  • 1. Data: 2011-03-12 19:57:09
    Temat: Zapomniana składka do ZUS a rozliczenie roczne
    Od: owp <o...@g...pl>

    Witam.
    Proszę o pomoc :-)
    Przy rozliczeniu rocznego pit-36, po weryfikacji wyciągu z banku wyszło
    mi, że w lipcu nie zapłaciłem składek za czerwiec(zdrowotna, społeczna,
    FP). Główne pytanie - czy można mimo to odliczyć je od podatku/dochodu ?
    Jakie mogą być konsekwencje i jak to odkręcić - tzn. jak zapłacić ? Czy
    można się dowiedzieć, czy jednak składki te nie zostały zapłacone (np. z
    innego konta/gotówką) ? ZUS nie upominał się o nie. Ostatnio vat
    zapomniałem zapłacić za kwartał - chyba starość idzie :-)
    A trochę OT - czy to prawda, że składkę na Fundusz Pracy można wpisać
    jako koszt uzyskania przychodu, a nie można (zamiast tego) w rozliczeniu
    rocznym jako społeczne ?
    Pzdr
    owp

  • 2. Data: 2011-03-12 21:00:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 12 Mar 2011, owp wrote:

> [...]
    > że w lipcu nie zapłaciłem składek za czerwiec(zdrowotna, społeczna, FP).
    > Główne pytanie - czy można mimo to odliczyć je od podatku/dochodu ?

    Nie, w ustawie jest "zapłaconych" (sprawdź!)

> [...]
    > dowiedzieć, czy jednak składki te nie zostały zapłacone (np. z innego
    > konta/gotówką) ? ZUS nie upominał się o nie.

    A bo upomni się za 5 lub 10 lat :>

    > A trochę OT - czy to prawda, że składkę na Fundusz Pracy można wpisać jako
    > koszt uzyskania przychodu, a nie można (zamiast tego) w rozliczeniu rocznym
    > jako społeczne ?

    Prawda, bo niby dlaczego miałoby być?
    Odliczenia są ściśle reglamentowane (a to co piszesz "na PIT" to właśnie
    odliczenie).

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2011-03-13 12:32:51
    Od: owp <o...@g...pl>

    > Nie, w ustawie jest "zapłaconych" (sprawdź!)

    Dzięki za odpowiedź. Ale czy 'zapłacone' nie odnosi się tylko do
    zdrowotnych ?

  • 4. Data: 2011-03-13 21:16:58
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 13 Mar 2011 13:32:51 +0100, owp napisał(a):

    > Dzięki za odpowiedź. Ale czy 'zapłacone' nie odnosi się tylko do
    > zdrowotnych ?

    A co tam, wyręczę Gotfryda.. ;) (wybaczysz, prawda? ;>)

    Art. 26. 1. Podstawę obliczenia podatku, [...]stanowi dochód [...] po
    odliczeniu kwot:
    2)składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie
    ubezpieczeń społecznych:
    a) zapłaconych w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenia
    emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim
    współpracujących.

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna

  • 5. Data: 2011-03-14 10:37:22
    Od: owp <o...@g...pl>

> [...]
    > a) zapłaconych w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenia
    > emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim

    Dzięki wielkie.
    Czyli odliczę je w przyszłym roku (za 2011).

  • 6. Data: 2011-03-18 07:25:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 13 Mar 2011, Jagna wrote:

    > A co tam, wyręczę Gotfryda.. ;) (wybaczysz, prawda? ;>)

    Jakoś nie przypominam sobie, żebym dostał wyłączność na cokolwiek,
    w tym komentarze do moich postów ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2011-03-18 16:54:35
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 18 Mar 2011 08:25:29 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Jakoś nie przypominam sobie, żebym dostał wyłączność na cokolwiek,
    > w tym komentarze do moich postów ;)

    Dzień dobry :))

    Dawno mnie nie było, chciałam być miła ;) A że, jak wiesz, jesteś moim
    autorytetem, to wręcz aż się prosiło... ;)

    (e tam, zwyczajnie się podlizuję!)

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna