  • 1. Data: 2011-01-31 22:32:00
    Temat: Zakupy uslug elektronicznych poza UE a VAT
    Od: Łukasz <s...@g...com>

    Przeszukalem sporo zasobow ale glownie znalazlem dosc stare tematy
    zwiazane z tym zagadnieniem.
    Chcialbym dowiedziec sie, jak powinno sie wlasciwie postepowac w
    takich przypadkach.

    Bede mial bardzo duzo zakupow z USA na uslugi wirtualne. Hosting,
    domeny, szkolenia, konsultacje, tlumaczenia, copywriting, grafika,
    narzedzia internetowe etc.

    Od razu zaznaczam, ze nie mowie w tym temacie o zadnych towarach
    fizycznych,ktore musialyby zostac przewiezione przez granice. Chodzi
    mi tutaj tylko o uslugi elektroniczne/internetowe.

    Zawuazylem ze pojawiaja sie rozne opinie co do podatku VAT w takich
    przypadkach.
    Czy ksiegujac taki zakup (niech to bedzie dla przykladu usluga
    korzystania z serwisu, prowadzacego statystyki odwiedzin strony www)
    wystarczy zalaczyc w dokumentacji wydrukowany rachunek + wyciag
    platnosci karta platnicza z banku?

    Czy moze trzeba (wedlug niektorych osob tak wlasnie jest) doliczyc do
    tego podatek VAT i go zaplacic?

    Czy trzeba do takiego zakupu wystawiac dodatkowo fakture wewnetrzna?

    W starszych tematach zauwazylem, ze sporo osob wspomina o certyfikacie
    rezydencji z urzedu skarbowego w USA. Czy to jest wciaz potrzebne i
    aktualne?

    Takie zakupy beda stanowic wiekszosc moich wszystkich kosztow, dlatego
    jest to dla mnie bardzo istotne.

  • 2. Data: 2011-02-01 09:10:15
    Temat: Re: Zakupy uslug elektronicznych poza UE a VAT
    Od: tomek <t...@o...pl>

    Dnia 2011-01-31, o godz. 14:32:00
    Łukasz <s...@g...com> napisał(a):

    > Zawuazylem ze pojawiaja sie rozne opinie co do podatku VAT w takich
    > przypadkach.

    Opinie - może i tak, ale Ty raczej chcesz wg przepisów to robić ;)

> [...]
    > korzystania z serwisu, prowadzacego statystyki odwiedzin strony www)
    > wystarczy zalaczyc w dokumentacji wydrukowany rachunek + wyciag

    Ale do jakich celów?

    > Czy moze trzeba (wedlug niektorych osob tak wlasnie jest) doliczyc do
    > tego podatek VAT i go zaplacic?

    Może trzeba, może nie - z Twojego opisu to nie wynika

    > Czy trzeba do takiego zakupu wystawiac dodatkowo fakture wewnetrzna?

    Tak

    > W starszych tematach zauwazylem, ze sporo osob wspomina o certyfikacie
    > rezydencji z urzedu skarbowego w USA. Czy to jest wciaz potrzebne i
    > aktualne?

    Pomijając irytujące sformułowania typu "różne opinie", "sporo osób",
    "wg niektórych", certyfikat rezydencji może być potrzebny jeśli
    kupowane usługi podlegają pod tak zwany podatek u źródła (WHT -
    witholding tax). Przy czym na przykład Amazon (AWS) jasno ma w
    regulaminie że jeśli w grę wchodzi WHT to cena się zwiększa tak, żeby
    oni dostali swoją dolę wg taryfy.

    > Takie zakupy beda stanowic wiekszosc moich wszystkich kosztow, dlatego
    > jest to dla mnie bardzo istotne.

    Ja bym się bardziej martwił o koszty uzyskania przychodu - nie
    tak dawno był wątek na ten temat.

    Tomek

  • 3. Data: 2011-02-01 10:20:11
    Od: Łukasz <s...@g...com>

    >Może trzeba, może nie - z Twojego opisu to nie wynika

    Opisze to na przykladzie. Prowadze DG i jestem platnikiem VAT.
    Zalozmy ze zakupilem dzisiaj usluge reklamowa w firmie z USA (niech to
    bedzie np. Microsoft Adcenter albo Traffic Vance) za 1000$ USD.
    Dostalem w zwiazku z tym zakupem maly invoice na maila i to wszystko.
    Nie chodzi mi w tym momencie o KUP tylko o VAT. Kwestia KUP zostala
    juz poruszona w temacie, o ktorym wspominasz.
    Jak powinienem to potraktowac. Czy zaksiegowanie i rozliczenie bedzie
    sie roznilo od tego, ktore zastosowalbym w przypadku zakupu uslugi
    reklamowej w UE (np. Google Adwords), gdzie wystawilbym fakture
    wewnetrzna a VAT nalezny i naliczony w efekcie wyszedlby na 0, wiec
    nie musialbym go odprowadzac?

  • 4. Data: 2011-02-01 11:06:19
    Od: tomek <t...@o...pl>

    Dnia 2011-02-01, o godz. 02:20:11
    Łukasz <s...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > reklamowej w UE (np. Google Adwords), gdzie wystawilbym fakture
    > wewnetrzna a VAT nalezny i naliczony w efekcie wyszedlby na 0, wiec

    IMHO to jest taki sam import usług elektronicznych jak Adwords, więc
    faktura wewnętrzna, naliczenie i odliczenie będą wyglądać podobnie.

    Tomek

  • 5. Data: 2011-02-01 11:23:02
    Od: Łukasz <s...@g...com>

    > IMHO to jest taki sam import usług elektronicznych jak Adwords, więc
    > faktura wewnętrzna, naliczenie i odliczenie będą wyglądać podobnie.

    Na jakiej podstawie podatnik, powinien wnioskowac, ze dany przypadek
    to import uslug badz cos innego. Czy takie informacje sa zawarte w
    ustawie o VAT i na niej sie opierasz?

    Mam kolejny przyklad, oprocz samych uslug reklamowych. Zakup
    "mozliwosci uzytkowania" platformy do statystyk (skryptu, ktory potem
    uzytkuje i hostuje sie na wlasnym serwerze) od amerykanskiego
    sprzedawcy, za ktora placi sie cyklicznie. Nic nie przechodzi granicy,
    pliki/aktualizacje/kod licencyjny udostepniane sa w formie
    elektronicznej. Czy taki przypadek rowniez uznalbys za import uslug?

  • 6. Data: 2011-02-01 11:54:26
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2011-02-01 12:23, Łukasz wrote:
    > Na jakiej podstawie podatnik, powinien wnioskowac, ze dany przypadek
    > to import uslug badz cos innego. Czy takie informacje sa zawarte w
    > ustawie o VAT i na niej sie opierasz?

    Definicje masz w ustawie (o podatku od towarów i usług) oraz pośrednio w
    rozporządzeniu Rady WE nr 1777/2005, na które powołuje się ustawa.

    Tak.

    Piotrek

  • 7. Data: 2011-02-01 16:25:13
    Od: tomek <t...@o...pl>

    Dnia 2011-02-01, o godz. 12:54:26
    Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info> napisał(a):

    > Definicje masz w ustawie (o podatku od towarów i usług) oraz
    > pośrednio w rozporządzeniu Rady WE nr 1777/2005, na które powołuje
    > się ustawa.

    W tej chwili to chyba już wszystkie te rozporządzenia wchłonęła ta nowa
    dyrektywa z 2006r. z poprawkami, ale odnośnie meritum nic się nie
    zmieniło w przypadku usług o których mowa w tym wątku.

    Tomek

  • 8. Data: 2011-02-01 16:42:51
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2011-02-01 17:25, tomek wrote:
    > W tej chwili to chyba już wszystkie te rozporządzenia wchłonęła ta nowa
    > dyrektywa z 2006r. z poprawkami, ale odnośnie meritum nic się nie
    > zmieniło w przypadku usług o których mowa w tym wątku.

    Ale to nic nie zmienia ponieważ w ustawie o PTiU posługują się
    referencją do tego rozporządzenia zamiast copy&paste odpowiednich definicji.

    Czyli to takie adresowanie pośrednie i status rozporządzenia jest bez
    znaczenia.

    Piotrek

  • 9. Data: 2011-02-01 17:03:57
    Od: tomek <t...@o...pl>

    Dnia 2011-02-01, o godz. 17:42:51
> [...]

    > definicji.
    >
    > Czyli to takie adresowanie pośrednie i status rozporządzenia jest bez

    Ah racja - niedoczytałem. Mea culpa.

    Tomek

  • 10. Data: 2011-02-01 17:06:17
    Od: Łukasz <s...@g...com>

    http://vat.wieszjak.pl/import-uslug/228431,Jak-rozli
    czyc-import-uslug-w-podatkowej-ksiedze-przychodow-i-
    rozchodow.html

    Ta instrukcja jest poprawna rowniez wzgledem importu uslug z krajow,
    ktore nie naleza do UE?

    Jezeli tak to osoby majace watpliowosci (w tym ja), maja krok po kroku
    dokladne wyjasnienie, jak powinny postepowac.