  • 1. Data: 2004-07-24 08:29:35
    Temat: darowizna od rodzicow raz jeszcze - jaki limit?
    Od: "GaRR AnoNim" <l...@W...kul.lublin.pl>

    Witam, szukalem w archiwum grupy za ostatnie 3 miesiace, nie znalazlem
    precyzyjnych re, zatem.. :) moze teraz

    Do jakiej wysokosci mozna dostac darowizne od rodzicow na mieszkanie w ciagu
    1 roku -
    - lepiej od obojga razem czy osobno
    - i jaki jest limit??

    Wyczytalem cos ze 9 tys od kazdego i dwukrotnie - ale nie wiecej niz 19 tys
    z groszmai.. to prawda??

    z gory dzieki

    pozdrawiam
    Lukasz

  • 2. Data: 2004-07-24 12:15:11
    Temat: Re: darowizna od rodzicow raz jeszcze - jaki limit?
    Od: "Jaroslaw Soja" <j...@i...pl>

    Użytkownik "GaRR AnoNim"
    <lecteur@WYTNIJ-TO-JESLi-POTRAFISZ-TY-WREDNy-ROBOCIK
    U.kul.lublin.pl> napisał
    w wiadomości news:cdt6qp$oqf$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > Do jakiej wysokosci mozna dostac darowizne od rodzicow na mieszkanie w
    ciagu
    > 1 roku -
    > - lepiej od obojga razem czy osobno
    > - i jaki jest limit??

    Najkorzystniej byloby, gdyby rodzice darowali mieszkanie.
    ( art 16. UoPSD ). Po spelnieniu warunkow wymienionych w ustawie darowanie
    lokalu o pow. do 110 m2 pow. uzytkowej nie wlicza sie do podstawy
    opodatkowanie ( czyli nie placi sie podatku ).

    Jesli nie ma takiej mozliwosci, to zwolnione od podatku jest 9637 zl na
    rzecz nabywcy od jednej osoby.
    Z tym, ze do tej sumy wlicza sie wszelkie darowizny z okresu 5 lat wstecz od
    ostatniej darowizny, czyli po darowaniu ww sumy kazda nastepna w terminiue 5
    lat powoduje koniecznosc zaplaty podatku.

  • 3. Data: 2004-07-24 21:21:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 24 Jul 2004, Jaroslaw Soja wrote:

    >+ Użytkownik "GaRR AnoNim"
    >+ > Do jakiej wysokosci mozna dostac darowizne od rodzicow na mieszkanie
    [...]
    >+ Najkorzystniej byloby, gdyby rodzice darowali mieszkanie.

    Zgoda.
    [...]
    >+ Jesli nie ma takiej mozliwosci, to zwolnione od podatku jest 9637 zl na
    >+ rzecz nabywcy od jednej osoby.

    No... ale pominąłeś jeszcze chyba:
    +++ UoPoSiD art. 4 "zwalnia się od podatku" +++
    5) nabycie w drodze darowizny pieniędzy lub innych rzeczy przez
    osobę zaliczoną do I grupy podatkowej w wysokości nieprzekraczającej 9.637
    zł od jednego darczyńcy, a od wielu darczyńców łącznie nie więcej niż
    19.274 zł w okresie 5 lat od daty pierwszej darowizny, jeżeli pieniądze te
    lub rzeczy obdarowany przeznaczy na wkład budowlany lub mieszkaniowy do
    spółdzielni, budowę lokalu w małym domu mieszkalnym, budowę domu
    jednorodzinnego albo nabycie lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną
    nieruchomość
    ---

    Przeoczyłem jakiś powód dla którego nie da się zastosować ?

    Bo jeśli się da to pamiętam iż to jest OSOBNY limit.
    Czyli od 2 rodziców można dostać:
    - po 9600 (razem 19 kzł) "na cele mieszkaniowe"
    - po 9600 (razem 19 kzł) "tak ogólnie" :)
    Razem 38 kzł... :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 4. Data: 2004-07-26 06:19:42
    Od: "GaRR AnoNim" <l...@W...kul.lublin.pl>

    dzieki :)
    wlasnie nie wiedzialem, czy tylko 1 X czy 2 X bez haraczu :)

    pozdrawiam

    Lukasz

  • 5. Data: 2004-08-11 17:38:06
    Od: marek<d...@w...pl>

> [...]
    > Czyli od 2 rodziców można dostać:
    > - po 9600 (razem 19 kzł) "na cele mieszkaniowe"
    > - po 9600 (razem 19 kzł) "tak ogólnie" :)

    Witam !!
    Czy można to także zastosować w przypadku samochodu ?
    tzn. 2 właścicieli (rodzice) dla syna wartość samochodu 18000zł

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 6. Data: 2004-08-11 21:06:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 11 Aug 2004, marek wrote:
    [...]
    >+ Witam !!
    >+ Czy można to także zastosować w przypadku samochodu ?

    Ale *co* ?
    Zakładam że nie ulgę "na cele mieszkaniowe" :)

    >+ tzn. 2 właścicieli (rodzice) dla syna wartość samochodu 18000zł

    IMHO nie widać przeciwwskazań. Chyba żeby ktoś znał... :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)