  • 11. Data: 2003-04-07 11:59:16
    Temat: Re: Wystawianie rachunków
    Od: "Markus" <o...@p...com>

    Widze, że lekko rozsiał mi pozycje - sorki ale nie spodziewałem się tego.

  • 12. Data: 2003-04-07 14:24:23
    Od: "Kasia Mikołajczyk" <k...@b...ceti.pl>

    Użytkownik "Markus" <o...@p...com> napisał w wiadomości
    > Widze, że lekko rozsiał mi pozycje - sorki ale nie spodziewałem się tego.

    W porzadku :)
    Pytalam o ten rachunek, bo zastanawialam sie, dlaczego to biuro chcialo
    umowe zlecenie i pomyslalam, ze moze "cos" w rachunku bylo niejasne i
    sprawilo, ze taka mieli "zachcianke" ;)
    Wyglada na to, ze z Twojej strony jest wszystko w porzadku. Rozumiem, ze
    odbiorca rachunek przyjal, odebral i podpisal.
    Kasia

  • 13. Data: 2003-04-07 17:19:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 7 Apr 2003, Markus wrote:

    >+ Takie cos wystawiłem:
    >+
    >+ Moje Dane

    Czy tam *podałeś* nazwę swojej DG ? Czyli "taki owaki ABC
    sprzedaż butów" (albo co tam masz w nazwie :) ?
    Dopisuj jeszcze na rachunku NIP i REGON - wtedy to już
    chyba najodporniejsze :> biuro zajarzy że prowadzisz DG.
    [...]
    >+ RACHUNEK nr 00/00/2003 Oryginał / Kopia

    OK.

    >+ Sprzedawca zwolniony z podatku VAT

    OK. Możesz dopisać: "podmiotowo", żeby nie było wątpliwości.

    Co do umowy: tamto biuro *może mieć rację*, wbrew powszechnemu
    smiechowi na grupie :)
    Mianowicie: na jaką kwotę była umowy ?
    Jakby kto pytał, to w KC są regulacje dotyczące maksymalnych
    kwot wartości umów ktorę nie muszą być potwierdzone pismem
    dla celów dowodowych.
    Dla większości umów są to 2000 zł.
    Umowa *nie* jest potrzebna dla celów podatkowych, ale np. do
    dochodzenia jakichś roszczeń "jakby co" przed sądem !

    To że jest podejrzenie, iż biuro sądziło iż realizujesz umowę
    jako OF - to jedno. To że napisanie umowy pt. "co kto kiedy
    i komu" wcale nie jest głupim pomysłem - to drugie.

    pzdr, Gotfryd
    (który dziś podpisywał umowę na kwotę niższą niż "kodeksowa")
    [i wybywa z newsów na jakiś czas]

  • 14. Data: 2003-04-07 17:24:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 7 Apr 2003, Sark wrote:
    [...]
    >+ > Wystawiłem rachunek klientowi i jego biuro przyczepiło
    >+ > się, że nie ma umowy zlecenia.
    >+
    >+ Ha, ha dobre biuro a jeżeli chodzi o umowy zlecenia to mogą mieć charakter słowny

    Mogą.
    I jak będziesz dochodził roszczeń przed sądem gospodarczym ?
    W KC jest wyraźnie że umowy do (na ogół 2kzł) *mogą* nie być
    stwierdzone pismem - wniosek: można dopuścić dowód ze świadków
    (już widzę jak 1.-os. DG staje przeciw większej firmie).

    Powyżej tej kwoty sąd twoje roszczenie *oddali* - "z braku
    zachowania formy" (jak to się prawniczo pisze zapytaj na
    prawo :))

    Pytanie:
    Czy na grupie *.podatki obowiązuje syndrom trawnika ?
    Jakby kto nie wiedział - "trawnik to nie droga, Kodeks Drogowy
    tam nie obowiązuje - czyli mogę parkować :>" !

    Znaczy: "nie rozpatruje się istnienia innych przepisów
    niż podatkowe" :)

    >+ Pozdrawiam

    Wzajem !
    I bez urazy że akurat twój post wylosowałem, komuś imiennie
    musiałem się sprzeciwić :)

    - Gotfryd
    (wybywający na czas jakiś)

  • 15. Data: 2003-04-07 19:21:10
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał w wiadomości
    jan.zabrze.pl...
    > Mogą.
    > I jak będziesz dochodził roszczeń przed sądem gospodarczym ?

    OK, tylko ja (na podstawie postu pierwotnego Markusa) przyjąłem założenie że ta umowa
    nie jest potrzebna (nie opisał jak wiela to
    usługa a umowa nie zawsze jest potrzeban a może spłoszyć inwestora, ot mozna inaczej
    się zabezpieczyć:)

    > (już widzę jak 1.-os. DG staje przeciw większej firmie).

    A jak znam życie to mogą w ogóle nie chcieć rozmawiać z taką 1.os DG jak będzie
    stawiać za wygórowane warunki i z powodzeniem znajdą
    sobie bardziej pokornych (sam byłem w takiej sytuacji ze podpiwywałem umowę zlecnia
    po skończonej pracy i przy odbiorze zapłaty.

    > Powyżej tej kwoty sąd twoje roszczenie *oddali* - "z braku
    > zachowania formy" (jak to się prawniczo pisze zapytaj na
    > prawo :))

    Gratuluję skuteczności prawnej :)) ale sam wolę zabezpieczyć się chociażby sytemem
    zaliczek, etapowania zapłaty i unikania
    dochodzenia na drodze sądowej która zadnej gwarancji nie daje.

    > I bez urazy że akurat twój post wylosowałem, komuś imiennie
    > musiałem się sprzeciwić :)

    No cóż, jak napisałem na początku, kwestia założeń odpowiadającego w temacie podanym
    przez pytającego (a nie były zbyt szczegółowe,
    nie wiemy co to za DG, może to splot zdarzeń: początkująca księgowa i jakś prosta
    usługa naprawdę nie wymagajaca umowy ... a ja
    upraszam wszydtko co sie da :-).

    Sark

  • 16. Data: 2003-04-07 19:40:07
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

> [...]
    > Wartość
    > zł gr zł gr
    > 1.
    > 2.
    > Sprzedawca zwolniony z podatku VAT
    > RAZEM
    > Słownie:
    > Forma płatności:
    > Zapłacono: 0,00
    > Termin płatności:
    > Pozostaje:
    > Wystawił:
    > Odebrał:
    > Podpis osoby upoważnionej do wystawienia rachunku:
    > Podpis osoby upoważnionej do odbioru rachunku:

    Aby rozstrzynąć "spór" chociażby między mną a Gotfrydem :) w kwestii umowy może
    podałbyś o jaka kwotę chodzi i jaką usługę i czy tak
    księgowa to stała obsługa Twojej firmy czy tylko dorywcze doradztwo ??

    Sark

  • 17. Data: 2003-04-08 00:01:29
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    > Właśnie założyłem działalność i jestem zwolniony z VAT-u. Jakie rachunki
    > wystawiam klientom.

    "Co powinien zawierać rachunek, termin wystawienia rachunku.
    Podatnicy pozbawieni prawa do wystawiania faktur VAT muszą udokumentować sprzedaż
    wystawiając rachunek, o którym mowa w art. 87 § 1
    Ordynacji podatkowej. Obowiązek udokumentowania w formie rachunków, o których mowa w
    art. 87 Ordynacji, wynika wprost z przepisu §
    72 wspomnianego rozporządzenia Ministra Finansów. Zapis art. 87 § 1 Ordynacji
    stanowi, że podatnicy prowadzący działalność
    gospodarczą lub wykonujący wolny zawód obowiązani są - na żądanie kupującego lub
    usługobiorcy wystawić rachunek potwierdzający
    dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi. Ordynacja podatkowa określa również termin
    wystawienia rachunku oraz obowiązek
    przechowywania kopii tych rachunków. I tak podatnicy, od których zażądano rachunku
    przed wykonaniem usługi lub wydaniem towaru,
    wystawiają rachunek nie później niż w terminie 7 dni od dnia wykonania usługi lub
    wydania towaru. Jeśli jednak żądanie wystawienia
    rachunku zostało zgłoszone po wykonaniu usługi lub wydaniu towaru, wystawienie
    rachunku następuje w terminie 7 dni od dnia
    zgłoszenia żądania (art. 87 § 3 Ordynacji). Natomiast w przypadku, kiedy żądanie
    zostało zgłoszone po upływie trzech miesięcy od
    dnia wydania towaru lub wykonania usługi, podatnik nie ma obowiązku wystawienia
    rachunku (art. 87 § 4). Minister Finansów, na
    podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 87 § 5 Ordynacji, w drodze
    rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów
    ustawy - Ordynacja podatkowa określił zakres informacji, które muszą być zawarte w
    rachunkach oraz wymogi, którym rachunki powinny
    odpowiadać. Zgodnie z § 20 ww. rozporządzenia wystawiony rachunek powinien zawierać
    co najmniej:
    - imiona i nazwiska (nazwę albo firmę) oraz adresy sprzedawcy i kupującego bądź
    wykonawcy i odbiorcy usługi,
    - datę wystawienia i numer kolejny rachunku,
    - określenie rodzaju i ilości towarów lub wykonanych usług oraz ich ceny jednostkowe,
    - ogólną sumę należności wyrażoną liczbowo i słownie,
    - czytelny podpis wystawcy rachunku oraz odcisk pieczęci wystawcy rachunku.
    Rachunki mogą być sporządzane odręcznie, maszynowo lub z za pomocą komputera.
    Podatnicy wystawiający rachunki powinni je kolejno
    numerować i przechowywać kopie tych rachunków w kolejności ich wystawienia przez pięć
    lat kalendarzowych, licząc od końca roku, w
    którym wystawiono rachunek. "

    http://prawo.w.interia.pl/porady1.html

    Sark

  • 18. Data: 2003-04-08 00:27:36
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał w wiadomości
    jan.zabrze.pl...

    > OK. Możesz dopisać: "podmiotowo", żeby nie było wątpliwości.

    A ja proponuję jeszcze prościej "Sprzedawca nie jest płatnikiem podatku VAT"
    (stwierdzic fakt a nie uzasadniac na fakturze
    dlaczego)... słowo "podmiotowo" jeszcze się komuś źle skojarzy albo nie skojarzy w
    ogole i następny problem gotowy (US i tak wie co
    za klient a księgowa moze sie dowiedzieć jak zechce)

    > Co do umowy: tamto biuro *może mieć rację*, wbrew powszechnemu
    > smiechowi na grupie :)

    A tytaj to muszę zaprotestować :) pytanie było postawione dosyć dokładnie "Wystawiłem
    rachunek klientowi i jego biuro przyczepiło
    się, że nie ma umowy zlecenia. Co mam wystawić klientowi za usługę jeśli __nie
    było__ i __nie będzie__ umowy" więc i odpowiedź konkretna - nie ma takiego obowiązku
    a nie dezawuowanie umów w ogóle.

    > To że napisanie umowy pt. "co kto kiedy
    > i komu" wcale nie jest głupim pomysłem - to drugie.

    Jasne ze nie, jeżeli wynika z jakiś ustaleń między stronami a np. w takich
    kontraktach wynikających z ustawy o zam. publ. to
    dostajesz gotową umowe jako załącznik do SIWZ i albo ja akceptujesz albo won.

    Sark