  • 11. Data: 2009-10-06 22:10:26
    Temat: Re: Zakup jako konsument i przepisanie na firme
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    news:hafdmd$arq$2@news.onet.pl...

    > Tylko, że wtedy nie odliczy VAT.

    Ale w koszty ten VAT bedzie mogl chyba pojsc, gdyz bedzie stanowil czesc
    wartosci poczatkowej ST wedlug ceny zakupu?
    Oczywiscie wiadomo, ze bardziej sie oplaca byc o caly VAT do przodu niz o 19
    jego procent - ale zawsze...

    Pozdrawiam
    SDD

  • 12. Data: 2009-10-07 09:26:52
    Temat: Re: Zakup jako konsument i przepisanie na firmę
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 6 Oct 2009, PiotrB. wrote:

    > Witam,
    > Chciałbym zakupić laptopa na firmę.
    > Ale chciałbym również zachować możliwość zwrotu
    > tego laptopa w ciągu 10 dni jeśli okaże się wadliwy.
    > Jak to zrobić w zgodzie z prawem?

    W zgodzie z prawem się nie da.
    Po prawdzie ukrycie pierwszej części warunku (*zamiaru* zakupu
    w celu DG) jest w praktyce możliwe, nie jest jednak zgodne
    z prawem.

    > Dodam, że koszt tego sprzętu będzie <3500zł,
    > nie będzie to środek trwały.

    Ależ oczywiscie, że będzie!
    Warunek działa w drugą stronę: środki trwałe o wartości
    początkowej do 3500zł (włącznie) *mogą* być rozliczane
    jako "zwykły koszt" i nie poddawane amortyzacji (z innych
    przepisów może wynika obowiązek zakwalifikowania, do
    1500 zł aktualnie, w roli "wyposażenia ewidencjonowanego").
    Od tego *nie* przestają być ST. Są tylko inaczej traktowane.
    Zapis gdzieś w art.22d ustawy (22d.1 albo .2)

    Czasem się mówi w uproszczeniu młotek za 15 zł "został
    wpisany w koszty" (i to jest ścisłe), ale z "to nie jest
    ST" jest już jak z siłą odśrodkową: jak ktoś *rozumie*
    w czym hak, to nie ma problemu :)
    Młotek za 15 zł *jest* (zazwyczaj) ST, tyle, że można do
    niego nie stosować zasad rozliczania ST. Można.
    Można więc zastosować wyjątek od zasady "zakupu w celu"
    (stanowiącą definicję kosztu), bo ani sposób określenia
    wartości początkowej, ani amortyzacja warunku "nabycia
    w celu" nie zawierają - wystarczy "używanie w celu".

    I na tym oparte są odpowiedzi sugerujące "zakup osobisty"
    i dopiero późniejsze "przeznaczenia na DG".
    Oczywiście "zakup osobisty" nie uprawnia do odliczenia
    VAT.

    Żeby nie było:
    - wiadomym jest, że część sprzedawców godzi się na taki
    myk, że nie pytają w momencie zakupu o cel i pozwalają
    na wystawienie f-ry "na firmę" przy zwrocie paragonu
    - jeśli sprzedawca nie spyta, jaki jest cel zakupu, faktycznie
    może być trudno udowodnić "zmianę zamiaru". Zgodne
    z prawem to jednak nie jest.

    pzdr, Gtofryd

  • 13. Data: 2009-10-07 23:02:02
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (07.10.2009 11:26), Gotfryd Smolik news wrote:

    > W zgodzie z prawem się nie da.

    Ej, no tak strasznie kategorycznie to stwierdziłeś ... a jeżeli się
    umówi ze sprzedawcą, to nadal to będzie niezgodne z prawem?

    Np. w pewnej znanej sieci umówiłem się na zwrot po 7 dniach.
    Skorzystałem nawet ....

    p. m.

  • 14. Data: 2009-10-08 16:54:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 8 Oct 2009, mvoicem wrote:

    > Ej, no tak strasznie kategorycznie to stwierdziłeś ... a jeżeli się
    > umówi ze sprzedawcą, to nadal to będzie niezgodne z prawem?

    Co prawda to prawda - nie ma zakazu dowolnego umówienia się
    ze sprzedawcą :), odszczekuję.

    pzdr, Gotfryd

  • 15. Data: 2009-10-09 09:50:09
    Temat: Re: Zakup jako konsument i przepisanie na firm
    Od: ąćęłńóśźż <u...@w...eu>

    Sprawdź lepiej, jak jest z gwarancją/rekojmią, bo może nie przechodzić na nabywcę
    (sprzęt, system)
    JaC