  • 11. Data: 2007-04-23 07:37:31
    Temat: Re: Zapisy korygujący w KPIR a liczba porządkowa
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 22 Apr 2007, e...@w...pl wrote:

    > Tylko że znowu mi się pojawiła kolejna nieścisłość. W jaki sposób
    > wystawić korekty PIT-5 dla poszczególnych miesięcy, jeżeli zapisy
    > korygowane będą uwzględnione na końcu?

    Skoro już rozliczasz (korygujesz) *podatek* a nie *zaliczkę*, to
    IMO konieczności korekty zaliczek nie ma.
    Sam kiedyś wyskoczyłem z takim pomysłem (o korekcie zaliczek),
    zostałem utemperowany ;) i po przemyśleniu wychodzi mi że tak właśnie
    jest. Rozliczanie zaliczek jest "podrzędne" wobec rozliczenia
    podatku.
    A numeracją tak czy siak bym się nie przejmował i pod żadnym pozorem
    jej nie zmieniał, nawet jakby przypadło w środku roku "dopisać" jakiś
    przychód.
    Jaki przychód nakazuje Ci "przenumerować" zamknięty miesiąc?
    Nie ujmując przychodu popełniamy wykroczenie.
    Ale czynny żal itp służy właśnie do ujawnienia owego wykroczenia
    i "zniesienia" konsekwencji - samo wykroczenie MIAŁO miejsce, więc
    oczywistym jest iż ma to odwzorowanie w dokumentacji!
    Tak sobie myślę, że w razie potrzeby można rozważyć dopisanie
    pozycji np. "48a" ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 12. Data: 2007-04-23 08:28:56
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 23-04-2007 o 09:37:31 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

> [...]
    > A numeracją tak czy siak bym się nie przejmował i pod żadnym pozorem
    > jej nie zmieniał, nawet jakby przypadło w środku roku "dopisać" jakiś

    Tutaj nawet w śród doradców pdoatkowych nie ma zgodności :)
    Są tacy co zakładają nową księgę nawet, mimo sterty wyroków
    sądowych które pokazują co jest wartta taka księga :)

> [...]
    > i "zniesienia" konsekwencji - samo wykroczenie MIAŁO miejsce, więc
    > oczywistym jest iż ma to odwzorowanie w dokumentacji!

    Rozporządzenie w sprawie KPiR mówi że w razi czego można wprowadzić
    do księgi dowody korygujące zapisy, przy czym nie jest sprecyzowane co to
    za dowdowy.
    Doradca mi powiedział że można zrobić notę korygującą zapisy, na niej
    wyliczyć
    poprawki dla poszczególnychkolumn i wprowadzić do księgi.
    Wtedy sumy się zgadzają, a jak jeszcze dodać ten czynny żal o którym
    wspominasz
    to już faktycznie wogóle sprawa jest czysta.
    Pytanie jedno które mnie nurtuje, czy taka nota jest dopuszczonym dowodem,
    bo jest wymieniowna niejawnie jako sposób korekty a potem nie ma
    nic o nie w spisie dopuszczalnych dowodów?

    > Tak sobie myślę, że w razie potrzeby można rozważyć dopisanie
    > pozycji np. "48a" ;)

    Też o tym myślałem i jak popytałem to wychodzi że można tak zrobić w
    drodze wyjątku.

    pozdro

  • 13. Data: 2007-04-23 12:24:35
    Od: e...@w...pl

    On 23 Kwi, 09:37, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    > Czekaj, tak z ciekawości: remanent początkowy ująłeś w KPiR?
    >
    > pzdr, Gotfryd

    Dzięki za wyczerpujące odp.

    Tak z ciekawości to Ci powiem, że remanentu początkowego w 2004 roku
    też nie umieściłem. Księgę za 2004 rok i tak muszę przepisać, wiec
    umieszczę remanent początkowy (stan na 2004 = 0 zł) na samym początku
    księgi bez numeru porządkowego (podobno można).

    Z tego co widzę co piszecie, to korekty PIT5 lepiej nie składać, żeby
    nie robic US niepotrzebnej papierologii. Czy więc wystarczy sama
    korekta PIT 36.?

    Pzdr.

  • 14. Data: 2007-04-23 20:59:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 23 Apr 2007, e...@w...pl wrote:

> [...]
    > umieszczę remanent początkowy (stan na 2004 = 0 zł) na samym początku
    > księgi bez numeru porządkowego (podobno można).

    Ściślej, to właśnie sam się naciąłem, na moje szczęście po rozpoczęciu
    (tak ze dwa miesiące) polazłem ze stosikiem papierów do biura
    podatkowego. I to było pierwsze pytanie po otwarciu KPiR: "a remanent
    gdzie Pan wpisał?" :O
    Ale jest właśnie jak piszesz: nie powiedziano JAK ma być ujęty, a jako
    że "pozycji księgowej nie stanowi, to nie ma zakazu żeby go umieścić
    np. w wolnym polu na dole strony :)
    BTW: czyżbyś chciał popełnić przestępstwo przeciw dokumentom,
    "przepisując" księgę? :O ! :>
    FYI: ja np. wpisuję "do komputera". Ze dwa razy już miałem takie
    "większe korekty", wtedy brałem i robiłe drugi wydruk (oznaczony
    stosownie "korekta") ale *nie* wyrzucałem ani nie ukrywałem
    starej treści.

    pzdr, Gotfryd

  • 15. Data: 2007-04-24 08:18:31
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

> [...]
    > "większe korekty", wtedy brałem i robiłe drugi wydruk (oznaczony
    > stosownie "korekta") ale *nie* wyrzucałem ani nie ukrywałem

    Ooo, tak to się robi dobrze :)
    Tylko że nowe strony dołącza się do starej KPiR, żeby ni odrzucili ich
    jako nowy "niewiarygodny" egzemplarz.

  • 16. Data: 2007-04-24 08:32:06
    Od: e...@w...pl

    On 23 Kwi, 22:59, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

> [...]
    > "większe korekty", wtedy brałem i robiłe drugi wydruk (oznaczony
    > stosownie "korekta") ale *nie* wyrzucałem ani nie ukrywałem

    Niestety muszę przepisać, ponieważ osoba, która mi ją prowadziła
    używała korektora. Jak to zobaczyłem, to się za głowę złapałem. Na
    pohybel z takimi księgowymi. Przepisuję razem z błędami. Następnie
    będę korygował już na przepisanej.

    Pzdr,
    McWilk

  • 17. Data: 2007-04-24 08:36:12
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 24-04-2007 o 10:32:06 <e...@w...pl> napisał(a):

> [...]
    > używała korektora. Jak to zobaczyłem, to się za głowę złapałem. Na
    > pohybel z takimi księgowymi. Przepisuję razem z błędami. Następnie

    To jakiś księgowy czy znajomy z łapanki?

  • 18. Data: 2007-04-24 09:44:43
    Od: e...@w...pl

    Poniekąd znajomy. Jak się do niego zgłaszałem to jeszcze nie miał
    biura rachunkowego. Teraz już ma. Oj biada jego klientom biada.

  • 19. Data: 2007-04-24 09:51:02
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 24-04-2007 o 11:44:43 <e...@w...pl> napisał(a):

    > Poniekąd znajomy. Jak się do niego zgłaszałem to jeszcze nie miał
    > biura rachunkowego. Teraz już ma. Oj biada jego klientom biada.

    Ludzie myślą że za "stówkę" mają kłopot z głowy i nie wiedzą w co się
    pakują...

  • 20. Data: 2007-04-24 09:52:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 24 Apr 2007, e...@w...pl wrote:

    > Niestety muszę przepisać, ponieważ osoba, która mi ją prowadziła
    > używała korektora.

    Ups....
    Kazałeś (tej osobie) przeczytać rozdział Kodeksu Karnego pt.
    "przestępstwa przeciw dokumentom"? Oczywiście po przejrzeniu
    rozporządzenia o prowadzeniu KPiR :) (i wyraźnego zapisu
    że przekreślone lub zmienione dane mają pozostać czytelne).

    pzdr, Gotfryd