-
1. Data: 2003-01-25 04:22:19
Temat: Zwrot VAT za zaimportowany, używany samochod ciężarowy. JAK z hologacją, tachografem (mail z przemyśleniem o polskiej, smutnej rzeczywistości)
Od: "Marek_XP" <M...@g...com>
Uprzejmie proszę o odpowiedź - jeżeli ktoś wie jak problem rozwiązać.
Samochód używany, 3-letni został przez naszą firmę zaimportowany przez nas
do PL.
Problem w tym że polski dealer producenta tej marki twierdzi że homologacji
na samochody importowane we własnym zakresie NIE WYSTAWIĄ - tylko na kupione
od nich w salonie.
Mogą jedynie wystawić zaświadczenie , że jest to samochód ciężarowy
Problem jest w tym że urzędnik w US twierdzi że musi być homologacja lub
wyciąg z homologacji, aby można VAT zapłacony przy imporcie odzyskać a tego
zaświadczenia nie uzna.
Paradoksalna sytuacja - te kilka dni najprawdopodobniej nie starczą (minie
termin) na uzyskanie z zagranicy np homologacji od producenta a zapewne też
nie będzie chciał wystawić na używany.
Szukałem w Internecie ale nie znalazłem dokumentów np w pliku Pdf z
homologacją aut.
Nadmienię, że pojazd jest ewidentnie ciężarowy, 16 m3, nie żadna kratka
przeróbka itp
Mija za 2 dni złożenie dekl o VAT i tu problem.
Okazuje się że najprawdopodobniej przepadnie spora dla naszej firmy suma.
Jeszcze raz dziękuję z góry za pomoc
Pozdrawiam grupowiczów Marek
PS .Patrzę ze smutkiem i żalem co się w Polsce dzieje, na powstające na
przestrzeni ostatnich lat przepisy i gąszcz dowolnie interpretowalnych
często sprzecznych szczególnie podatkowo ustaw/przepisów. Wszystko to musi
doprowadzić do upadku polskich- produkcyjnych firm takich jak moja
wcześniej czy później - i tylko zapytajmy się tworzących przepisy co
dalej..? Gdybym wiedział ileś tam lat wstecz co nas czeka nie założyłbym
firmy nigdy (i niech nikogo nie dziwi, że koncerny samochodowe ZNÓW nie
wybrały Polski - też bym nie wybrał, przy obecnych niespójnych,
zmieniających się ciągle przepisach podatkowych i obecnym ustawieniu
urzędników aby nie tylko nie pomagali (a powinni-pracują przecież za nasze
pieniądze ) ale co się da interpretowali na naszą niekorzyść niestety)
...... ?
PS2 Czy ktoś może orientuje się czy jeżeli samochód jest do 3,5 tony i ma
tachograf (jeszcze niezalegalizowany) to czy musi być zalegalizowany i
używany (podobno samochody do 3,5 tony nie wymagają tachografu ale JEŚLI go
mają to muszą używać) Jest to problem ponieważ nie stać nas na to aby 2
kierowców jeździło w Polskę z towarem takim samochodem.
Może należy ten tachograf jakoś usunąć ?? ale to chyba wiązałoby się z
wymianą sporej części samochodu/deski roszdzielczej.
-
2. Data: 2003-01-25 14:01:46
Temat: Re: Zwrot VAT za zaimportowany, używany samochod ciężarowy. JAK z hologacją, tachografem (mail z przemyśleniem o polskiej, smutnej rzeczywistości)
Od: "cef" <c...@i...pl>
> Problem jest w tym że urzędnik w US twierdzi że musi być homologacja
lub
> wyciąg z homologacji, aby można VAT zapłacony przy imporcie odzyskać
a tego
> zaświadczenia nie uzna.
>
> Paradoksalna sytuacja - te kilka dni najprawdopodobniej nie starczą
(minie
> termin) na uzyskanie z zagranicy np homologacji od producenta a
zapewne też
> nie będzie chciał wystawić na używany.
> Szukałem w Internecie ale nie znalazłem dokumentów np w pliku Pdf z
> homologacją aut.
>
> Nadmienię, że pojazd jest ewidentnie ciężarowy, 16 m3, nie żadna
kratka
> przeróbka itp
> Mija za 2 dni złożenie dekl o VAT i tu problem.
> Okazuje się że najprawdopodobniej przepadnie spora dla naszej firmy
suma.
Nic nie przepadnie.
Takie przypadki rozwiązuje definicja tzw
samochodu bezspornie ciężarowego.
Powołaj się na pismo:
"Pismo MF z dnia 8.02.2001 r. nr PP2-813-96/01/GM
W związku ze zgłaszanymi pytaniami i wątpliwościami
przez podatników i organy podatkowe dotyczącymi
stosowania przepisów § 12 ust. 3 i 4 rozporządzenia
Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie
wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku
od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym
(Dz. U. Nr 109, poz. 1245 ze zm.), w celu zapewnienia
jednolitego stosowania prawa podatkowego,
na podstawie art. 14 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.
- Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), uprzejmie
wyjaśniam:
Zgodnie z § 12 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów
z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie wykonania niektórych
przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz
o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 109, poz. 1245 ze zm.)
podatnikom nabywającym samochody inne niż osobowe,
które nie posiadają homologacji producenta lub importera
wymaganej dla tego rodzaju samochodów, nie przysługuje
prawo do obniżenia podatku należnego oraz do zwrotu
różnicy podatku o kwotê podatku naliczonego związanego
z nabyciem tych samochodów.
W związku z powyższym przepis § 12 ust. 3, a tym
samym i ust. 4, nie dotyczy samochodów będących
bezspornie, np. samochodami ciężarowymi czy specjalistycznymi,
które jako samochody nowe (wyprodukowane w kraju lub
sprowadzone z zagranicy) posiadały homologację na taki
właśnie typ pojazdu. Przepis ten ma zatem zastosowanie
w szczególności do samochodów, które jako pojazdy nowe,
wyprodukowane w kraju lub sprowadzone z zagranicy, były (są)
samochodami osobowymi, a w wyniku zmian dokonanych w ich
konstrukcji, zmieniły swój charakter, przeznaczenie, istnieje
możliwość przewozu nimi zarówno osób, jak i ładunku
(np. poprzez rozmontowywane lub składane fotele). "
-
3. Data: 2003-01-25 16:46:41
Temat: Re: Zwrot VAT za zaimportowany, używany samochod ciężarowy. JAK z hologacją, tachografem (mail z przemyśleniem o polskiej, smutnej rzeczywistości)
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Sat, 25 Jan 2003, Marek_XP wrote:
>+ Uprzejmie proszę o odpowiedź - jeżeli ktoś wie jak problem rozwiązać.
>+
>+ Samochód używany, 3-letni został przez naszą firmę zaimportowany przez nas
>+ do PL.
Po pierwsze - czytałem już Cezarego, ale skorzystam w kwestiach
"okołoVATowych" i "okołopapierowych" z własnymi pytaniami :)
>+ Problem w tym że polski dealer producenta tej marki twierdzi że homologacji
>+ na samochody importowane we własnym zakresie NIE WYSTAWIĄ - tylko na kupione
>+ od nich w salonie.
1. A to dealer *wystawia* homologację ?? :O
>+ Mogą jedynie wystawić zaświadczenie , że jest to samochód ciężarowy
IMHO grunt żeby nr homologacji podali. Źle mi się wydaje ?
>+ Problem jest w tym że urzędnik w US twierdzi że musi być homologacja lub
>+ wyciąg z homologacji, aby można VAT zapłacony przy imporcie odzyskać a tego
>+ zaświadczenia nie uzna.
Znowu mi się źle wydaje, że homologację to ma producent lub
ten kto o nią wystąpił ? I że albo można dostać wyciąg/kopię
albo można samemu za homologację płacić ;> (mam na myśli raczej
*ciężkie* pieniądze za proces homologacyjny :])
Druga sprawa: wybaczcie że leń jestem i spradzić mi się nie
chce, ale warunkiem jest posiadanie homologacji przez
samochód czy wyciągu homologacji przez nabywcę ? ;)
Mam na myśli:
[...]
>+ Okazuje się że najprawdopodobniej przepadnie spora dla naszej firmy suma.
...że jeśli wymagana jest tylko homologacja samochodu, to urzędnik
może zakwestionować deklarację VAT *po* fakcie; US może nie dać
zaraz zwrotu, domagając się "papierów", może przywalić karę
celem zapłacenia podatnikowi odsetek karnych ;) itp - ale
z "przepadnięciem" nic wspólnego to już nie ma...
Normalne restrykcje podatkowe :( czyli konieczność pokredytowania
budżetu :[
[...]
>+ PS .Patrzę ze smutkiem i żalem co się w Polsce dzieje, na powstające na
>+ przestrzeni ostatnich lat przepisy i gąszcz dowolnie interpretowalnych
>+ często sprzecznych szczególnie podatkowo ustaw/przepisów.
Coż, mało przeciwników twojej opinii będzie na grupie...
[...]
>+ firmy nigdy (i niech nikogo nie dziwi, że koncerny samochodowe ZNÓW nie
>+ wybrały Polski - też bym nie wybrał,
Rzeczy proste przerastają nasze władze, takiego argumentu
nie przyjmą do wiadomości :(
pzdr, Gotfryd
-
4. Data: 2003-01-25 17:08:04
Temat: Re: Zwrot VAT za zaimportowany, używany samochod ciężarowy. JAK z hologacją, tachografem (mail z przemyśleniem o polskiej, smutnej rzeczywistości)
Od: ">Waldeamr<" <w...@p...onet.pl>
> >+ Problem jest w tym że urzędnik w US twierdzi że musi być homologacja
lub
> >+ wyciąg z homologacji, aby można VAT zapłacony przy imporcie odzyskać a
tego
> >+ zaświadczenia nie uzna.
Nie czytalem watku od poczatku wiec nie wiem co kto powiedzial. Ale mialem
ten sam problem w ubieglym roku. Zakupilem samochod ciezarowy w Niemczech.
Poniewaz Ustawa wspomina tylko o homologacji producenta wiec tu sie zaczely
schody. Oczywiscie jako importer takiej homologacji nie posiadalem bo i
skad. W niemczech takiego papieru auto nie posiada wystarczy wpis w Breiefie
ze jest to samochod ciezarowy ale nie dla polskiego urzednika.
Z pomoca przyszlo mi Rozporzadzenie a wlasciwie pismo do urzedow skrabowych
w ktorych MF wyjasni ze jesli samochod jest "bezspornie ciezarowy" to nalezy
sie odliczenie VATU. Chodzillo glownie o importerow ale takze o sytuacje
kiedy ktos zakupil ZUKA ktory jest ciezarowy, nie ma homologacji bo i skad.
> >+ Okazuje się że najprawdopodobniej przepadnie spora dla naszej firmy
suma.
Nie przepadnie. Trzeba znalezc to pismo MF do US. i na nie sie powolac
pozdr.
waldemar
-
5. Data: 2003-01-27 15:05:29
Temat: Re: Zwrot VAT za zaimportowany, używany samochod ciężarowy. JAK z hologacją, tachografem (mail z przemyśleniem o polskiej, smutnej rzeczywistości)
Od: "Marek_XP" <M...@g...com>
Dziękuję wszystkim, któtrzy odpisali na wątek za pomoc
Marek