  • 31. Data: 2008-11-12 21:24:44
    Temat: Re: fvat nazwisko
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    mvoicem wrote:
    > Ja tylko (i aż) napisałem że osoba prowadząca działalność gospodarczą,
    > zostaje osobą prowadzącą gospodarczą, choćby kupowała kwiaty dla żony.
    >
    > Skoro ona jest osobą prowadzącą DG, to sprzedawca sprzedaje osobie
    > prowadzącej DG, więc nie łapie się na zwolnienie z obowiązku wystawienia
    > faktury w ciągu 7 dni.

    Nie sugerujesz chyba, że sklepikarza u którego co rano kupuję bułki
    uczyniłem przez to wielokrotnym przestępcą ...

    Piotrek

  • 32. Data: 2008-11-12 21:45:40
    Od: Ania <a...@g...pl>

    Anax WRC pisze:
    > co ciekawsze data wystawienia faktury jest z dniem w ktorym poszedlem po
    > fakture. nigdzie nie ma info ze zakup nastapil powiedzmy 3 tyg wczesniej.
    > oczywiscie takie info jest w sklepie w papierach- paragon.

    a na fakturze nie masz pozycji... do paragonu nr... z dnia lub
    "data sprzedazy"

    na fakturze, chyba musi byc
    data wystawienia
    data sprzedazy
    ale moze sie myle...

    najbezpieczniej - zadzwon na infolinie us 22 330 03 30
    i podpytaj sie czy moze byc samo imie i nazwisko...

    sadzilam, ze na kasie fiskalnej wystarczy skrocona nazwa... bez imienia
    i nazwiska (wiele firma tak postepuje), ale okazuje sie, ze imie i
    nazwisko byc musi

  • 33. Data: 2008-11-12 21:48:38
    Od: Ania <a...@g...pl>

    Piotrek pisze:

    > Nie sugerujesz chyba, że sklepikarza u którego co rano kupuję bułki
    > uczyniłem przez to wielokrotnym przestępcą ...
    >
    > Piotrek

    kupowalam niejednokrotnie cos prywatnie i szlam po fakture po 3
    tygodniach... aby miec papier, zamiast paragonu, ktory po roku staje sie
    biala kartka, na fakturach jest samo imie, nazwisko nip i jest to osba
    wystawiona na osobe prywatna (zwiazana z zakupami prywatnymi) nie na firme

  • 34. Data: 2008-11-12 22:18:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 12 Nov 2008, mvoicem wrote:

    > Zgoda, jeżeli uznamy że *lub* to OR a nie XOR.

    Każde inne założenie spowoduje pojawienie się w kraju kilkunastu
    milionów(!) przestępców podatkowych, nie rozliczających podatku
    dochodowego :)
    Konkretnie:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    +++
    Art. 2
    1. Przepisów ustawy nie stosuje się do:

    1) przychodów z działalnoœci rolniczej, z wyjštkiem przychodów
    z działów specjalnych produkcji rolnej,
    2. Działalnoœciš rolniczš, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalnoœć
    polegajšca na wytwarzaniu produktów
    roœlinnych lub zwierzęcych
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ---

    > To że przyjęty zwyczajem
    > i tak dalej nie zmienia faktu że sprzedano osobie prowadzącej działalność
    > gospodarczą.

    Prawda.

    > W ustawie tak właśnie jest napisane - zwolnienie z wystawienia faktury
    > dotyczy osób nieprowadzących działalności gospodarczej - nie zaś na cele
    > konsumenckie.

    Też prawda.
    Uprościłem, niestety nie ma dobrego określenia na OFnpDGlRR :[

    > Skoro nie narusza - to znaczy że kupujący nie prowadzi działalności
    > gospodarczej. Skoro jednak prowadzi - to narusza :).

    Ale mamy "wprowadzenie w błąd" - przez kupującego :)

    Nie wykluczam że zmierzasz do tezy iż obowiązkiem sprzedawcy jest
    zadanie pytania "czy to zakup na cele gospodarcze".
    Część sprzedawców to robi, niektórzy za pomocą kartki.
    Ale IMVHO tu można podciągnąć właśnie "zwyczaj".

    > Fakt naruszenia przepisu. Do czasu wystawienia faktury tylko sprzedający i
    > kupujący wiedzą o tym że nie został dopełniony obowiązek wystawienia
    > faktury w ciągu 7 dni.

    To się zgadza, z zastrzeżeniem że sprzedawca nie wie w okresie od
    sprzedazy do powiadomienia.

    > Ciągle piszę o przypadku kiedy sprzedawca *nieświadomie nie wystawił faktury
    > na DG*.

    No to się zgadza ;)

    > EE, jakich przepisów? Przy założeniu że nie antydatujemy wystawianej
    > faktury - gdzie tutaj jest *dodatkowe* naruszenie przepisów (oprócz tego
    > pierwotnego - niewystawienia faktury w ciągu 7 dni).

    "Pierwotny wystarczy".
    Skoro przyjął do wiadomości, że sprzedaż jest dOFnpDGlRR :> to teraz
    nie może przekwalifikować.

    > "Ale ja nie chcę żeby mi pan wystawił fakturę, bo już jedną mi pan wystawił.
    > Tylko dane się nie zgadzają. Proszę oto nota korygująca".

    "Notę proszę zostawić, ale potwierdzę dopiero po otrzymaniu pisemnej
    opinii US co z tym zrobić w świetle przepisu o 7 dniach, pańskie
    żądanie natychmiastowego podpisania odsyłam na drzewo słowami >>jeżeli
    wystawca faktury akceptuje treść noty<< z rozporządzenia, może
    Pan składać skargę do US" ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 35. Data: 2008-11-12 22:24:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > Jak sprzedaż mogła być dla osoby fizycznej nie prowadzącej działalności
    > gospodarczej, skoro ta osoba DG prowadzi?

    "Dla osoby ktora w zakresie zakupu nie wypełnia znamiom prowadzenia
    działalności gospodarczej, przez co transakcja jest podmiotowo wyłączona
    z kwalifikacji zakupu dla celów DG", może być? ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 36. Data: 2008-11-12 22:53:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 12 Nov 2008, Anax WRC wrote:

    > sprzedawca wystawil fakture osobie prywatnej

    wKF: DG o której mowa jest jak najbardziej osobą prywatną (bo co
    prawda mogłoby chodzić o osobę państwową albo komunalną, ale
    my nie o tym :))
    Niestety jest problem nazewniczy - nie ma dobrej nazwy na
    OFnpDGlRR :> (osobę fizyczną nie prowadzącą DG lub rolnika
    ryczałtowego, takim określeniem posługuje się ustawa o VAT).

    > zawarl nip i niepelna nazwe firmy- czyli samo i mie i nazwisko.

    Żeby było śmieszniej - z p. widzenia VAT podatnikiem jest sama
    osoba, co wynika z faktu "jednopodatkowości" w różnych kontekstach,
    np. jak ktoś jest podatnikiem VAT z powodu "DG w rozumieniu DG"
    a dodatkowo z okazji najmu (niemieszkalnego) to stanowi *jednego*
    podatnika.

    To też znajdziesz w archiwach - w zasadzie nie ma (wobe powyższego)
    nigdzie jawnego *przymusu* podawania pełnej firmy (wraz z opjonalnym
    "dodatkiem do imienia i nazwiska").
    Automat działa w drugą stronę - podanie pełnej firmy jest deklaracją
    "zamiaru" albo "celu" (jak chce ustawa o podatku dochodowym), z góry
    wybijającym potencjalny zarzut że zakup był "w innym celu".

    > nie popelnill zadnego wykroczenia. Przeciez to ze ja chce na podstawie tych
    > danych zaliczyc w koszty fakture to moje ryzyko

    Można by tak przyjąć, to prawda.
    Ale jak rozumiem dedukowaliśmy sobie że zechcesz od sprzedawcy
    "wycyganić" fakturę z pełnymi danymi DG.

    > stad wyniklo moje pytanie czy imie i nazwisko wystarczy. bo wydaje mi sie ze
    > jesli tak to mamy martwy punkt. Ja mam fakture spelniajaca kryteria a
    > sprzedawca nie popelnil bledu bo wystawil fakture dla osoby prywatnej (choc
    > dane tej faktury pokrywaja sie z danymi firmy). wiec w zasadzie nie ma sie
    > do czeog doczepic.
    > co ciekawsze data wystawienia faktury jest z dniem w ktorym poszedlem po
    > fakture. nigdzie nie ma info ze zakup nastapil powiedzmy 3 tyg wczesniej.
    > oczywiscie takie info jest w sklepie w papierach- paragon.

    No i to jest właśnie hak ktorego szukasz.
    Po pierwsze - na fakturze powinny być zarówno data sprzedaży (lub
    okres świadczenia usługi) *i* data wystawienia f-ry.
    Wychodzi że masz nieprawidłowo wystawioną fakturę, czyli albo
    wystawiasz notę albo idziesz po korektę :D
    Po drugie - przekroczenie terminu sugeruje wprowadzenie sprzedawcy
    w błąd.

    pzdr, Gotfryd

  • 37. Data: 2008-11-12 22:59:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]
    >
    > Skoro ona jest osobą prowadzącą DG, to sprzedawca sprzedaje osobie
    > prowadzącej DG, więc nie łapie się na zwolnienie z obowiązku wystawienia

    Przyznaję, że tak na to nie patrzyłem, ale literalnie wygląda
    dość przekonująco, przynajmniej na 1. rzut oka.
    PYTANIE.
    Czy w takim przypadku zakup na cele osobiste, dokonywany przez
    osobę prowadzącą DG, zalicza się do limitu kasy fiskalnej?

    > Gwoli ścisłości - firma (w znaczeniu słownikowym a nie kodeksowym, żeby się
    > Gotfryd nie czepiał) w tym przypadku jest osobą fizyczną.

    Przecież *tego* Gotfryd (przynajmniej "ten" ;)) się NIE będzie czepiał,
    czepia się wyłącznie używania określenia "firma" dla rozumienia
    "przedsiębiorstwo" :) (czyli "zespół składników materialnych
    i niematerialnych....")
    Po prawdzie dla ścisłości firma (jako nazwa) "określa" osobę (a nie
    nią "jest"), ale to IMVHO drobiazg (w porównaniu do różnicy między
    osobą a jej majątkiem).

    pzdr, Gotfryd
    ("ten" ;))

  • 38. Data: 2008-11-12 23:11:39
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Piotrek wrote:

    > Nie sugerujesz chyba, że sklepikarza u którego co rano kupuję bułki
    > uczyniłem przez to wielokrotnym przestępcą ...

    Przestępstwo to chyba nie jest, raczej wykroczenie ... Ale tak, zdecydowanie
    uważam że zarówno sklepikarz u którego kupujesz bułki, jak i ten u którego
    ja kupuję wędlinę wielokrotnie narusza przepisy sprzedając nam artykuły
    żywnościowe bez faktury.

    No chyba że jest jeszcze jakiś przepis oprócz Art.106.4 "ustawy o VAT"
    zwalniający z w/w obowiązku.

    I tak sobie myślę, że jakby doszło do co czego - to nawet nie możnaby mówić
    o braku zaniedbania ze strony sprzedawcy. Skoro przepis jest jaki jest -
    wygląda to dość restrykcyjnie - to siłą rzeczy sprzedawca powinien wiedzieć
    czy kupujący prowadzi czy nie prowadzi DG. Więc w świetle tego przepisu,
    żeby być krytym, sprzedawca powinien się *choćby zapytać* kupującego czy
    przypadkiem tejże DG nie prowadzi.

    Absurd? A oczywiście że absurd. Ale cytując Gotfryda - "reklamacje na
    Wiejską".

    p. m.

  • 39. Data: 2008-11-12 23:13:05
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Ania wrote:

> [...]
    > biala kartka, na fakturach jest samo imie, nazwisko nip i jest to osba
    > wystawiona na osobe prywatna (zwiazana z zakupami prywatnymi) nie na firme

    I co z tego wynika? Nie zaprzeczysz chyba jednak że jest to faktura
    wystawiona na osobę prowadzącą działalność gospodarczą?

    p. m.

  • 40. Data: 2008-11-12 23:46:45
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Każde inne założenie spowoduje pojawienie się w kraju kilkunastu
    > milionów(!) przestępców podatkowych, nie rozliczających podatku
    > dochodowego :)

    Ja tylko tak uściśliłem, bo czasem niektórzy mówią "lub" a myślą "albo" :).
    A także się też drochę doczepiłem do tego, że przedstawiłeś alternatywę w
    której drugi człon jest zawsze prawdziwy (tj: "narusza przepis").
    [..]

    > Prawda.

    > Też prawda.
    > Uprościłem, niestety nie ma dobrego określenia na OFnpDGlRR :[

    > Ale mamy "wprowadzenie w błąd" - przez kupującego :)

    Owszem, nie przeczę, dlatego też uważam że sprzedawca nie może być za to
    ukarany.

    > Nie wykluczam że zmierzasz do tezy iż obowiązkiem sprzedawcy jest
    > zadanie pytania "czy to zakup na cele gospodarcze".

    Nie, aczkolwiek się zastanawiam czy przypadkiem nie ma jednak takiego
    obowiązku.

    > Część sprzedawców to robi, niektórzy za pomocą kartki.
    > Ale IMVHO tu można podciągnąć właśnie "zwyczaj".

    Przyjmijmy że taki zwyczaj jest.

    > To się zgadza, z zastrzeżeniem że sprzedawca nie wie w okresie od
    > sprzedazy do powiadomienia.

    Tak przyjmijmy.

    > No to się zgadza ;)

    > "Pierwotny wystarczy".
    > Skoro przyjął do wiadomości, że sprzedaż jest dOFnpDGlRR :> to teraz
    > nie może przekwalifikować.

    Err, a mógłbyś to "nie może przekwalifikować" ująć w coś bardziej ścisłego?
    Tj - co mu niby uniemożliwia przekwalifikowanie?

    Trochę nie rozumiem - piszesz "zgadza się" kilka razy, a potem deux ex
    machina wysnuwasz z tych samych przesłanek (z którymi się zgadzasz)
    zupełnie odmienny wniosek.

    No i gdzie jest to świadome pomaganie w naruszeniu przepisów?

> [...]
    > żądanie natychmiastowego podpisania odsyłam na drzewo słowami >>jeżeli
    > wystawca faktury akceptuje treść noty<< z rozporządzenia, może

    No i rzeczywiście mamy pat. Tyle że IMHO sprzedawca nie ma powodów do tego
    żeby tak robić - podpisanie noty nie skutkuje dla niego żadnymi groźnymi
    konsekwencjami. Chyba że chce się odegrać na kupującym że ten od niego niby
    wyłudził prawa konsumenckie :).

    Swoją drogą, offtopicznie - co ma zrobić kupujący który ma fakturę na grubą
    kasę, na której się nie zgadzają dane - powiedzmy adres, a sprzedawca nie
    odpowiada na notę (powiedzmy leży w szpitalu).

    Czy sam fakt wysłania noty upoważnia kupującego do zaksięgowania błędnej
    faktury?

    p. m.