  • 1. Data: 2005-04-21 06:24:47
    Temat: VAT od e-booka, informacje o e-biznesie
    Od: Piotr Maj <a...@k...pl>

    Witam,

    mam następujące pytanie. Chcę sprzedawać e-booka na cały świat
    (konkretnie chodzi o dokumentację do autorskiego oprogramowania).
    Jaką stawką VAT obciążona będzie taka transakcja w Polsce,
    wewnątrzwspólnoty i poza wspólnotą? Czy w każdym przypadku będzie to 0%?

    Problem właściwie jest taki, że nie bardzo wiem czy e-book (plik pdf) to
    książka w rozumieniu przepisów prawa, czy jakiś inny towar?

    Ogólnie bardzo mało jest materiałów na temat prowadzenia sprzedaży
    internetowej (działalność na książce p. i r.) zarówno w wersjach
    książkowych jak i w sieci. Czy możecie polecić coś osobie startującej w
    tego rodzaju biznesie? Interesuje mnie wszystko, co dotyczy przede
    wszystkim sprzedaży licencji na produkowane przez siebie oprogramowanie
    i e-booków:

    - jak wystawiać faktury,
    - jaki VAT przy sprzedaży za granicę i w kraju,

    Dodatkowo z ciekawości już bardziej, bo to już nie mój problem ;) :

    - jak płacony jest VAT przez odbiorcę zagranicznego, np. z Niemiec
    jeśli dostał ode mnie faturę za licencję z zerową stawką VAT? Musi on
    rozliczać i zapłacić VAT 16%?

    Będę wdzięczny za wszelkie info w tej materii.

    --
    .:. Piotr Maj .:.
    .:. pgp 0xA07B0711 .:.

  • 2. Data: 2005-04-21 08:13:27
    Temat: Re: VAT od e-booka, informacje o e-biznesie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 21 Apr 2005, Piotr Maj wrote:

> [...]
    > + Problem właściwie jest taki, że nie bardzo wiem czy e-book (plik pdf) to
    > + książka w rozumieniu przepisów prawa, czy jakiś inny towar?

    A weź ty...w garść ustawę o VAT :)
    Żaden towar.
    *Usługa* !
    To co de facto sprzedajesz to "prawo" albo "wartość niematerialna",
    sam plik jest 'nośnikiem' tej wartości i niejako 'dodatkiem'.
    Zgadza się ?
    No to czytamy:
    +++
    Art. 8. 1. Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1,
    rozumie się każde świadczenie [...] które nie stanowi dostawy towarów w
    rozumieniu art. 7, w tym również:
    1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu
    na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
    ---

> [...]
    > + - jak płacony jest VAT przez odbiorcę zagranicznego, np. z Niemiec
    > + jeśli dostał ode mnie faturę za licencję z zerową stawką VAT?

    wKF: nie zerową. "bez VATu" - a to *formalnie* nie to samo :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-04-21 09:35:49
    Od: Piotr Maj <a...@k...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > A weź ty...w garść ustawę o VAT :)

    oj brałem, brałem, przyciężkawa lektura deko dla zwykłego
    śmierternika... Jak już skakam przez 10 artykuł czytając "przez to i to
    w rozumieniu art.10 należy uważać to i to, ale nie to co w art. 10 1-23
    z wyłączniem pkt. 3... itp, itp" to jak już dochodzę do końca tego
    łamańca to już nie pamiętam, co było na początku... ;-)

    > Żaden towar.
    > *Usługa* !

    senk ju za wyjaśnienie i cytat!

    > wKF: nie zerową. "bez VATu" - a to *formalnie* nie to samo :)

    Hm. A tu już mam dysonans poznawczy. :-) Byłem wczoraj w urzędzie
    skarbowym i zapytałem pani w okienku jak to jest ze sprzedażą programów
    za granicę. Ona na to, że taka sprzedaż jest traktowana jako eksport
    usługi do krajów trzecich, albo eksport usługi wewnątrz wspólnoty i jest
    ociążona stawką VAT 0%. Ty mówisz bez VATu, więc pewnie by trzeba
    zupełnie inną fakturę wystawić. Zgadza się?

    nie wiem co oznacza "wKF:", ale jeśli mógłbyś napisać na ten temat coś
    więcej, albo chociaż wskazać na konkretny przepis w ustawie czy jakimś
    rozporządzeniu?

  • 4. Data: 2005-04-21 10:17:14
    Od: "my way" <no way@no way.pl>

    Użytkownik "Piotr Maj" <a...@k...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > za granicę. Ona na to, że taka sprzedaż jest traktowana jako eksport
    > usługi do krajów trzecich, albo eksport usługi wewnątrz wspólnoty i jest

    pani w us tez nie lubi ustawy chyba :)))
    bo pojęcia exportu usług nie ma już w nowej ustawie a sprzedaż licencji nie
    podlega w Polsce vat gdy:
    - sprzedaż dla wszystkich odbiorców poza ue
    - sprzedaż dla podatników vat w ue, ale spoza Polski

    dla pozostałych - podlega w Polsce

    Ty mówisz bez VATu, więc pewnie by trzeba
    > zupełnie inną fakturę wystawić. Zgadza się?

    jeśli nie podlega - fakturę zwykłą, ale bez kwoty vat i z adnotacją, że
    podatek rozliczy nabywca usługi. w przypadku nabywców - podatników vat z ue,
    musisz na fakturze umieścićjego numer vat.
    tej faktury nie wykazujesz w deklaracji vat

    jeśli podlega - zwykła faktura

    > nie wiem co oznacza "wKF:",ale jeśli mógłbyś napisać na ten temat coś
    > więcej, albo chociaż wskazać na konkretny przepis w ustawie czy jakimś
    > rozporządzeniu?

    art. 27 ust. 3 i 4 o miejscu świadzcenia usług
    o fakturach - nie pamiętam

    pozdrawiam

  • 5. Data: 2005-04-21 13:23:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    > + na to, że taka sprzedaż jest traktowana jako eksport usługi do krajów
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    A to tak. M.in. przysługuje prawo do odliczania VAT naliczonego.

    > + trzecich, albo eksport usługi wewnątrz wspólnoty i jest ociążona stawką VAT
    > + 0%. Ty mówisz bez VATu, więc pewnie by trzeba zupełnie inną fakturę wystawić.
    > + Zgadza się?

    IMO - zgadza się.
    Przejrzyj archiwa, jakaś mądra formułka jest że "nabywca zobowiązany
    jest do doliczenia VAT".

    > + nie wiem co oznacza "wKF:"

    Promowany lokalnie zapis: wKwestiiFormalnej :)

    > + ale jeśli mógłbyś napisać na ten temat coś
    > + więcej, albo chociaż wskazać na konkretny przepis w ustawie czy jakimś
    > + rozporządzeniu?

    Pas. Out of time coby szukać :( - ale chyba juz na grupie było.
    Groups.google.pl -> zaawansowane i zapodać...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)