  • 1. Data: 2004-03-17 22:34:23
    Temat: etat + dzialalnosc gosp = pytanie
    Od: " wiktor" <w...@g...pl>

    Pracuje na etacie (1500 brutto), dodatkowo dorabiam na umowe zlecenie (ok.
    1000-1500 brutto). czy przy takich dochodach oplaca sie zakladac dzialalnosc
    gospodarcza czy lepiej ciagnac dalej te umowy zlecenia?? O ile mi wiadomo, w
    przypadku pracy na etacie place tylko zus zdrowotny, a nie place podatku do
    momentu przekroczenia magicznej kwoty wolnej od podatku (2800?) - a co
    potem - czy place cala skladke zus (wszystkie pochodne) czy tylko wyzsze
    zdrowotne, i jak jest z podatkiem??
    Prosze o pomoc

  • 2. Data: 2004-03-18 07:21:39
    Temat: Re: etat + dzialalnosc gosp = pytanie
    Od: "Tomek" <t...@o...pl>

    przy działalności gospodarczej płacisz zdrowotne, które w części 7,75%
    (płacicsz 8,25% podstawy) odliczasz od podatku, to są wszyskie skladki ZUS,
    pod. dochodowy wg skali podatkowej 19%, poza tym do przekroczenia kwoty
    zwolnionej z tyt. podatku VAT nie musizz go naliczać i odrpowadzać do US,
    poza tym musisz składać deklarację PIT-5 co miesiąc, i przelew ZUS
    (potrzebne konto firmowe), książka przychodów i rozchodów
    lub płatność podatku może odbywać się ryczałtem od przychodów
    ewidencjonowanych (podatek od usług chyba 7,75%)

    http://www.gazeta.pl/usenet/

  • 3. Data: 2004-03-18 11:17:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 18 Mar 2004, Tomek wrote:
    [...]
    >+ poza tym musisz składać deklarację PIT-5 co miesiąc, i przelew ZUS
    >+ (potrzebne konto firmowe)

    Konto firmowe to się przydaje z przyczyn różnych, ale akurat
    nie widzę powodu z przyczyn o których piszesz.
    Możesz podać podstawę prawną dla której wpłata *osobistego* ubezpieczenia
    społecznego oraz *osobistego* podatku dochodowego wymagała konta ? :)
    wKF: da się załatwić żebyś pisał pod cytatem ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 4. Data: 2004-03-18 20:28:40
    Od: Andrzej Kłos <a...@k...wp.pl>

    Dnia 04-03-18 12:17, Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał :
> [...]
    > Możesz podać podstawę prawną dla której wpłata *osobistego* ubezpieczenia
    > społecznego oraz *osobistego* podatku dochodowego wymagała konta ? :)

    za dużo niewiadomych, jeżeli będzie płacił VAT to konto jest jak
    najbardziej potrzebne, ale jeżeli to będzie ryczałt i VAT to już
    niekoniecznie, a może PIT-5L a nie PIT--5, a może MP, a może...

    andy_nek

  • 5. Data: 2004-03-19 09:38:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 18 Mar 2004, Andrzej Kłos wrote:

> [...]
    >+
    >+ za dużo niewiadomych, jeżeli będzie płacił VAT

    Co prawda nie zauważyłem żeby była o tym mowa :], ale skoro chcesz... ;)

    >+ to konto jest jak najbardziej potrzebne,

    Z DG 1-osobowej OF ? A przeczytałeś ty kiedyś (w ustawie i na
    deklaracji VAT-7) kto jest podatnikiem ?

    Po polsku: załóżmy że wynajmujesz "osobiście" posiadany hangar
    na cele DG oraz prowadzisz 1-os DG i z obu tych tytułów
    *niezależnie* podlegasz pod VAT.
    Chcesz powiedzieć że z tytułu DG będziesz składał *oddzielną* deklarację
    VAT-7 ? A może *jednak* podatek płacisz "ty osobiście" i składasz wtedy
    jedną deklarację od kilku źródeł przychodu ? Czyli deklarację (i podatek)
    przywiazane do "osoby" a *nie* "działalności" ?
    FYI: taki mądry jestem bo kiedyś mnie tu podobnym pytaniem potraktowano :)

    >+ ale jeżeli to będzie ryczałt i VAT to już
    >+ niekoniecznie, a może PIT-5L a nie PIT--5, a może MP, a może...

    A CO TO MA DO RZECZY ?
    Dopóki podatki płaci "osobiście" (uwaga: VAT od S.C. NIE jest
    płacony "osobiscie", S.C. jest samodzielnym podatnikiem VAT !
    ale PD i VAT od 1-os DG niewątpliwie są "osobiste") to jakoś
    nie czuję się przekonany...

    Do obalenia przedstawionego rozumowania potrzebna jest podstawa
    prawna świadcząca że powinno być inaczej :) - IMHO jej nie ma.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 6. Data: 2004-03-19 18:10:26
    Od: Andrzej Kłos <a...@k...wp.pl>

    Dnia 04-03-19 10:38, Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał :

> [...]
    > przywiazane do "osoby" a *nie* "działalności" ?
    > FYI: taki mądry jestem bo kiedyś mnie tu podobnym pytaniem potraktowano :)

    OK. Powiedz mi w takim razie, czy jeżeli, biorąc pod uwagę powyższy
    przykład, będę miał z DG1OF zwrot VATu na okazję zakupu nietaniego (?)
    środka trwałego, to US będzie skłonny mi przelać na moje konto
    "prywatne" wykazaną kwotę do zwrotu? (w pamięci mam niedawne
    wyprowadzenie sporej kwoty na podmieniony w NIPie-x numer konta)

    > A CO TO MA DO RZECZY ?

    nic, tak mi się napisało (pomyliłem się co do ryczałtu, tam nie ma nawet
    obowiązku posiadania konta)

    > Do obalenia przedstawionego rozumowania potrzebna jest podstawa
    > prawna świadcząca że powinno być inaczej :) - IMHO jej nie ma.

    pewno tak, ale ciekaw jestem, co odpowiesz na moją wątpliwość przy
    zwrocie VATu.

    andy_nek

  • 7. Data: 2004-03-20 00:10:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 19 Mar 2004, Andrzej Kłos wrote:

> [...]
    >+ "prywatne" wykazaną kwotę do zwrotu? (w pamięci mam niedawne
    >+ wyprowadzenie sporej kwoty na podmieniony w NIPie-x numer konta)

    Chyba nie będzie skłonny.
    Zrobi kontrolę lub zleci policji gospodarczej: powód ? Skoro
    kwota VATu jest spora to kwota netto jest jeszcze większa
    i pewnie przekracza próg przy którym zabroniona jest zapłata
    "poza kontem", ergo podejrzane jest że nie chcesz ujawnić
    konta "DG" ;)
    A na poważnie (i w kwocie mieszczącej się "w limitach") to
    nie wiem, i być może z tego samego powodu co u ciebie :) (czyli
    "wszyscy robią inaczej") pojawi się opór.
    Posty o przypadkach żądań nie mających podstaw prawnych nie
    są takie rzadkie - i dopóki nie pojawi się wyrok w sporze
    przed sądem czasem "wszyscy tak robią" - właśnie dlatego że:
    - jak kwota mała to albo "rozliczają" albo machają ręką
    i podają żeby zwrócić "na DG"
    - jak kwota duża to konto i tak mają z powodów jak wyżej
    i tym bardziej nie wpadają na pomysł podawania osobistego
    konta
    - jak firma nie jest 1-os DG OF to sprawa jest bezprzedmiotowa

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)