  • 1. Data: 2004-01-08 20:42:14
    Temat: dochody z zagranicy, przewalutowanie
    Od: Corian <i...@p...onet.pl>

    Czy ktoś się orientuje jakie przepisy reguluja sprawe placenia podatku dochodowego od
    odób fizycznych jeśli zawarta ma byc umowa o dzieło z podmiotem zagranicznym nie
    majacym siedziby w Polsce a zapłata ma byc w walucie obcej. Czy potrzebne jest
    jakies specjalne konto w banku?na jakiej podstawie i w jaki sposób trzeba rozliczac
    tzw. roznice kursowe. A moze ktos wie o jakiejs dobrej ksiazece która te trudne
    pytania w latwy sposob by mi wyjasniła?
    Za wszelkie sugestie z góry dziękuję!
    --
    Post wysłany z portalu finansowego Money.pl <www.money.pl>

  • 2. Data: 2004-01-08 21:08:07
    Temat: Re: dochody z zagranicy, przewalutowanie
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    In article <btkfb6$3de$1@panorama.wcss.wroc.pl>, Corian wrote:
> [...]
    tzw. roznice kursowe. A moze ktos wie o jakiejs dobrej ksiazece która te trudne

    Konto w banku nie (chyba, że płatności przekraczają próg, ale to tak samo
    dotyczy polskich kontrahentów). Może Ci zapłacić gotówką.

    Niestety trzeba więcej danych - forma opodatkowania, czy to ma być umowa o
    dzieło, czy też może działalność gospodarcza itd...
    --
    Samotnik
    www.zagle.org.pl

  • 3. Data: 2004-01-08 22:03:28
    Od: "ag" <o...@g...pl>

    Użytkownik "Corian" <i...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    wie o jakiejs dobrej ksiazece która te trudne pytania w latwy sposob by mi

    hmmmmm
    to tak w ogóle można ? - zadawałem pytanie na grupie czy można podpisać
    umowe o dzieło z podmiotem zagranicznym nie mającym oddziału w Polsce ale
    nie otrzymałem odpowiedzi; wiedziony przeczuciem skorzystałem z archiwum i
    znalazłem odpowiedzi na podobne pytanie w których stało że nie można stricte
    umowy o dzieło podpisać z w/w podmiotem zagranicznym, co prawda bez podania
    odpowiednich paragrafów czy przepisów wykonawczych ale jednak kilka osób
    odpisało; zatem prosiłbym o podanie podstawy na jakiej podpisanie takiej
    umowy byłoby możliwe jesli takowa znalazłeś;

    pozdr

    opyros

  • 4. Data: 2004-01-09 09:55:29
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > zatem prosiłbym o podanie podstawy na jakiej podpisanie takiej
    > umowy byłoby możliwe jesli takowa znalazłeś;

    IMO chyba wystarczy brak podstawy prawnej, ze takich
    umów zawierać nie wolno gdyż generalnie obowiązuje
    zasada iż jest dozwolone to co nie jest zabronione.
    Ja tam żadnego zakazu sobie nie przypominam - co oczywiście
    o niczym nie świadczy ;-)

    Pix

  • 5. Data: 2004-01-10 20:54:31
    Od: Corian <i...@p...onet.pl>

    Przede wszystkim dziekuje za odpowiedzi.
    O ile sie orientuje to podstawą zawarcia umowy o dzieło jest po prostu kodeks
    cywilny. Jego przepisy nie zakazują zawarcia tej umowy z podmiotem zagranicznym -
    tak mi sie wydaje.
    Niestety nie mam zielonego pojecia jakie skutki podatkowe rodzi zawarcie takiej
    umowy. Widze mnóstwo pytań i problemów, ale niestety żadnych odpowiedzi w przepisach
    o podatku dochodowym od osób fizycznych nie mozna znaleźć.

    Ewentualna zapłata gotówką jest niemożliwa. Nikt za granicą tak nie robi. To
    archaizm. Jeśli za granicą ktos komuś płaci gotówką to albo jest to podejrzany
    interes albo pranie brudnych pieniędzy. Tak więc to najprostsze z rozwiązń nie
    wchodzi wogóle w rachubę. Ponadto ta firma nie ma w Polsce swojego oddziału ani
    przedstawicielstwa. Tak więc musi to jakoś przejść przez konto a wówczas powstaje
    problem przewalutowania i zapłaty w odpowiednim terminie podatku oraz jego
    wysokości. Przedmiotem umowy ma być napisanie programu komputerowego do celów
    naukowych. Podobno to ma wpływ na wysokość podatku ale nie wiem jaką?
    teksty ustaw podatkowych to po prostu czrna magia nic z tego nie umiem zrozumieć.
    Jeśli więc ktoś ma jakieś informację o czym powienienem wiedzieć zanim zdecyduję się
    podpisać taką umowę to proszę o informacje. Z góry dziękuję. Samodzielne
    przekopywanie się przez ten temat przeraża mnie!
    --
    Post wysłany z portalu finansowego Money.pl <www.money.pl>

  • 6. Data: 2004-01-12 14:04:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 10 Jan 2004, Corian wrote:
    [...]
    >+ Tak więc musi to jakoś przejść przez konto a wówczas powstaje problem
    >+ przewalutowania i zapłaty w odpowiednim terminie podatku oraz jego
    >+ wysokości.

    *JEŚLI* to może byc umowa "osobista" (o tym nie przesądzę...) - to
    liczą się "przychody postawione do dyspozycji".
    IMHO - albo wpłacą ci na konto złotówkowe (a bank skasuje prowizję :>)
    albo należałoby wziąć kurs waluty z NBP z dnia wpływu.

    >+ Przedmiotem umowy ma być napisanie programu komputerowego do celów
    >+ naukowych. Podobno to ma wpływ na wysokość podatku ale nie wiem jaką?

    A widzisz.
    Dzieło dziełem.
    Ale z tego nie wynika wcale, że "dzieło" jest opodatkowane jako
    dzieło :) Jeśli celem "dzieła" jest wyłącznie sprzedaż praw
    autorskich - to podatkowo są to "przychody z praw majątkowych".
    A w nich przysługuje 50% ryczałtowych kosztów - czyli tylko
    połowa otrzymanej kwoty liczy się do podatku :)
    [...]

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 7. Data: 2004-01-12 14:04:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 10 Jan 2004, Corian wrote:

    >+ O ile sie orientuje to podstawą zawarcia umowy o dzieło jest po prostu kodeks
    cywilny.

    Owszem. Ale ten fakt jeszcze nie określa, w jakiej formie owa
    umowa została dokonana :) Przyznam że "z podmiotem zagranicznym"
    - trudno się czepiać, nie znam podstawy do przeciwwkazań :)
    Może inaczej: nie jest to czasem eksport usługi ?

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)