  • 1. Data: 2008-06-29 11:26:23
    Temat: "elektroniczna" faktura z bluemedia, ciekawa interpretacja
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Dostałem właśnie ... "zaczyn faktury" od bluemedia, wraz z taką treścią
    maila:

    "Dziekujemy za skorzystanie z usługi doładowań online i zapraszamy ponownie.
    1 W załączniku tradycyjna faktura wystawiana przez firmę Blue Media Sp. z
    o. o., w formacie PDF, za usługę doładowania.[...]
    3 Archiwizacja wymaga wydrukowania przesłanej faktury VAT.
    [...]

    Przechowywanie faktury

    Podatnicy z ogólną zasadą wynikajacej z ordynacji podatkowej są zobowiązani
    do przechowywania wydrukowanych oryginałów faktur do czasu przedawnienia
    zobowiązania podatkowego (okrez 5 lat). Dokumenty te, przechowuje się w
    oryginalnej postaci, w podziale za okresy rozliczeniowe i w sposób
    pozwalający na ich łatwe odszukanie.
    "

    Więc mimo ostatniego wyroku WSA, Blue twierdzi że:
    1. to co mi wysłali to jest faktura (i to zupełnie tradycyjna ;) )
    2. mam obowiązek ją wydrukować i trzymać przez 5 lat.
    3. zupełnie ciekawe jest to przechowywanie "w oryginalnej postaci". Tzn mam
    wydrukować, i przechowywać, ale w postaci pliku? :D

    Dla porządku, sprawdziłem w regulaminie czy przypadkiem nie dopisali czegoś
    o tym że w ich imieniu drukuję oryginał faktury - nie dopisali.

    Dziwna zmiana, skoro dotąd w mailach było tylko że (z głowy)"jeżeli chcą
    państwo otrzymać fakturę drogą papierową, prosimy o kontakt". Ja chciałem i
    dostawałem na papierze.

    p. m.

  • 2. Data: 2008-07-01 22:48:18
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    mvoicem pisze:
    > Dziwna zmiana, skoro dotąd w mailach było tylko że (z głowy)"jeżeli chcą
    > państwo otrzymać fakturę drogą papierową, prosimy o kontakt". Ja chciałem i
    > dostawałem na papierze.
    A nie jest ona przypadkiem podpisana elektronicznie (certyfikat
    kwalifikowany itd)? Ja takie właśnie dostaję z Blue Media.

    Maciek

  • 3. Data: 2008-07-01 23:33:06
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Maciek wrote:

    > A nie jest ona przypadkiem podpisana elektronicznie (certyfikat
    > kwalifikowany itd)? Ja takie właśnie dostaję z Blue Media.

    Raz, że nie wygląda mi na taką. Po prostu PDF. Wydaje mi się że nie jest
    podpisany.

    Dwa, że piszą o *tradycyjnej* fakturze, i wyraźnie rozróżniają faktury
    tradycyjne od elektronicznych w linku który podają w mailu z fakturą (tj. w
    http://www.faktura.pl/zasilenia/help)

    Dwa, że nawet jakby to była elektroniczna, to najpierw musiałbym wyrazić
    zgodę. A nie wyraziłem .... (chociaż nie miałbym nic przeciwko)

    p. m.

  • 4. Data: 2008-07-02 05:15:20
    Od: Andrzej Kłos <a...@w...pl>

    mvoicem pisze:

> [...]
    > tradycyjne od elektronicznych w linku który podają w mailu z fakturą (tj. w

    z ich strony ("tradycyjna" to... przysyłana w postaci PDF):

    "Faktura elektroniczna

    * Faktura elektroniczna nazywana w literaturze e-fakturą jest
    dokumentem wystawianym, przesyłanym i przechowywanym w formie
    elektronicznej. E- faktura od dnia 14 lipca 2005 roku ma walor faktury
    papierowej (Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005) co
    oznacza, że na jej podstawie można rozliczać się z Urzędem Skarbowym lub
    innym, właściwym Organem.
    * Dokument wysyłany jest drogą e-mail w postaci pliku *pdf z
    bezpiecznym e-podpisem weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego
    certyfikatu.
    * E-faktura podpisana bezpiecznym e-podpisem musi być przechowywana
    zarówno przez wystawcę jak i odbiorcę. Powinna ona być przechowywana w
    formie elektronicznej, w formacie w jakim została wystawiona, nie można
    ingerować w jej treść. Czas obowiązkowego przechowywania dokumentu nie
    różni się od czasu wymaganego dla tradycyjnych faktur tj. pięć pełnych
    lat od dnia wystawienia dokumentu.

    Faktura tradycyjna

    * Faktura VAT przekazywana drogą mailową w postaci pliku PDF,
    nabiera znaczenia jako dowód księgowy, dopiero w momencie jej
    wydrukowania, uznania przez kontrahenta oraz przyporządkowania do
    odpowiedniej ewidencji rachunkowej. Faktury tradycyjne wystawiane są
    zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. "W
    sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu
    podatków, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz
    listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od
    podatku, od towarów i usług".
    * Na fakturze VAT papierowej nie są wymagane podpisy wystawcy i
    odbiorcy. Dlatego wysyłany w postaci pliku PDF obraz faktury nie jest
    opatrzony podpisem.
    * Podatnicy zgodnie z ogólną zasadą wynikającą z Ordynacji
    podatkowej są zobowiązani do przechowywania oryginałów oraz kopii faktur
    VAT do czasu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Dokumenty te,
    przechowuje się w oryginalnej postaci, wydrukowane w podziale na okresy
    rozliczeniowe i w sposób pozwalający na ich łatwe odszukanie."

    andy_nek

  • 5. Data: 2008-07-02 05:47:19
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Andrzej Kłos wrote:

> [...]
    > przechowuje się w oryginalnej postaci, wydrukowane w podziale na okresy
    > rozliczeniowe i w sposób pozwalający na ich łatwe odszukanie."

    dużo mi tu nie gra, ale już nie się nie chce p raz n-ty flejma ciągnąąc.
    Szczególnie o tym drukowaniu faktur.

  • 6. Data: 2008-07-02 06:51:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 2 Jul 2008, Andrzej Kłos wrote:

    > * Na fakturze VAT papierowej nie są wymagane podpisy wystawcy i odbiorcy.
    > Dlatego wysyłany w postaci pliku PDF obraz faktury

    ...no i przyznają że nie wysyłają faktury.
    Może trzeba by zażądać aby dosłali podpisane upoważnienie do wystawiania
    f-r w ich imieniu? ;>

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2008-07-02 14:09:18
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > ...no i przyznają że nie wysyłają faktury.
    > Może trzeba by zażądać aby dosłali podpisane upoważnienie do wystawiania
    > f-r w ich imieniu? ;>

    bardzo mi się podoba określenie "obraz faktury". Gdyby jeszcze istniał
    oryginał na podstawie, którego ten obraz został stworzony bylibyśmy w
    pół drogi.

  • 8. Data: 2008-07-02 22:13:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 2 Jul 2008, witek wrote:

    > bardzo mi się podoba określenie "obraz faktury". Gdyby jeszcze istniał
    > oryginał

    Hm... aż mnie do słownika zagoniłeś :)
    Może to styczność z zagadnieniem o nazwie "projekty" powoduje, ale
    "obraz" *nie* kojarzył mi się *wyłącznie* z "odwzorowaniem zastanej
    rzeczywistości", prędzej skłonny byłbym się domagać takiego znaczenia
    dla słowa "zdjęcie", i wychodzi:
    http://sjp.pwn.pl/lista.php?co=obraz
    ...że znaczenie "odwzorowania czyjegoś wyobrażenia" (3. rzecz...
    wyobrażana..., 6. wyobrażenie...) jest akceptowane również
    przez szpeców od języka. Do tego znaczenie 5. również pasuje
    do ichniego "obrazu faktury", przyznajmy.
    Czyli można się obejść bez "obrazu projektu faktury", czego jak
    rozumiem się domagasz :)

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2008-07-03 03:13:29
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > do ichniego "obrazu faktury", przyznajmy.
    > Czyli można się obejść bez "obrazu projektu faktury", czego jak

    Sam przyznasz, że z faktury istniejącej tylko "w myślach", której obraz
    posiadasz, VATu nie odliczysz.
    Niestety musimy się ograniczyć do pojęcia "zdjęcie", a tu już sprawa
    prosta. Masz mieć fakturę, a nie jej zdjęcie.

  • 10. Data: 2008-07-03 06:43:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 2 Jul 2008, witek wrote:

    [...]
    > Sam przyznasz, że z faktury istniejącej tylko "w myślach", której obraz
    > posiadasz, VATu nie odliczysz.

    Przecież właśnie do tego odniosłem się w poprzednim poście (tym do
    którego był cytat), że "sami przyznają iż to nie faktura" (czy
    jakoś tak).
    Oczywiście że to "wizerunek faktury" a nie ona sama.
    Mi chodziło wyłącznie o znaczenie słowa "obraz" - że może dotyczyć
    czegoś nieistniejącego i (zdaniem językoznawców) jest to prawidłowe.

    pzdr, Gotfryd