  • 1. Data: 2002-06-18 16:44:16
    Temat: VAT od naprawy szkody z OC przez PZU
    Od: "Arkadiusz Piotrowski" <a...@p...com.pl>

    Prowadzę DG na KPiR + VAT. Mam w leasingu samochód osobowy z którego VATu
    oczywiście nie mogłem odliczyć, wszelkie koszty wrzucam brutto w KPiR.
    Niedawno miałem kolizję, nie z mojej winy, wszystko już załatwione, samochód
    jest w warsztacie naprawiany po oględzinach. Serwis ma rozliczać się
    bezgotówkowo z PZU.
    Mam tylko wątpliwość odnośnie kosztów naprawy na wycenie - podane są one
    netto i podobno gdy właścicielem (użytkownikiem?) samochodu jest firma
    będąca płatnikiem VATu to przy odbiorze samochodu muszę zapłacić VAT.. tak
    mi powiedział Pan w warsztacie. W PZU inspektor powiedział że owszem, ja na
    to, że od klku m-cy nie mam z czego odliczać VATu bo mam ciągle kwoty
    nadwyżki naliczonego do przeniesienia na następny m-c... Inspektor
    stwierdził, że mi nie wierzy i kazał przynieść deklaracje VAT za ostatnie 3
    m-ce.
    Nie wiem czy mnie dobrze zrozumiał i mam wątpliwości czy nawet jakbym mógł
    to mogę odliczyć VAT od kosztów naprawy samochodu osobowego w leasingu???

    Proszę o komentarz i porady :)

    --
    << Arkadiusz Piotrowski <---------> e-mail: i...@a...com.pl >>
    << ICQ: 10304552 <---------> SMS Plus GSM: +48607550438 >>

  • 2. Data: 2002-06-18 17:40:28
    Temat: Re: VAT od naprawy szkody z OC przez PZU
    Od: "Karol" <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Arkadiusz Piotrowski" <a...@p...com.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > netto i podobno gdy właścicielem (użytkownikiem?) samochodu jest firma
    > będąca płatnikiem VATu to przy odbiorze samochodu muszę zapłacić VAT..

    Przeciez szkoda likwidowana jest z OC sprawcy. Dlaczego to Ty masz cokolwiek
    (nawet VAT) doplacac?

    Karol

  • 3. Data: 2002-06-18 18:23:32
    Od: "Arkadiusz Piotrowski" <a...@p...com.pl>

    Użytkownik "Karol" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    VATu
    > samochód
    >
    > Przeciez szkoda likwidowana jest z OC sprawcy. Dlaczego to Ty masz

    No wlasnie nie wiem!??! Taki jest podobno przepis: "bo firmy mogą sobie VAT
    odliczyć", są pewne wyjątki, ale trzeba przedstawić deklaracje VAT, ale
    pytam czy wogóle jest taki przepis, czy też jest to nadinterpretacja PZU.

  • 4. Data: 2002-06-18 19:30:48
    Od: "Karol" <a...@p...onet.pl>

    > VATu

    > cokolwiek
    >
    > No wlasnie nie wiem!??! Taki jest podobno przepis: "bo firmy mogą sobie
    VAT
    > odliczyć", są pewne wyjątki,

    O tym ponizej.

    > ale trzeba przedstawić deklaracje VAT, ale
    > pytam czy wogóle jest taki przepis, czy też jest to nadinterpretacja PZU.

    Ale to sa dwie rozne sprawy OC a VAT!

    IMHO na tyle co sledzielem przepisy+wlasne doswiadczenia z naprawami (ale z
    mojego AC!) to jezeli z jakiegos powodu nie moglismy odliczyc VAT (mialem
    taki rodzaj dzialalnosci zwolniony z VAT) to dostawalismy zwrot wysokosci
    brutto. PZU zadalo tylko zlozenia oswiadczenia o powodzie braku mozliwosci
    odliczenia.

    Pozniejsze systuacja sie zmienila. Moglismy odliczac VAT. I na podstawie
    faktury VAT z warsztatu ten VAT placilismy i odliczalismy go w deklaracji.
    PZU warszatowi zwracalo tylko kwote netto.
    Podkreslam, ze za kazdym razem naprawy byly "likwidowane" z naszego AC.

    Jezeli ZU likwiduje szkode z OC sprawcy (Ty nim nie jestes jak napisales) to
    zadne platnosic Ciebie nie interesuja. Nawet VAT-u.
    Byc moze sprawa winy nie zostala jeszcze rostrzygnieta i dlatego zadaja
    pieniedzy od Ciebie (z Twjego AC). W takim razie prawdopodobnie musisz
    zaplacic (VAT, bo reszta pojdzie bezgotowkowo warsztat-ZU) a potem czekac na
    ustalenie, kto spowodowal wypadek i ewentualny zwrot wydatków.

    Karol

  • 5. Data: 2002-06-18 20:31:30
    Od: "Arkadiusz Piotrowski" <a...@p...com.pl>

> [...]
    na
    > ustalenie, kto spowodowal wypadek i ewentualny zwrot wydatków.

    Ustalenie było od razu na miejscu przez policje, ze wina jest drugiej osoby.
    Tak wiec wlasnie nie wiem czy po prostu zawiezc te deklaracje i dac sobie
    spokoj czy walczyc? :)
    A co inni Grupowicze na ten temat???

  • 6. Data: 2002-06-18 22:10:25
    Od: "Karol" <a...@p...onet.pl>

    > Ustalenie było od razu na miejscu przez policje, ze wina jest drugiej
    osoby.

    To moze nie wystraczyc. AFAIR procedury to "winny" musi jeszcze zlozyc
    oswiadczenie swojemu ZU, ze jest "winny".

    Karol

  • 7. Data: 2002-06-19 05:52:55
    Od: "Matovy" <a...@p...onet.pl>

    > Jezeli ZU likwiduje szkode z OC sprawcy (Ty nim nie jestes jak napisales)
    > zadne platnosic Ciebie nie interesuja. Nawet VAT-u.

    Nie ma zadnej roznicy w tym kto zawinil i z jakiej polisy likwidowana jest
    szkoda. Znaczenie ma ustawa o VAT i definicja szkody w k.c.
    Konstrukcja VAT sprawia, ze ponoszac koszty naprawy szkody platnik VAT moze
    odliczyc zaplacony VAT (obnizyc podatek nalezny lub otrzymac zwrot) i tym
    samym kwota podatku nie stanowi de facto szkody i nie jest pokrywana z
    polisy OC. W związku z tym, zeby otrzymac odszkodowanie w wysokości: wartosc
    netto+vat nalezy ubezpieczycielowi udowodnic, ze nie ma mozliwosci
    odliczenia Vat od naprawy.

    --
    A.S.

  • 8. Data: 2002-06-19 07:31:56
    Od: "Arkadiusz Piotrowski" <a...@p...com.pl>

    Użytkownik "Matovy" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    wartosc
    > netto+vat nalezy ubezpieczycielowi udowodnic, ze nie ma mozliwosci

    No właśnie o to mi chodzilo - a więc jest przepis. W sumie to jak ktoś ma z
    czego odliczać to nawet może na tym zyskać, ja niestety takiej mozliwości
    nie mam i jeszcze muszę to udokumentować w PZU.