  • 1. Data: 2005-04-21 11:34:10
    Temat: fundusz pracy - kto i komu musi placic ?
    Od: BartekK <s...@d...org>

    Dowiedzialem sie z google tyle:
    Jest sobie skladka na Fundusz Pracy (2.45% od brutto chyba). wg
    ustawy(?) o promocji zatrudnienia, powinna byc placona od wszelkich umow
    (o prace, dzielo, um. zlecenia itd) gdy kwota przekracza min pensje
    krajowa. Nic nie znalazlem tam o nieplaceniu tej skladki studentom,
    emerytom, masrjanom itp - moze zle szukalem?

    Pracowalem na umowe-zlecenie przez 20 miesiecy, z tego 10 miesiecy bylem
    jeszcze studentem, nastepne 10 - pelny zus itd. Kwota brutto 1400zl.
    Teraz poszedlem do urzedu pracy - mialem dostac "bezrobotne" bo
    pracowalem ponad 18miesiecy, ale musialem dostarczyc zaswiadczenie z
    zakladu pracy "o dochodach brutto, i placeniu skladki na fundusz pracy"
    i okazalo sie ze jedynie za ostatnie 10 miesiecy bylo placone FP, a
    wczesniej nie. No i nici z zasilku i co za tym idzie - nici z okresu
    skladkowego w ZUS.

    Czy pracodawca (zleceniodawca w tym przypadku) mogl nie placic FP ?
    Jesli niemogl- to co teraz zrobic? Urzad pracy stwierdzil "nie bylo
    placone, pana strata, dowidzenia"...
    Ciekawe kto z normalnie pracujacych siedzi co miesiac nad glowa
    ksiegowej i pilnuje by wszystkie skladki byly faktycznie i w calosci
    zaplacone, zus to jeszcze rozumiem, ale o FP to malo kto wie...

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    | s...@d...org GG:23319 tel +48 696455098
    173

  • 2. Data: 2005-04-21 13:39:53
    Temat: Re: fundusz pracy - kto i komu musi placic ?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 21 Apr 2005, BartekK wrote:

> [...]
    > + dzielo, um. zlecenia itd) gdy kwota przekracza min pensje krajowa. Nic nie
    ^^^^^^

    Mi w tym stwierdzeniu brak logiki.
    Mamy:
    - człowiek wykonującego umowę o dzieło w tydzień, kwota wynagrodzenia
    6000 zł
    - człowiek wykonującego taką samą umowę - identyczną jak poprzednia,
    ale z terminem wykonania o rok późniejszym, kwota wynagrodzenia
    6000 zł. Oczywiście umowa daje się wykonać również w tydzien,
    tyle że zamawiający potrzebuje dzieła *za rok* i przezornie
    "staje w kolejce do fachowca" zaiwerając ją *już*. W umowie
    rzecz jasna nie ma słowa o okresie realizacji - primo żeby
    nie podpaść pod umowę zlecenia, secundo :) że naprawdę zamawiający
    ma to gdzieś kiedy wyonawca "będzie robił" - to nie jest
    broszka zamawiającego.

    Pytanie:
    Dlaczego od którejś z kwot miałby być pobierany FP - i co ważniejsze,
    *za jaki okres* ?

    > + Pracowalem na umowe-zlecenie

    A to co innego. Do UZ się nie mieszam...

    > + jeszcze studentem, nastepne 10 - pelny zus itd. Kwota brutto 1400zl.

    Rozumiem że *wykazywałeś* ten ZUS na rachunku ?
    Bo to *ty* wystawiałeś rachunek. Nie mogło być inaczej.

> [...]
    > + dochodach brutto, i placeniu skladki na fundusz pracy" i okazalo sie ze
    > + jedynie za ostatnie 10 miesiecy bylo placone FP, a wczesniej nie.

    Hm... zdaje się że tak jest - że studenci nie płacą ZUSu...
    Dobrze mi się zdaje ??

    > + Ciekawe kto z normalnie pracujacych siedzi co miesiac nad glowa ksiegowej

    Nie warcz.
    Ale stan jest taki że "normalnie pracujący człowiek" to ktoś kto
    dostaje pensję z umowy o pracę. Na pasku, policzoną przez pracodawcę.
    Umowa zlecenia sprowadza się do tego że to zlecenioBIORCA wystawia
    rachunek wykazując na nim wszystkie pozycje - a "księgowy" ma jedynie
    sprawdzić czy jest dobrze (i ew. nie przyjąć *jeśliby* miało to
    przynieść szkodę zakładowi !).

    IMO:
    1. zdaje się iż "od zlecenia studenta" nie płaci się ZUSu - więc
    księgowy liczył dobrze... i ZUSu nie ma :(
    2. rachunki wystawiałeś TY.
    Jeśli pozwoliłeś żeby robił to ktoś ZA CIEBIE... no to możesz mieć
    "prywatne" pretensje do swojego zastępcy... :(

    > + jeszcze rozumiem, ale o FP to malo kto wie...

    ...a co mają powiedzieć pracodawcy nacinający się na przepisy o których
    zupełnie nikt nie wie :> ? Nie wie - bo przepis jest tak niejasny
    iż dopiero jakiś wyrok sądowy uzmysławia wszystkim ze "jest pułapka"...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-04-21 13:51:39
    Od: BartekK <s...@d...org>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):
    > Rozumiem że *wykazywałeś* ten ZUS na rachunku ?
    > Bo to *ty* wystawiałeś rachunek. Nie mogło być inaczej.
    tak, wystawialem rachunki. Byl na tym zus, ale FP nie - nigdzie niema na
    standartowym druku (np patrz druki ips - umowa-zlecenie rachunek) takiej
    pozycji

    > Hm... zdaje się że tak jest - że studenci nie płacą ZUSu...
    > Dobrze mi się zdaje ??
    Bardzo dobrze, zusu nie placa, ale wg urzedu pracy - Fundusz Pracy tak,
    i to zleceniodawca powinien go oplacic. Wg zleceniodawcy - nieplaca.

    > 1. zdaje się iż "od zlecenia studenta" nie płaci się ZUSu - więc
    > księgowy liczył dobrze... i ZUSu nie ma :(
    nie o zus mi chodzi, a o fundusz pracy.

    > 2. rachunki wystawiałeś TY.
    > Jeśli pozwoliłeś żeby robił to ktoś ZA CIEBIE... no to możesz mieć
    > "prywatne" pretensje do swojego zastępcy... :(
    rachunki wystawialem ja - ale np na kolejnych 10 rachunkach fp nigdzie
    nie bylo, podobnie jak na wczesniejszych 10ciu, a byl placony za okres
    "z zusem". Urzad pracy twierdzi - ze zus ich nie obchodzi, wazna skladka
    na FP tylko.
    Umowa-zlecenie w zasadzie byla umowa o prace (z okresem miesiecznym,
    pensja, itd, konkretnymi obowiazkami itd) ale na umowe o prace
    zleceniodawca sie nie zgodzil (urlopy itp)

  • 4. Data: 2005-04-21 14:01:17
    Od: "Bozoo" <...@...com>

> [...]
    > zakladu pracy "o dochodach brutto, i placeniu skladki na fundusz pracy" i
    > okazalo sie ze jedynie za ostatnie 10 miesiecy bylo placone FP, a

    Sorki, że się wczepiam w wątek, pytam czysto teoretycznie.
    Prowadzę DG (ponad rok), płacę zus, w tym i FP. Czy należy mi
    się zasiłek, jeśli będę musiał zlikwidować działalność?

  • 5. Data: 2005-04-21 15:52:06
    Od: BartekK <s...@d...org>

    Bozoo napisał(a):
    > Sorki, że się wczepiam w wątek, pytam czysto teoretycznie.
    > Prowadzę DG (ponad rok), płacę zus, w tym i FP. Czy należy mi
    > się zasiłek, jeśli będę musiał zlikwidować działalność?
    jesli placiles FP ponad 18 miesiecy - to tak, 80% (na reke jakies 360zl)

  • 6. Data: 2005-04-21 16:29:07
    Od: "ChrisS" <c...@r...com>

    Witam,
    Użytkownik "BartekK" <s...@d...org> napisał w wiadomości
> [...]
    > krajowa. Nic nie znalazlem tam o nieplaceniu tej skladki studentom,
    > emerytom, masrjanom itp - moze zle szukalem?

    to trochę nie tak:
    Ustawa o zatrudnieniu ... wg. http://www.abc.com.pl/serwis/du/2004/1001.htm
    Art. 104. 1. Obowiązkowe składki na Fundusz Pracy, ustalone od
    _kwot_stanowiących_podstawę_wymiaru_składek na ubezpieczenia emerytalne i
    rentowe bez stosowania ograniczenia, o którym mowa w art. 19 ust. 1 ustawy z
    dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych ...

    > Pracowalem na umowe-zlecenie przez 20 miesiecy, z tego 10 miesiecy bylem
    > jeszcze studentem,

    więc Twoje wynagrodzenie nie stanowiło podstawy wymiaru składek na ub.
    społeczne.

    > nastepne 10 - pelny zus itd. Kwota brutto 1400zl.
    > Teraz poszedlem do urzedu pracy - mialem dostac "bezrobotne" bo
    > pracowalem ponad 18miesiecy,

    istotny jest (jak już wiesz) nie okres "pracy" (bo to nie była praca a
    conajwyżej zatrudnienie) tylko okres opłacania składek FP.

> [...]
    > i okazalo sie ze jedynie za ostatnie 10 miesiecy bylo placone FP, a
    > wczesniej nie. No i nici z zasilku i co za tym idzie - nici z okresu

    Trudno mówić o okresie składkowym gdy nie podlegałeś ubezpieczeniom.

    > Czy pracodawca (zleceniodawca w tym przypadku) mogl nie placic FP ?

    Mógł. A wręcz nie mógł płacić.

    Pozdrawiam
    ChrisS

  • 7. Data: 2005-04-21 17:42:20
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 21 Apr 2005, BartekK wrote:
    [...]
    > + > 1. zdaje się iż "od zlecenia studenta" nie płaci się ZUSu - więc
    > + > księgowy liczył dobrze... i ZUSu nie ma :(
    > + nie o zus mi chodzi, a o fundusz pracy.

    No dobra, mam skrzywiony punkt widzenia :]
    Jeśli pytaniem jest czy *zleceniodawca* ma coś odprowadzać z *własnych*
    środków (tj. nie jest to wykazywane na rachunku) to primo jestem
    niekompetentny a secundo - zaskoczony...

    > + Urzad pracy twierdzi - ze zus ich nie obchodzi, wazna skladka na FP tylko.

    Acha. Przyjąłem.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2005-04-22 09:02:19
    Od: BartekK <s...@d...org>

    ChrisS napisał(a):
> [...]

    > conajwyżej zatrudnienie) tylko okres opłacania składek FP.
    > Trudno mówić o okresie składkowym gdy nie podlegałeś ubezpieczeniom.

    dzieki, czy tak prosto i skutecznie nie mogliby tego wytlumaczyc w
    urzedzie pracy? wg 3 osob ktore tam siedzialy, placic trzeba bo trzeba.
    i tyle, i moj problem ze jest nieplacone. A dzieki twojemu wytlumaczeniu
    wiem dlaczego i ze to jest prawidlowo. Dzieki.

  • 9. Data: 2005-04-22 13:44:23
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@w...kurier.szczecin.pl>

    In article <Pine.WNT.4.60.0504211940040.4244@athlon>,

    > On Thu, 21 Apr 2005, BartekK wrote:
    > [...]
    >
    > No dobra, mam skrzywiony punkt widzenia :]

    Nie masz. Składka na FP jest liczona od podstawy wymiaru składek na
    ubezpieczenia emerytalne i rentowe i opłaca się ją za okres
    obowiązkowego podlegania tym ubezpieczeniom. Na mój gust więc kolega
    BartekK ma pretensję, że zleceniodawca nie płacił za niego tego, czego
    płacić nie musiał.

    --
    Jarek
    To tylko moje prywatne opinie.

  • 10. Data: 2005-04-22 13:52:00
    Od: BartekK <s...@d...org>

    Jarek Spirydowicz napisał(a):
> [...]
    > obowiązkowego podlegania tym ubezpieczeniom. Na mój gust więc kolega
    > BartekK ma pretensję, że zleceniodawca nie płacił za niego tego, czego

    Tak dokladnie bylo ;) naszczescie juz sie dowiedzialem o tym co piszesz
    powyzej - ale dlaczego musialem przeleciec 5 razy cale miasto, do zusu,
    bylego zleceniodawcy, jego ksiegowej, urzedu pracy i tak pare razy, i
    nikt mi tego nie mogl powiedziec wprost, co ty miescisz w 4 linijkach
    prostego tekstu, co nawet bez polskich liter bym zrozumial ;)