-
1. Data: 2005-08-19 19:14:34
Temat: koszty energii, telefonu itd....
Od: "Kalina" <d...@s...pl .invalid>
witam serdecznie
wracam dziś do tematu księgowania w koszty telefonów i energii ( o gazie i
wodzie nie wspomnę, bo to analogiczne).
czy zdaniem grupowiczów powinno się je księgować w dacie dokumentu, czy też
w terminie płatności (mówię nie tylko o przełomie roku, ale również w
trakcie roku). Załózmy że sytuacja dotyczy fv z dnia 27-07, usługi za okres
07/2005, termin płatności 15-08-2005.
Celowo nie sugeruję swojego stanowiska w sprawie, żeby nikogo nie
nakierowywać.
A przy okazji - czy ktoś ma jakąś sensowną interpretację w tej sprawie.
Pozdrawiam
i dziekuję za pomoc
monika
-
2. Data: 2005-08-19 19:56:12
Temat: Re: koszty energii, telefonu itd....
Od: "cef" <c...@i...pl>
Kalina wrote:
> wracam dziś do tematu księgowania w koszty telefonów i energii ( o
> gazie i wodzie nie wspomnę, bo to analogiczne).
> czy zdaniem grupowiczów powinno się je księgować w dacie dokumentu,
> czy też w terminie płatności (mówię nie tylko o przełomie roku, ale
> również w trakcie roku). Załózmy że sytuacja dotyczy fv z dnia 27-07,
> usługi za okres 07/2005, termin płatności 15-08-2005.
Pytasz o księgowanie czy o rozliczenie VAT?
-
3. Data: 2005-08-19 20:05:26
Temat: Re: koszty energii, telefonu itd....
Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>
Użytkownik cef <c...@i...pl>
w wiadomości <news:de5dhe$dmc$1@atlantis.news.tpi.pl> wstukał:
> Kalina wrote:
>> wracam dziś do tematu księgowania w koszty telefonów i energii ( o
>> gazie i wodzie nie wspomnę, bo to analogiczne).
> Pytasz o księgowanie czy o rozliczenie VAT?
Księgowanie kasowo, czy memoriałowo? ;)
Gdzie wróżki? :D
--
Tomasz Nycz
[priv-->>X-Email]
-
4. Data: 2005-08-19 20:15:57
Temat: Re: koszty energii, telefonu itd....
Od: "Kalina" <d...@s...pl .invalid>
mówię o podatku dochodowym (kpir)
-
5. Data: 2005-08-19 20:16:26
Temat: Re: koszty energii, telefonu itd....
Od: "Kalina" <d...@s...pl .invalid>
Księgowość memoriałowo oczywiście, przepraszam :)
-
6. Data: 2005-08-20 06:38:03
Temat: Re: koszty energii, telefonu itd....
Od: "Kalina" <d...@s...pl .invalid>
Użytkownik "cef" <c...@i...pl> napisał w wiadomości
news:de5dhe$dmc$1@atlantis.news.tpi.pl...
> Kalina wrote:
> > wracam dziś do tematu księgowania w koszty telefonów i energii ( o
> > gazie i wodzie nie wspomnę, bo to analogiczne).
> > czy zdaniem grupowiczów powinno się je księgować w dacie dokumentu,
> > czy też w terminie płatności (mówię nie tylko o przełomie roku, ale
> > również w trakcie roku). Załózmy że sytuacja dotyczy fv z dnia 27-07,
> > usługi za okres 07/2005, termin płatności 15-08-2005.
>
> Pytasz o księgowanie czy o rozliczenie VAT?
o książkę przychodów i rozchodów
-
7. Data: 2005-08-20 09:24:16
Temat: Re: koszty energii, telefonu itd....
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Fri, 19 Aug 2005, Kalina wrote:
> wracam dziś do tematu księgowania w koszty telefonów i energii ( o gazie i
> wodzie nie wspomnę, bo to analogiczne).
> czy zdaniem grupowiczów powinno się je księgować w dacie dokumentu, czy też
> w terminie płatności
IMO odpowiedź jest w rozporządzeniu ds. KPiR:
"7) wydatków zwišzanych z opłatami za czynsz, energię elektrycznš,
telefon, wodę, gaz i centralne ogrzewanie, w częci przypadajšcej
na działalnoć gospodarczš; podstawš do sporzšdzenia tego dowodu
jest dokument obejmujšcy całoć opłat na te cele"
Skoro podstawą NIE JEST zapłata (a wyraźnie to zaznaczono) to mam
podejrzenia iż ów przepis jako przepis szczegółowy działa również
w przypadku kasowego prowadzenia ksiąg :> i uprawnia do memoriałowego
zaliczenia kosztów w każdym wypadku.
Proszę zauważyć iż skoro nikogo nie dziwi że przy księgowaniu
memoriałowym niektóre koszty JEDNAK księguje się kasowo - bo tak
nakazują przepisy szczegółowe - to niby dlaczego nie miałoby być
również odwrotnie, czyli przepis nakazujący księgowanie memoriałowe
nie miałby dotyczyć kasowców ?
> Celowo nie sugeruję swojego stanowiska w sprawie, żeby nikogo nie
> nakierowywać.
...a ja odpalam z grubej rury coby dyskusja się wywiązała ;>
> A przy okazji - czy ktoś ma jakąś sensowną interpretację w tej sprawie.
Nie mam, nie widziałem.
Swoją drogą ciekawe jak wielkie oczy zrobiliby urzędnicy w US na
zapodaną powyżej interpretację u "kasowców" :)
Zastrzegam że wiem iż mogłem pominąć jakąś pułapkę.
Ale... IMO taka interpretacja, ograniczając się do tych przepisów
które wziąłem pod uwagę :] jest prawidłowa.
--
pozdrowienia, Gotfryd
(KPiR, VAT, memoriał, ZUS)
-
8. Data: 2005-08-20 21:16:05
Temat: Re: koszty energii, telefonu itd....
Od: "Kalina" <d...@s...pl .invalid>
Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał w
wiadomości news:Pine.WNT.4.60.0508201118220.532@athlon...
> On Fri, 19 Aug 2005, Kalina wrote:
>
> > wracam dziś do tematu księgowania w koszty telefonów i energii ( o gazie
i
> > wodzie nie wspomnę, bo to analogiczne).
> > czy zdaniem grupowiczów powinno się je księgować w dacie dokumentu, czy
też
> > w terminie płatności
>
> IMO odpowiedź jest w rozporządzeniu ds. KPiR:
>
> "7) wydatków związanych z opłatami za czynsz, energię elektryczną,
> telefon, wodę, gaz i centralne ogrzewanie, w części przypadającej
> na działalność gospodarczą; podstawą do sporządzenia tego dowodu
> jest dokument obejmujący całość opłat na te cele"
Cóż, chyba muszę się tu z Tobą nie zgodzić :(
Wyrwałeś moim zdaniem z kontekstu ten fragment rozporządzenia. Zauważ, że
cały art. 14 mówi: "na udokumentowanie zapisów w księdze, dotyczących
niektórych kosztów mogą być sporządzone zaopatrzone w datę i podpisy osób,
które bezpośrednio dokonały WYDATKÓW (dowody zewnętrzne)". Dalej czytamy w
pkt 2, że dowody te moga dotyczyć tylko okreslonych sytuacji ( i tu właśnie
wpadł pkt 7, czyli Twój cytat). Chodzi tu o sytuację, gdy prowadzisz np
działalność w domu i część lokalu przeznaczasz na DG. Wówczas masz prawo
zaliczyć sobie odpowiednio część opłat za energie, gaz itd w koszty
(proporcjonalnie do powierzchni zajętej na dg). Wówczas np bierzesz
książeczkę opłat za czynsz, dzielisz go proporcjonalnie, robisz dowód
wewnętrzny i masz dDOWÓD KSIĘGOWY. Natomiast fv za energię jest po prostu
innym DOWODEM KSIĘGOWYM ( o czym w par. 12.3.1 wspomnianego
rozporządzenia....
> Skoro podstawą NIE JEST zapłata (a wyraźnie to zaznaczono) to mam
> podejrzenia iż ów przepis jako przepis szczegółowy działa również
> w przypadku kasowego prowadzenia ksiąg :> i uprawnia do memoriałowego
> zaliczenia kosztów w każdym wypadku.
Myslę, że po przeczytaniu mojego fragmentu już tak nie myślisz....
> Proszę zauważyć iż skoro nikogo nie dziwi że przy księgowaniu
> memoriałowym niektóre koszty JEDNAK księguje się kasowo - bo tak
> nakazują przepisy szczegółowe - to niby dlaczego nie miałoby być
> również odwrotnie, czyli przepis nakazujący księgowanie memoriałowe
> nie miałby dotyczyć kasowców ?
Przy kasowości nigdy memoriał !!!! Tam jak nie ma zapłaty, to nie ma kosztu.
Ale uwaga !!!!!! Podobno sam fakt dokonania zapłaty wcale nie znaczy, że
koszt został poniesiony. Musi ten wydatek spełniać jeszcze inne wymogi
(pomijam najważniejeszy - byc związany z dg), a między innymi byc
zarachowany i cos tam jeszcze - ale nie znam się na tym za dobrze, nie mam
praktyki w kasowosci :) Moze ktoś ma lepsze doświadczenie?
pozdrawiam
monika
-
9. Data: 2005-08-20 22:38:02
Temat: Re: koszty energii, telefonu itd....
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Sat, 20 Aug 2005, Kalina wrote:
[...]
> Cóż, chyba muszę się tu z Tobą nie zgodzić :(
> Wyrwałeś moim zdaniem z kontekstu ten fragment rozporządzenia.
Pomyliłem wątki :(
Miałem w pamięci wątek "faktura za Internet na osobę fizyczną"
i odliczanie CZĘŚCI wydatku (czego dotyczy rozporządzenie).
Za zamieszanie przepraszam i wnoszę o łagodny wymiar kary, ale
nie obiecuję że się nie powtórzy ;)
> wpadł pkt 7, czyli Twój cytat). Chodzi tu o sytuację, gdy prowadzisz np
> działalność w domu i część lokalu przeznaczasz na DG.
...tak, tak tak. Przełączanie wątków mi wysiadło :[
I niniejsze NIE DOTYCZY TEMATU - ale skoro się zaczęło:
> Przy kasowości nigdy memoriał !!!! Tam jak nie ma zapłaty, to nie ma kosztu.
Kiedy *w razie* jeśliby wątek *miał* dotyczyć czegoś takiego jak
"dzielenie kosztu wg rozporządzenia" to IMO nie masz racji.
Na tej samej zasadzie w oparciu o którą MIMO stosowania zasady
memoriałowej stosuje się kasowe zaliczenie tych kosztów których
dotyczą przepisy szczegółowe.
*Przepis szczegółowy ma pierwszeństwo* (chyba że jest sprzeczny
z aktem wyższego rzędu).
Ale ustawa ustanawia zasady i *nie zabrania* dopuszczenia innych
zasad - więc jak przepis szczegółowy stanowi że coś zaliczamy
kasowo - to tak jest.
U wszystkich.
U "memoriałowców" również.
I jak przepis szczegółowy stanowi że coś zaliczamy memoriałowo
to tak TEŻ JEST. Również u wszystkich.
A więc i u kasowców.
Co niby było nie tak w powyższym wywodzie, nie licząc faktu że był
on OT choć TG ? ;)
--
pozdrowienia, Gotfryd
(KPiR, VAT, memoriał, ZUS)
-
10. Data: 2005-08-22 20:03:36
Temat: Re: koszty energii, telefonu itd....
Od: "Kalina" <d...@s...pl .invalid>
> Za zamieszanie przepraszam i wnoszę o łagodny wymiar kary, ale
> nie obiecuję że się nie powtórzy ;)
każdemu moze się zdarzyć :)
> > Przy kasowości nigdy memoriał !!!! Tam jak nie ma zapłaty, to nie ma
kosztu.
>
> Kiedy *w razie* jeśliby wątek *miał* dotyczyć czegoś takiego jak
> "dzielenie kosztu wg rozporządzenia" to IMO nie masz racji.
>
> Na tej samej zasadzie w oparciu o którą MIMO stosowania zasady
> memoriałowej stosuje się kasowe zaliczenie tych kosztów których
> dotyczą przepisy szczegółowe.
> *Przepis szczegółowy ma pierwszeństwo* (chyba że jest sprzeczny
> z aktem wyższego rzędu).
> Ale ustawa ustanawia zasady i *nie zabrania* dopuszczenia innych
> zasad - więc jak przepis szczegółowy stanowi że coś zaliczamy
> kasowo - to tak jest.
> U wszystkich.
> U "memoriałowców" również.
> I jak przepis szczegółowy stanowi że coś zaliczamy memoriałowo
> to tak TEŻ JEST. Również u wszystkich.
> A więc i u kasowców.
>
> Co niby było nie tak w powyższym wywodzie, nie licząc faktu że był
> on OT choć TG ? ;)
chyba tu powinnam się zgodzić, cgoć przyznam szczerze kasowości nie do końca
rozumiem. Pewne jest jednak to, że koszt "poniesiony" to nie zawsze
zapłacony. Przemiła Urzędniczka coś tłumaczy na ten temat, a to co ja chyba
z tego wydobyłam to to, ze sam fakt zapłacenia czegoś nie pozwala zaliczyć
czegoś już w koszty (musi być jeszcze dokument, na podstawie którego koszt
jest ujmowany.... więc jeśli np zapłacę w lipcu za prenumeratę, a fakturkę
dostanę w sierpniu (data otrzymania a nie wystawienia), to oczywiście będzie
to mój koszt sierpniowy, a nie lipcowy. Być może ten przykład przemawia za
twoim pojęciem "memoriałowości" w kasowej metodzie, ale nie wiem, czy to
miałeś na mysli :)
zaczął mnie natomiast nurtować inny temat.... (dotyczy memoriału)
a mianowicie fv z Eniro ( za ogłoszenie w Panoramie Firm). Płaci się to np w
2004 roku pierwszą ratą : np sierpniu (dostaje się fv zaliczkową) i w
grudniu (fv za całość, bo wtedy drukują Panoramę) - termin płatności
powiedzmy styczniowy. Czasem drukują wcześniej i druga fv może przyjść nawet
we wrześniu. Panorama wychodzi co rok i dotyczy danego roku, a więc po
długiej dyskusji z różnymi osobami doszłam do wniosku, ze np koszt takiego
ogłoszenia zaliczam dopiero w 2005 roku (na fakturze zawsze jest napisane:
np" Wydawnictwo Panorama Firm 2005". Postępuję ostroznie i nie zawyzam
kosztów 2004 ( a zdaniem US, jesli działasz na swoją niekorzyść, znaczy
robisz dobrze ;)
I teraz mam wątpliwość. Czy taki koszt mogę zaksięgować już w styczniu
2005???? Moim zdaniem jak najbardziej tak, ponieważ spełnia on wszelkie
wymogi kosztu w zasadzie memoriałowej: dotyczy przychodów danego roku, jest
określony co do rodzaju i kwoty oraz został zarachowany (powstało
zobowiazanie). Dodaam jeszcze, że prawniczka na łamach Monitora Księgowego
wypowiadała się na temat księgowania w koszty ubezpieczeń samochodów. Kazała
dzielić odpowiednio do okresu, jakiego dotyczą (na przełomie lat), ale
wskazywała właśnie, że koszty ubezpieczenia 2004/2005 za okres 2005 zalicza
się juz w styczniu, gdyz przepis stanowiacy o potrącalności kosztów w czasie
w UPDOF mówi, ze ma się on odnosić do roku podatkowego, nie zaś do miesiąca,
a zatem nie trzeba składek dzielic proporcjonalnie na miesiące i każdą część
zaliczać dopiero co miesiąc. Dla mnie sytuacja z Panoramą Firm jest
analogiczna, a więc.... czy mysle dobrze?
Proszę uprzejmie o komentarz.
pozdrawiam
monika