  • 1. Data: 2012-01-04 22:07:39
    Temat: jednoosobowa dg przesa X sp. z.o.o. podwykonawcą X sp. z.o.o. SK
    Od: " " <g...@N...gazeta.pl>

    Witam,

    Zamierzam stworzyć następującą konstrukcję:

    1. wraz ze wspólnikami zawiążę spółkę z o.o. (nazwijmy ją SZ)
    2. będę przezesem zarządu tej spółki, wspólnicy będą prawdopodobnie
    członkami zarządu
    3. SZ będzie komplementariuszem spółki komandytowej (nazwijmy ją SK);
    oprócz tego nie będzie prowadzić żadnej działalności
    4. będę komandytariuszem w SK
    5. prowadzę również jednoosobową działalność gospodarczą (nazwijmy ją DG)
    6. SK będzie generować zysk poprzez pracę podwykonawców / pracowników
    7. jednym z podwykonawców SK będzie DG
    8. DG będzie wystawiać faktury SK na taką samą kwotę, za jaką SK sprzeda
    usługi wykonane przez DG kontrahentom. Jeżeli więc SK wykona kontrakt na 5000,
    a jedynym wykonawcą kontraktu będzie DG, to DG wystawi fakturę SK na 5000
    Potencjalny problem widzę w art. 214 ksh &#8211; zakaz wykonywania działalności
    konkurencyjnej. Zadbam jednak o odpowiednie zapisy w umowach spółek, aby DG
    mogła prowadzić taką działalność.
    Czy jest jakikolwiek powód, dla którego taka konstrukcja byłaby niezgodna z
    przepisami / wzbudzić (uzasadnione) zastrzeżenia US? Jak ją usprawnić?

    DG jest potrzebna do tego, że oprócz bycia podwykonawcą SK, może mieć inne
    kontrakty (choć nie koniecznie). W takiej sytuacji nie chciałbym, aby
    udziałowcy w SZ (a więc w pewnym stopniu komplementariusze SK) mieli wgląd w
    całą moją działalność. Nie bez znaczenia jest też możliwość prowadzenia
    odliczeń od mojego (czyli DG) przychodu, w postaci chociażby kosztów
    samochodu.

    Dziękuję z góry za sugestie!
    grk

  • 2. Data: 2012-01-04 22:44:58
    Od: " " <g...@g...pl>

    > Jeżeli więc SK wykona kontrakt na 5000,
    > a jedynym wykonawcą kontraktu będzie DG, to DG wystawi fakturę SK na 5000

    Jeszcze jedna kwestia - czy oby na pewno faktura wystawiona przez DG bedzie dla
    SK kosztem i w zwiazku z tym SK nie bedzie od tych 5000 placic podatku?

    grk

  • 3. Data: 2012-01-05 01:46:42
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2012-01-04 23:07, g...@N...gazeta.pl wrote:
> [...]
    > całą moją działalność. Nie bez znaczenia jest też możliwość prowadzenia
    > odliczeń od mojego (czyli DG) przychodu, w postaci chociażby kosztów

    Może napisz jaki jest cel tej konstrukcji?

    Oczywiście strukturę można sobie dowolnie komplikować ( może jeszcze
    rozważ utworzenie spółki komandytowo-akcyjnej ;-) ), tylko pytanie w po co?

    Piotrek

  • 4. Data: 2012-01-05 01:47:04
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2012-01-04 23:44, g...@g...pl wrote:

    > Jeszcze jedna kwestia - czy oby na pewno faktura wystawiona przez DG bedzie dla
    > SK kosztem i w zwiazku z tym SK nie bedzie od tych 5000 placic podatku?

    ?

    Przecież spółka komandytowa *nie* jest płatnikiem podatku dochodowego.

    Piotrek

  • 5. Data: 2012-01-05 09:22:06
    Od: " " <g...@g...pl>

    Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info> napisał(a):

    > [...]
    > Przecież spółka komandytowa *nie* jest płatnikiem podatku dochodowego.

    Naturalnie, użyłem tu zbyt daleko idącego skrótu myślowego. Właściwe pytanie
    brzmi: czy jedynym podmiotem osiągającym przychód w opisanej sytuacji będzie DG
    (ponieważ wszyscy wspólnicy SK poniosą koszt równoważny z przychodem) i tylko
    ona będzie musiała odprowadzić od tych 5000 podatek?
    Uprzedzając pytanie - DG działając samotnie nie miałaby możliwości realizacji
    kontraktu dla partnera z którym może współpracować SK.

    grk

  • 6. Data: 2012-01-05 09:34:24
    Od: " " <g...@g...pl>

> [...]
    >
    > Oczywiście strukturę można sobie dowolnie komplikować ( może jeszcze
    > rozważ utworzenie spółki komandytowo-akcyjnej ;-) ), tylko pytanie w po co?

    Wraz ze wspólnikami chcemy realizować określony cel gospodarczy. Wydaje się,
    że utworzenie spółki komandytowej jest najbardziej optymalnym wariantem w
    kontekście podatków - nie będzie występować podwójne opodatkowanie zysków. Co
    ważniejsze, konstrukcja taka zapewnia, że cały wypracowany przeze mnie (przez
    DG) zysk trafia do mojej kieszeni. Ponadto jako DG mogę być podwykonawcą
    innych niż SK podmiotów (teoretycznie konkurencyjnych, ale to bez znaczenia).

    Chętnie poznam inne warianty!

    grk

  • 7. Data: 2012-01-05 09:53:26
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik wrote:

    > Wraz ze wspólnikami chcemy realizować określony cel gospodarczy.

    Jaki jest przewidywany obrót?

  • 8. Data: 2012-01-05 11:43:01
    Od: " " <g...@g...pl>

    cef <c...@i...pl> napisał(a):

    > Jaki jest przewidywany obrót?

    Nie wchodząc w szczegóły - zakładamy, że opodatkowanie wg. skali nie będzie
    miało sensu, w grę wchodzi jedynie podatek liniowy.

    grk

  • 9. Data: 2012-01-05 12:05:59
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik wrote:

    > Nie wchodząc w szczegóły - zakładamy, że opodatkowanie wg. skali nie
    > będzie miało sensu, w grę wchodzi jedynie podatek liniowy.

    Podatek to już od kilkudziesieciu tysięcy dochodu
    jest jedynym wyborem. Nie chodzi o "podatek wg skali",
    tylko o "skalę przedsięwzięcia". Do miliona, dwóch obrotu czy powyżej?

  • 10. Data: 2012-01-05 16:05:10

    cef <c...@i...pl> napisał(a):

    > Podatek to już od kilkudziesieciu tysięcy dochodu
    > jest jedynym wyborem. Nie chodzi o "podatek wg skali",
    > tylko o "skalę przedsięwzięcia". Do miliona, dwóch obrotu czy powyżej?

    Przyjmijmy wariant, że do miliona. Jaki ma to wpływ na opisaną strukturę?

    grk