  • 1. Data: 2002-10-03 09:18:08
    Temat: VAT Kwartalnie - co po 30.09?
    Od: "Krzysztof Kowalski" <kowalski@___wytnijto___bankier.pl>

    Witam,

    Dowiedziałem się o możliwości składania deklaracji VAT co kwartał już w
    październiku. Co teraz? Czy będę się mógł tak rozliczać dopiero od stycznia?
    Z tekstu pod adresm
    http://www.rp.pl/prawo/doc/VAT/vat_spis.html
    wynika, że nigdzie nie jest uregulowane co to jest kwartał. Ale czy ktoś ma
    pojęcie jak to będzie w praktyce?

    Pozdrawiam
    K. Kowalski

  • 2. Data: 2002-10-03 09:56:19
    Temat: Re: VAT Kwartalnie - co po 30.09?
    Od: "Kazimierz Breza" <e...@p...torun.pl>

    Użytkownik "Krzysztof Kowalski" napisał > Witam,

> [...]
    > http://www.rp.pl/prawo/doc/VAT/vat_spis.html
    > wynika, że nigdzie nie jest uregulowane co to jest kwartał. Ale czy ktoś

    Owszem mozna sie rozliczac od pazdziernika, pod warunkiem, ze stosowne
    zawiadomienie zostalo zlozone do konca wrzesnia (tak to wynika przynajmniej
    ze znowelizowanej ustawy o VAT). A co do definicji kwartalu - chyba nie jest
    konieczne definiowanie tego w ustawie, tak jak nie definiuje sie miesiaca,
    czy tygodnia. A tak w ogole polecam lekture dzisiejszej "Rzeczpospolitej"
    (wydania internetowego oczywiscie).

  • 3. Data: 2002-10-03 10:09:20
    Od: "Krzysztof Kowalski" <kowalski@___wytnijto___bankier.pl>

    "Kazimierz Breza" <e...@p...torun.pl> wrote in message
> [...]
    > czy tygodnia. A tak w ogole polecam lekture dzisiejszej "Rzeczpospolitej"

    Czy czytałeś wogóle mój list?
    1.) Przecież piszę, że dowiedziałem się o tym JUŻ w październiku - a więc
    nie mogę złożyć do 30.09 pisma do US.
    2.) Podałem właśnie link do owego wydania! To w nim przeczytałem, że nie
    jest jasna definicja kwartału - czy ma to być kalendarzowy czy dowolny.
    Pytam - czy ktoś wie czy będę mógł rozliczać VAT kwartalnie dopiero od
    stycznia czy może wcześniej?

    K. Kowalski

  • 4. Data: 2002-10-03 12:06:20
    Od: "Kazimierz Breza" <e...@p...torun.pl>

    Użytkownik "Krzysztof Kowalski" <napisał w wiadomości

> [...]
    > jest jasna definicja kwartału - czy ma to być kalendarzowy czy dowolny.
    > Pytam - czy ktoś wie czy będę mógł rozliczać VAT kwartalnie dopiero od

    Rzeczywiście masz rację. Co nie zmienia jednak faktu, że kwartał to kwartał.
    Powszechnie mówi się np. o pierwszym, drugim itd. kwartale i nikt nie ma tu
    żadnych wątpliwości. Pan Machowiak piszący o niejasnej definicji, nie czepia
    się sformułowań dotyczących miesiąca (a pojęcie miesiąca też nie jest
    zdefiniowane w ustawie). Czym innym jest np. miesiąc od odstępu czasu
    równego długości jednego miesiąca. Dla mnie jest to zwykłe szukanie dziury w
    całym. Dlatego przypuszczam, że rozumienie kwartału jako dowolne trzy
    miesiące jest błędem w rozumowaniu (można by pójść dalej - skoro nie jest
    też jasno zdefiniowany miesiąc, to można by go rozumieć np. jako odcinek
    czasu o długości miesiąca - trochę kłopot bo miesiące, podobnie zresztą jak
    kwartały, mają różne ilości dni. I jak w tym świetle wyglądałby np. Art. 10.
    p1. ustawy, czyli obowiązek składania deklaracji do 25 dnia miesiąca.).
    Ustawa, która musiałaby zawierać definicje wszystkich użytych w niej pojęć
    musiałaby być małą encyklopedią:)
    --
    K.Breza

  • 5. Data: 2002-10-03 13:47:55
    Od: "Graszka" <g...@w...pl>

    I Prawna i Rzepa pisały o konieczności pospieszenia się ze składaniem
    wniosków o rozliczenie kwartalne Vat do 30 września, wychodząc z założenia,
    że jeżeli ktoś chce skorzystać z tej możliwości w ostatnim kwartale roku
    musi o tym zawiadomić przed 1 październikiem. Następna możliwość takiego
    rozliczenia pojawi się dopiero na pocz. przyszłego roku, czyli od następnego
    kwartału - wynika z tego, że autorzy artykułów w ww tytułach traktowali
    kwartał tradycyjnie (poczytaj wydania z ubiegłego tygodnia). Nie spotkałam
    innej interpretacji, ale zawsze można szukać dziury w całym, zwłaszcza, gdy
    nie mamy napisane wprost. Zawsze można skierować zapytanie do US.
    ----------------
    Graszka

  • 6. Data: 2002-10-03 14:11:01
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Thu, 3 Oct 2002, Kazimierz Breza wrote:

> [...]
    >+ się sformułowań dotyczących miesiąca (a pojęcie miesiąca też nie jest

    Sprzeciw, wysoki sądzie :) [1]
    [...]
> [...]
    [...]
    >+ Ustawa, która musiałaby zawierać definicje wszystkich użytych w niej pojęć

    Kolejny sprzeciw.
    Otóż:
    1. IMHO wystarczy że *gdzieś* w prawie taka definicja jest.
    2. Brak definicji powoduje problemy i to czasem poważne: najlepiej
    widoczny mieliśmy z okazji problemu z wprowadzeniem czasu
    zimowego; jednego razu wymieniony w ówczesnej ustawie
    "ostatni dzień" był tak nieszczęśliwie określony że ani
    rząd ani stosowny Instytut (chyba wtedy to nie był Instytut
    czasu - ale jego odpowiednik) nie podejmowały się określenia
    czy to *ten* weekend czy następny :]
    Jeszcze poważniejszym - IMHO - jest np. zignorowanie przez
    ustawodawcę braków definicji w KD - poczytaj dyskusje nt.
    ruchu okrężnego albo konieczności "migania na zakrętach"
    na pl.misc.samochody (wyszukiwanie w googlu) - a ujrzysz
    że takie braki to JEST problem.

    Co do [1] i 1.: poczytaj może KC, tak w okolicy art. 112..113,
    może potem mi powtórzysz że "ustawa nie określa..."
    -;>
    Zaznaczę dla porządku że 110 zaczyna się: "jeśli USTAWA...."

    A kwartał - to chyba że za jakiegoś króla postanowiono
    i jeszcze nikt nie uchylił... ale nie znam ;)
    Inaczej mówiąc - jest to określenie mało prawne :]

    Tak na deser: na *.podatki widziałem pytanie "a co ze spółkami"
    (bo w treści nie ma mowy że spółkom *nie wolno* być MP).
    To powiedz mi - kiedy zaczyna się kwartał, jeśli spółka
    postanowiła rok księgowy rozpoczynać np. w kwietniu ??
    -:)

    Pozdrowienia, Gotfryd
    (technokrata, of course :) - stałe muszą być zdefiniowane,
    bo inaczej logika zawodzi !)

  • 7. Data: 2002-10-03 22:59:40
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    KOREKTA:
    [...]
> [...]
    >+
    >+ Tak na deser: na *.podatki widziałem pytanie "a co ze spółkami"

    Zeznaję że byłem przekonany iż piszę na *.prawo :]

    >+ (bo w treści nie ma mowy że spółkom *nie wolno* być MP).
    >+ To powiedz mi - kiedy zaczyna się kwartał, jeśli spółka
    >+ postanowiła rok księgowy rozpoczynać np. w kwietniu ??
    >+ -:)

    *Oczywiście* miało być "w maju lub czerwcu" !!
    (jak to admirał Nelson mawiał...)

    Uff... idę spać bo znowu namieszam :]

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 8. Data: 2002-10-04 17:56:44
    Od: p...@f...onet.pl (Andrzej Popowski)

    Thu, 3 Oct 2002 15:47:55 +0200, "Graszka" <g...@w...pl> piszesz:

> [...]
    >innej interpretacji, ale zawsze można szukać dziury w całym, zwłaszcza, gdy
    >nie mamy napisane wprost. Zawsze można skierować zapytanie do US.

    W tym wypadku interpretacja sformulowania "co kwartal" jako "co 3
    miesiace" wydaje sie dosc korzystna dla US, bo mogliby rozlozyc
    bardziej rownomiernie ruch wynikajacy ze skladania zeznan i
    przelewania pieniedzy. Ale nie spodziewam sie takiego pragmatyzmu ;-)

    Pozdrowienia,

    Andrzej Popowski

  • 9. Data: 2002-10-17 23:18:36
    Temat: Re[2]: VAT Kwartalnie - co po 30.09?
    Od: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

    Dnia 3 października 2002 o godzinie (12:09:20) napisano:
    KK> "Kazimierz Breza" <e...@p...torun.pl> wrote in message
    KK> Czy czytałeś wogóle mój list?
    KK> 1.) Przecież piszę, że dowiedziałem się o tym JUŻ w październiku

    Nieprawda.
    Napisales: "Dowiedziałem się o możliwości składania deklaracji VAT co
    kwartał już w październiku."
    A chciales napisac: "Dowiedziałem się dopiero w październiku o
    możliwości składania deklaracji VAT co kwartał."
    Ergo: nalezy pisac precyzyjnie, jak chce sie uzyskac precyzyjna
    odpowiedz.

    Przechodzac do meritum:
    GSld> A kwartał - to chyba że za jakiegoś króla postanowiono
    GSld> i jeszcze nikt nie uchylił... ale nie znam ;)
    GSld> Inaczej mówiąc - jest to określenie mało prawne :]

    Kwartal to wedle wszelkich znakow na niebie i ziemi - 1/4 roku, a wiec
    3 miesiace. A definicje miesiaca znamy...

    GSld> Tak na deser: na *.podatki widziałem pytanie "a co ze spółkami"
    GSld> (bo w treści nie ma mowy że spółkom *nie wolno* być MP).

    Art. 17a ustawy o VAT definiuje: "małym podatniku - rozumie sie przez
    to podatnika podatku od towarow i uslug...". Spolka rowniez jest
    podatnikiem, wiec czemu miala by nie podlegac?

    GSld> To powiedz mi - kiedy zaczyna się kwartał, jeśli spółka
    GSld> postanowiła rok księgowy rozpoczynać np. w kwietniu ??

    IMHO nie ma tutaj znaczenia czy to rok ksiegowy czy kalendarzowy. Art.
    10 punkty 1c i 1d stanowia, ze kwartalne rozliczanie mozna rozpoczac
    niejako "z biegu", a wczesniej po prostu trzeba zawiadomic urzad.
    Kwartal podatkowy (tak go sobie nazwe) moze sie nie nakladac z
    kwartalem ksiegowym czy kalendarzowym.

    GSld> Pozdrowienia, Gotfryd
    GSld> (technokrata, of course :) - stałe muszą być zdefiniowane,
    GSld> bo inaczej logika zawodzi !)

    Tez jestem technokrata, ale z przymusu. Logika nie zawodzi - zawodza
    przepisy. A "stałe" w przepisach to po prostu "zmienne" :)

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl

  • 10. Data: 2002-10-18 01:03:38
    Temat: Re: Re[2]: VAT Kwartalnie - co po 30.09?
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On 18 Oct 2002, Krzysztof A. Ziembik wrote:
    [...]
> [...]
    >+ Kwartal to wedle wszelkich znakow na niebie i ziemi - 1/4 roku, a wiec
    >+ 3 miesiace. A definicje miesiaca znamy...

    Oczywiście. I KC definiuje dokładnie "granice" miesiąca.
    Przyjmując że kwartał to 3 miesiące - mamy zdanie tych co
    twierdzą że mogą to być dowolne kolejne 3 miesiące.
    KC (ani inny znany mi akt prawny który *mógłby* regulować
    ogólnie pojęcie kwartału; ustawa o hodowli koni, mogłaby
    dajmy na to nie być adekwatna :) - o ile taka jest i definiuje
    pojecie kwartału przypadkiem) nie stanowi że kwartały zaczynają
    się w miesiącach I, IV, VII, X.

> [...]
    >+ to podatnika podatku od towarow i uslug...". Spolka rowniez jest
    >+ podatnikiem, wiec czemu miala by nie podlegac?

    Ja nie widzę przeciwwskazań, dziwnym było że nikt z komentatorów
    nie wspominał o spółkach :)

> [...]
    >+ IMHO nie ma tutaj znaczenia czy to rok ksiegowy czy kalendarzowy. Art.
    >+ 10 punkty 1c i 1d stanowia, ze kwartalne rozliczanie mozna rozpoczac

    Znaczy, również stoisz na stanowisku że w dowolnym miesiącu ?
    Ciekawe jak interpretacja się rozwinie :)

> [...]
    >+ Tez jestem technokrata, ale z przymusu. Logika nie zawodzi - zawodza
    >+ przepisy. A "stałe" w przepisach to po prostu "zmienne" :)

    -:O !

    >+ Serdecznie pozdrawiam,

    Wzajemnie - Gotfryd