  • 1. Data: 2008-07-12 20:02:04
    Temat: data wpisu kosztu do KPiR
    Od: gb <b...@n...onet.pl>

    witam
    mam pytanko, googlalem ale nie znalazlem jednoznacznej odpowiedzi wiec
    prosze o pomoc tutaj:

    nie jestem VATowcem, prowadze KPiR. mam taka sytuacje

    10 dnia miesiaca, otrzymuje poczta (bez potwierdzenia) fakture vat za
    usluge wystawiona 1-go dnia tego samego miesiaca z terminem platnosci do
    20 dnia tego samego miesiaca. usluga ta jest KOSZTEM ktory chce wpisac
    do KPiR.
    platnosci za fakture dokonuje w ostatnim dniu terminu platnosci czyli 20
    danego miesiaca.
    pytanie moje brzmi:
    kiedy wpisuje (z jaka data 'data zdarzenia gospodarczego') ta fakture do
    KPiR i tym samym kiedy staje sie ona kosztem?

    -czy data zdarzenia gospodarczego to data wystawienia tejze faktury i
    kosztem staje sie z data wystawienia?

    -czy data otrzymania i czy wtedy musze sporzadzac jakas notatke, ktora
    swiadczyla by ze wtedy i wtedy otrzymalem fakture?

    -czy z data zaplaty i dokumentem ktory ksieguje jako koszt jest
    polecenie przelewu a nie faktura?

    dodatkowo, co by bylo w sytuacji jesli faktura otrzymana w bierzacym
    miesiacu byla zaplacona w przyszlym a date wystawienia miala z
    poprzedniego? kiedy i z jaka data sie ja wpisuje i kiedy staje sie kosztem?

    z gory dziekuje za odpowiedz
    pozdrawiam
    gb

  • 2. Data: 2008-07-14 10:11:24
    Temat: Re: data wpisu kosztu do KPiR
    Od: r...@o...pl

    On 12 Lip, 22:02, gb <b...@n...onet.pl> wrote:

> [...]
    > KPiR i tym samym kiedy staje sie ona kosztem?
    >
    > -czy data zdarzenia gospodarczego to data wystawienia tejze faktury i

    Zaleznie czy prowadzisz
    koszty zghodnie z art. 22.4 czy 22.6 updof. Jesli 22.6, to musialby to
    byc
    koszt bezposredni, a mam przeczucie ze chodzi o fakture za telefon
    albo
    cos w tym guscie? Jesli tak, to tylko data wystawienia faktury ma
    znaczenie.

    > dodatkowo, co by bylo w sytuacji jesli faktura otrzymana w bierzacym
    > miesiacu byla zaplacona w przyszlym a date wystawienia miala z
    > poprzedniego? kiedy i  z jaka data sie ja wpisuje i kiedy staje sie kosztem?

    Nie ma znaczenia, tylko data wystawienia sie liczy w przypadku faktur
    za telefon,
    internet itd.

    Chyba ze to np. faktura za uslugi podwykonawcy, wtedy moze sie zrobic
    ciekawiej :)

  • 3. Data: 2008-07-14 19:32:54
    Od: gb <b...@n...onet.pl>

    dzieki wielkie za odpowiedz. chodzi o fv za telefon.
    czyli jesli dobrze zrozumialem, to obojetnie kiedy dostaje fakture,
    dopiero w momencie kiedy ja dostalem (nawet miesiac pozniej) wpisuje ja
    wtedy jako kolejna w kolejnej wolnej pozycji w KPiR jednak z data jej
    wystawienia jako data zdarzenia gospodarczego i w momencie wpisu w KPiR
    bez zwiazku z data jej wystawienia staje sie ona kosztem (a inaczej
    wtedy moge ja potraktowac jako koszt), a sam moment zaplaty za ta fv
    nie ma tu znaczenia?

    pozdrawiam
    gb

  • 4. Data: 2008-07-14 19:37:26
    Od: icek <i...@p...onet.pl>

    r...@o...pl pisze:

> [...]
    > znaczenie.

    > Nie ma znaczenia, tylko data wystawienia sie liczy w przypadku faktur
    jesteś pewny?

    księgowy ostatnio mówił mi o fakturach za usługi "ciągłe" które księguje
    sie w terminie płatności a nie dacie otrzymania czy wystawienia

    --
    pozdros
    icek

  • 5. Data: 2008-07-15 06:41:50
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    icek pisze:

    > jesteś pewny?
    >
    > księgowy ostatnio mówił mi o fakturach za usługi "ciągłe" które księguje
    > sie w terminie płatności a nie dacie otrzymania czy wystawienia

    Albo księgowemu się coś potentegowało i nie odróżnia jednego podatku od
    drugiego albo źle słuchałeś (statystycznie na tej liście drugie bardziej
    prawdopodobne). Ta zasada dotyczy odliczania VATu.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 6. Data: 2008-07-15 18:54:35
    Od: icek <i...@p...onet.pl>

    Maddy pisze:

    > Albo księgowemu się coś potentegowało i nie odróżnia jednego podatku od
    > drugiego albo źle słuchałeś (statystycznie na tej liście drugie bardziej
    > prawdopodobne). Ta zasada dotyczy odliczania VATu.
    racja - ja nie dopowiedziałem szczegółu
    a zapomniałem tresci pytania zadanego przed pytajacego :)

    --
    pozdros
    icek

  • 7. Data: 2008-07-15 19:42:36
    Od: r...@o...pl

    I to tez nietyle uslugi "ciagle", co konkretne - np. telekomunikacyjne

  • 8. Data: 2008-07-16 11:34:12
    Od: icek <i...@p...onet.pl>

    r...@o...pl pisze:
    > I to tez nietyle uslugi "ciagle", co konkretne - np. telekomunikacyjne
    a gdzie podstawa prawna do tego?
    poznaje zasady a czesto nie wiem dlaczego :) i ufam księgowemu w ciemno

    --
    pozdros
    icek

  • 9. Data: 2008-07-16 12:47:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 16 Jul 2008, icek wrote:

    > a gdzie podstawa prawna do tego?

    Art.19.13.1.b:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-towarow-i-uslug-1_2_343.html

    > poznaje zasady a czesto nie wiem dlaczego :)

    I tak masz robić - sam wiedzieć "dlaczego" :)
    Czy już gdzieś natrafiłeś na standardową radę, zeby zacząć od poczytania
    tak z 3000 czy 4000 postów z niniejszej grupy, żeby sobie poukładać
    wstępnie co i jak?
    :)

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2008-07-16 16:43:29
    Od: gb <b...@n...onet.pl>

    (...)

    jako ze troche mi sie namieszalo, to odwiedzilem osobiscie skarbowke i
    po rozmowie ustalilem ze:

    data zdarzenia gospodarczego w KPiR to data wystawienia faktury i takowa
    sie tam wpisuje, a samego wpisu faktury do KPiR dokonuje sie w momencie
    jej otrzymania z dopisana w uwagach z rzeczywista data jej otrzymania.
    sama platnosc za fakture nie ma podobno najmniejszego znaczenia.

    zastanawiam sie tylko czy powinienem do faktury (fv za usl. telekom.)
    zalaczac dolaczane do niej zalaczniki - billing - a zapomnialem o to
    zapytac, wiec moze ktos podpowie bo to dodatkowa sterta smieci w
    papierach i jesli nie trzeba tego trzymac to z przyjemnoscia zasilil bym
    tym lokalny kosz na smieci ;).

    pozdrawiam
    gb