-
1. Data: 2006-02-16 13:48:55
Temat: Zaksięgowanie opłat wpisu EDG i VAT-R
Od: Adam M <a...@i...nie.spamuj.net>
Witam!
Mam pytanie początkującego, a mianowicie jak zaksięgować
opłatę za wpis do ewidencji i VAT-R.
Program SBM (który testuje przed zakupem) nie drukuje kolumny 17 (uwagi)
albo nie umiem go zmusić do tego.
Opłata za wpis fizycznie nastąpiła 04.01.2006
Opłata za VAT-R 25.01.2006
działalność od 1.02.2006
Zastanawiam się jak ująć te wpisy czy w styczniu czy można dać datę
1.02.2006
czyli miałbym
kol 1| 2 | 6 opis | 14 pozostałe
----------------------------------------------------
-----------------
1 | 1.02.2006 | Renament początkowy | 0 (wszystkie kol)
2 | 1.02.2006 | opłata za wpis do EDG | 100
3 | 1.02.2006 | opłata za rejestracje VAT czynn | 152
4 | 3.02.2006 | zakup pieczątki | xx
czy też takie napisanie jest nie rzetelne ? I powinienem księgę zacząć
od 4 stycznia ? i co z opłatą pocztową za wpisy i VATem (nie wpisuje
tego do ewidencji?).
Dla mnie to jest zagwozdka... a nie chciałbym od razu iść do biura, i
najpierw samemu (z pomocą grupy ;) spróbować sił.
Pozdrawiam.
-
2. Data: 2006-02-17 12:36:54
Temat: Re: Zaksięgowanie opłat wpisu EDG i VAT-R
Od: Adam M <a...@i...nie.spamuj.net>
Witam!
Tak z pewną nieśmiałością zapytam ;) nikt nie ma pomysłu jak to
zaksięgować ? Czyżby nikt (z osób mających już kontrole ;) nie wrzucał w
koszty wpisu do EDG i VAT-R ? 8-)
Pozdrawiam Adam
-
3. Data: 2006-02-17 19:26:45
Temat: Re: Zaksięgowanie opłat wpisu EDG i VAT-R
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Fri, 17 Feb 2006, Adam M wrote:
> Witam!
>
> Tak z pewną nieśmiałością zapytam ;) nikt nie ma pomysłu jak to zaksięgować ?
Ha. A jaką metodę księgowania kosztów przyjąłeś ?
Art.22.4 czy .6->.7 ?
I jak prowadzisz KPiR!
Zauważ że nie ma "jednej dobrej metody"!
Jak ktoś zaczyna się uczyć "na przykładach" to czasami do niego nie
dotrze że wolno prowadzić dokumentację na kilka sposobów!
Poczytaj w szczególności rozporządzenie o prowadzeniu KPiR zwracając
szczególną uwagę na teksty "podanik może".
Podatnik MOŻE.
Często jest to obwarowane różnymi "jeżeli" itepe.
Niemniej podatnik MOŻE wybrać, jak prowadzi KPiR!
Jedną z metod jest ujmowanie dokumentów w miarę ich otrzymywania.
Ale *jeśli* podatnik prowadzi ewidencję sprzedaży (to nie jedyny
warunek, trzeba poczytać :)) to z grubsza biorąc może prowadzić
KPiR chronologicznie wg zdarzeń (a nie wg *otrzynywania* dokumentów).
Mi wychodzi że jak DG się zaczęła w środku roku (że nie ma problemu
czy koszt dotyczy TEGO roku), a same dokumenty "przyszły" chronologicznie
do zdarzeń :) tudzież pamiętając o argumentacji "a kto broni ująć
koszt PÓŹNIEJ?" (Maddy) - wpisanie ich z datami zdarzeń nie wydaje
mi się nieprawidłowe w żadnym wypadku.
> Czyżby nikt (z osób mających już kontrole ;) nie wrzucał w koszty wpisu do
> EDG i VAT-R ? 8-)
Ubolewam, ale jak rozpoczynałem DG to dwie "działki" przeoczyłem
w natłoku informacji - właśnie zaliczenie "wpisów" oraz zasadę
wyceny ST jeśli ma się dokumenty zakupu.
--
pozdrowienia, Gotfryd
(KPiR, VAT, memoriał, ZUS)
-
4. Data: 2006-02-18 09:38:56
Temat: Re: Zaksięgowanie opłat wpisu EDG i VAT-R
Od: Adam M <a...@i...nie.spamuj.net>
Witam!
> Ha. A jaką metodę księgowania kosztów przyjąłeś ?
memoriał, zapomniałem wspomnieć na początku.
> Art.22.4 czy .6->.7 ?
w Updof 2005 punkt 22.7 i 22.7a zostały uchylone, a ogólnie te podpunkty
co podałeś (chyba, że się mylę) dotyczą kosztów z innych lat, a w moim
przypadku wszystkie koszty zostały poniesione w 2006.
> Jak ktoś zaczyna się uczyć "na przykładach" to czasami do niego nie
> dotrze że wolno prowadzić dokumentację na kilka sposobów!
Ta dowolność nie zawsze jest dobra, i niektórzy lepiej się uczą na
sensownych przykładach, niż przeglądając setki stron ustaw i
rozporządzeń. No ale już nie marudzę, bo zaraz usłyszę komentarz, że z
takim nastawieniem to sie nie powinno za DG zabierać ;)
> Ale *jeśli* podatnik prowadzi ewidencję sprzedaży (to nie jedyny
Ok ale tu raczej jest sprawa przychodu, a nie kosztów.
> koszt PÓŹNIEJ?" (Maddy) - wpisanie ich z datami zdarzeń nie wydaje
> mi się nieprawidłowe w żadnym wypadku.
czyli. podać prawidłowe daty zdarzeń (styczniowe?) czy też 1.02.
czyli do księgi mimo, że zgłosiłem, że zaprowadziłem 1.02,
wpisać te pozycje 2 w styczniu, przed/po spisie z natury ?
Pozdrawiam Adam.
(VAT, KPiR memoriał)
-
5. Data: 2006-02-20 13:40:58
Temat: Re: Zaksięgowanie opłat wpisu EDG i VAT-R
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Sat, 18 Feb 2006, Adam M wrote:
>> Art.22.4 czy .6->.7 ?
> w Updof 2005 punkt 22.7 i 22.7a zostały uchylone
Mo błąd, miało być 22.6 -> .5 oczywiście.
> a ogólnie te podpunkty co
> podałeś (chyba, że się mylę) dotyczą kosztów z innych lat
Tak. Ale pytaniem jest na jakiej podstawie wylicza się wartość
zaliczki na podatek ?
Dobrze jeśli dla jakiegoś przypadku istnieje przepis szczegółowy,
wtedy stosujemy go i już.
A ja nie ma, tak jak w twoim przypadku ?
Mi wychodzi że należy wtedy korzystać:
- z tak samo sformułowanej zasady odniesionej do zaliczek.
Już tłumaczę na przykładzie :)
Jeśli jakiś wydatek przy memoriale jest przypisany do konkretnego
przychodu *i* nie ma przepisu szczegółowego, pozwalającego zaliczyć
go w konkretnym momencie, to należy zaliczyć go "do przychodu".
Załóżmy że wykonuję robotę w listopadzie, NIE WIEM czy przychód
uzyskam (z tej roboty) w grudniu czy w styczniu.
A mam fakturę od podwykonawcy.
Nie widzę podstaw zeby zaliczyć w KUP wcześniej...
Pasuje ?
No to stosując tę samą zasadę wypadałoby również koszty przypisane
do spodziewanego w marcu lub kwietniu przychodu "odłożyć".
Wiem, że to *też* nie jest ani oczywiste ani bezdyskusyjne, ale
przecież zaliczka jest opisana jako liczona "wg zasad dotyczących
podatku".
> a w moim przypadku
> wszystkie koszty zostały poniesione w 2006.
No i dobrze.
Mamy koszty ogólne, czyli zastosowanie znajdzie zasada potrącenia
w roku (a tym samym okresie) zarachowania.
I dwa przepisy szczegółowe (KPiR) do wyboru:
- księgowanie "codzienne", wraz z otrzymywaniem dokumentów
- księgowanie "do 20 następnego miesiąca", chronologicznie do
zdarzeń, bez względu na moment otrzymania dokumentu.
>> Ale *jeśli* podatnik prowadzi ewidencję sprzedaży (to nie jedyny
> Ok ale tu raczej jest sprawa przychodu, a nie kosztów.
Zauważ że ta sprawa determinuje możliwość prowadzenia KPiR
chronologicznie wg zdarzeń :) (a nie wg dokumentów).
NIBY dotyczy przychodu... ale przy tej okazji uzyskuje się dodatkowo
swobodę księgowania innych wpisów.
>> koszt PÓŹNIEJ?" (Maddy) - wpisanie ich z datami zdarzeń nie wydaje
>> mi się nieprawidłowe w żadnym wypadku.
> czyli. podać prawidłowe daty zdarzeń (styczniowe?) czy też 1.02.
> czyli do księgi mimo, że zgłosiłem, że zaprowadziłem 1.02,
> wpisać te pozycje 2 w styczniu, przed/po spisie z natury ?
Była taka dyskusja - właśnie poszło o to czy spis z natury ma być
pierwszą pozycją.
I powiem że czyjaś argumentacja iż przy wyborze zasady księgowania
chronologicznie wg zdarzeń powinien być PO tych zakupach mnie
przekonała - skoro przyjmujemy zasadę powinna być stosowana cały
czas.
"Właściwej" dyskusji coś nie umiem odszukać, czyjś przykład:
http://groups.google.pl/group/pl.soc.prawo.podatki/m
sg/5b6604c4a54943d5
Teza o ujmowaniu takich kosztów *po* remanencie była uzasadniana
dla przypadku kiedy jest wystawiany DW do wydatku (czyli nie
jest księgowany sam dokument wydatku, np. paragon albo dowód
zapłaty, lecz DW wystawiony PÓŹNIEJ na jego podstawie),
przykładowo:
http://groups.google.pl/group/pl.soc.prawo.podatki/m
sg/efd822e70a901a03
Prawdę mówiąc do tej tezy *również* nie ma się jak przyczepić :)
Pytaniem jest czy DW jest konieczny...
--
pozdrowienia, Gotfryd
(KPiR, VAT, memoriał, ZUS)
-
6. Data: 2006-02-21 11:09:42
Temat: Re: Zaksięgowanie opłat wpisu EDG i VAT-R
Od: Adam M <a...@i...nie.spamuj.net>
Witam!
Dziękuję bardzo za obszerną odpowiedź na przykładach, już mi się trochę
rozjaśniło.
Reasumując mam 2 wyjścia:
1. Zrobić DWZ (Dowód Wewnętrzny zakupu) z datą 1.02.2006 w którym
umieszczę 2 pozycje wpis do EDG i rejestrację VAT-R, wydrukuję i
podepnę dowody pocztowe wpłat.
Zaksięguję to poprzez wpisanie tego na drugiej pozycji po Remanencie
początkowym z datą 1.02.2006.
2. Prowadzić ewidencje sprzedaży co umożliwi mi księgowanie do 20 dnia
miesiąca kolejnego i wtedy będę mógł wpisać, chronologicznie te
koszty (czyli najpierw EDG a później VAT-R) dopiero potem remanent.
Tylko czy wpisywać z datami wpłaty czyli
04.01.2006 wpis do EDG kolumna 14
25.01.2006 opłata VAT-R kolumna 14
01.02.2006 Remanent wynosi 0 PLN
inne koszty... (na które mam faktury i są w lutym)...
Jakoś pierwszy sposób mimo, że jest bardziej uciążliwy bo wymaga
"codziennych" wpisów jest dla mnie mimo wszystko bardziej logiczny i dla
mojego programu księgowego. ;)
Pozdrawiam Adam.