  • 1. Data: 2009-12-22 23:49:30
    Temat: Zmiany w amortyzacji samochodu
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Witam

    Prowadzę DG, rozliczam się na zasadach ogólnych, amortyzuję używany
    samochód (amortyzacja liniowa, 40%). Niestety koniec roku okazał się dla
    mnie mniej dochodowy niż zakładałem. Z pewnych względów nie chciałbym za
    bardzo ograniczać wykazywanego dochodu, dlatego zastanawiam się nad
    jakimś ograniczeniem, czy może czasowym zawieszeniem amortyzacji
    samochodu, żeby nie powiększać kosztów tego roku i przesunąć je do
    przyszłego roku. Czy da się coś takiego zrobić?
    Samochód był kupiony bez faktury (umowa sprzedaży), więc nie ma tu mowy
    o żadnym podatku VAT i tej kwestii nie trzeba rozważać :-)

    Maciek

  • 2. Data: 2009-12-23 13:32:36
    Temat: Re: Zmiany w amortyzacji samochodu
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 23 Dec 2009, Maciek wrote:

> [...]
    > powiększać kosztów tego roku i przesunąć je do przyszłego roku. Czy da się

    Wychodzi że jest problem - formalnie "nie da się", a merytorycznie
    tylko amortyzacja robiona "raz na rok" umożliwia naruszenie przepisu
    poprzez sfałszowanie dokumentacji :[ i podjęcie decyzji dopiero pod
    koniec roku, kiedy mniej więcej wiemy jakie wartości byłyby optymalne.
    IMVHO brakuje zapisu "podatnik może", no ale nie ma - ustawodawca
    chce, aby podatnik zaplanował poziom amortyzacji i tego się później
    trzymał. Klasyczne "myślenie budżetowe".

    Suchy przepis:
    +++
    5. Podatnicy mogš obniżać podane w Wykazie stawek amortyzacyjnych stawki
    dla poszczególnych œrodków trwałych. Zmiany stawki dokonuje się poczšwszy
    od miesišca, w którym œrodki te zostały wprowadzone do ewidencji, albo od
    pierwszego miesišca każdego następnego roku podatkowego.
    ---

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2009-12-23 15:13:51
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Wychodzi że jest problem - formalnie "nie da się

    A nie można sobie zaprzestać używania i w tym okresie, kiedy
    środki trwałe są nieużywane, to nie amortyzować?

  • 4. Data: 2009-12-23 20:54:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 23 Dec 2009, cef wrote:

    > A nie można sobie zaprzestać używania i w tym okresie, kiedy
    > środki trwałe są nieużywane, to nie amortyzować?

    hm...
    "składniki majątku, które nie są używane na skutek zawieszenia wykonywania
    działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności
    gospodarczej albo zaprzestania działalności, w której te składniki były
    używane; [...]"
    ?
    Nie bardzo :(
    Z jednej strony, przepis jest "dobry", bo pozwala amortyzować
    "niedoamortyzowane" ST, o ile tylko nie została zakończona DG
    "dla której były kupione" (i były używane, ale przestały być
    używane bo coś tam); z drugiej... właśnie. Nie jest podstawą
    do wyłączenia.

    IMVHO do przepisu "sezonowego" (art.22h.1.3) wersja z samochodem
    też nie bardzo przystaje.
    I zgodzę się, że jakby tam napisali "sezonowo lub okresowo", to
    by Sejmowi korona z głowy nie spadła. Ale nie napisali...

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2009-12-23 21:04:28
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:
> [...]
    > chce, aby podatnik zaplanował poziom amortyzacji i tego się później
    > trzymał. Klasyczne "myślenie budżetowe".
    Dzięki wielkie - to nie tak źle! Ja się mogę myślami cofnąć do początku
    roku i sobie stawkę zmienić :-) W tym roku w żadnym kwartale (rozliczam
    się kwartalnie) nie wyszedł mi podatek do zapłacenia i jak to dobrze
    wyliczę, to mi nadal nie wyjdzie. O ile dobrze rozumiem 40% to jest
    maksymalna roczna amortyzacja używanego samochodu. Czyli zakładając, że
    samochód był już przez rok amortyzowany, mogę sobie stawkę obniżyć np.
    na ten rok do 30%, ale czy to znaczy, że w kolejnym roku będę mógł mieć
    50%, czy raczej po prostu wydłużę w ten sposób amortyzację (w przyszłym
    roku 40% i w kolejnym 10%)?
    Czy taką korektę stawki robi się jakimś specyficznym dokumentem?

    Maciek

  • 6. Data: 2009-12-23 22:01:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    > rok amortyzowany, mogę sobie stawkę obniżyć np. na ten rok do 30%, ale czy to
    > znaczy, że w kolejnym roku będę mógł mieć 50%

    A wziąłeś i przeczytałeś ten przepis, czy nie? ;)
    Z naciskiem na słowa "od pierwszego miesiąca" :O

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2009-12-23 22:04:41
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:
    > A wziąłeś i przeczytałeś ten przepis, czy nie? ;)
    > Z naciskiem na słowa "od pierwszego miesiąca" :O
    No. Od pierwszego miesiąca roku podatkowego. To w tym roku styczeń chyba
    był ;-) No więc wirtualnie cofam się do tego stycznia, zmieniam stawkę i
    koryguję odpisy. Na koniec drukuję sobie od nowa KPiR, EŚT i co tam
    jeszcze. Dla bezpieczeństwa sprawdzam, czy po korekcie odpisów nie
    wyszedł mi gdzieś podatek do zapłacenia - głupio by było, gdyby się
    okazało, że musiałem jakiś zapłacić ;-)
    Coś źle kombinuję? :-)

    Maciek

  • 8. Data: 2009-12-23 23:03:40
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > I zgodzę się, że jakby tam napisali "sezonowo lub okresowo", to
    > by Sejmowi korona z głowy nie spadła. Ale nie napisali...

    Zmusiłeś mnie do przeczytania całego art 22 i faktycznie nie ma
    takiej możliwości bezpośrednio w przepisie.

    Tak już kombinując jak koń pod górę: a gdyby tak uprzeć się przy wypełnieniu
    wszystkich warunków z art 22a.1 ze szczególnym naciskiem na:
    "wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną
    przez niego działalnością gospodarczą".
    Skoro odstawia się np samochód na kilka miesięcy, to nie jest
    wykorzystywany.
    A zapisu bezpośrednio nakazującego amortyzację takich składników majątków
    nie widać w przepisach :-). Nie chce mi się tylko sprawdzać, czy to nie
    rodzi jakiejś
    paperkologii i wymogów np wykreslenie z ewidencji i wpisywanie.
    Nie wykluczam, że jakieś głupoty piszę, ale chciałbym wiedzieć.

  • 9. Data: 2009-12-24 10:12:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > No. Od pierwszego miesiąca roku podatkowego. To w tym roku styczeń chyba był
    > ;-)
    [...]
    > Coś źle kombinuję? :-)

    Dobrze kombinujesz.
    A z tego wypływa prosty wniosek - mimo przyjęcia na ten rok obniżonej
    do 30%, 10% czy nawet 0% stawki amortyzacji, w przyszłym roku można
    spokojnie "wrócić" do 40%.
    Bo znowu będzie styczeń ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2009-12-24 11:05:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 24 Dec 2009, cef wrote:

    > Zmusiłeś mnie do przeczytania całego art 22 i faktycznie nie ma
    > takiej możliwości bezpośrednio w przepisie.

    No tak mi wyszło :(

> [...]
    > wszystkich warunków z art 22a.1 ze szczególnym naciskiem na:
    > "wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną

    ...to jest IMHO warunek "zaliczenia", a nie "pozostawania".

    > Skoro odstawia się np samochód na kilka miesięcy, to nie jest wykorzystywany.
    > A zapisu bezpośrednio nakazującego amortyzację takich składników majątków
    > nie widać w przepisach :-)

    Ale przyjęcie takiej wykładni IMVHO prowadziłoby do *zakazu* amortyzacji
    ST, które są akurat niewykorzystywane.
    W przepisach nie ma "podatnik może", więc trzeba by się zdecydować :)
    A to mógłby być nóż w plecy.

    IMHO (patrz poprzedni post) - przepis należy rozumieć tak, że jeśli
    ST *był* potrzebny do danego rodzaju DG, to nawet jak (czasowo lub
    ostatecznie) przestał być bieżąco wykorzystywany, nadal poddaje się
    go amortyzacji, aż do "rozliczenia w kosztach" lub zbycia.
    Wyjątkiem jest forma wykorzystywania sezonowego, która - zwróć uwagę
    - wcale nie służy i nie umożliwia zmniejszenia wartości zaplanowanej
    amortyzacji, lecz pozwala (tylko) na przeniesienie okresu zaliczania
    amortyzacji w KUP na okres spodziewanych przychodów.

    pzdr, Gotfryd