  • 1. Data: 2003-05-23 07:09:08
    Temat: VATowiec - od ktorego momentu
    Od: "buba" <1...@w...pl.NOSPAM>

    od ktorego momentu podmiot staje sie VAT-manem?
    od dnia zlozenia VAT-R ( wlacznie ) czy od dnia nastepnego? czy moze od
    poczatku nastepnego miesiaca?
    rozwieje ktos moje watpliwosci?
    b.

  • 2. Data: 2003-05-23 07:41:46
    Temat: Re: VATowiec - od ktorego momentu
    Od: "ela" <l...@w...pl>

    Użytkownik "buba" <1...@w...pl.NOSPAM> napisał w wiadomości
> [...]
    > b.
    >
    > 6. (125) Podatnik rozpoczynający wykonywanie czynności określonych w art.
    2 w ciągu roku podatkowego jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana
    przez podatnika wartość sprzedaży towarów nie przekroczy, w proporcji do
    okresu prowadzonej sprzedaży, kwoty określonej w ust. 1 pkt 1 lub w ust. 4.
    7. (126) Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży towarów, w proporcji do okresu
    prowadzonej sprzedaży, przekroczy w ciągu roku podatkowego kwotę określoną w
    ust. 1 pkt 1 lub w ust. 4, zwolnienie określone w ust. 6 traci moc z dniem
    przekroczenia tej kwoty. Opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad
    wartość określoną w zdaniu poprzednim, a obowiązek podatkowy powstaje z
    dniem przekroczenia tej wartości.

    ustawa o vat art 14, 6 i art 14,2

    2. (120) Podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 6, mogą zrezygnować ze
    zwolnienia określonego w ust. 1 i 6, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o
    tym zamiarze właściwego urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w
    którym rezygnują ze zwolnienia, z tym że w przypadku, o którym mowa w ust.
    6, przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 2.

  • 3. Data: 2003-05-23 08:05:22
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

    Użytkownik "ela" <l...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > przez podatnika wartość sprzedaży towarów nie przekroczy, w proporcji do
    > okresu prowadzonej sprzedaży, kwoty określonej w ust. 1 pkt 1 lub w ust.

    Z tego wynika, że to czy jesteś VAT-owcem czy nie wynika tylko i wyłącznie
    od Twojego wewnętrznego przekonania (= przewidywanie przze odatnika) ;-).

> [...]
    > określoną w
    > ust. 1 pkt 1 lub w ust. 4, zwolnienie określone w ust. 6 traci moc z dniem

    A jeśli przewidywałes, że nie przekroczy a przekroczyła to od momentu
    przekroczenia stajesz się VATowcem.

    > ustawa o vat art 14, 6 i art 14,2
    >

    > 2. (120) Podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 6, mogą zrezygnować ze
    > zwolnienia określonego w ust. 1 i 6, pod warunkiem pisemnego
    > zawiadomienia o

    Czyli w wypadku, gdy przewidujesz, że nie przekroczy kwoty granicznej, ale
    mimo wszystko chcesz być VAT-owcem.

    Proszę zauważyć, że w wypadku, gdy:
    a) przewidujesz, ze przekroczysz graniczną kwotę wartości sprzedaży,
    b) nie zgłosisz tego do U.S.
    To i tak jesteś VAT-owcem.

    Jest to kolejna ewidentna kucha ustawodawcy i dziura w ustawie :-(.

    O czym donosi, dumny z odkrycia ;-)

    BaLab

  • 4. Data: 2003-05-23 08:12:12
    Od: "buba" <1...@w...pl.NOSPAM>

    > z tym że w przypadku, o którym mowa w ust.
    > 6, przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 2.

    czyli podatnik rozpoczynajacy dzialalnosc staje sie vatowcem od dnia
    zlozenia zgloszenia? a nie od nastepnego miesiaca?
    czy cos bredze moze?
    b.

  • 5. Data: 2003-05-23 22:02:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 23 May 2003, buba wrote:

> [...]
    >+ czyli podatnik rozpoczynajacy dzialalnosc staje sie vatowcem od dnia
    >+ zlozenia zgloszenia? a nie od nastepnego miesiaca?

    Nie bredzisz, IMHO :)
    Przecież byłoby śmiesznie jakby każdy zaczynający *musiał* pierwsze
    dni być non-VAT: nie mógłby być VATowcem do przekroczenia kwoty
    albo upływu 3 lat :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2003-05-23 22:11:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 23 May 2003, BaLab wrote:

> [...]
    >+ od Twojego wewnętrznego przekonania (= przewidywanie przze odatnika) ;-).

    ...nie licząc (dla ścisłości) wyłączeń ze zwolnienia :)
    Sprzedanie np. pozłacanej łyżki może skomplikować sytuację :]

> [...]
    >+
    >+ Proszę zauważyć, że w wypadku, gdy:
    >+ a) przewidujesz, ze przekroczysz graniczną kwotę wartości sprzedaży,

    Sprzeciw.
    NIE JESTEŚ VATowcem, aż do momentu przekroczenia kwoty !
    Nie wymagaj żeby US zatrudniał... no wiesz ;)

    >+ Jest to kolejna ewidentna kucha ustawodawcy i dziura w ustawie :-(.
    >+
    >+ O czym donosi, dumny z odkrycia ;-)

    Najpierw ustal czy napisałeś to co chciałeś :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 7. Data: 2003-05-25 07:51:15
    Od: Budzik <b...@p...onet.pl>

    Osobnik posiadający mail'a b...@p...com napisał(a) w poprzednim odcinku co
    następuje:

> [...]
    > b) nie zgłosisz tego do U.S.
    > To i tak jesteś VAT-owcem.
    >
    > Jest to kolejna ewidentna kucha ustawodawcy i dziura w ustawie :-(.

    Ok, ale nie masz wtedy prawa do odliczania VAtu zapłaconego, a przynajmniej
    tak to jest traktowane prze Usy, które znam.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    b...@p...onet.pl ; b...@w...pl ; #GG: 565516

    Argumentowi "Bo nie!" przeciwstawiam
    kontrargument "Bo tak!". Tomasz 'tsca' Sienicki

  • 8. Data: 2003-05-25 19:15:03
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

    Użytkownik "Budzik" <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > >
    > Ok, ale nie masz wtedy prawa do odliczania VAtu
    > zapłaconego, a przynajmniej
    > tak to jest traktowane prze Usy, które znam.

    No to US-y łamią prawo (czy pierwszy to raz?).

    Pozdrawiam,
    BaLab

  • 9. Data: 2003-05-25 19:55:19
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl>

    > Sprzeciw.
    > NIE JESTEŚ VATowcem, aż do momentu przekroczenia kwoty !
    > Nie wymagaj żeby US zatrudniał... no wiesz ;)

    Ja nie wymagam niczego od U.S. Bycie lub niebycie VAT-owcem zależy od
    "PRZEWIDYWANEJ (podkr.moje) przez podatnika wartość sprzedaży towarów (...)"
    (Art.14.pkt.2. z zastrzeżeniami, że można zostać VAT-owcem także na innej
    drodze). Niedopełnienie obowiązku rejestracyjnego na podst. art.9. nie
    pociąga za sobą prawa dla U.S. do stwierdzenia, że podatnik PRZEWIDYWAŁ coś
    innego. Można go ukarać mandatem za brak VAT-R, ale nie można mu narzucić
    bycia lub nie VAT-owcem.

    Zresztą, to nie pierwszy przypadek, gdy coś zależy od przewidywań podatnika
    (vide def. środków trwałych).

    > Najpierw ustal czy napisałeś to co chciałeś :)

    Chyba tak, ale jakbyś coś jeszcze znalazł to będę wdzięczny.

    Na razie wychodzi mi, że jeśli:
    a) podatnik zaczynający DG nie złozyć VAT-R (częste),
    b) zaczął prowadzić swoją DG (zakupy i sprzedaż na faktury),

    ...to U.S. nie ma prawa przyjąć, że podatnik jest ZWOLNIONY z VAT i nie
    przysługuje mu prawo do odliczenia VAT-u naliczonego. Pod warunkiem, rzecz
    jasna, że podatnik PRZEWIDYWAŁ, że wartość sprzedaży towarów przekroczy
    magiczną kwotę 10 tys. EURO (lub proporcjonalnie mniej do końca roku). Nawet
    jeśli faktycznie nie osiągnie tej kwoty, to nie znaczy, że nie był
    VAT-owcem. U.S. nie ma prawa też badać, czy PRZEWIDYWANIA podatnika miały
    racjonalne podstawy.

    Pozdrawiam,
    BaLab

  • 10. Data: 2003-05-25 20:03:42
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

    Użytkownik "BaLab" <b...@p...com> napisał w wiadomości
> [...]

    > nie był
    > VAT-owcem. U.S. nie ma prawa też badać, czy PRZEWIDYWANIA

    Jeszcze dwa zdania. Wyboru zwolnienia można dokonać, gdy ma się do niego
    prawo. A prawo to nie przysługuje podatnikowi w sytuacji, gdy przewidywana
    wartość sprzedaży towarów przekroczy w roku podatkowym kwotę, o której mowa
    wyżej.

    Nie wiem, czy MF tak chciało, ale tak im wyszło :-/.

    Pozdrawiam,
    BaLab