-
1. Data: 2006-06-14 17:01:06
Temat: jak rozliczyć dotację?
Od: "Basia" <a...@o...pl>
Witam,
prowadzę od kwietnia jednoosobową działalność gospodarczą (VAT, KPiR). Przed
założeniem firmy wzięłam udział w szkoleniach sfinansowanych przez UE i w
konsekwencji - po założeniu dostałam dofinansowanie na inwestycje w ramach
działań 2.5 ZPORR (75% kosztów inwestycji netto pokrywa UE, 25% to mój wkład
+ ja płacę VAT).
Początkowo pieniądze miały pojawić się w kwietniu, więc kupiłam samochód na
umowę k-s (założyłam 75% ceny samochodu, którą ma dołożyć UE) wpisałam całą
wartość do 14 kolumny KPiR (bez odliczania VAT-u). Czy dobrze zrobiłam?
Później okazało się, że pieniądze pojawią się w czerwcu. I właśnie nadchodzi
ten wspaniały czas, jednak pojawił się problem z rozliczeniem dotacji. Jak
to zrobić?
Czy jest to zależne od konkretnego US?
Będę wdzięczna za wskazówki.
Dziękuję i pozdrawiam
-
2. Data: 2006-06-16 12:20:20
Temat: Re: jak rozliczyć dotację?
Od: "Magdi" <m...@a...pl>
Użytkownik "Basia" <a...@o...pl> napisał w wiadomości
news:e6pfc0$6q1$1@news.onet.pl...
> Witam,
> prowadzę od kwietnia jednoosobową działalność gospodarczą (VAT, KPiR).
> Przed założeniem firmy wzięłam udział w szkoleniach sfinansowanych przez
> UE i w konsekwencji - po założeniu dostałam dofinansowanie na inwestycje w
> ramach działań 2.5 ZPORR (75% kosztów inwestycji netto pokrywa UE, 25% to
> mój wkład + ja płacę VAT).
>
> Początkowo pieniądze miały pojawić się w kwietniu, więc kupiłam samochód
> na umowę k-s (założyłam 75% ceny samochodu, którą ma dołożyć UE) wpisałam
> całą wartość do 14 kolumny KPiR (bez odliczania VAT-u). Czy dobrze
> zrobiłam?
> Później okazało się, że pieniądze pojawią się w czerwcu. I właśnie
> nadchodzi ten wspaniały czas, jednak pojawił się problem z rozliczeniem
> dotacji. Jak to zrobić?
> Czy jest to zależne od konkretnego US?
- jeśli kupiłaś samochod na umowę kupna sprzedaży i nie było do tego faktury
to VATu nie było więc nie było czego odliczać.
- czy całą wartość samochodu wpisałaś w kolumnę 14? Samochód to twój środek
trwały, więc powinnaś go amortyzować. Jeśli samochód kosztował do 3500 zł to
owszem, ale jeśli więcej to powinnaś go amortyzować czyli w koszty "wrzucać"
wartość samochodu po kawałku. I wpisać go do Ewidencji Środków trwałych w
zasadzie niezależnie od jego wartości. Przeszukaj google i grupę dyskusyjną
pod kątem właśnie amortyzacji.
- oddzielną sprawą pozostaje kwestia dotacji i szczerze mówiąc nie bardzo
wiem, jak ją ugryźć dla KPiR, bo siedzę w pełnej księgowości. Dotacja
raczej nie jest opodatkowana, ale coś za coś - nie stanowi kosztów uzyskania
przychodów amortyzacja środka trwałego zakupionego za dotację - art. 23 ust.
1 pkt 45a ustawy o PDOF. Czyli po wyliczeniu amortyzacji w koszty możesz
"wrzucić" tylko 1/4 z tego (bo 75% dała Unia). Nie wiem tylko w którym
momencie to zrobić. Bo jak w kwietniu kupiłaś samochód to najprawdopodobniej
możesz go od maja amortyzować. Ale w maju nie dostałaś dotacji więc mam
wątpliwości czy już od maja brać 1/4 amortyzacji w KUP czy też dać całą
amortyzację w koszty, a potem w czerwcu korygować ten maj. Może Gotfryd coś
doradzi. Ja skłaniam się do opcji, żeby już w maju liczyć 1/4 amortyzacji
szczególnie jeśli dotację dostaniesz jeszcze przed złożeniem PIT-u 5.
- na koniec takie małe sianie wątpliwości (tak mi się błąka po głowie) - czy
fundusze unijne na pewno można spożytkować kupując coś na umowę
kupna-sprzedaży? Nie ma wymogu, by była faktura sprzedaży? I czy to nie musi
być nowy środek trwały?
pozdrawiam
Magdi