu,
    rozliczyć VAT za październik, a kwotę netto zamortyzować jednorazowo
    na koniec października i zostanie ona wtedy przeniesiona do KPiR na
    listopad,

    czy też normalnie zaksięgować jako zakupiony towar i wpisać go do
    wyposażenia.
    Ewentualnie przed upływem roku lub trochę dłużej dokonać sprzedaży zużytego
    laptopa
    tak aby przy ewentualnej likwidacji DG nie płacić od tego podatku?

    --
    grzegorz

  • 2. Data: 2009-10-31 11:17:45
    Temat: Re: laptop za 2000 i jego umożenie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 31 Oct 2009, grzegorz wrote:

> [...]
    > na koniec października i zostanie ona wtedy przeniesiona do KPiR na listopad,
    >
    > czy też normalnie zaksięgować jako zakupiony towar i wpisać go do

    W kwestii formalnej: w *obu* przypadkach możliwe jest ujęcie kosztu
    w listopadzie.
    Zwracam uwagę, że w przypadku wyposażenia znika *tylko* rozliczenie
    poprzez amortyzację, ale *nie* znikają pozostałe przymioty ST
    (którym wyposażenie "pasujące" do ST nadal faktycznie jest, acz
    nie każde wyposażenie kryterium ST spełnia, nim mnie ktoś zacznie
    łapać za słówka), *w tym* - kryterium "rozpoczęcia użytkowania"!

    Przykładowy notebook, kupiony "na wyposażenie", stojący w opakowaniu
    "nówka sztuka" na półce wcale *nie jest* kosztem!

    Kosztem stanie się wraz z "rozpoczęciem użytkowania", nie z datą
    zakupu (jakby ktoś dysponował środkami, to by pewnie wykazał
    98% przedwczesnym zaliczeń do kosztów :D)
    Szukać przepisów, czy chętni sami dadzą CTL-F? ;)

    Ale to tak ortogonalnie do pytania - po prostu nie spodobało mi
    się, że jawnie piszesz o oszustwie w dokumentacji, czyli wpisaniu
    do ST z datą wsteczną ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2009-10-31 21:16:33
    Od: "grzegorz" <g r z e g o r z [at] q u e s t [dot] pl>

    wiadomości grup dyskusyjnych:Pine.WNT.4.64.0910311210030.456@quad...
> [...]
    > Ale to tak ortogonalnie do pytania - po prostu nie spodobało mi
    > się, że jawnie piszesz o oszustwie w dokumentacji, czyli wpisaniu

    Oj, nic takiego nie napisałem... może jakieś małe nieporozumienie.
    Laptop kupiony 29.10.2009, wpisany w ewidencję z tą datą i od tej daty
    używany.
    Przy ST Vat można odliczyć już za Październik, natomiast kwotę netto
    można wrzucić w koszty dopiero za listopad...

    --
    grzegorz

  • 4. Data: 2009-10-31 22:01:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 31 Oct 2009, grzegorz wrote:

    > Oj, nic takiego nie napisałem... może jakieś małe nieporozumienie.

    No dobra ;)

    > Laptop kupiony 29.10.2009, wpisany w ewidencję z tą datą i od tej daty
    > używany.

    Przyjmijmy.

    > Przy ST Vat można odliczyć już za Październik,

    Prawda.

    > natomiast kwotę netto
    > można wrzucić w koszty dopiero za listopad...

    A podstawę prawną można prosić?
    Bo w wersji art.22f PDoOF prezentowanej przez gofin:
    ...ciągle jest:
    "w miesiącu oddania do używania ... albo w miesiącu następnym"

    Nie, ja *nie* twierdzę, żeby z tego wynikało że podatnik
    *musi* amortyzację ujmować w październiku.
    Ale zdecydowanie *może*.
    Przypomnę: WP < 3500 zł.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2009-11-01 06:37:51
    Od: "grzegorz" <g r z e g o r z [at] q u e s t [dot] pl>

    wiadomości grup dyskusyjnych:Pine.WNT.4.64.0910312356190.2660@quad..
    .

> [...]
    > http://www.przepisy.gofin.pl/5,36,28354,4.html
    > ...ciągle jest:
    > "w miesiącu oddania do używania ... albo w miesiącu następnym"

    Zgadza się, wszędzie jest napisane, że w miesiącu oddania do używania.
    Natomiast znalazłem zapis, (teraz nie mogę go znaleźć) gdzie wyczytałem
    o rozliczeniu całkowitym, w kolejnym miesiącu po zakupie.

    Nawet mój program księgowy nie chce inaczej zrobić jak tylko rozliczyć to
    dopiero w listopadzie.

  • 6. Data: 2009-11-01 07:00:39
    Od: "grzegorz" <g r z e g o r z [at] q u e s t [dot] pl>

    Użytkownik "grzegorz" <g r z e g o r z [at] q u e s t [dot] pl> napisał w
    wiadomości grup dyskusyjnych:4aed2d1b$...@n...home.net.pl...
    > Nawet mój program księgowy nie chce inaczej zrobić jak tylko rozliczyć to
    > dopiero w listopadzie.

    PS. Robię symulację w programie księgowym i za każdym razem
    jak wstukam że używany od października to robi mi rozliczenie w listopadzie.
    Musiałbym oszukać program że używam laptopa np. od 31 września dopiero wtedy
    zrobi mi jednorazową amortyzację w październiku.

    Szukam tego zapisu mówiącego że rozliczenie jest zawsze w następnym miesiącu
    od oddania
    do użytkowania...

    ale co za różnica czy będzie to środek trwały czy wyposażenie?
    Działalności nie zamierzam jak na razie zamykać, wartość netto jest nieco
    ponad 1500 zł
    i czy będę go używać rok, dwa czy dłużej to już moja sprawa i takie
    zaksięgowanie
    jest jak najbardziej prawidłowe.
    Po kilku latach (2-3) i tak pewnie sprzedam sprzęt bo trzeba będzie wymienić
    na nowy.

    Myśląc w ten że lepiej wszystko dawać w ŚT, nawet rzeczy mało wartościowe
    to naprawdę trzeba by wprowadzać dosłownie wszystko np. kupię za 2 miesiące
    stację dokującą do laptopa za 400 zł i też musiał bym ją wwlaić do ST.

    A przecież nawet jeśli kupuje się towar za ponad 3500 zł to nie ma przymusu
    wprowadzania go do ST jeśli zamierza się go sprzedać w ciągu 1 roku.

    http://www.gazetaprawna.pl/blogi/marek_kutarba/

    --
    grzegorz

  • 7. Data: 2009-11-01 07:59:40
    Od: "grzegorz" <g r z e g o r z [at] q u e s t [dot] pl>

    > Nie, ja *nie* twierdzę, żeby z tego wynikało że podatnik
    > *musi* amortyzację ujmować w październiku.
    > Ale zdecydowanie *może*.
    > Przypomnę: WP < 3500 zł.

    Jest jeszcze inna kwestia.
    Przykładowo zakładam że będę używał sprzętu do roku czasu
    i kwalifikuję go jako wyposażenie.
    Jednak po roku stwierdzam, że dalej będę go używać więc
    mogę go przekwalifikować na środek trwały.

    W DG jest to formalność, tyle że nie wiem czy trzeba to zrobić
    jakąś fakturą wewnętrzną, czy wystarczy dokonać odpowiednich zapisów
    w EW i ŚT wpisując odpowiednie daty "zbycia" wyposażenia i "nabycia" środka
    trwałego.
    W KPiR powinien wówczas pojawić się wpis umorzenia środka trwałego ale z
    kwotą "ZERO" zł.,
    bo przecież już go wcześniej rozliczyliśmy jako wyposażenie.

    --
    grzegorz

  • 8. Data: 2009-11-01 09:24:55
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Chodzi ci o art. 22e updof?

    --
    Tomek

  • 9. Data: 2009-11-01 09:57:10
    Od: "grzegorz" <g r z e g o r z [at] q u e s t [dot] pl>

    Użytkownik "Tomek" <t...@o...pl> napisał w wiadomości grup

    > Chodzi ci o art. 22e updof?

    Poniekąd. Sprzęt ma wartość dużo poniżej 3500 zł.

    --
    grzegorz

  • 10. Data: 2009-11-01 10:02:24
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 01-11-2009 o 10:57:10 grzegorz <g r z e g o r z [at] q u e s t [dot]
    <"pl>"> napisał(a):

    > Użytkownik "Tomek" <t...@o...pl> napisał w wiadomości grup

    > Poniekąd. Sprzęt ma wartość dużo poniżej 3500 zł.

    To w momencie w którym zaliczysz go do wyposażenia robisz to na wieki
    wieków:

    "1. Jeżeli podatnicy nabędą lub wytworzą we własnym zakresie składniki
    majątku
    wymienione w art. 22a ust. 1 i art. 22b ust. 1,
    o wartości początkowej przekraczającej 3 500 zł,"

    --
    Tomek