  • 11. Data: 2003-03-20 12:17:19
    Temat: Re: kupiłam od developera mieszkanie w 2001 i odliczyłam od podatku
    Od: h...@p...onet.pl

    > W ustawie jest rzeczywiście mowa o tytule prawnym do lokalu. Może to być np.
    > umowa najmu. Jednak w przypadku kupna nowego mieszkania od developera jest
    > to akt notarialny.

    Twoja wlasna interpretacja pojecia?

    > Być może urzędy skarbowe mają jakieś wytyczne odnośnie
    > protokołów odbioru mieszkania, ale ja nic na ten temat nie znalazłem.

    A ja wlasnie znalazlem -
    http://www.rp.pl/dodatki/nieruchomosci_021118/nieruc
    homosci_a_1.html

    "Z ulgi remontowej może skorzystać odbiorca nowego lokalu - nawet bez aktu
    własności, o ile jednak w umowie z deweloperem przewidziano przekazanie lokalu
    w użytkowanie przed wydaniem aktu własności. Takie wyjaśnienie uzyskaliśmy z
    Ministerstwa Finansów."

    > Ustawa mówi wyraźnie: ulga budowlana do momentu zasiedlenia mieszkania; ulga
    > remontowa od momentu posiadania tytułu prawnego. W praktyce może być pewien
    > okres, kiedy działają obie ulgi, ale może też być tak, że nie masz już dużej
    > ulgi (bo zasiedliłeś mieszkanie), ale nie masz jeszcze prawa do ulgi
    > remontowej (bo czekasz na spisanie aktu notarialnego).
    > Osobną sprawą jest interpretacja poszczególnych terminów przez US (przede
    > wszystkim "moment zasiedlenia").

    Ja rozmumiem ustawe - tyle ze pozostaje metne pojecie "tytułu prawnego"

    pozdrowienia
    Mateusz

  • 12. Data: 2003-03-21 12:33:38
    Od: botwinka <b...@o...pl>

    On 2003-03-20 13:17, Użytkownik h...@p...onet.pl napisał:
> [...]
    > w użytkowanie przed wydaniem aktu własności. Takie wyjaśnienie uzyskaliśmy z

    CIACH

    > Ja rozmumiem ustawe - tyle ze pozostaje metne pojecie "tytułu prawnego"

    Od jakiegoś czasu Izby Skarbowe mają obowiązek wystawiać swoje
    orzecznictwo na www, zatem za:

    http://www.iskrakow.krak.pl/Html/pliki/wyjasnienia-p
    liki/pit/PD.1a.%20415.47.02.pdf

    oraz

    http://www.izba-skarbowa.waw.pl/Frames.htm
    archiwum pod. doch od osób fizycznych, pyt. 20

    za taki tytuł uważa się m.in.; - akt własności budynku lub lokalu
    mieszkalnego; - umowę użyczenia; - umowę najmu lub dzierżawy; -
    przydział lokalu (decyzja).
    [...]
    i dalej:
    [...]umowa z inwestorem o wybudowanie lokalu. Jeżeli powyższa umowa
    zawiera klauzulę, że inwestor zobowiązuje się udostępnić lokatorowi
    mieszkanie bezpośrednio po jego wybudowaniu, a przed ustanowieniem
    odrębnej własności lokali - to umowa ta stanowi tytuł prawny, o którym
    mowa w powołanym na wstępie przepisie. Ponadto - gdy umowa o budowę
    lokalu mieszkalnego nie przewiduje oddania lokatorowi mieszkania przed
    ustanowieniem na jego rzecz odrębnej własności, ale do przekazania
    lokalu dochodzi na podstawie innej umowy zobowiązującej przyszłego
    użytkownika do m.in. ponoszenia kosztów eksploatacji lokalu, to należy
    uznać, że w takim przypadku podatnik także posiada tytuł prawny do
    zajmowanego lokalu

    resztę wygooglaj ;-)
    --
    Pozdrawiam Botwinka