  • 1. Data: 2003-11-06 23:52:53
    Temat: ZUS
    Od: "sebjak79" <s...@o...pl>

    Witam!

    Proszę mi powiedzieć, ile, prowadząc działalnośc gosp. (komputery) będę
    płacić stałego zus-u? Które ze składek na ubezpieczenie (społeczne i
    zdrowotne) są obowiązkowe a które dobrowolne?

    Z góy dziękuję za szybką odpowiedź.

  • 2. Data: 2003-11-07 00:20:17
    Temat: Re: ZUS
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 7 Nov 2003, sebjak79 wrote:
    [...]
    >+ Które ze składek na ubezpieczenie (społeczne i zdrowotne)
    >+ są obowiązkowe a które dobrowolne?

    Zlituj się: skąd my mamy wiedzieć np. czy *jednocześnie*
    nie masz umowy o pracy, jakiegoś zlecenia "osobistego" czy
    dajmy na to emerytury ?
    Bo na to że jeśli DG jest jedynym źródłem dochodu to trzeba
    płacić *wszystkie* pewnie wpadłeś - no to byś nie pytał...
    "mało danych" :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2003-11-07 07:00:27
    Od: Tomek <m...@p...onet.pl>

    Dnia 2003-11-07 00:52, Użytkownik sebjak79 napisał:

> [...]
    > płacić stałego zus-u? Które ze składek na ubezpieczenie (społeczne i
    > zdrowotne) są obowiązkowe a które dobrowolne?

    http://www.zus.pl/niusy/inf008.htm

    Musisz
    ------
    emerytalne 19,52%
    rentowe 13%
    wypadkowe 1,93%
    razem 442,55 (według aktualnych stawek)

    zdrowotne 8%
    137,39
    z czego od podatku dochodowego odliczysz sobie 31/32 tej kwoty:
    133,10

    FP
    2,45% = 31,47

    Możesz
    ------
    Chorobowe 2,45%

    Jeśli Twoja firma ma przychody, to w sumie kosztuje Cię to ok. 480zł
    miesięcznie (po odliczeniu zdrowotnego). Oczywiście są to minimalne
    stawki - zawsze możesz płacić więcej.

    Tomek

  • 4. Data: 2003-11-07 08:46:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 7 Nov 2003, Gotfryd Smolik news wrote:
    [...]
    >+ Bo na to że jeśli DG jest jedynym źródłem dochodu to trzeba
    >+ płacić *wszystkie*

    ...z korektą na dobrowolne "chorobowe", czyli "ubezpieczenie
    od płacenia ZUSu w razie choroby" rzecz jasna...

    pozdrowienia, Gotfryd
    (standardowo przepraszający za swój akumulator, znaczy parę
    godzin rozbieżności w zegarze przy poprzednich postach :[)

  • 5. Data: 2003-11-07 11:43:07
    Od: "agata xxxxxxxxxxxx" <a...@g...pl>

    > ....z korektą na dobrowolne "chorobowe", czyli "ubezpieczenie
    > od płacenia ZUSu w razie choroby" rzecz jasna...

    Mozesz wyjasnic co to dokladnie znaczy i na czym to polega?
    Pozdr.A

  • 6. Data: 2003-11-07 12:44:37
    Od: Jureq <j...@o...Xwalka.ze.spamemX.pl>

    agata xxxxxxxxxxxx wrote:

> [...]

    IMHO chodzi o to, że są dwie korzyści z ubezpiecznia chorobowego:
    1 Zasiłek chorobowy - korzyśc iluzoryczna bo jest wypłacany tylko gdy
    choroba trwa ponad 33 dni
    2. Zwolnienie z płacenia składek ZUS (w zasadzie nie dotyczy
    zdrowotnej) za okres zwolnienia niezależnie od jego długości.

  • 7. Data: 2003-11-07 13:25:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 7 Nov 2003, agata xxxxxxxxxxxx wrote:

> [...]
    >+
    >+ Mozesz wyjasnic co to dokladnie znaczy i na czym to polega?

    Sprawa rozbija się o to, że jeśli nie płacisz "chorobowego" to
    w razie choroby nie tylko nic nie dostaniesz (co oczywiste),
    ale musisz zapłacić "normalny" ZUS. Jak ktoś ma małe dochody
    to może go to "położyć".
    Ubezpieczeni "od choroby" w razie zwolnienia nie płacą co
    najmniej częsci składek (nie wiem jak zdrowotne, ale
    społecznego się nie płaci).

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2003-11-07 14:08:37
    Od: "Strebor" <strebor@poczta.[bez tego]onet.pl>

    Użytkownik "Jureq" <j...@o...Xwalka.ze.spamemX.pl> napisał w wiadomości

    > IMHO chodzi o to, że są dwie korzyści z ubezpiecznia chorobowego:
    > 1 Zasiłek chorobowy - korzyśc iluzoryczna bo jest wypłacany tylko gdy
    > choroba trwa ponad 33 dni

    No nie w przypadku DG tu ZUS płaci za każdy dzionek (jak się w terminie
    opłaca w/w ub.chorobowe)

    Pozdr.