  • 1. Data: 2004-11-16 12:32:45
    Temat: kilka pytan
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    1. Co to znaczy być opodatkowanym na zasadach ogólnych?
    W ksiazce autor pisze kilkaktrotnie to przy czym w niektorych miejscach
    w nawiasie pisze- Ksiega P i R) i teraz nie wiem czy chodzi o to
    ze opodatkowanie na zasadach ogolnych = K P i R, czy ma w tych miejscach
    na mysli
    opodatkowanie na zas. og. LUB k P i R ?

    2. Czy Przedsiębiorca prowadzący DG moze byc opodatkowany na zasadach
    ogólnych?

    3. Czy osoba nie prowadząca DG moze byc opodatkowana Ryczaltem bądz K P i
    R ?

    pozdrawiam
    P.

  • 2. Data: 2004-11-16 18:46:47
    Temat: Re: kilka pytan
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik Przemek R.
    pl> w poście
    napisał, co następuje:
    > 1. Co to znaczy być opodatkowanym na zasadach ogólnych?

    To oznacza placic podatek od dochodu, czyli roznicy pomiedzy przychodem a
    kosztami, wyliczany wg skali progresywnej, wg ktorej wysokosc podatku zalezy
    od przynaleznosci do skali podatkowej, ktora to przynaleznosc zwiazana jest
    z wysokoscia rocznych dochodow i wynosi 19, 30 lub 40 procent.
    Wg tego podatku rozlicza sie wiekszosc osob - np. wszyscy zatrudnieni na
    etacie.

> [...]
    > o to
    > ze opodatkowanie na zasadach ogolnych = K P i R, czy ma w tych

    Hmmm, niby tak, ale...teraz jest tez podatek liniowy. Tez sie prowadzi KPiR
    ale rozlicza sie wg jednolitej stawki 19 %

    > miejscach na mysli
    > opodatkowanie na zas. og. LUB k P i R ?

    Na pewno nie.
    Jezeli jestes opodatkowany na zasadach ogolnych to prowadzisz KPiR. Uzywajac
    symboli logicznych zapisalibysmy:
    (zasady ogolne) => KPiR
    Natomiast jesli ktos prowadzi KPiR nie musi to oznaczac, zo rozlicza sie wg
    zasad ogolnych - czyli skali progresywnej, ale tez moze to byc skala liniowa
    19 %.

    > 2. Czy Przedsiębiorca prowadzący DG moze byc opodatkowany na zasadach
    > ogólnych?

    Oczywiscie.

    > 3. Czy osoba nie prowadząca DG moze byc opodatkowana Ryczaltem bądz K
    > P i R ?

    Osoba nie prowadzaca DG moze byc opodatkowana ryczaltem - np. od dochodow z
    najmu oraz na zasadach ogolnych np. od dochodow z pracy.
    Natomiast taka osoba KPiR nie prowadzi, bo KPiR prowadza przedsiebiorcy.

    > pozdrawiam
    > P.

    Pozdrawiam
    SDD

    --
    Rozwiązywanie zadań, pisanie prac.
    http://www.wszechwiedza.pl

  • 3. Data: 2004-11-16 18:52:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 16 Nov 2004, Przemek R. wrote:

    >+ 1. Co to znaczy być opodatkowanym na zasadach ogólnych?

    Wg ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych bez odesłania
    do innej ustawy :)

> [...]
    >+ ze opodatkowanie na zasadach ogolnych = K P i R, czy ma w tych miejscach
    >+ na mysli opodatkowanie na zas. og. LUB k P i R ?

    Nie.
    Zasady ogóle to:
    - pełna księgowość (dotyczy działalności gospodarczej, nie wiem
    czy jeszcze coś może się załapać u osoby fizycznej - osoby
    prawne "z zasady" łapią się na PK)
    - KPiR (dotyczy DG, najmu, wybranych dziedzin rolnictwa...)
    - regulacje szczegółowe na ogół *wyłączające* dany przychód z DG,
    dajmy na to - dywidendy z udziału w firmach :)

    >+ 2. Czy Przedsiębiorca prowadzący DG moze byc opodatkowany na zasadach
    >+ ogólnych?

    ...ano...

    >+ 3. Czy osoba nie prowadząca DG moze byc opodatkowana Ryczaltem bądz K P i
    >+ R ?

    Tak.
    Na przykład jak wynajmuje "własność osobistą". Również może
    być VATowcem... na przykład z tego samego powodu :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 4. Data: 2004-11-17 10:05:17
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    > - pełna księgowość (dotyczy działalności gospodarczej, nie wiem
    > czy jeszcze coś może się załapać u osoby fizycznej - osoby

    PK moze z tego co wiem kazdy przedsiebiorca prowadzic jezeli wyrazi taka
    chec.
    No chyba ze przekroczy ktorys z 3 warunkow to obowiazkowo.

    > - KPiR (dotyczy DG, najmu, wybranych dziedzin rolnictwa...)

    ale tutaj juz DG jest wymagana prawda? Chodzi o wynajmowanie "na wieksza
    skale"?
    Inaczej bez dzialalnosci ryczaltem tak? I ZUS wtedy w rachube nei wchodzi?

    > ...ano...

    czyli wybiera sobie na jakich zasadach i zgdonei z tym poznie jPITy
    wypelnia tak?
    wiec jak zrozumialem po poscie Twoim i SDD opodatkownanie pod. liniowym
    (19 %)
    != opodatkowanie na zasadach ogolnych, opodatkowanie podatkiem 19, 30 lub
    40 %
    = opodatkowanie na zasadach ogolnych?

    P i

    > Tak.

    no to tutaj sprzecznosc z SDD, On napisal ze z K PiR nie.

    > Na przykład jak wynajmuje "własność osobistą". Również może
    > być VATowcem... na przykład z tego samego powodu :)

    acham, ale VATowcem wtedy gdy wynajmuje na cele inne niz mieskzaniowe tak?
    I jeszcze jedno jezeli nie prowadze DG, jestem VATowcem, to haraczu do
    ZUSu
    nie place?

    P.

  • 5. Data: 2004-11-17 10:08:08
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    acha jeszcze jedno.
    Kiedy wybieram opodatkowanie podatkiem liniowym (19 %) i moje dochopdy
    przekrocza 600 tys. na rok to wtedy
    nadal jestem opodatkowany ta kwota czy kradna mi 50 % z tego co zarobilem?

    I jeszcze jedno, czy moje dochody to to co firma zarobila czy dopiero to
    co sobie przeloalem na inne konto (wyplacilem z konta itp)?

    P.

  • 6. Data: 2004-11-17 13:11:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 17 Nov 2004, Przemek R. wrote:

> [...]
    >+
    >+ PK moze z tego co wiem kazdy przedsiebiorca prowadzic jezeli wyrazi taka

    Owszem, to i piszę. Tylko nie wiem czy coś NIE będącym DG może
    być jeszcze przez osobę fizyczną prowadzone na PK !

    >+ > - KPiR (dotyczy DG, najmu, wybranych dziedzin rolnictwa...)
    >+
    >+ ale tutaj juz DG jest wymagana prawda? Chodzi o wynajmowanie "na wieksza
    >+ skale"?

    Od kiedy ??
    Wynajem jest osobno opodatkowany. Znaczy: jest "osobnym źródłem
    przychodu".
    Taka regulacja nie miałaby sensu jakby wynajem wymagał DG - bo
    zasoby wynajmowane *w ramach* DG nie podlegają wyłączeniu z opodatkowania
    "jako DG" !

    >+ Inaczej bez dzialalnosci ryczaltem tak?

    Najem ? Tak. Zarówno DG jak i najem mogą być opodatkowane KPiR
    albo ryczałtem.

    >+ I ZUS wtedy w rachube nei wchodzi?

    *Myślę* że nie.

> [...]
    >+ (19 %)
    >+ != opodatkowanie na zasadach ogolnych,

    No ja tak sprawy nie stawiałem: to jest taka szczególna postać zasady
    ogólnej :) Przyznam że "19%" wprowadziło pewien mętlik w nazewnictwie.
    Ale opiszmy to inaczej:
    - DG możesz rozliczać na PK lub KPiR (i IM*H*O to są "zasady ogólne")
    - DG możesz również rozliczać ryczałtem, i podatków ryczałtowych
    jest najmniej dwa (od przychodu i karta)

    Jeśli wybrałeś KPiR lub PK - to wszystkie dochody z wszystkich
    DG (możesz być wspólniekiem w kilku S.C. przecież !) ładujesz
    jednolicie - albo do PIT-5 albo PIT-5L.

    >+ opodatkowanie podatkiem 19, 30 lub 40 %
    >+ = opodatkowanie na zasadach ogolnych?

    Może ktoś zapoda jaka jest obowiązująca interpretacja.
    IM*H*O "19%" mieści się w "zasadach ogólnych podatku dochodowego".

> [...]
    >+ > Tak.
    >+
    >+ no to tutaj sprzecznosc z SDD, On napisal ze z K PiR nie.

    Mój błąd :( Wnoszę o uznanie korekty !

    Najwyraźniej NIE trzeba prowadzić księgi: tylko stosuje się
    "zasady ogólne", czyli liczy przychody, koszty i odejmuje...
    Znaczy: podatek jest nadal od dochodu, ale podstawą nie jest
    księga a wprost dokumenty.

> [...]

    Tak.

    >+ I jeszcze jedno jezeli nie prowadze DG, jestem VATowcem, to haraczu do

    Inaczej: ZUS i VAT nie mają ze sobą żadnej korelacji :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 7. Data: 2004-11-17 13:13:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    >+ przekrocza 600 tys. na rok to wtedy
    >+ nadal jestem opodatkowany ta kwota czy kradna mi 50 % z tego co zarobilem?

    Przecież wybrałeś 19% ! Nie chcesz się podzielić... ;)

    >+ I jeszcze jedno, czy moje dochody to to co firma zarobila czy dopiero to
    >+ co sobie przeloalem na inne konto (wyplacilem z konta itp)?

    To co "firma zarobiła" !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 8. Data: 2004-11-17 13:47:41
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    > Przecież wybrałeś 19% ! Nie chcesz się podzielić... ;)

    heh, a myslalem ze jakies inne "walki" trzeba bedzie robic by uniknac :)

    > To co "firma zarobiła" !

    a teraz powiedzmy ze.

    Jestem opodatkowany podatkiem nieliniowym. W pierwszym roku osisgam
    przychody > 600 tys.
    Czy od nastepnego roku moge przejsc na podatek liniowy, czy fiskus juz
    zgody nie wyrazi (jezeli ma cos do gadania)
    bo stwierdzi ze hce uniknac placenia podatku (co jest chyba logiczne i
    orzy kazdym wniosku moglby tak twierdzic) ?

    P.

  • 9. Data: 2004-11-17 14:01:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 17 Nov 2004, Przemek R. wrote:
    [...]
> [...]
    >+ Czy od nastepnego roku moge przejsc na podatek liniowy, czy fiskus juz
    >+ zgody nie wyrazi (jezeli ma cos do gadania)

    Nie ma.
    Ty masz - ale musisz wybrać *przed* (znaczy: najpóźniej w styczniu
    i to chyba do 20.).
    Oczywiście JEŚLI nie podlegasz innym ograniczeniom: np. w zeszłym
    roku byłeś pracownikiem to nie możesz z byłym pracodawcą
    zawierać transakcji :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 10. Data: 2004-11-17 16:31:23
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    > Oczywiście JEŚLI nie podlegasz innym ograniczeniom: np. w zeszłym
    > roku byłeś pracownikiem to nie możesz z byłym pracodawcą

    nie nie, ja dla nikogo nie robie i nie zamierzam. Zle sie z tym czuje :)
    chcialem tylko wiedziec czy w ten sposob m,ona uniknac tego zlodziejskiego
    50 %,
    bo niezbyt przyjemnie sie dazy do zrealizowania planow wiedzac iz w
    momencie
    sukcesu ukradna mu polowe tego co zarobil.

    co do bylego pracodawcy to mozna to ominac na 2 sposoby:
    - przez rok czasu od ostatniej roboty pracowac dla niego na umowe-zlecenie
    - Lub przez ten okres wykonywac dla niego uslugi za posrednictwem innej
    firmy
    :-)

    P.