  • 1. Data: 2009-11-15 15:55:20
    Temat: Zmiany w podatku od usług - wg. nowelizacji ustawy o VAT
    Od: AM <brak@poprawnego_adresu.pl>

    Szanowni Grupowicze!.

    Mam: DG, KPIR, VAT, VAT UE
    Kupuje usługi (konkretnie dedykowane serwery w Niemczech) dostaje
    faktury miesięczne w netto z dopiskiem, że podatek rozlicza nabywca.

    Do tej pory postępowałem następująco:
    1. Przygotowanie faktury wewnętrznej wg. kursu EUR z dnia faktury
    oryginalnej.
    2. Wpisywałem do księgi i do rejestru zakupów VAT (wykorzystuje
    Małą Księgowość Rzepy) jako import usług.
    3. W VAT 7 wpisywałem (program wpisywał) kwotę podatku VAT
    (obliczonego wg. ceny_netto_EUR * kurs_z_dnia * 0.22)
    w rubryce 37 (Import usług). Plus oczywiście kwotę netto PLN w 36.
    Jednocześnie program dodawał te same kwoty w kolumnach
    "Nabycie towarów i usług pozostałych" - kol 48 i 49.
    Czyli VAT mi się ZEROWAŁ i tak naprawdę nikt go nie płacił,
    ani sprzedawca (Niemcy), ani ja.
    4. Liczyłem różnice kursową, którą uwzględniałem w KPIR (oczywiście
    nie w rejestrze VAT).

    Nie robiłem, żadnej sprawozdawczości dla UE ponieważ kupuje z krajów
    EU tylko usługi niematerialne, a nie towary czy jakieś usługi
    transportowe.

    Żyłem w przeświadczeniu, że postępuje OK, ale dziś rozmawiałem ze
    znajomą, która mnie przekonywała, że postępuje błędnie.

    Czy takie postępowanie jest wg. Was prawidłowe?

    Drugie pytanie czy w związku ze zmianą ustawy mówiącą konkretnie,
    że opodatkowanie jest u nabywcy usługi czyli u mnie, coś
    się zmieni (w moim przypadku) po 1 stycznia 2010?

    Pozdrawiam Serdecznie i dziękuje bardzo za poświęcony czas.

  • 2. Data: 2009-11-15 18:20:31
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 15-11-2009 o 16:55:20 AM <brak@poprawnego_adresu.pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > Do tej pory postępowałem następująco:
    > 1. Przygotowanie faktury wewnętrznej wg. kursu EUR z dnia faktury

    IMVHO powinno być to skorelowane z dniem wystawienia faktury wewnętrznej

> [...]
    > ani sprzedawca (Niemcy), ani ja.
    > 4. Liczyłem różnice kursową, którą uwzględniałem w KPIR (oczywiście

    Reszta wygląda na oko prawidłowo

> [...]
    >
    > Żyłem w przeświadczeniu, że postępuje OK, ale dziś rozmawiałem ze
    > znajomą, która mnie przekonywała, że postępuje błędnie.

    Zmień znajomą :)

    > Czy takie postępowanie jest wg. Was prawidłowe?

    Wg mnie - tak.

    > Drugie pytanie czy w związku ze zmianą ustawy mówiącą konkretnie,
    > że opodatkowanie jest u nabywcy usługi czyli u mnie, coś
    > się zmieni (w moim przypadku) po 1 stycznia 2010?

    Najprawdopodobniej dalej będzie tak jak teraz w Twoim
    przypadku, tyle że możliwe że będziesz musiał mieć NIP UE
    oraz składać deklaracje VAT UE.
    (A na pewno ja będę musiał, jako sprzedawca usług niematerialnych,
    odnośnie importu usług nie zagłębiałem się).

    --
    Tomek

  • 3. Data: 2009-11-15 18:30:44
    Od: AM <brak@poprawnego_adresu.pl>

    Witam Grupowiczów!

    Dziękuję bardzo za odpowiedź.

    > IMVHO powinno być to skorelowane z dniem wystawienia faktury wewnętrznej
    Powiedzmy, ze fakturę wewnętrzna zawsze wystawiam w dniu otrzymania
    faktury oryginalnej (mailem).

    > przypadku, tyle że możliwe że będziesz musiał mieć NIP UE
    NIP UE mam inaczej mi kontrahent nie chciał dawać ceny bez VAT.

    > oraz składać deklaracje VAT UE.
    No tego nigdy nie składałem, a mam NIP UE i tu jest problem, ale
    patrząc na druk VAT-UE to on dotyczy tylko wewnątrzwspólnotowego
    obrotu towarami.

    > (A na pewno ja będę musiał, jako sprzedawca usług niematerialnych,
    > odnośnie importu usług nie zagłębiałem się).

    No właśnie tu jest mały szkopuł, może teraz to rozwiążą bo wcześniej
    nasz ustawodawca nie przewidywał, że ktoś może mieć NIP UE na usługi
    "zwykłe", jedynie na towary lub usługi transportowe.
    A niematerialne były tylko importem/exportem usług.

    Więc pytanie, jeśli mam NIP UE (od lat) i na tej podstawie Niemcy dają
    mi cenę netto czy czasem nie powinienem jakieś sprawozdawczości
    robić ?

    Teraz i po 01.2010?

    Pozdrawiam Serdecznie.

  • 4. Data: 2009-11-15 18:44:02
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 15-11-2009 o 19:30:44 AM <brak@poprawnego_adresu.pl> napisał(a):

    > Witam Grupowiczów!
    >
    > Dziękuję bardzo za odpowiedź.

    > Powiedzmy, ze fakturę wewnętrzna zawsze wystawiam w dniu otrzymania
    > faktury oryginalnej (mailem).

    Od grudnia 2008 powinno się brać kurs NBP z ostatniego dnia roboczego
    poprzedzajacego powstanie obowiązku podatkowego (czy jakoś tak).

> [...]
    > No tego nigdy nie składałem, a mam NIP UE i tu jest problem, ale
    > patrząc na druk VAT-UE to on dotyczy tylko wewnątrzwspólnotowego

    Tak, ja napisałem że od 2010 najprawdopodobniej będzie też dotyczył usług.
    Co do NIP UE - być może będziesz musiał to odświeżyć, składając
    VAT-R z zaznaczonym polem importu usług, ale to takie moje gdybanie,
    po prostuj pilnuj wydarzeń :)

> [...]
    >
    > Więc pytanie, jeśli mam NIP UE (od lat) i na tej podstawie Niemcy dają
    > mi cenę netto czy czasem nie powinienem jakieś sprawozdawczości

    Teraz nie, nawet NIP UE nie musisz mieć, aczkolwiek z doświadczenia wiem
    że zachodni kontrahenci nie chcą wierzyć że vatowiec może nie mieć tego
    numerka.

    Natomiast w 2010 wejdzie pewnie VAT UE dla usług.

    --
    Tomek