-
11. Data: 2009-01-22 17:18:14
Temat: Re: domena w koszty
Od: Tomek <t...@o...pl>
Dnia 22-01-2009 o 17:50:03 Kotlet mielony <w...@d...mnie>
napisał(a):
>>
>> Ale środek trwały to coś co istnieje fizycznie. Kylix fizycznie nie
>> istnieje,
>> stanowi WNiP.
>
> co to jest WNiP?
"wartość niematerialna i prawna", chociaż dla konkretnej to bardziej by 'lub'
pasowało
> No czytajac post Gotfryda mozna sadzic ze mozna:
> " A widzisz. Czyli nie w koszty (w koszty dopiero amortyzację).
> Dlaczego wartość niematerialną chcesz potraktować inaczej?
> (wiem, pewnie *wartość*, ale tego *nie* napisałeś!)
Domeny kupiłeś teraz i masz na nie fakturę.
A Kylixa masz z przed rozpoczęcia DG.
--
Pozdrawiam,
Tomek
-
12. Data: 2009-01-22 23:33:59
Temat: Re: domena w koszty
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Thu, 22 Jan 2009, Kotlet mielony wrote:
>> A widzisz. Czyli nie w koszty (w koszty dopiero amortyzację).
>> Dlaczego wartość niematerialną chcesz potraktować inaczej?
>> (wiem, pewnie *wartość*, ale tego *nie* napisałeś!)
>
> 2 domeny -oplata roczna = 100 + vat.
No to dodam, że limit wg ustawy (mam nadzieję że aktualnej :>)
to 3500 zł.
I że w przypadki WNiP nie ma komplikacji takich jak z wyposażeniem
o wartości >1500zł, więc... (więc wchodzi słowo "pewnie" :D)
> Aha, mam Kylixa, kupilem ze 3 lata temu,
Ale prawo do zaliczania amortyzacji w koszty na podstawie "używania"
jest zapisane tylko dla środków trwałych.
Pytaniem jest więc o co chodzi: kupiłeś *już na DG*, ale trzy
lata temu i leżało nieużywane?
> wykonuje tez oprogramowanie dedykowane, moge dodac te srodowisko do
> srodkow trwalych
Powoli.
I wyraźnie.
Środki Trwałe
oraz
Wartości Niematerialne i Prawne.
Jedno i drugie się amortyzuje.
Ale ZASADY kwalifikowania się *różnią* - sprawdź w ustawie:
http://www.przepisy.gofin.pl/5,36,28354,4.html
> jezeli nie mam pewnosci ze ktos bedzie chcial u mnie zamowic soft pod linuxa
> (te srodowisko to a'la delphi pod linuxa). Czy ktos to tak szczegolo
> sprawdza?
Szczerze - nie sądzę :), ale wpisanie WNiP nabytego przed terminem
DG będzie się wyróżniało w ewidenji.
Jak kontroler spojrzy na daty to może zacząć zadawać pytania ;)
> przy okazji mam pytanie, jezeli zajdzie potrzeba sprzedania czegos (jestem
> vatowcem) konsumentowi (w sensie nie firmie), ustawa mowi
> ze wystawiam fakture TYLKO NA ZADANIE, wiec bez zadania co wystawiam, paragon
> imienny a'la rachunek o wygladzie faktury ?
Wolno.
Spytaj rownież gugla o hasło "sprzedaż bezrachunkowa".
Możesz również go spytać jak reaguję na hasło "sprzedaż
nieudokumentowana" ;)
(hint: w przepisie jest "nieudokumentowana FAKTURAMI", co czyni
różnicę mniej więcej taką jak między krzesłem a krzesłem elektrycznym).
> i gdie to wpisuje czy do ewidencji sprzedazy vat ?
No a jak inaczej? :O
> i drugie pytanie, czy zamiast prowadzic ewidencje sprzedazy itp (pomijam
> ewidencje vatowska bo to i taktrzeba), mozna bezposrednio kazda sprzedaz
> (paragon/fakture)
> wpisywac do ksiegi ?
Znaczy prosisz żeby podać Ci link do rozporządzenia o KPiR? ;)
A to tu leży:
http://www.przepisy.gofin.pl/5,36,28357,0.html
pzdr, Gotfryd
-
13. Data: 2009-01-22 23:51:54
Temat: Re: domena w koszty
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Thu, 22 Jan 2009, Kotlet mielony wrote:
> Użytkownik "Tomek" <t...@o...pl> napisał
>>>> Ale po co i na jakiej podstawie chcesz to wpisywać (i gdzie?)
>>>
>>>
>>> chce wrzucic do srodkow trwalych , to srodowisko programistyczne a w
>>> zakres
>>> mojej dzialalnosci wchodzi tworzenie oprogramowania.
>>
>> Ale środek trwały to coś co istnieje fizycznie. Kylix fizycznie nie
>> istnieje,
>> stanowi WNiP.
>
> co to jest WNiP?
>
> No czytajac post Gotfryda mozna sadzic ze mozna:
> " A widzisz. Czyli nie w koszty (w koszty dopiero amortyzację).
> Dlaczego wartość niematerialną chcesz potraktować inaczej?
Ano, przyznaję się do uproszczenia.
ST oraz WNiP się amortyzuje, ale *prawo* do zaliczenia amortyzacji
w koszty jest *inne*.
Dla ST jest wyraźny wyjątek: "stanowiące własność podatnika"
Dla WNiP takiego wyjątku *nie ma*.
A to oznacza, że kryterium jest "ogólne", takie jak dla każdego
innego kosztu.
Zaś zasada z art.21 zawiera wymóg "poniesienia kosztu w celu",
co jest niesprawiedliwe :> i niewykluczone że sporo osób z tego sobie
sprawy nie zdaje (również w US :))
Ale jeśli zakup "zwykłego kosztu" nie odbywa się *w celu*, tylko
koszt jest ponoszone w *innym* celu, a dopiero *póżniej* następuje
"przeznaczenie" na cele gospodarcze, to mamy problem.
Ustawa nie przewiduje uznania "przeznaczenia" za podstawę do zaliczenia
wydatku w koszty!
Jest (nie do końca logiczny) wymóg, aby *w momencie zakupu* *celem
zakupu* było DG - inaczej nie jest to koszt.
Co nie znaczy, że powyższy warunek *wystarczy* - nie wystarczy,
np. zużycie zakupu na inny cel również powoduje "wylot z kosztów",
ale to odrębna sprawa (wspominam, żeby zaraz ktoś mi nie wytknął
jakobym sugerował ze *wystarczałoby* kupić "w celu" i już mozna
przejeść - nie można :>)
No i są wyjątki - takimi wyjątkami są wspomniane ST oraz przykładowo
"wydatki związane z lokalem" (w rozporządzeniu o KPiR!), które
mimo że ponoszone w celu osobistym, jeśli są ponoszone *częściowo*
w celu DG można (częsciowo, w tej częsci) zaliczyć w koszty na
podstawie "podziału".
Ale dla WNiP takiego wyjatku nie ma - i dobrze to pamietam, bo
sam oberwałem kiedyś na grupie za pomieszanie ST z WNiP :)
Sprawdź sobie przepis art.22b - tam nie ma warunku "własności"!
(czyli *wyjątku* od zasady "nabycia w celu").
Natomiast zasada, że jak coś zaliczy się do ST lub WNiP to to
coś się amortyzuje wygląda podobnie :)
pzdr, Gotfryd
-
14. Data: 2009-01-23 06:59:22
Temat: Re: domena w koszty
Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>
Dnia Fri, 23 Jan 2009 00:51:54 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):
> Ano, przyznaję się do uproszczenia. ST oraz WNiP się amortyzuje, ale
> *prawo* do zaliczenia amortyzacji
> w koszty jest *inne*.
> Dla ST jest wyraźny wyjątek: "stanowiące własność podatnika" Dla WNiP
> takiego wyjątku *nie ma*.
> A to oznacza, że kryterium jest "ogólne", takie jak dla każdego
> innego kosztu.
> Zaś zasada z art.21 zawiera wymóg "poniesienia kosztu w celu",
> co jest niesprawiedliwe :> i niewykluczone że sporo osób z tego sobie
> sprawy nie zdaje (również w US :))
> Ale jeśli zakup "zwykłego kosztu" nie odbywa się *w celu*, tylko
> koszt jest ponoszone w *innym* celu, a dopiero *póżniej* następuje
> "przeznaczenie" na cele gospodarcze, to mamy problem.
> Ustawa nie przewiduje uznania "przeznaczenia" za podstawę do
> zaliczenia
> wydatku w koszty!
> Jest (nie do końca logiczny) wymóg, aby *w momencie zakupu* *celem
> zakupu* było DG - inaczej nie jest to koszt.
> Co nie znaczy, że powyższy warunek *wystarczy* - nie wystarczy,
> np. zużycie zakupu na inny cel również powoduje "wylot z kosztów", ale
> to odrębna sprawa (wspominam, żeby zaraz ktoś mi nie wytknął jakobym
> sugerował ze *wystarczałoby* kupić "w celu" i już mozna przejeść - nie
> można :>)
>
> No i są wyjątki - takimi wyjątkami są wspomniane ST oraz przykładowo
> "wydatki związane z lokalem" (w rozporządzeniu o KPiR!), które mimo że
> ponoszone w celu osobistym, jeśli są ponoszone *częściowo* w celu DG
> można (częsciowo, w tej częsci) zaliczyć w koszty na podstawie
> "podziału".
>
> Ale dla WNiP takiego wyjatku nie ma - i dobrze to pamietam, bo
> sam oberwałem kiedyś na grupie za pomieszanie ST z WNiP :)
> Sprawdź sobie przepis art.22b - tam nie ma warunku "własności"!
> (czyli *wyjątku* od zasady "nabycia w celu").
>
> Natomiast zasada, że jak coś zaliczy się do ST lub WNiP to to
> coś się amortyzuje wygląda podobnie :)
A czy nic nie zmieniło się w związku z modyfikacją art 22d.2 gdzie
dopisano "ujawnienie WNiP"?
Nie zgadzam się też, że dotychczas problemem był brak możliwości wliczenia
w koszt amortyzacji WNiP nabytego przed rozpoczęciem DG a więc nie "w
celu". Problemem tym był brak możliwości wpisania czegoś takiego do
edwidencji. Obecnie podstawa do wpisu już istnieje. Przecież kosztu w
wypadku ŚT i WNiP nie powoduje nabycie a właśnie amortyzacja czyli używanie.
-
15. Data: 2009-01-23 08:26:35
Temat: Re: domena w koszty
Od: "MariuszM" <m...@T...onet.pl>
> Ale jeśli zakup "zwykłego kosztu" nie odbywa się *w celu*, tylko
> koszt jest ponoszone w *innym* celu, a dopiero *póżniej* następuje
> "przeznaczenie" na cele gospodarcze, to mamy problem.
> Ustawa nie przewiduje uznania "przeznaczenia" za podstawę do zaliczenia
> wydatku w koszty!
> Jest (nie do końca logiczny) wymóg, aby *w momencie zakupu* *celem
> zakupu* było DG - inaczej nie jest to koszt.
Czyli jak mam kompa składaka kupionego jeszcze przed rozpoczęciem DG to mogę
go wrzucić do ST tylko za 0 zł?
Chcę go wrzucić, bo potem mam zamiar go rozbudowywać i części już normalnie
wrzucać w koszty. Czy tak można?
Jak się potem pozbyć takiego ulepszonego ST? Można go zezłomować, skoro po
kilku latach nie nadaje się już nawet do sprzedaży? Czy to w ogóle może być
ST skoro nic nie kosztował? Jak to wycenić?
Kupiłem też laptopa z Vistą, cena mniejsza niż 3500, mogę całość, komputer z
systemem operacyjnym zaliczyć jednorazowo w KUP?
pozdrawiam
Mariusz
-
16. Data: 2009-01-23 08:52:59
Temat: Re: domena w koszty
Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>
Dnia Fri, 23 Jan 2009 09:26:35 +0100, MariuszM napisał(a):
> Czyli jak mam kompa składaka kupionego jeszcze przed rozpoczęciem DG to mogę
> go wrzucić do ST tylko za 0 zł?
Nie za 0. Za cenę zakupu (jeśli masz np fakturę) lub zgodnie z własną
wycennnną wg cen z grudnia poprzedniego roku (jeśli faktury nie masz)
> Chcę go wrzucić, bo potem mam zamiar go rozbudowywać i części już
> normalnie wrzucać w koszty. Czy tak można?
Rozumiem, że już przed rozbudową nadaje się do użytku. Wtedy rozbudowujesz
na normalnych zasadach ulepszeń ŚT. W skrócie mówiąc granicą jest 3500 -
powyżej zwiększamy wartość ŚT, poniżej w koszty.
> Jak się potem pozbyć takiego
> ulepszonego ST? Można go zezłomować, skoro po kilku latach nie nadaje
> się już nawet do sprzedaży?
Można, ale pamiętaj o przepisach dotyczących ochronyśrodowiska. Łatwiej
sprzedać za 1 zł.
> Czy to w ogóle może być ST skoro nic nie kosztował? Jak to wycenić?
To napisałem wyżej.
> Kupiłem też laptopa z Vistą, cena mniejsza niż 3500, mogę całość,
> komputer z systemem operacyjnym zaliczyć jednorazowo w KUP?
Możesz tak zrobić i wpisać do ewidencji wyposażenia (jeśli > 1500 zł).
Lub możesz wpisać do EŚT i zamortyzować jednorazowo.
-
17. Data: 2009-01-23 09:27:39
Temat: Re: domena w koszty
Od: "Kotlet mielony" <w...@d...mnie>
> Ale dla WNiP takiego wyjatku nie ma - i dobrze to pamietam, bo
> sam oberwałem kiedyś na grupie za pomieszanie ST z WNiP :)
> Sprawdź sobie przepis art.22b - tam nie ma warunku "własności"!
> (czyli *wyjątku* od zasady "nabycia w celu").
>
> Natomiast zasada, że jak coś zaliczy się do ST lub WNiP to to
> coś się amortyzuje wygląda podobnie :)
generalnie kylixa kupilem po to by zrobic program ktory bede sprzedawac po
zalozeniu DG :)
wersji proff dla celow osobistych sie nie kupuje :)
A w jakiej czesci (i po jakiej cenie) moge wpisac laptopa rocznego do
srodkow trwalych a amortyzacje do kosztow?
Procz gadu, poczty itp jest wykorzystywany glownie w DG, a przed tem byl na
nim robiony soft przeznaczony dla DG.
i co sie dzieje jezlei cos w rzucimy w koszty i okaze sie ze w danym
miesiacu przychod bedzie zerowy lub na tyle maly ze nie bedzie czego obnizac
?
Przepadaja czy przechodza na kolejny miesiac?
I czy moge wrzucic w koszty lub do srodkow trwalych a tam amortyzacje w
koszty zakupione miesiac przed rozpoczaeciem DG (na fakture z moim nipem)
przeznaczone dla DG zestaw do podpisu elektronicznegi Certum ?
--
http://zabijacz-czasu.niesfornazyta.pl - forum ogólnotematyczne bez
rejestracji !
http://detalowiec.pl - oprogramowanie + sklep www + sprzedawanie na allegro
-
18. Data: 2009-01-23 09:40:32
Temat: Re: domena w koszty
Od: "MariuszM" <m...@T...onet.pl>
> Nie za 0. Za cenę zakupu (jeśli masz np fakturę) lub zgodnie z własną
> wycennnną wg cen z grudnia poprzedniego roku (jeśli faktury nie masz)
Załóżmy że faktur nie mam, to był składak, to sam to wyceniam, i opłaca się
wycenić wyżej czy niżej?
Czy jednak jakbym się uparł to może być za 0 zł, albo czy mogę tej wyceny
nie wrzucać w koszty? Może jakieś przekazanie sprzętu prywatnego na potrzeby
DG? Tylko, że wtedy chyba nie mogę ulepszać?
>> Kupiłem też laptopa z Vistą, cena mniejsza niż 3500, mogę całość,
>> komputer z systemem operacyjnym zaliczyć jednorazowo w KUP?
>
> Możesz tak zrobić i wpisać do ewidencji wyposażenia (jeśli > 1500 zł).
> Lub możesz wpisać do EŚT i zamortyzować jednorazowo.
Co lepiej?
pozdrawiam,
Mariusz
-
19. Data: 2009-01-23 09:49:26
Temat: Re: domena w koszty
Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>
Dnia Fri, 23 Jan 2009 10:40:32 +0100, MariuszM napisał(a):
> Załóżmy że faktur nie mam, to był składak, to sam to wyceniam, i opłaca się
> wycenić wyżej czy niżej?
Opłaca się wyżej. Bo amortyzacja idzie w koszty.
> Czy jednak jakbym się uparł to może być za 0 zł, albo czy mogę tej
> wyceny nie wrzucać w koszty?
Nie możesz 0. Możesz po prostu nie wpisywać tego kompa do EŚT. Nie pozbawi
cię to możliwości wpisywania w koszty materiałów eksploatacyjnych i częsci
o wartości < 3500.
> Może jakieś przekazanie sprzętu prywatnego
na potrzeby DG?
Formalnie nie istnieje nic takiego jak przekazanie na potrzeby DG.
> Tylko, że
> wtedy chyba nie mogę ulepszać?
>
>
>>> Kupiłem też laptopa z Vistą, cena mniejsza niż 3500, mogę całość,
>>> komputer z systemem operacyjnym zaliczyć jednorazowo w KUP?
>>
>> Możesz tak zrobić i wpisać do ewidencji wyposażenia (jeśli > 1500 zł).
>> Lub możesz wpisać do EŚT i zamortyzować jednorazowo.
>
> Co lepiej?
Dla laptopa obojętne, ba zazwyczaj nie dokupuje się do niego drogich
ulepszeń. W wypadku komputera lepiej EŚT, bo wtedy przynajmniej wiadomo co
zrobić z ulepszeniami > 3500.
-
20. Data: 2009-01-23 10:56:06
Temat: Re: domena w koszty
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Fri, 23 Jan 2009, Kotlet mielony wrote:
> generalnie kylixa kupilem po to by zrobic program ktory bede sprzedawac po
> zalozeniu DG :)
> wersji proff dla celow osobistych sie nie kupuje :)
1. Nie jestem przekonany do tego ostatniego, w szczególności w świetle
możliwości świadczenia usług osobiście :)
2. Jest sprawa z którą pozostaje odesłać do archiwum: przepisy w przypadku
osoby fizycznej nie przewidują jakiegoś stanu "w organizacji".
Albo jest przedsiębiorcą albo nie jest.
A "prowadzenie DG" nie jest określone w większości definicji
(poza wyjątkami w ustawie o VAT i Ordynacji) jako "dokonywanie sprzedaży",
lecz właśnie przez "zorganizowanie" i *zamiar* zarobku (dla VAT jest
komplikacja, bo osobno jest definicja przedmiotowa i osobno podmiotowa,
zaś dopiero ich *złożenie* powoduje podleganie pod VAT, dzięki czemu
wykonujący usługi *pracownik* może nie być podatnikiem, a jednocześnie
odpowiedź "dlaczego i kiedy ktoś prowadzi DG dla VAT" nie bardziej
złożona).
Wychodzi, że dla definicji np. z przepisów o prowadzeniu DG :) oraz
np. dla podatku dochodowego budowanie huty celem przyszłego wytopu
stali *jest* prowadzeniem DG.
Dlaczego mniejsza inwestycja, na przykład w program, miałaby nim
nie być?
A wtedy mamy rykoszet: skoro podatnik kupił program z *zamiarem*
przyszłego zarobkowania poprzez świadczenie usług w formie DG,
to w tym momencie już prowadził DG.
Jeszcze nie zarejestrowaną DG. Jak to niektórzy mawiają "nielegalnie" :D
A co najmniej tak wychodzi, wbrew tzw. "chłopskiemu rozumowi".
> A w jakiej czesci (i po jakiej cenie) moge wpisac laptopa rocznego do srodkow
> trwalych a amortyzacje do kosztow?
Już Ci napisali - najlepiej w cenie zakupu.
Przepis jest jasny i prostu :)
BTW: poczytaj sobie zarówno przepisy jak i archiwa grupy, naprawdę
polecam.
> Procz gadu, poczty itp jest wykorzystywany glownie w DG
Przecież to gg i poczta też jest do DG, czyż nie? ;)
> i co sie dzieje jezlei cos w rzucimy w koszty i okaze sie ze w danym miesiacu
> przychod bedzie zerowy lub na tyle maly ze nie bedzie czego obnizac ?
> Przepadaja czy przechodza na kolejny miesiac?
Rozliczasz się na KPiR?
Bo wychodzi że NAPRAWDĘ powinieneś poczytać (archiwa i przepisy).
Przecież to podstawa - podatek dochodowy rozlicza się *rocznie*, zaś
zaliczki rozlicza się *narastająco* (licząc *za każdym razem* od
początku roku).
> I czy moge wrzucic w koszty lub do srodkow trwalych a tam amortyzacje w
> koszty zakupione miesiac przed rozpoczaeciem DG (na fakture z moim nipem)
> przeznaczone dla DG zestaw do podpisu elektronicznegi Certum ?
Nie wypowiem się, ale IMHO nie podlega pod komplikację związaną
z "inwestycją w DG" o której napisałem wyżej.
Jest to bowiem wydatek "uboczny", podobnie jak opłata za zarejestrowanie
DG, zakup druków i podobne - nie stanowi "właściwej DG" (a więc
nie przesądza o jej prowadzeniu).
Ale jest to WNiP, i tu bym przeszkodę widział (wbrew stanowisku jureq,
acz trzeba przyznać że zmiany o WNiP też mam do poczytania :D)
pzdr, Gotfryd