-
1. Data: 2012-03-26 11:31:27
Temat: darowizna + DG + remont
Od: "cac" <c...@p...onet.pl>
Witam!
Mam kilka pytań odnośnie pewnej sprawy. Otóż:
1) W czerwcu 2011 r. otrzymałem w darowiźnie od rodziców nieruchomość
(działka+budynek handlowo-usługowy - przeznaczony na handel/usługi, nie jest
zakwalifikowany jako mieszkalny, nawet nie może być tak zakwalifikowany).
Jako I grupa podatkowa nie pobrano żadnego podatku od darowizny. Oczywiście
cała sprawa darowizny załatwiona notarialnie, tak więc rozumiem, że
notariusz dopełnił wszystkich spraw związanych z US. Pobrał sobie
odpowiednią kwotę za te czynności. W umowie notarialnej określiliśmy wartość
rynkową darowizny na 60.000 zł.
2) Prowadzę DG, KPiR, jestem zwolniony z VAT, rozliczam się na zasadach
ogólnych.
3) W umowie notarialnej jest wyszczególnione, że nabycia (drogą wyżej
opisanej darowizny) dokonuję w związku z prowadzoną przez siebie
działalnością gospodarczą, którą wykonuję właśnie w tejże nieruchomości. I
tu nasuwają mi się pytania:
a) czy w związku z powyższym mam prawo uznać koszty poniesione u notariusza
jako koszty uzyskania przychodu w DG (skoro sprawa dotyczy nieruchomości
związanej z wykonywaną przeze mnie działalnością)? Czy mogę wystawioną przez
notariusza fakturę wpisać do KPiR jako koszt?
b) czy w związku z powyższym powinienem jakoś ująć te 60.000 zł w ewidencji
środków trwałych w związku z prowadzoną DG - chodzi mi o to czy pomimo, że
jest to darowizna "rodzice->syn", to czy ten fakt rodzi jakieś podatkowe
zobowiązania z mojej strony oraz czy wymaga adnotacji w ewidencji środków
trwałych? Na mój rozum moja DG "wzbogaciła się" o nieruchomość za 60 kzł.
4) W tym roku planuję zrobić przebudowę tej nieruchomości (wymiana stolarki
okiennej, przebudowa wewnętrzna, nowa podłoga itp). Jak ująć wydatki na ten
cel? Chciałbym wykonać remont tak, aby wrzucić całość wydatków z tym
związanych w koszty DG.
A jeśli można, to czy po prostu wrzucam w koszty do KPiR, czy może jedne
koszty, które będą "grube", np. okna (>20.000 zł), budowlanka (>10.000),
podłogi (>5.000 zł) się amortyzuje, a mniejsze (np. farby, jakieś elementy
wyposażenia np. biurko, fotel, oświetlenie itp) zwyczajnie wrzuca do KPiR.
Pierwszy raz będę robił remont na taką skalę i powiem szczerze że za bardzo
się nie orientuję.
Wygooglałem coś mniej więcej odpowiadające mojej sytuacji, ale nie wiem czy
to co tam piszą jest aktualne no i jak zwykle jak to w naszych podatkach -
bardzo skomplikowane i niejasne:
http://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/31583,jak_ro
zliczyc_remont_i_modernizacje_gabinetu.html.
http://edgp.gazetaprawna.pl/index.php?act=mprasa&sub
=article&id=205612
Prosiłbym o nakierowanie i wszelkie sugestie za które z góry dziękuję.
-
2. Data: 2012-03-27 19:23:33
Temat: Re: darowizna + DG + remont
Od: "cac" <c...@p...onet.pl>
Podpowie ktoś z Was? Bardzo zależy mi na wszelkich sugestiach.
-
3. Data: 2012-03-30 14:49:53
Temat: Re: darowizna + DG + remont
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Mon, 26 Mar 2012, cac wrote:
> 1) W czerwcu 2011 r. otrzymałem w darowiźnie od rodziców nieruchomość
> (działka+budynek handlowo-usługowy - przeznaczony na handel/usługi, nie jest
> zakwalifikowany jako mieszkalny, nawet nie może być tak zakwalifikowany).
> Jako I grupa podatkowa nie pobrano żadnego podatku od darowizny. Oczywiście
> cała sprawa darowizny załatwiona notarialnie, tak więc rozumiem, że notariusz
> dopełnił wszystkich spraw związanych z US. Pobrał sobie odpowiednią kwotę za
> te czynności. W umowie notarialnej określiliśmy wartość rynkową darowizny na
> 60.000 zł.
>
> 2) Prowadzę DG, KPiR, jestem zwolniony z VAT, rozliczam się na zasadach
> ogólnych.
[...]
> a) czy w związku z powyższym mam prawo uznać koszty poniesione u notariusza
> jako koszty uzyskania przychodu w DG (skoro sprawa dotyczy nieruchomości
> związanej z wykonywaną przeze mnie działalnością)? Czy mogę wystawioną przez
> notariusza fakturę wpisać do KPiR jako koszt?
Przyznam że tu jestem ciekaw komentarzy innych :)
> b) czy w związku z powyższym powinienem jakoś ująć te 60.000 zł w ewidencji
> środków trwałych w związku z prowadzoną DG - chodzi mi o to czy pomimo, że
> jest to darowizna "rodzice->syn", to czy ten fakt rodzi jakieś podatkowe
> zobowiązania z mojej strony oraz czy wymaga adnotacji w ewidencji środków
> trwałych? Na mój rozum moja DG "wzbogaciła się" o nieruchomość za 60 kzł.
"DG to Ty".
Ty się wzbogaciłes.
To że ujmujesz w ewidencji rodzi *przyszłe* skutki podatkowe, w postaci
prawa do amortyzacji oraz zaliczenia do przychodu z DG ewentualnego
przychodu ze zbycia.
> 4) W tym roku planuję zrobić przebudowę tej nieruchomości (wymiana stolarki
> okiennej, przebudowa wewnętrzna, nowa podłoga itp). Jak ująć wydatki na ten
> cel? Chciałbym wykonać remont tak, aby wrzucić całość wydatków z tym
> związanych w koszty DG.
>
> A jeśli można, to czy po prostu wrzucam w koszty do KPiR, czy może jedne
> koszty, które będą "grube", np. okna (>20.000 zł), budowlanka (>10.000),
> podłogi (>5.000 zł) się amortyzuje, a mniejsze (np. farby, jakieś elementy
> wyposażenia np. biurko, fotel, oświetlenie itp) zwyczajnie wrzuca do KPiR.
Kryterium nie przebiega w tym miejscu.
Poszukaj, zarówno w archiwach tej grupy jak i po stronach z poradami,
pojecia "ulepszenie podatkowe".
W koszty wolno bezposrednio wrzucić:
- przywrócenie stanu pierwotnego
- drobne ulepszenia, przy czym w ustawie sa dwa osobne limity dla
usług i materiałów oraz "oddzielnych częsci", nie spotkałem się
z traktowaniem w tym drugim kontekscie czegos wkładanego do przeróbki
nieruchomosci :), ale nie wykluczałbym traktowania np. elementów sieci
(energetycznej, wodociagowej, komputerowej,...) w taki sposób, sam oceń;
idzie o to, że pojedyncze "peryferia" maja limit 3500 zł (tak jak ST),
ale powinny to być na mój gust elementy "odłaczalne", choć nie mogace
działac samodzielnie. Kurek wodociagowy się nie nadaje ;) (taki
kurek *albo* wchodzi do remontu jako koszt *albo* wchodzi do
ulepszenia do amortyzacji, ale *nie* jako koszt z tytułu niskiej
wartosci "elementu odłaczalnego" użytego do ulepszania).
Wg Twojego opisu w rachubę wchodza obie czynnosci naraz.
Zależy oczywiscie od kwoty łacznej, zakładam że >>3500zł
Jest oczywiscie wersja rozbieżna z przepisami :>, czyli twierdzenie
po takim "remoncie" że przerobiona nieruchomosc wczesniej też tak
wygladała :P (i to rzeczywiscie był remont). Oczywiscie ustawa
przewiduje kary za nieprawidłowe zaliczenie do ST, zajrzyj, jest
odrębny tryb naliczania odsetek karnych.
Formalnie "remont" i "ulepszenie" powinny być rozdzielone.
> Pierwszy raz będę robił remont na taką skalę i powiem szczerze że za bardzo
> się nie orientuję.
>
> Wygooglałem coś mniej więcej odpowiadające mojej sytuacji, ale nie wiem czy
> to co tam piszą jest aktualne no i jak zwykle jak to w naszych podatkach -
> bardzo skomplikowane i niejasne:
> http://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/31583,jak_ro
zliczyc_remont_i_modernizacje_gabinetu.html.
Hm... napisali dokładnie to samo co ja wyżej.
Znaczy piszę skomplikowanie i niejasno, co oczywiste ;)
pzdr, Gotfryd