  • 1. Data: 2010-03-29 19:14:59
    Temat: Usluga wewnatrzwspolnotowa - stawka VAT, miejsce swiadczenia
    Od: Przemek <p...@g...com>

    Witam,
    mam vat-eu i moj kontrahent z DE takze. Swiadcze usluge tzw doradztwa
    w zakresie informatyki (czyli programowanie rozliczane na godziny -
    tzw consulting IT) na terenie Austrii: czesciowo w biurze mojego
    kontrahenta (wynajmuje biuro wraz z firma partnerska w AT) i czesciowo
    i koncowego klienta (czyli klienta mojego kontrahenta) - tez w Austrii
    Pytanie:
    czy spokojnie moge pisac "Podatek VAT rozlicza nabywca usługi" i
    wpisywac w cenie netto?
    Z jaka stwka VAT (0, nie podlega???) laduje to w rejestrze VAT?
    Czy gdyby wyszlo, ze czasem robia to doradztwo z domu (przez internet)
    to cos to zmienia?
    Czy sa jakies specjalne obostrzenia dodatkowe by vatu nie naliczac?
    (typu powolac sie na przepis, jakas tajna klauzula na fakturze itp)
    Pozdrawiam,
    Przemek

  • 2. Data: 2010-03-29 23:06:49
    Od: glos <g...@p...onet.pl>

    On 29 Mar, 21:14, Przemek <p...@g...com> wrote:
> [...]
    > Czy sa jakies specjalne obostrzenia dodatkowe by vatu nie naliczac?
    > (typu powolac sie na przepis, jakas tajna klauzula na fakturze itp)

    Primo - miejscem swiadczenia uslug od 1.1.2010 jest siedziba
    uslugobiorcy, ale i przed 1.1.2010 dla pewnych uslug (w tym rowniez
    doradztwa w zakresie oprogramowania) miejscem byla siedziba
    uslugobiorcy. Niezaleznie, gdzie usluge faktycznie wykonujesz.

    Secundo - uslugi sa opodatkowane w miejscu (kraju!) swiadczenia.

    Odn podstawy prawnej - art 44 dyrektywy UE 2008/8/WE i art. 28b ust 1
    ustawy o PTU jako jego polska implementacja. Z w/w wynika klauzula na
    fa, dla ang wersji pogooglaj pod "reverse charged vat".

    Odn Twojego europejskiego NIP - do konca 2009 nie potrzebowales
    europejskiego nip, zeby rozliczac takie transakcje (nabywca
    potrzebowal). Od 1.1.2010 obie strony potrzebuja (ztcw).

    Odn stawki vat - "nie podlega".

    Odn rejestru vat - w zasadzie nie powinienes wpisywac do rejestru vat
    czegos co nie podlega vat... Ja anyway robie w tej sposob, ze dopinam
    kopie fa do rejestru sprzedazy za dany mc. Jak kiedys Gotfryd napisal,
    prawo nie okresla formatu rejestru VAT - w szczegolnosci jego
    elementem moze byc faktura.

    W vat 7k kwote takich nieopodatkowanych obrotow wrzucalem w poz 21,
    byc moze sie to zmienilo, gdyz:

    Nie zapomnij o kwartalnym VAT/UE z lista w/w transakcji.

    I - oczywiscie - sprawdziles kontrahenta, czy ma wazny europejski
    VATID? -> http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/vieshome.d
    o .
    Jesli nie, ztcw, moze Ci grozic zaplata VAT z wlasnych funduszy.

    Na koniec - nie myl doradztwa w zakresie programowania z
    programowaniem na godziny, to rozne uslugi, rozne PKWiU. Przed
    1.1.2010 "programowanie eksportowe" klasyfikowalo sie je jako
    doradztwo z uwagi na zwolnienie z VAT z tyt art 27 ust 4 pkt 3 ustawy
    o PTU, ale teraz juz chyba nie trzeba utrzymywac takiej fikcji (?).

    --

    Pozdrawiam,

    glos

  • 3. Data: 2010-03-30 06:41:17
    Od: Przemek <p...@g...com>

    Witam,
    >Primo - miejscem swiadczenia uslug od 1.1.2010 jest siedziba
    >uslugobiorcy....Niezaleznie, gdzie usluge faktycznie wykonujesz.
    Czyli mimo, ze rozliczam koszta delegacji w Austrii to sprawa jest tu
    czysta - miejscem swiadczenia jest i tak siedziba "z
    pieczatki" (glownego biura) w DE?
    Pozycje na rachunku sa dwie:
    - "Doradztwo x ilosc h"
    - "koszty noclegow i dojazdu (ryczalt)" *)
    *) zgodnie z umowa "refakturuje" koszta hoteli i ryczalty za dojazdy.
    Technicznie wyglada to: sumuje kwoty brutto hoteli i dodaje umowny
    ryczalt za dojazdy i wpisuje jako jedna pozycje bez rozbijania

    Do zadnej z pozycji nie dodaje poslkiego VATu
    Na fakturze dopisuje
    Schuldner der Umsatzsteuer ist der Leistungsempfänger/Podatek VAT
    rozlicza nabywca usługi
    Nie wpisuje PKWiU na fakturze - powinienem? - jezeli tak to co napisac
    przy koszty noclegow i dojazdow

    Dopiero zaczalem takie rozliczanie: jezeli dla czystosci sprawy cos
    dodac nalezy to prosze zaproponowac, mam (raczej) mozliwosc podmiany
    dotychczas wystawinych faktur (jezeli to kosmetyka a nie same kwoty)
    Pozdrawiam,
    Przemek

  • 4. Data: 2010-03-30 07:35:38
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 30-03-2010 o 01:06:49 glos <g...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > doradztwa w zakresie oprogramowania) miejscem byla siedziba
    > uslugobiorcy. Niezaleznie, gdzie usluge faktycznie wykonujesz.

    Nie do końca, art. 28b uptu zawiera zastrzeżenie art. 28c ...

    > Odn rejestru vat - w zasadzie nie powinienes wpisywac do rejestru vat
    > czegos co nie podlega vat...

    Czemu przeczy zarówno treść art. 109 ust. 3, jaki i nowego ust. 3a uptu.

> [...]
    > doradztwo z uwagi na zwolnienie z VAT z tyt art 27 ust 4 pkt 3 ustawy
    > o PTU, ale teraz juz chyba nie trzeba utrzymywac takiej fikcji (?).

    Mówisz że GUS wystawia fikcyjne opinie klasyfikacyjne?

    --
    Tomek

  • 5. Data: 2010-03-30 07:39:06
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 29-03-2010 o 21:14:59 Przemek <p...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > kontrahenta (wynajmuje biuro wraz z firma partnerska w AT) i czesciowo
    > i koncowego klienta (czyli klienta mojego kontrahenta) - tez w Austrii

    IMHO powinieneś się zorientować czy nie jesteś VATowcem tam i czy nie
    musisz tam płacić VATu etc.

    > Pytanie:
    > czy spokojnie moge pisac "Podatek VAT rozlicza nabywca usługi" i
    > wpisywac w cenie netto?

    A jak byś pracował w Polsce dla Polskiej firmy to byś tak zrobił?
    Głowy nie dam jak ma być, ale coś mi mówi że masz zaległości w Austrii

    --
    Tomek

  • 6. Data: 2010-03-30 10:16:17
    Od: glos <g...@p...onet.pl>

    On Mar 30, 9:35 am, Tomek <t...@o...pl> wrote:

    > Nie do końca, art. 28b uptu zawiera zastrzeżenie art. 28c ...

    jak rowniez 28d,28e,28f,28g,28h,28i,28j,28k,28l,28m,28n,28o i wszelkie
    dalsze referencje.

    Tyle, ze zadne z w/w nie ma zastosowania w tym kontekscie i sytuacja
    jest dosyc jednoznaczna - klientem jest firma z Austrii, a nie np.
    bezdomny spod Swarzedza prowadzacy wypozyczalnie ciezarowek.

    > Czemu przeczy zarówno treść art. 109 ust. 3, jaki i nowego ust. 3a uptu.

    Racja, z zastrzezeniem, ze wylacznie 3a - i to zalatwia dolaczona
    kopia fa do rejestru. Mialem dobre przeczucie ;)

    > Mówisz że GUS wystawia fikcyjne opinie klasyfikacyjne?

    mowisz, ze nie orientujesz sie w roznicach miedzy PKD 62.01.Z a
    62.02.Z ?

    I coz to takiego, ta "opinia klasyfikacyjna" (poprosze o przyklad i
    podstawe prawna takowej) - jak dotad GUS wystawial zaswiadczenia o
    wpisie do REGON na podstawie zgloszenia przedsiebiorcy i to sam
    przedsiebiorca mial obowiazek sklasyfikowac swoja dzialalnosc na
    poziomie podklasy (4cyfry+1litera) wg PKD 2007. Btw, do konca 2009 byl
    zdaje sie obowiazek zaktualizowania wpisu w ewidencji.

    --

    Pozdr

  • 7. Data: 2010-03-30 10:16:27
    Od: glos <g...@p...onet.pl>

    On Mar 30, 9:39 am, Tomek <t...@o...pl> wrote:

    > IMHO powinieneś się zorientować czy nie jesteś VATowcem tam i czy nie
    > musisz tam płacić VATu etc.

    nieprawda - wystarczy rzut okiem na wspomniana dyrektywe unijna.
    Zaktualizuj wiedze i poczytaj temat reverse charged vat.

    > A jak byś pracował w Polsce dla Polskiej firmy to byś tak zrobił?
    > Głowy nie dam jak ma być, ale coś mi mówi że masz zaległości w Austrii

    jw.

    --

    Pozdrawiam,

    glos

  • 8. Data: 2010-03-30 11:14:23
    Od: glos <g...@p...onet.pl>

    On Mar 30, 8:41 am, Przemek <p...@g...com> wrote:
> [...]
    > rozlicza nabywca usługi
    > Nie wpisuje PKWiU na fakturze - powinienem? - jezeli tak to co napisac

    a swiadczysz uslugi noclegow i dojazdow? Szukasz sobie problemow... W
    fakture najlepiej wpisz jedna laczna kwote i odpowiedni tytul do niej
    (doradztwo/programowanie/inne). PKWiU musiales wpisywac przed 1.1.2010
    (tylko czesc uslug okreslonych po PKWiU nie podlegala pod
    opodatkowanie w PL).

    Do faktury dla klienta dolaczaj osobny dokument z wyliczeniem kwoty
    faktury z uwzglednieniem wszystkich skladowych + zapewne timesheet.

    > Dopiero zaczalem takie rozliczanie: jezeli dla czystosci sprawy cos
    > dodac nalezy to prosze zaproponowac, mam (raczej) mozliwosc podmiany
    > dotychczas wystawinych faktur (jezeli to kosmetyka a nie same kwoty)

    Tak przy okazji, miej swiadomosc, ze teoretycznie po pol roku pobytu
    (zweryfikuj w austriackich przepisach, tak jest w DE) w Austrii
    powinienes sie tam zarejestrowac jako rezydent i tam zaczac placic
    podatek dochodowy. Oczywiscie, caly czas majac zarejestrowana firme w
    PL. Podobnie zus - teoretycznie, jesli nie masz E101, to od pierwszego
    dnia podlegasz pod austriacki zus. Jesli masz, to po roku. Uslugi
    transgraniczne sa fajne, ale maja swoje ograniczenia....

    --

    Pozdrawiam,

    glos

  • 9. Data: 2010-03-30 12:01:37
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 30-03-2010 o 12:16:17 glos <g...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > jest dosyc jednoznaczna - klientem jest firma z Austrii, a nie np.
    > bezdomny spod Swarzedza prowadzacy wypozyczalnie ciezarowek.

    Jak chcesz pytającego wprowadzić na minę to masz rację

    > Racja, z zastrzezeniem, ze wylacznie 3a

    Jak uważasz, ale może w takim razie nie odpisuj innym "na pewniaka",
    bo zwyczajnie w świecie wprowadzasz w błąd.

    > mowisz, ze nie orientujesz sie w roznicach miedzy PKD 62.01.Z a
    > 62.02.Z ?

    A my o VAT rozmiawiamy czy o czym?

    http://www.stat.gov.pl/lodz/223_PLK_HTML.htm

    --
    Tomek

  • 10. Data: 2010-03-30 12:03:23
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 30-03-2010 o 12:16:27 glos <g...@p...onet.pl> napisał(a):

    > nieprawda - wystarczy rzut okiem na wspomniana dyrektywe unijna.
    > Zaktualizuj wiedze i poczytaj temat reverse charged vat.

    I co mówi ta dyrektywa? Konkretnie - link, artykuł, punkt.
    Bo rozumiem że twierdzisz że nabywca dokonuje importu usług :-)

    --
    Tomek