  • 1. Data: 2004-11-12 17:00:02
    Temat: czy umowa o dzieło jest zarobkiem ?
    Od: "Paweł" <u...@w...pl>

    Witam!
    Czy pracując na umowę zlecenie i dodatkowo na umowę o dzieło w tym samym
    zakładzie pracy zgodnie z ustawa o ubezpieczeniach społecznych umowę o
    dzieło ustawodawca uważa za ZAROBEK(chodzi o prawny sens zarobku) i trzeba
    płacić od niej składkę do ZUS. Jeśli ktoś wie jaki artykuł wymienionej
    ustawy o tym przesądza proszę o wskazówkę. Jeśli ktoś dysponuje
    interpretacją tego zagadnienia lub spotkał sie z podobną sytuacją w swojej
    praktyce zawodowej proszę o info.
    pozdrawiam
    pka

  • 2. Data: 2004-11-12 17:09:04
    Temat: Re: czy umowa o dzieło jest zarobkiem ?
    Od: "Magdalena" <m...@n...autograf.pl>

    "Paweł" <u...@w...pl> wrote in message news:cn2q6h$eu6$1@korweta.task.gda.pl...
> [...]
    > ustawy o tym przesądza proszę o wskazówkę. Jeśli ktoś dysponuje
    > interpretacją tego zagadnienia lub spotkał sie z podobną sytuacją w swojej

    tak, umowa o pracę z własnym pracodawcą rodzi obowiązek zapłaty składek
    również od kwoty umowy o dzieło.

    ze strony http://www.zus.pl/ubezpie/ube002.htm
    Obowiązkowe ubezpieczenia emerytalne i rentowe obejmują:

    a.. pracowników, z wyłączeniem prokuratorów, od dnia nawiązania stosunku
    pracy do dnia ustania tego stosunku, oraz osoby, które w tym okresie
    wykonują pracę na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy
    o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się
    przepisy dotyczące zlecenia, albo umowy o dzieło, jeżeli umowę taką zawarły
    z pracodawcą, z którym pozostają w stosunku pracy lub jeżeli w ramach takiej
    umowy wykonują pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostają w stosunku
    pracy.
    Magdi

  • 3. Data: 2004-11-12 17:59:00
    Od: b...@p...onet.pl

> [...]
    > umowy wykonują pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostają w stosunku

    Ale stosunek pracy powoduje chyba tylko umowa o pracę.
    IMHO w danym przypadku ZUS jest płacony jedynie od umowy zlecenie.

  • 4. Data: 2004-11-12 18:08:11
    Od: "Paweł" <u...@w...pl>

    witam ponownie!
    Jeśli chodzi o umowę o pracę i umowę o dzieło z tym samym pracodawcą to
    owszem sprawa nie podlega dyskusji - od umowy o dzieło składkę płacić
    trzeba.

    Ale ja pytałem o umowę zlecenie i umowę o dzieło z tym samym pracodawcą.

    Przepis, który wskazałaś poniżej nie dotyczy tego pytania.
    Według mnie poniższy ustęp dotyczy pracy na etacie u pracodawcy + umowa o
    dzieło u niego:
[...]
    No chyba, że ja źle interpretuje ten przepis.
    Więc proszę o ewentualne wyprowadzenie mnie z błędu.

    pozdrawiam
    pka

  • 5. Data: 2004-11-12 23:15:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 12 Nov 2004, Paweł wrote:

> [...]
    >+
    >+ Ale ja pytałem o umowę zlecenie i umowę o dzieło z tym samym pracodawcą.

    Wrrr...
    Czyli LITERALNIE pytasz o przypadek kiedy ktoś JEDNOCZEŚNIE:
    - ma umowę o pracę, skoro ma PRACODAWCĘ
    - jest WYKONAWCĄ umowy o dzieło z ZAMAWIAJĄCYM który przypadkiem
    jest *również* pracodawcą - ale pracodawcą jest z tytułu
    umowy o PRACĘ jak sama nazwa wskazuje
    - jest ZLECENIOBIORCĄ umowy zlecenia, której ZLECENIODAWCĄ jest
    *tenże* PRACODAWCA.

    >+ Przepis, który wskazałaś poniżej nie dotyczy tego pytania.

    ...mam nadzieję że załapałeś - to TY używasz nieprawidłowych
    określeń, jak się grupowicze mieli połapać co masz ma myśli :]

    >+ Według mnie poniższy ustęp dotyczy pracy na etacie u pracodawcy

    No u "pracodawcy" to może być TYLKO umowa:
    - o pracę ("na etacie" i kilka podobnych przypadków)
    - mianowania
    - powołania
    Jak coś pominąłem to sprawdzić w KP :)

    >+ No chyba, że ja źle interpretuje ten przepis.

    Nie, używasz złych określeń :)

    Jak na mój gust pytałeś o przypadek umowy o dzieło i zlecenia
    realizowanych tak że ZAMAWIAJACY dzieło jest jednocześnie
    ZLECENIODAWCĄ zlecenia ale NIE JEST pracodawcą WYKONAWCY
    i ZLECENIOBIORCY...

    O ile wiem - nie ma przepisu "wiążącego" ze sobą stosunki
    cywilnoprawne w znaczeniu o które pytasz. Czyli "zlecenie"
    nie implikuje ZUSu od "dzieła"...

    wKF: jakby tak się dało załatwić pisanie POD cytatem...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 6. Data: 2004-11-13 09:31:04
    Od: "Paweł" <u...@w...pl>

> [...]
    > nie implikuje ZUSu od "dzieła"...
    >
    > wKF: jakby tak się dało załatwić pisanie POD cytatem...

    Witam!
    Bardzo dziękuję za rzeczowe i precyzyjne wyjaśnienie.
    Podsumowując: umowa o dzieło z zamawiającym dzieło, który jest jednocześnie
    moim zleceniodawcą nie jest zarobkiem, a w związku z tym nie muszę
    odprowadzać od niej składki do ZUS.
    Pozdrawiam
    pka