  • 1. Data: 2004-03-09 12:11:33
    Temat: koszty naprawy a rozliczenie kosztów
    Od: "Robert Steward" <d...@i...op.pl>

    witam
    proszę o informacje w poniższej kwestii
    pracownik na umowę o prace, dokumentuje realizowane
    zadania przez firmę aparatem cyfrowym
    niestety aparat uległ uszkodzeniu i koszt naprawy jest dość wysoki

    pracodawca chciałby pokryć w/w naprawę, ale również chciałby go sobie
    rozliczyć
    w jaki sposób należy to zrobić ? na kogo ma być faktura za wykonaną naprawę?

    R.S.
    z góry - wielkie dziękuję

  • 2. Data: 2004-03-10 16:17:12
    Temat: Re: koszty naprawy a rozliczenie kosztów
    Od: adalda <a...@w...pl>

    Robert Steward wrote:

> [...]
    > niestety aparat uległ uszkodzeniu i koszt naprawy jest dość wysoki
    > pracodawca chciałby pokryć w/w naprawę, ale również chciałby go sobie

    faktura musi być wystawiona na właściciela aparatu, czyli pracownika.
    Pracownik wystawi rachunek na pracodawcę, wykazując w jakiej części używał
    aparatu w związku z pracą i załączając do rachunku otrzymany rachunek - na
    taką część rachunku za naprawę powinien opiewać rachunek pracownika.
    Pracodawca akceptuje rachunek pracownika i włącza go w koszty.

    pozdawiam
    adalda

  • 3. Data: 2004-03-10 22:55:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    Podywaguję sobie. Można krzyczeć :)

    On Wed, 10 Mar 2004, adalda wrote:

    >+ Robert Steward wrote:
    >+
    >+ > proszę o informacje w poniższej kwestii
    >+ > pracownik na umowę o prace, dokumentuje realizowane
    >+ > zadania przez firmę aparatem cyfrowym

    ...rozumiem że "swoim osobistym".
    Tak z ciekawości: czy pracownikowi nie należy się *jakieś*
    wynagrodzenie "z tytułu używania" ? Coś tam w ustawie jest :)
    Bo jeśli *nie* miał wynagrodzenia, to... to firma ma przychód.
    W wysokości wartości wypożyczenia w wypożyczalni.
    Może jestem przeczulony na punkcie "przychodów z tytułu bezpłatnych
    świadczeń", ale dura lex...

> [...]
    >+ > rozliczyć
    >+
    >+ faktura musi być wystawiona na właściciela aparatu, czyli pracownika.

    IMHO... zależy. Zależy jaką umowę zawarli z pracownikiem :)
    Nie można wykluczyć że osobno wynajęli aparat - choć przyznam
    że naciągam aż trzeszczy :) skoro "zwykłe używanie narzędzia
    pracownika" jest naturalne.

    >+ Pracownik wystawi rachunek na pracodawcę, wykazując w jakiej części używał
    >+ aparatu w związku z pracą i załączając do rachunku otrzymany rachunek

    Chciałem się przyczepić tego tekstu powyżej.
    Czy z faktu że pracownik *czasami* używa aparatu na rzecz firmy ma
    wynikać, że jeśli na wycieczce krajoznawczej usiądzie na nim
    i uszkodzi to firma będzie mogła mu "zwrócić część naprawy" i zaliczyć
    w KUP ??

    Nie sądzę.

    A jeśli nie, to nie widzę również powodu żeby 'dzielić' koszt naprawy
    uszkodzenia powstałego *wyłącznie* z powodu używania na cele firmy !
    To nie jest "normalne zużycie" (za które powinno być wynagrodzenie
    dla pracownika, zwolnione zresztą z podatku w art. 21.13 :))

    To jest szkoda powstała w wyniku używania.

    IMHO: albo wszystko albo nic (w KUP).
    Sądzę że wszystko, ale... ale tu mi trudniej argumentować :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 4. Data: 2004-03-11 17:02:41
    Od: adalda <a...@w...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > ...rozumiem że "swoim osobistym".
    > Tak z ciekawości: czy pracownikowi nie należy się *jakieś*
    > wynagrodzenie "z tytułu używania" ?
    Należy. Chyba że umówią się że nie chce.

    > Bo jeśli *nie* miał wynagrodzenia, to... to firma ma przychód.
    > W wysokości wartości wypożyczenia w wypożyczalni.
    Tak, firma ma przychód w postaci nieodpłanego świadczenia - do
    opodatkowania.

    > IMHO... zależy. Zależy jaką umowę zawarli z pracownikiem :)
    > Nie można wykluczyć że osobno wynajęli aparat - choć przyznam
    > że naciągam aż trzeszczy :) skoro "zwykłe używanie narzędzia
    > pracownika" jest naturalne.

    Zakładam, że aparat jest osobisty. Jesli by pracodawca wynajął, to nie
    ma potrzeby wątpić w zasadność kosztów dla pracodawcy. Naciągasz, fakt: )

> [...]
    > wynikać, że jeśli na wycieczce krajoznawczej usiądzie na nim
    > i uszkodzi to firma będzie mogła mu "zwrócić część naprawy" i zaliczyć

    Uwaga słuszna. Założyłam że można pracodawca nie wyrzuca pieniędzy i
    zwrot kosztów jest uzasadniony wykonywaną aparatem pracą co powinno być
    uzasadnione.

    > IMHO: albo wszystko albo nic (w KUP).

    Nie, może być część wysokości rachunku jako koszt firmy - np. w
    przypadku podobnym - używania własnego telefonu do rozmów służbowych.
    Procedura jak opisałam.

    adalda

  • 5. Data: 2004-03-11 23:34:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 11 Mar 2004, adalda wrote:

    >+ Gotfryd Smolik news wrote:
    [...]
    >+ > IMHO: albo wszystko albo nic (w KUP).
    >+
    >+ Nie, może być część wysokości rachunku jako koszt firmy - np. w
    >+ przypadku podobnym - używania własnego telefonu do rozmów służbowych.

    Ale podkreślałem że to właśnie *nie* jest podobny przypadek,
    a "niepodobienstwo" :) polega na tym iż owa awaria nie jest
    "naturalnym zużyciem". W razie jeśli byłyby to zwykłe koszty
    które wynikają *zarówno* z eksploatacji na potrzeby osobiste
    jak i "firmowe" nie próbowałbym się narażać taką opinia jak
    wyżej :)

    >+ Procedura jak opisałam.

    ...ale IMHO *w tym przypadku* nie ma podstaw.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)