  • 1. Data: 2003-01-15 11:29:22
    Temat: ZUS chorobowe zwiekszenie na zwolnieniu
    Od: "SAMENKA" <s...@w...pl>

    Witam serdecznie
    Jestem teraz na zwolnieniu lekarskim już kilka miesiecy aż do porodu. Czy w
    trakcie trwania zwolnienia mogę podnieść podstawę składki na ubezpieczenie
    chorobowe np. na 5000 zł? Zależy mi na wyższym zasiłku macierzyńskim bo za
    800 zl to cieżko wyżyć, w dodatku osobom prowadzącym DG nie przysługuje
    wychowawczy więc muszę trochę pieniędzy nazbierać na okres późniejszy.
    Pytałam w ZUSie ale byłam tylko odsyłan od jednej do drugiej paniusi i nic z
    tego nie wyniknęło. Nabrałam podejrzeń że to panie z ZUS nie chcą żebym
    podniosła składkę a nie że mówią tak przepisy.
    Pozdrawiam
    Samenka

  • 2. Data: 2003-01-16 00:18:48
    Temat: Re: ZUS chorobowe zwiekszenie na zwolnieniu
    Od: "Ryszard G." <r...@p...fm>

    Użytkownik "SAMENKA" <s...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > tego nie wyniknęło. Nabrałam podejrzeń że to panie z ZUS nie chcą żebym
    > podniosła składkę a nie że mówią tak przepisy.

    Ciekawe podejście do sprawy.
    Podnieść podstawę opłacania składek ale składek nie zapłacić i w zamian
    otrzymać wysokie świadczenie ? ;)
    Dlaczego tylko 5000 zł a nie 50.000 lub 1.000.000 zł ?
    I dlaczego ja (poprzez ZUS) mam ciebie utrzymywać ?

    A teraz serio.
    Domyślam się, że prowadzisz DG i opłacałaś składki w minimalnej wysokości.
    1. Podnieś podstawę do max limitu 250% przeciętnego wynagrodzenia.
    2. Opłacaj składki przez dłuższy czas ( na wszystkie ubezpieczenia a nie
    tylko chorobowe), bo podstawę do macierzyńskiego ustala się jako średnią z
    12 miesięcy.
    3. Przelicz, czy zasiłek macierzyński pokryje ci zapłacone zwiększone
    składki.
    Ale to rada na przyszłość. Teraz już nic nie zrobisz, by mieć większy
    zasiłek.

    Ryszard

  • 3. Data: 2003-01-16 21:18:35
    Od: "pawel J" <p...@p...onet.pl>

    > Ale to rada na przyszłość. Teraz już nic nie zrobisz, by mieć większy
    > zasiłek.
    Chyba, że ktoś cię zatrudni . Jeżeli chcesz tak przykombinować to rozważ
    takie coś:
    Jakaś firma (znajoma) zatrudnia cię na etat za powiedzmy te 5000 zł.. ty w
    tym czasie jesteś na chorobowym, a więc ta firma nie płaci Ci chorobowego
    (bo musisz przepracować 30 dni). Po 30 dniach firma nalicza ci wynagrodzenie
    za czas choroby i płaci ci przez 33 dni płacąc równocześnie tylko składkę na
    zdrowotne i podatek. po 33 dniach zaczyna płacić ZUS zasiłek chorobowy, a
    potem macierzyński.

    Mi sie ten pomysł podoba. Nie wiem tylko jednego- czy zus wyplaci
    macierzyńskie z dg i z umowy o prace.

    PawełJ

  • 4. Data: 2003-01-16 22:20:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 16 Jan 2003, Ryszard G. wrote:

> [...]
    [...]
    >+ 1. Podnieś podstawę do max limitu 250% przeciętnego wynagrodzenia.

    wKF: byliście łaskawi przeoczyć dodatkowe ograniczenie: z miesiąca na
    miesiąc można składkę chorobową podnieść tylko i ileś-tam procent,
    zdaje się że 30. ZUS IMHO się jakoś przed "wyjściem do szpitala"
    zabezpiecza ! Na wyjście z 60% składki min. do 250% max. trzeba
    minimum 6 miesięcy, a podejrzewam że ZUSowi się taka wykładniczo
    rosnąca składka "bardzo" spodoba :)

    A patent "z uśrednianiem" widać też ma swoje podstawy :)
    Razem 6 miesięcy na podwyższanie i jeszcze z 10 utrzymywania
    na wysokim poziomie... no to trzeba planować jak budżet państwa :)

    pddr, Gotfryd