  • 1. Data: 2007-03-12 07:19:06
    Temat: kilometrówka za samochód prywatny
    Od: "jacek" <j...@w...pl>

    Mój pracodawca wprowdził stawkę 0,25 zł/km przy kożystaniu z samochodu
    prywatnego. Pracuje w jednostce budżetowej. Ja wyczytałem że zgodnie z
    rozporządzniem stawka nie moze być niższa nież 0,78 . Czy pracodawca
    postepuje własciwie ?

    Jacek

  • 2. Data: 2007-03-12 09:24:12
    Temat: Re: kilometrówka za samochód prywatny
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "jacek" <j...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Mój pracodawca wprowdził stawkę 0,25 zł/km przy kożystaniu z samochodu
    > prywatnego. Pracuje w jednostce budżetowej. Ja wyczytałem że zgodnie z
    > rozporządzniem stawka nie moze być niższa nież 0,78 .

    Nie może być WYŻSZA.

  • 3. Data: 2007-03-12 09:52:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 12 Mar 2007, Cavallino wrote:

    > Użytkownik "jacek" <j...@w...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Nie może być WYŻSZA.

    E, chyba nie.
    Ograniczenie "nie więcej niż" dotyczy prawa zaliczenia w koszty,
    a gość pisze o stawce do wypłaty - ta może spokojnie być wyższa
    (tyle że nadmiar trzeba "wyrzucić z kosztów" i pójdzie do opo-
    datkowania). Ale firma (niebudżetowa) może spokojnie płacić więcej.

    Zdaje się że dla budżetówki jest konkretna kwota, szkoda że gość
    nie podał w którym rozporządzeniu to wyczytał bo mi np. nie chce
    się go szukać :] (żeby popatrzeć jakich słów użył minister :)).
    Mi się *zdaje* ze jest tak, iż w budżetówce kwota jest określona
    "sztywno".

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2007-03-12 09:59:38
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    Dnia 12.03.2007 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> napisał/a:

> [...]
    > się go szukać :] (żeby popatrzeć jakich słów użył minister :)).
    > Mi się *zdaje* ze jest tak, iż w budżetówce kwota jest określona

    Ale jest jeszcze trzeci aspekt, bo chyba pracodawca będący jednostką
    budżetową musi wypłacić pracownikowi kilometrówkę w 'ustawowej' wysokości,
    jeśli wysyła go prywatnym samochodem. I podejrzewam, że o to chodziło.
    --
    Samotnik
    http://www.zagle.org.pl/

  • 5. Data: 2007-03-12 10:17:11
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0703121048070.2864@athlon64...

    > E, chyba nie.
    > Ograniczenie "nie więcej niż" dotyczy prawa zaliczenia w koszty,

    Dokładnie - czy nie o tym mowa w rozporządzeniu?

    > a gość pisze o stawce do wypłaty - ta może spokojnie być wyższa
    > (tyle że nadmiar trzeba "wyrzucić z kosztów" i pójdzie do opo-
    > datkowania). Ale firma (niebudżetowa) może spokojnie płacić więcej.

    Mniej też może.

  • 6. Data: 2007-03-12 10:18:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 12 Mar 2007, Samotnik wrote:

> [...]
    [...]
    > Ale jest jeszcze trzeci aspekt, bo chyba pracodawca będący jednostką
    > budżetową musi wypłacić pracownikowi kilometrówkę w 'ustawowej' wysokości,

    To miałem na myśli :)
    Firmy prywatne mogą płacić "więcej" (ale nie jest to koszt), firmy
    budżetowe nie mogą płacić ani więcej ani mniej. Ale przydałoby się
    to rozporządzenie (chyba ministra pracy i czegośtam), ktorego
    zaczynający wątek nie podał :)

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2007-03-12 22:01:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > Dokładnie - czy nie o tym mowa w rozporządzeniu?

    Nie.
    AFAIR (nie szukałem rozporządzenia :) ale kiedyś je czytałem,
    niemniej piszę "z głowy czyli z niczego") tak jest tylko
    określenie "stawek przysługujących".
    Limit ograniczenia w koszty jest zawarty w ustawie o podatku
    dochodowym, poprzez powołanie "nie są KUP wydatki na zwrot
    kosztów przejazdu samochodami pracowników przekraczające
    wysokość stawek określonych przez właściwego ministra dla
    pracowników sfery budżetowej".

    > Mniej też może.

    Dawno nie zaglądałem to nie pamiętam, być może tak, być
    może nie :), trzeba by sprawdzić. AFAIK kiedyś był tu taki
    spór i zajmowałem stanowisko :) (nie wiem jakie :] jednak
    to przez to że wtedy odszukałem w przepisach)

    Ale pytający jest z "budżetowki" - tam zdaje się kierownik
    moze zapłacić tylko "dokładnie" (oczywiście NIKT nie ma
    obowiązku zgadzania się żeby pracownik jeździł własnym
    samochodem).

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2007-03-12 23:56:34
    Od: "Efreet" <e...@p...onet.pl>

> [...]
    > spór i zajmowałem stanowisko :) (nie wiem jakie :] jednak
    > to przez to że wtedy odszukałem w przepisach)

    Art. 77(5) Kodeksu pracy oraz w rozporządzeniu ministra pracy i polityki
    społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. (Dz.U. Nr 236, poz. 1990 z późn. zm.).
    Chyba :P

    > Ale pytający jest z "budżetowki" - tam zdaje się kierownik
    > moze zapłacić tylko "dokładnie" (oczywiście NIKT nie ma
    > obowiązku zgadzania się żeby pracownik jeździł własnym
    > samochodem).

    O ile sie orientuje, sa to stawki stale, tj:
    0,4894 zł - dla samochodu o pojemności skokowej silnika do 900 cm3
    0,7846 zł - dla samochodu o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm3
    0,2161 zł - dla motocykla
    0,1297 zł - dla motoroweru

    pzdrv,
    Efreet

  • 9. Data: 2007-03-13 09:53:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 13 Mar 2007, Efreet wrote:

> [...]

    BTW: opis cytatu nie jest najszczęśliwszy, to nie jest cytat
    z postu Cavallino.

    > Art. 77(5) Kodeksu pracy oraz w rozporządzeniu ministra pracy i polityki
    > społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. (Dz.U. Nr 236, poz. 1990 z późn. zm.).
    > Chyba :P

    Thx.
    Dla większych niż ja leni ;) gotowe linki:
    http://podatki.pl/akty/191202.htm
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-pracy--1_2_
    122.html

    Wniosek:
    - w budżetówce kwota jest określona "ściśle" rozporządzeniem
    - w innych firmach kwota może być większa, lecz NIE MOŻE być
    niższa niż w budżetówce

    ...wzjm!
    - Gotfryd

  • 10. Data: 2007-03-13 10:46:44
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    wiadomości news:

> [...]
    > - w budżetówce kwota jest określona "ściśle" rozporządzeniem
    > - w innych firmach kwota może być większa, lecz NIE MOŻE być

    Ja dalej widzę coś dokładnie odwrotnego:

    "3. Na wniosek pracownika pracodawca może wyrazić zgodę na przejazd w
    podróży samochodem osobowym, motocyklem lub motorowerem niebędącym
    własnością pracodawcy. W takim przypadku pracownikowi przysługuje zwrot
    kosztów przejazdu w wysokości stanowiącej iloczyn przejechanych kilometrów
    przez stawkę za jeden kilometr przebiegu, ustaloną przez pracodawcę, która
    nie może być wyższa niż określona w przepisach wydanych na podstawie art.
    34a ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z
    2004 r. Nr 204, poz. 2088, z późn. zm.2))."

    Zwracam uwagę na sformułowania:
    -"ustaloną przez pracodawcę"
    -"nie może być wyższa"