  • 1. Data: 2009-11-19 11:25:30
    Temat: komputer a monitory - zawsze musi być zestaw?
    Od: "Tadeusz" <...@s...onet.pl>

    Mamy w dziale firmy komputery i monitory do nich.
    Nie zawsze było to kupowane osobno i wewidencji majątku
    wpisywane było tak jak zakup: czyli jak zestaw to zestaw,
    jak kupiona była sama skrzynka to tylko ona a jak monitor
    to monitor - wszystko pod osobnymi pozycjami.
    W tym roku kupiliśmy 5 monitorów i firmowy dział
    ewidencji majątku każe nam robić kombinacje polegające
    na dopisywaniu monitorów do istniejących zestawów
    zamiast wpisać je osobno. Dodam, że w przyszłym roku
    kupimy nowe jednostki centralne, które będą pracować
    z tymi właśnie kupionymi monitorami...
    Czy ewidencja majątku ma rację i faktycznie trzeba to
    grupować czy tylko sobie ułatwiają robotę kosztem innych?
    Pytam bo same z siebie te panie nie umieją przekonująco
    wyjaśnić o co im dokładnie chodzi, ale "tak trzeba" :(

    --
    pozdrawiam
    Tadeusz

  • 2. Data: 2009-11-19 12:06:00
    Temat: Re: komputer a monitory - zawsze musi być zestaw?
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Tadeusz pisze:
> [...]
    > jak kupiona była sama skrzynka to tylko ona a jak monitor
    > to monitor - wszystko pod osobnymi pozycjami.

    Czyli wpisywaliście do ewidencji środki trwałe niekompletne???
    A może nowy monitor kupiony na miejsce zepsutego?
    W obu przypadkach - źle.

    > W tym roku kupiliśmy 5 monitorów i firmowy dział
    > ewidencji majątku każe nam robić kombinacje polegające
    > na dopisywaniu monitorów do istniejących zestawów
    > zamiast wpisać je osobno.

    I jedno i drugi jest niepoprawne. Jeżeli istniejący zestaw ma monitor a
    nowy z tym zestawem nie będzie faktycznie pracował to ewidencja będzie
    niezgodna z rzeczywistością. A sam monitor nie jest kompletny i zdatny
    do użytku bez komputera.

    Można przyjąć, że mamy jeden czy dwa monitory "na zapas" - np. w razie
    gdyby inny się zepsuł, jako zastępczy ale nie na stałe, i wtedy ich
    oddzielna ewidencja ma sens. Ale tylko wtedy.

> [...]
    > Pytam bo same z siebie te panie nie umieją przekonująco
    > wyjaśnić o co im dokładnie chodzi, ale "tak trzeba" :(

    Po to jest konto środków trwałych w budowie.
    Monitory kupujecie dziś, stoją i nic nie robią - są częścią środków
    trwałych, które jeszcze nie są kompletne i zdatne do użytku.
    Dojdą do nich pudła, skompletuje się zestawy i WTEDY wpisze do
    ewidencji. I oczywiście dopiero wtedy rozpocznie amortyzację, ale to
    chyba oczywiste.

    Podsumowując:
    Albo nowe monitory są na wymianę popsutych/starych/gorszych, i wiadomo
    do jakiego zestawu je przypisać, a poza tym wtedy to są materiały
    eksploatacyjne i idą w koszty wprost, poza ewidencją.
    Albo są "ma zapas" - ale wtedy należałoby je wprowadzić na magazyn
    części zamiennych a nie do EŚT.
    Albo są monitorami zastępczymi, które docelowo nie będą miały konkretnej
    jednostki centralnej, będą sobie "chodzić" po firmie gdzie akurat komu
    będzie potrzebny zastępczy sprzęt - wtedy mogą byś samodzielnym ŚT
    Albo czekają na resztę komputera - wtedy czekają sobie w zawieszeniu, aż
    skompletuje się zestawy - i tu mamy środki trwałe w budowie.

    Niemniej obawiam się, że całe to zamieszanie spowodowane jest
    pragnieniem podbicia kosztów w listopadzie. Naciągana sprawa.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 3. Data: 2009-11-19 12:46:41
    Od: "Tadeusz" <...@s...onet.pl>

    Użytkownik "Maddy" <> napisał w wiadomości ...

    > Niemniej obawiam się, że całe to zamieszanie spowodowane jest pragnieniem
    > podbicia kosztów w listopadzie. Naciągana sprawa.

    moja "firma" to państwowa uczelnia wyższa (specjalnie nie pisałem
    żeby nic nie sugerować) - nie potrzebuje sztucznie nabijać żadnych
    kosztów - to zupełnie nie o to chodzi :)

    Dzięki za informacje - przydadzą się :)
    Jak rozumiem, jeżeli jeden monitor pracuje z kilkoma komputerami
    stancjonarnymi/przenośnymi (podłączany do nich na przemian) to
    może jednak stanowić samodzielny ŚT, wbrew temu co twierdzi
    nasz dział ewidencji majątku, że nigdy tak nie może być?

    --
    pozdrawiam
    Tadeusz

  • 4. Data: 2009-11-19 13:24:46
    Od: Tomasz Chmielewski <m...@n...wpkg.org>

    Maddy wrote:

> [...]
    > nowy z tym zestawem nie będzie faktycznie pracował to ewidencja będzie
    > niezgodna z rzeczywistością. A sam monitor nie jest kompletny i zdatny

    Z poprawka, ze do jednego komputera jak najbardziej moze byc
    podlaczonych kilka monitorow.
    A sam komputer moze sprawowac pozyteczna role bez podlaczonego monitora.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 5. Data: 2009-11-19 13:29:09
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Tadeusz pisze:

> [...]
    > może jednak stanowić samodzielny ŚT, wbrew temu co twierdzi
    > nasz dział ewidencji majątku, że nigdy tak nie może być?

    Zawsze bierze się pod uwagę stan faktyczny, bo to on ma być
    odzwierciedlony w księgach i rejestrach a nie odwrotnie.
    Nie naginamy rzeczywistości, żeby nam pasowała w księgowości (no, może
    czasem, ale zwykle dla pieniędzy ;-) )

    Zdrowy rozsądek w księgowości jest potrzebny tak samo jak gdzie indziej.
    Jeżeli nie ma spisanych reguł, ruszamy mózgiem :-)

    O ile uczelnia nie ma specjalnych ekstra wytycznych co do ewidencji
    ŚT(zapisanych w planie kont, regulaminach czy czymś podobnym), to nic
    nie stoi na przeszkodzie żeby monitor, drukarka, klawiatura i co tam
    jeszcze potrzeba były samodzielnym ŚT w ewidencji, skoro są nimi
    faktycznie.

    Monitor "wolny elektron" który jest podłączany to tu, to tam w razie
    potrzeby, jest samodzielnym środkiem trwałym bo sam jest kompletny i
    zdany o użytkowania - jego zadaniem jest zastępować chwilowo inny sprzęt
    i to zadanie spełnia samodzielnie.

    Ale przygotuj się na wojnę, znając mentalność księgowych w takich
    instytucjach, łatwiej zagiąć czasoprzestrzeń lewą ręką niż wyrwać ludzi
    z rutyny.
    Powodzenia!

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 6. Data: 2009-11-19 13:46:46
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Tomasz Chmielewski pisze:

    > Z poprawka, ze do jednego komputera jak najbardziej moze byc
    > podlaczonych kilka monitorow.
    > A sam komputer moze sprawowac pozyteczna role bez podlaczonego monitora.

    No wiesz, założenie, że najpierw analizujemy stan faktyczny zasadniczo
    rozwiązuje wszelkie problemy.

    A stan faktyczny ma tyle wariantów, że spisanie jest niemożliwe.

    Przykład - dzwoni koleżanka, zaczęła prowadzić księgi agencji
    reklamowej, wie, że ja od dawna w tym siedzę więc o poradę uderza.

    "Co to robisz z tymi kosztami, oni tu kupują prezerwatywy, colę,
    hot-dogi, wafelki, dezodoranty i kremy na zmarszczki i jakieś tony
    mrożonych warzyw i wszystko chcą w koszty".

    A to materiały do zdjęć! Martwą naturę jakoś trzeba zdobyć :-)
    (raz wpadłam po faktury i wdepnęłam w rozrzuconą na ziemi marchewkę,
    hall komuś pasował jako tło).
    Życia się nie da opisać w zakładowym planie kont ;-)

    Kurcze, coś filozoficzni mnie dziś przechyliło, to zbliżający się
    dwudziesty :-)

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 7. Data: 2009-11-19 14:05:02
    Od: "Tadeusz" <...@s...onet.pl>

> [...]

    > Ale przygotuj się na wojnę, znając mentalność księgowych w takich
    > instytucjach, łatwiej zagiąć czasoprzestrzeń lewą ręką niż wyrwać ludzi z

    z ust mi to wyjęłaś :)
    dzięki za wsparcie informacyjne i duchowe :)

    --
    pozdrawiam
    Tadeusz

  • 8. Data: 2009-11-23 08:36:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 19 Nov 2009, Tomasz Chmielewski wrote:

    > Z poprawka, ze do jednego komputera jak najbardziej moze byc podlaczonych
    > kilka monitorow.

    Tudzież na odwrót.
    Na wszystkuch półkach poza najniższą 2 wejścia nie są niczym dziwnym,
    a i 2xDVI/HDMI + VGA się zdarza, bardziej rozbudowanych przypadków
    nie licząc.

    pzdr, Gotfryd