  • 1. Data: 2003-03-07 14:57:38
    Temat: kupiłam od developera mieszkanie w 2001 i odliczyłam od podatku
    Od: botwinka <b...@o...pl>

    załamałam się dzisiaj po wizycie w US.
    A mianowicie:
    kupiłam od developera mieszkanie w 2001 i odliczyłam od podatku.
    Dowiedziałam się już, że nabyłam prawo tylko do ulgi budowlanej, bo nie
    miałam żadnego rachunku na zakup chociażby metra parkietu w 2001, czyli
    pieniążki poszły się paść.
    Chlip chlip :-(((((((((((
    Ale... ale od czego google ;-)
    wygooglałam w wątku "zmiana stanowiska US co do tytulu prawnego lokalu
    " z dnia 2002-11-12 i tam stoi napisane:
    "dnia 17.10.2002 urzedy skarbowe dostaly informacje z ministerstwa ze
    tytulem prawnym zajmowanego lokalu - nowozakupionego - jest
    wywiazanie sie z umowy zakupu miedzy stronami kupujacy-developer, a nie
    jak dotychczas akt notarialny. Wiec od momentu zaplacenia ostatniej raty
    i otrzymania kluczy lokal stanowi wlasnosc prywatna."
    Bym bardzo chciała dostać linka/ew. podstawę prawną.
    Za ch*.*ę mój US nie honoruje tego a US w dzielnicy obok tak.
    Zatem jestem w kropce.
    Pomocy

    Jeszcze jedno:
    odebrałam mieszkanie protokołem zdawczo-odb. od developera w maju 2002 a
    akt notarialny z przeniesieniem prawa własności na mnie mam z
    października 2002. A wszystkie rachunki remontowe spomiędzy maja i
    października 2002. I US kwestionuje moje prawo do własności ww lokalu i
    nie mogę odliczać nic, czyli te pieniądze też poszły się paść.
    Nie ma żadnej na to rady?
    Jak to widzicie?
    W umowie przedwstępnej mam wpis, że developer "zobowiązuje się do
    zawarcia umowy sprzedaży lokalu.." oraz "wydanie w posiadanie lokalu
    Przyszłemu Właścicielowi nastąpi protokolarnie po odbiorze zadania
    inwestycyjnego od wykonawcy inwestycji"
    czyli ja mam prawo do ww lokalu i mogę korzystać z ulgi czy nie?

    --
    Pozdrawiam Botwinka

  • 2. Data: 2003-03-07 19:13:39
    Od: "Karol" <a...@p...antyspam.onet.pl>

    Użytkownik "botwinka" <b...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Dowiedziałam się już, że nabyłam prawo tylko do ulgi budowlanej, bo nie
    > miałam żadnego rachunku na zakup chociażby metra parkietu w 2001, czyli

    To co odliczylas od podatku jak nie mialas zadnego rachunku (faktury)?

    Karol

  • 3. Data: 2003-03-09 15:03:55
    Od: botwinka <b...@o...pl>

    On 2003-03-07 20:13, Użytkownik Karol napisał:
    > Użytkownik "botwinka" <b...@o...pl> napisał w wiadomości
    >
    > To co odliczylas od podatku jak nie mialas zadnego rachunku (faktury)?

    Uj, pisałam rozemocjonowana, to jak zwykle nie za bardzo dokładnie.
    Odliczyłam wyłącznie koszty zakupu mieszkania, a jako, że mieszkanie w
    statnie "surowym" to chciałabym jeszcze wrzucać w rzeczoną ulgę np.
    koszty parkietu, płytek, farb do malowania ścian itd.
    A, zdaniem US, nie mogę, bo tzw. duża ulga składa się z 3 rzeczy:
    budowlanej, remontowej i wykończeniowej (no, do zasiedlenia lokalu).
    Budowlana - ok; remontowa - nie nabyłam praw do tej ulgi, bo w 2001 jak
    kupowałam m-nie nie miałam żadnego rachunku na ww remont (to bym jeszcze
    przeżyła), ale dlaczego przepada mi ta na wykończenie lokalu przed
    zasiedleniem?
    Tego ostatniego nie rozumiem.

    --
    Pozdrawiam Botwinka

  • 4. Data: 2003-03-09 19:20:53
    Od: "KK" <p...@g...pl>

    "botwinka" <b...@o...pl> wrote in message

> [...]
    > kupowałam m-nie nie miałam żadnego rachunku na ww remont (to bym jeszcze
    > przeżyła), ale dlaczego przepada mi ta na wykończenie lokalu przed

    No to po koleji.
    1. Przed zasiedleniem mieszkania masz do dyspozycji tylko dużą ulgę
    budowlaną, w ramach której wrzucaasz wszystko: budowę/zakup mieszkania i
    jego wykończenie.

    2. Duża ulga budowlana skończyła się wraz z końcem 2001 roku.

    Wnioski.
    Wszystko co kupiłaś pomiędzy początkiem 2002 roku, a datą zasiedlenia nie ma
    od czego odliczyć.
    Wydatków z tego okresu nie możesz niestety już dokładać do dużej ulgi
    budowlanej, bo jej w 2002 roku nie ma.

    > ale dlaczego przepada mi ta na wykończenie lokalu przed zasiedleniem?
    Nie ma czegoś takiego.

    Po dacie zameldowania się w lokalu możesz rachunki na wykończenie odliczać
    od ulgi remontowej tzw. małej ulgi budowlanej.

    -------------------------------
    Nie martw się podam ci jeszcze jeden ciekawy przykład, jak można się wkopać.
    A teraz słuchaj:
    Nowa ulga budowlana, ta w której odliczasz odsetki może być zastosowana do
    budów/zakupów mieszkań takich, których budowa zakończyła się po 31 grudnia
    2001 roku.

    Osoby, które zakupiły mieszkanie w 2002 roku lub później, ale developer
    otrzymał pozwolenie na użytkowanie w 2001 roku nie mogą odliczyć ani
    złotówki.

    Ze starej ulgi skorzystać nie mogą, bo kupiły w 2002 roku, a wtedy starej
    ulgi już nie było, a z nowej odsetkowej też nie bo inwestycja zakończyła się
    przed 2002 rokiem, czyli nowa ulga im nie przysługuje.

    Może w ten sposób Cię pocieszę.

  • 5. Data: 2003-03-10 07:32:10
    Od: "Marcin Sławicz" <m...@p...onet.pl>

    > No to po koleji.
    > 1. Przed zasiedleniem mieszkania masz do dyspozycji tylko dużą ulgę
    > budowlaną, w ramach której wrzucaasz wszystko: budowę/zakup mieszkania i
    > jego wykończenie.

    Tu masz pełną rację. Jednak w punkcie drugim sam(a) sobie zaprzeczasz:

> [...]
    ma
    > od czego odliczyć.
    > Wydatków z tego okresu nie możesz niestety już dokładać do dużej ulgi

    Botwinka nabyła w 2001 roku prawo do dużej ulgi budowlanej, co pozwala jej
    odliczać wszystkie wydatki na zakup mieszkania i jego wykończenie poniesione
    do końca 2004 roku lub do momentu zasiedlenia (chodzi o daty faktur,
    natomiast odliczanie od podatku może następować przez wiele kolejnych lat,
    aż do wyczerpania ulgi).
    Wydatki poniesione do momentu zasiedlenia mieszkania można wrzucić do ulgi
    budowlanej. Od momentu zasiedlenia mieszkania (co niestety nie jest ściśle
    zdefiniowane i nie musi się np. pokrywać z zameldowaniem) wydatki na
    wykończenie wrzucasz do ulgi remontowej, pod warunkiem, że masz już prawo
    własności (tutaj akt notarialny).
    Pozdrawiam,
    Marcin

  • 6. Data: 2003-03-10 08:19:32
    Od: "KK" <p...@g...pl>

    "Marcin Sławicz" <m...@p...onet.pl> wrote in message

> [...]
    > zdefiniowane i nie musi się np. pokrywać z zameldowaniem) wydatki na
    > wykończenie wrzucasz do ulgi remontowej, pod warunkiem, że masz już prawo

    Zdaje się, że masz rację, pospieszyłem się. Po prostu pomyślałem o 2002 roku
    jako oddzielnie.
    Ale z wypowiedzi Botwinki wynika, że panie w US pomyślały tak samo jak ja.
    Proponuję to sprawdzić w innym US.

  • 7. Data: 2003-03-10 10:42:59
    Od: botwinka <b...@o...pl>

    On 2003-03-09 20:20, Użytkownik KK napisał:
> [...]
    > od czego odliczyć.
    > Wydatków z tego okresu nie możesz niestety już dokładać do dużej ulgi

    A nie ma czegoś takiego, że mogę odliczać do skutku? Do wyczerpania limitu?

    > Po dacie zameldowania się w lokalu możesz rachunki na wykończenie odliczać
    > od ulgi remontowej tzw. małej ulgi budowlanej.

    Po zameldowaniu/ po nabyciu prawa własności.
    A to co między odbiorem m-nia a aktem notarialnym przenoszącym na mnie
    własność też posżło się paść?

    Jasna ch*.* US w dzielnicy obok przyjmuje wersję, że jest OK, mogę
    odliczać a mój mówi, że nie.
    --
    Pozdrawiam Botwinka
    PS. nie pocieszyłeś mnie tym przykładem

  • 8. Data: 2003-03-10 13:24:22
    Od: b...@o...pl

    > "Marcin Sławicz" <m...@p...onet.pl> wrote in message
    >
    > Zdaje się, że masz rację, pospieszyłem się. Po prostu pomyślałem o 2002 roku
    > jako oddzielnie.

    w myśl ustawy o pod. od osób fiz. (Dz.U. 134 poz.1509) moim zdaniem mogłabym,
    ale różne US różnie to interpretują, a mój właśnie tak:

    > Ale z wypowiedzi Botwinki wynika, że panie w US pomyślały tak samo jak ja.

    właśnie :-(

    > Proponuję to sprawdzić w innym US.

    Co urząd to inna interpretacja.

    Napisałam pismo do US z interpretacją ww przepisu. Mogę się na grupi podzielić
    tym co mi odpiszą, ale pewnie z miesiąc to potrwa.
    --
    Botwinka
    PS. Z domu napiszę więcej

  • 9. Data: 2003-03-19 11:35:56
    Od: h...@p...onet.pl

> [...]
    > zdefiniowane i nie musi się np. pokrywać z zameldowaniem) wydatki na
    > wykończenie wrzucasz do ulgi remontowej, pod warunkiem, że masz już prawo
    ?? na pewno prawo własnosci(akt notarialny)? - w ustawie jest chyba 'tytuł
    prawny do lokalu' - podobno MF wydalo jakies pismo z interpretacja tego
    pojecia - nie wiecie gdzie je mozna znalezc???? - bo ja akurat mam odwrotnie -
    chcialbym odliczac sobie ulge remontowa od momentu przekazania mieszkania przez
    dewelopera (protokol przekazania) - ale US zakwestionowla mi prawo do tego w
    2001 roku

    pozdrowienia
    Mateusz

  • 10. Data: 2003-03-20 07:51:22
    Od: "Marcin Sławicz" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    przez
    > dewelopera (protokol przekazania) - ale US zakwestionowla mi prawo do tego

    W ustawie jest rzeczywiście mowa o tytule prawnym do lokalu. Może to być np.
    umowa najmu. Jednak w przypadku kupna nowego mieszkania od developera jest
    to akt notarialny. Być może urzędy skarbowe mają jakieś wytyczne odnośnie
    protokołów odbioru mieszkania, ale ja nic na ten temat nie znalazłem.
    Ustawa mówi wyraźnie: ulga budowlana do momentu zasiedlenia mieszkania; ulga
    remontowa od momentu posiadania tytułu prawnego. W praktyce może być pewien
    okres, kiedy działają obie ulgi, ale może też być tak, że nie masz już dużej
    ulgi (bo zasiedliłeś mieszkanie), ale nie masz jeszcze prawa do ulgi
    remontowej (bo czekasz na spisanie aktu notarialnego).
    Osobną sprawą jest interpretacja poszczególnych terminów przez US (przede
    wszystkim "moment zasiedlenia").
    Pozdrawiam,
    Marcin