  • 1. Data: 2003-02-27 20:21:15
    Temat: kredyt na zakup gruntu pod inwestycje
    Od: "Maja" <r...@p...onet.pl>

    Witam
    Staram sie o kredyt na zakup gruntu pod budowe magazynu. Zastanawiam sie czy
    rata odsetkowa od tego kredytu moze byc kup?

    pozdrawiam Maja

  • 2. Data: 2003-03-01 08:50:38
    Temat: Re: kredyt na zakup gruntu pod inwestycje
    Od: "Maja" <r...@p...onet.pl>

    > Witam
    > Staram sie o kredyt na zakup gruntu pod budowe magazynu. Zastanawiam sie
    > czy rata odsetkowa od tego kredytu moze byc kup?

    Czy nikt nie potrafi mi podpowiedziec czy rata odsetkowa od kredytu na zakup
    gruntu pod magazyn moze byc kup? Bylabym bardzo wdzieczna za pomoc.
    pozdrawiam Maja

  • 3. Data: 2003-03-01 09:12:19
    Od: walfal <w...@p...neostrada.pl>

    Dnia 01-03-2003 09:50, Użytkownik Maja napisał:

    > Czy nikt nie potrafi mi podpowiedziec czy rata odsetkowa od kredytu na zakup
    > gruntu pod magazyn moze byc kup? Bylabym bardzo wdzieczna za pomoc.
    > pozdrawiam Maja

    Do momentu zakupu a właściwie do momentu wprowadzenia zakupionego gruntu do
    ewidencji środków trwałych wszelkie wydatki, w tym również odsetki od
    kredytu podwyższają wartość ewidencyjną. Potem to już KUP.
    WitoldG.

  • 4. Data: 2003-03-01 09:41:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 1 Mar 2003, walfal wrote:

    >+ Dnia 01-03-2003 09:50, Użytkownik Maja napisał:
    >+ >>Witam
    >+ >>Staram sie o kredyt na zakup gruntu pod budowe magazynu. Zastanawiam sie
    >+ >>czy rata odsetkowa od tego kredytu moze byc kup?
    [...]
    >+ Do momentu zakupu a właściwie do momentu wprowadzenia zakupionego gruntu do
    >+ ewidencji środków trwałych wszelkie wydatki,

    Ermhm... tego...
    Gruntu ? Do ewidencji ŚRODKÓW TRWAŁYCH ??

    Jakoś tak zdawało mi się że istnieje wyłączenie gruntów
    z ogólnych zasad wliczania w KUP (np. art. 22c UoPDoOF),
    z wyłączeniem gruntów stanowiących "towar handlowy"
    oczywiście ("jeśli obrót...stanowi przedmiot DG").

    >+ w tym również odsetki od
    >+ kredytu podwyższają wartość ewidencyjną. Potem to już KUP.

    Siedziałem cicho, bo nie mam pojęcia czy jakoś specjalnie
    traktować kredyt wzięty "na zakup ziemi" i *w ogóle*
    kredyt "na zakup środków trwałych i innych takich".

    Na zdrowy rozum to kredyt jest wzięty "w celu osiagnięcia
    przychodu" i nie jest oczywiste którą złotówkę wpakujesz
    w budynek, którą w grunt a którą na zapłacenie rachunku
    bądź podatku - może jakbś podatku lub wynagrodzenia płacić
    nie musiał to kredyt "na coś tam" nie byłby potrzebny ?
    Inaczej mówiąc - kredyt idzie na podatki a grunt
    lub ST kupujesz z własnych pieniędzy ? ;)

    Ale ponieważ nie wiem czy jakieś pułapki w moim
    rozumowaniu nie ma - to poczekam na wypowiedzi :), niemniej
    przeciwko gruntom w EŚT (w dzisiejszym stanie prawnym)
    będę się buntował !

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2003-03-01 11:51:05
    Od: walfal <w...@p...neostrada.pl>

    Dnia 01-03-2003 10:41, Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:
> [...]
    > z wyłączeniem gruntów stanowiących "towar handlowy"
    > oczywiście ("jeśli obrót...stanowi przedmiot DG").

    Według art.22c grunty nie podlegają amortyzacji.
    W 22n ust.3 określa co nie podlega wykazywaniu w ewidencji
    - grunty nie są wymienione.
    Uważam, że pomimo tego, że w ustawie nie ma wymienionych wprost
    gruntów jako środków trwałych to jednak należy je wyszczególnić,
    ponieważ stanowią majątek wykorzystywany w działalności gosp.
    i oczywiście nie liczyć żadnych odpisów amortyzacyjnych.
    Tylko wprowadzenie do ewidencji pozwala na połączenie ewentualnych
    kosztów związanych z użytkowaniem gruntu ( w tym odsetek) z dochodami
    z działalności gospodarczej.
    Nawet jak obrót gruntami nie stanowi przedmiotu działalności, to może
    się zdarzyć, że trzeba będzie sprzedać i wtedy kosztem jest wykazana
    w EST cana nabycia gruntu.

> [...]
    > nie musiał to kredyt "na coś tam" nie byłby potrzebny ?
    > Inaczej mówiąc - kredyt idzie na podatki a grunt
    > lub ST kupujesz z własnych pieniędzy ? ;)

    Już były na ten temat dyskusje. Uważam, że odsetki od kredytu,
    który nie jest powiązany z konkretnym celem np.zakup środka trwałego,
    regulowanie zobowiązań z tytułu nabycia towarów, nie mogą być KUP.
    Chodzi mi szczególnie o kredyty osobiste osoby fizycznej. US odmówił
    mi zaliczenia do KUP odsetek od prywatnej pożyczki bankowej - mimo ,że
    chciałem złożyć oświadczenie o przeznaczeniu pieniędzy na dział.gosp.
    a bez problemu uznał odsetki od kredytu spracanego za samochód(w EST).

    > Gotfryd
    WitoldG.

  • 6. Data: 2003-03-01 16:31:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    >+ Według art.22c grunty nie podlegają amortyzacji.
    >+ W 22n ust.3 określa co nie podlega wykazywaniu w ewidencji

    Nie są. Rzeczywiście, napisano tak że zapętlić się można :(
    [...]
    >+ Tylko wprowadzenie do ewidencji pozwala na połączenie ewentualnych
    >+ kosztów związanych z użytkowaniem gruntu ( w tym odsetek) z dochodami
    >+ z działalności gospodarczej.

    Pomińmy odsetki bo nieprzekonujące, ale coś w tym może i jest:
    (np. podatki gminne).

    >+ Nawet jak obrót gruntami nie stanowi przedmiotu działalności, to może
    >+ się zdarzyć, że trzeba będzie sprzedać i wtedy kosztem jest wykazana
    >+ w EST cana nabycia gruntu.

    - a dokument zakupu, w końcu pierwotny, będzie zły ?
    Inna sprawa, że nie wiem czy w świetle art. 23.1.1.a można
    w ogóle cokolwiek "gruntowego" wliczyć w KUP.
    Objaśni mnie ktoś ?? :)

> [...]
    >+ który nie jest powiązany z konkretnym celem np.zakup środka trwałego,
    >+ regulowanie zobowiązań z tytułu nabycia towarów, nie mogą być KUP.

    ?? W myśl takiego rozumowania, to kredyt mogę wziąć *przed*
    kupnem towaru czy *po* kupnie, i co jak się rozmyślę ? ;)

    >+ Chodzi mi szczególnie o kredyty osobiste osoby fizycznej. US odmówił
    >+ mi zaliczenia do KUP odsetek od prywatnej pożyczki bankowej

    A to co innego, IMHO. Nie ma (no, nie spodziewałbym się !) przecież
    różnicy w traktowaniu "kredytu osobistego" i "telefonu osobistego"
    czy "rachunku osobistego" - ich kosztów (prowadzenia, abonamentu....)
    też nie możesz przecież wliczyć w KUP, *chyba że* wykażesz iż
    konkretna operacja była związana z DG (pomijając że operacja
    związana z DG wykonana na osobistym rachunku bankowym może
    być powodem zupełnie oddzielnych komplikacji :[)
    Było brać "na DG"... !

    >+ - mimo ,że
    >+ chciałem złożyć oświadczenie o przeznaczeniu pieniędzy na dział.gosp.

    Nie, nie.
    Od twoich osobistych pieniędzy które przeznaczasz na DG
    KUP się "nie należy"; Art.23.1.9 ! - "czarno na białym",
    sam sobie pożyczki udzielić "na DG" nie możesz, a że
    wziąłeś sobie z banku na cele osobiste to najwyraźniej
    twoja sprawa...

    >+ a bez problemu uznał odsetki od kredytu spracanego za samochód(w EST).

    Samochód kupowałeś "na firmę" ?

    pzdr, Gotfryd