  • 11. Data: 2009-08-25 18:16:53
    Temat: Re: darowizna od tesciowej
    Od: Daniel Stalica <d...@s...info>

    witek pisze:
    > a uzywana przez nich.
    >

    > no, to by przeszło. Jakąś umowę użyczenia możnaby w to miejsce
    > podstawić. Ale trzeba to zrobić przed rozpocząciem kontroli, nie w trakcie.

    Nie sądzę, bo obowiązuje ich umowa ustna... która jest IMHO wystarczająca

    --
    Blog: http://blog.stalica.info

  • 12. Data: 2009-08-25 18:27:36
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Daniel Stalica wrote:

    > Nie sądzę, bo obowiązuje ich umowa ustna... która jest IMHO wystarczająca

    tak, tak. tylko, że na tę ustną umowę trzeba się powołać w trakcie
    spotkania z panią w US, a nie przyjść później i powiedzieć, że "myśmy
    wymyslili, że to jedna będzie umowa uzyczenia".

  • 13. Data: 2009-08-26 08:33:14
    Od: Kazik <k...@l...localnet>

    witek pisze:

    > tak, tak. tylko, że na tę ustną umowę trzeba się powołać w trakcie
    > spotkania z panią w US, a nie przyjść później i powiedzieć, że "myśmy
    > wymyslili, że to jedna będzie umowa uzyczenia".

    Nie przesadzajcie, US to nie Gestapo, nie lapia ludzi w brankach na
    ulicy a sytuacja taka jak moja jest MSZ calkiem powszechna.

    Bez paranoi, nie bede szedl oplacac PCC bo dalem mojemu dziecku na
    lizaka ;-P.

  • 14. Data: 2009-08-26 08:47:22
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Kazik wrote:

    > Nie przesadzajcie, US to nie Gestapo, nie lapia ludzi w brankach na
    > ulicy a sytuacja taka jak moja jest MSZ calkiem powszechna.

    Nie przesadzamy. Pogooglaj troche ile ludzi zadaje takie same pytania,
    tylko ze z dopiskiem ratunku US sie czepia.

    > Bez paranoi, nie bede szedl oplacac PCC bo dalem mojemu dziecku na
    > lizaka ;-P.

    Akurat tutaj nie musisz co najmniej z kilku powodów.
    pierwsze to sprawujesz opiekę na dzieckiem na podstawie KRIO i nie ma
    mowy o darowiźnie

    drugie, że nawet jakbyś dał tego lizaka dziecku na ulicy, to wartość
    tego lizaka nie przekroczy kwoty zwolnionej z podatku

    trzecie podatek płaci obdarowany, a nie ty

    czwarte PCC jest od umów pożyczki, nie od darowizny i zwolnione jest
    przy pożczykach do pewnej kwoty, już nie pamiętam czy podwyższyli czy
    nie, bylo 1000 zł.

    ale zapytaj gotfryda na temat podatku od przeprowadzneia babci przez
    ulice to ci wyjasni.
    Albo najlepiej googlnij tą grupę, pod haslem gotfyrd, babcia podatek.

  • 15. Data: 2009-08-26 09:08:48
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    witek wrote:
    > pierwsze to sprawujesz opiekę na dzieckiem na podstawie KRIO i nie ma
    > mowy o darowiźnie

    Przy okazji. Czy w przypadku dzieci pełnoletnich (do 24 roku życia),
    studiujących na uczelniach państwowych, kwoty przekazywane przelewem na
    szeroko rozumiane utrzymanie również *nie* są traktowane jak darowizny?
    Czy też jest to darowizna i należy pilnować limitu?

    Wydaje się, że skoro w takim przypadku mam obowiązek łożyć na utrzymanie
    dziecka, to nie powinno to być traktowane jako darowizna.

    Ale jak wiadomo chodzi o podatki, tak więc nie ma się co powoływać na
    logikę.

    Piotrek

  • 16. Data: 2009-08-26 09:23:30
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Piotrek wrote:

> [...]
    > dziecka, to nie powinno to być traktowane jako darowizna.
    >
    > Ale jak wiadomo chodzi o podatki, tak więc nie ma się co powoływać na

    Nie nie jest to darowizna. Dopóki dziecko nie prowadzi samodzielnie
    oddzielnego gospodarstwa, czyli sie nie usamodzielni, nie ma stałych
    dochodów jest na utrzymaniu rodziców.

    Bylby tez problem np. z osobami niepełnosprawnymi, kotrzy nigdy sie nie
    usamodzielnią.

    Jeśliby nawet potem rodzice chcieli dokładać do dziecka, to też nie jest
    to jakiś szczególny problem. Kwota wolna od podatku w I grupie to 9637
    zł. Rodziców jest dwóch. Liczy się suma darowizn na 5 lat.
    To daje 321 zł miesiecznie, którymi można "wspierac" samodzielne dziecko
    miesiecznie.
    Jeśli to nie wystarczy, to można się wspomóc art 4A i tez nic nie
    zapłacić, ale trzeba już papierkologię wypełnić.

  • 17. Data: 2009-08-26 10:34:19
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    witek <w...@g...pl.invalid> writes:

    > Jeśli to nie wystarczy, to można się wspomóc art 4A i tez nic nie
    > zapłacić, ale trzeba już papierkologię wypełnić.

    I przyjsc do urzedu, bo wyslanie poczta nie wystarczy...

    No wlasnie, to moj US jest nadgorliwy, czy taka jest litera prawa?

    Otoz urzad zażądał od _obdarowanego_ okazania potwierdzenia przelewu i
    dowodu osobistego _darczyncy_. I to nie na zasadzie kontroli danych
    zawartych w zeznaniu, tylko ze "darowizna musi byc UDOKUMENTOWANA" i
    bez tych papierow zeznanie jest niekompletne.

    Przeciez np. ulga internetowa tez musi byc udokumentowana fakturami, a
    nikt nie kaze tych faktur zalaczac do dorocznego pita...

    MJ

  • 18. Data: 2009-08-26 10:52:19
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Michal Jankowski w <news:kjz63ca50es.fsf@ccfs1.fuw.edu.pl>:

> [...]

    > zawartych w zeznaniu, tylko ze "darowizna musi byc UDOKUMENTOWANA" i
    > bez tych papierow zeznanie jest niekompletne.

    To im okaż dowód przelewu i napisz, żeby o dowód osobisty darczyńcy zwrócili
    sie do niego, bo Ty posiadasz jedynie swój dowód osobisty.

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 19. Data: 2009-08-26 11:21:19
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Michal Jankowski wrote:

> [...]
    >
    > No wlasnie, to moj US jest nadgorliwy, czy taka jest litera prawa?
    >
    > Otoz urzad zażądał od _obdarowanego_ okazania potwierdzenia przelewu i

    Odpisz im, że za posługiwanie się cudzym dowodem osobistym grozi kara do
    2 lat, a urzędnikowi za zmuszanie do takiego działania co najmniej kara
    za wykroczenie.

    I to nie na zasadzie kontroli danych
    > zawartych w zeznaniu, tylko ze "darowizna musi byc UDOKUMENTOWANA" i
    > bez tych papierow zeznanie jest niekompletne.

    coś na ten temat słyszałem, ale już nie pamietam jak to było.
    Zdaje się, że treść umowy ma być dołączona czy jakość tak, ale teraz ci
    już nie powiem gdzie to widziałem

  • 20. Data: 2009-08-27 09:12:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 26 Aug 2009, Michal Jankowski wrote:

> [...]
    >
    > Otoz urzad zażądał od _obdarowanego_ okazania potwierdzenia przelewu
    > i dowodu osobistego _darczyncy_. I to nie na zasadzie kontroli danych

    O to to.
    Nie "zażądali" - ładnie poprosili.
    I w tym cały problem, bo poprosić to mogą o cokolwiek, zakazu nie ma :|
    (AFAIK przynajmniej).
    Żądanie to byłoby na piśmie, z podaniem podstawy prawnej i na ogół
    wsparte numerkami KKS które z kolei zawierają wyliczenie lat więzienia
    za niespełnienie żądania :]
    Do tego żądanie pojawia się w ramach prowadzonego postępowania...

    > zawartych w zeznaniu, tylko ze "darowizna musi byc UDOKUMENTOWANA"

    No. A jak się czyta inne opisy, to wychodzi że jak trzeba podatnika
    utopić to byle zeznanie wystarcza :P
    (hint: ustne zeznanie, art. 180.2 Ordynacji)

    > i bez tych papierow zeznanie jest niekompletne.

    Z darowizną jest ten kłopot, że aby była "skuteczna" (prawnie) potrzebny
    jest albo akt notarialny, albo "wykonanie" (umowę zawiera się PRZED
    dokonaniem transakcji! - IMO zaakceptowanie faktu, że ktoś wzbogacił
    się czyimś majątkiem bez *intencji* tego wzbogacienia ze strony
    dającego to nie darowizna) - wskazany byłby więc dowód "wykonania",
    IMVHO jakiś kwit "darowiznę przyjąłem" albo co.
    Ale to tak jak piszesz:

    > Przeciez np. ulga internetowa tez musi byc udokumentowana fakturami,
    > a nikt nie kaze tych faktur zalaczac do dorocznego pita...

    O, to to - kwit u podatnika, do okazania w razie potrzeby, a nie
    do dołączania do zeznań. Oczywiście kopię można zrobić - ale na
    zasadzie jak wyżej ;) (skoro ładnie proszą)

    pzdr, Gotfryd